Een happy end?

Algemene fantasy-, SF- en horrorgerelateerde onderwerpen.

Moderator: Beheerders

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Een happy end?

Ongelezen bericht door Gwywen » 18 aug 2008 22:21

(Ik dacht dat hier allang een topic over was, of vergis ik me nou?)

Wat vinden jullie van het fenomeen 'happy end'?
Is een boek/film fijner als het goed afloopt?
Of juist geloofwaardiger wanneer dat niet zo is?

Ik moet bekennen dat ik graag verhalen schrijf die slecht aflopen :evil:.
Of ik ze ook graag lees, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Er mogen best een paar 'goeien' sneuvelen op weg naar de climax, maar als niemand 't overleeft en de misdadiger vrijuit gaat, houd ik toch een nare smaak aan een boek of film over.
Verhalen die slecht aflopen blijven je wel langer bij, is mijn ervaring.

Hoe denken jullie daarover?

~G~

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 19 aug 2008 20:35

Ik vind het alle 2 wel wat hebben. Als het om boeken en films ga kan ik echt de hele boel bij elkaar janken. Als een boek slecht afloopt, of een open einde heeft met niet zo'n goed voor uitzicht dan ga ik altijd huilen en wil ik verder lezen, maar dat kan dan dus niet... :P

Happy end verhalen blijven bij mij minder in m'n hoofd plakken de dagen nadat m'n boek uit is, dus wat dat betreft is een happy end een stuk fijner.

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 19 aug 2008 20:43

Ikvind dat een happy end geen noodzaak is in een boek. (film trouwens ook niet) Het leven draaid toch ook niet op happy endings? Ik vind wel dat het verhaal moet afgerond zijn. Geen openstaande vragen meer, alle plots moeten opgelost zijn.
Ik ben wel zoals Dolenthoniel. Ik zit ook echt mee te leven met de personages. En als er iemand sterft kan ik ook wel zitten wenen :$

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 21 aug 2008 12:28

Wat vinden jullie van het fenomeen 'happy end'?
Indien het goed binnen het verhaal past prima. Maar je hebt soms ook van die zoetsappige happy endings en dat vind ik dan weer te nep om het leuk te maken.

Is een boek/film fijner als het goed afloopt?
Ligt totaal aan het soort verhaal. Sommige verhalen schreeuwen om een goed einde... anderen juist om een slecht einde.

Of juist geloofwaardiger wanneer dat niet zo is?
Soms hoort een verhaal goed af te lopen om het geloofwaardig te maken. Echter kan het ook andersom zijn dat juist een naar einde het verhaal beter tot zijn recht laat komen.

Neem bijvoorbeeld de boeken van Een lied van ijs en vuur van George R.R. Martin. Daar gebeuren toch wel dingen in die naar zijn... echter passen die gewoon zo heerlijk in dat verhaal.
Maar verhalen waarbij je heel erg met het hoofdpersonage mee leeft is toch ook fijn om dan een einde te hebben waarbij deze lang en gelukkig blijft leven.

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 30 aug 2008 16:26

Ysgrublaidd schreef:Maar verhalen waarbij je heel erg met het hoofdpersonage mee leeft is toch ook fijn om dan een einde te hebben waarbij deze lang en gelukkig blijft leven.
Nou, ik weet het niet. Als je heel erg met een hoofdpersoon meeleeft en het een fijn personage is, dan ben ik het denk ik met je eens. Alhoewel.. Ik ken ook verhalen waar het er bij past. Bij de sfeer van het verhaal. Neem bijvoorbeeld Pan's Labyrinth. (Of geef ik nu extreme spoilers weg meteen?) Uiteindelijk komt het toch goed, maar
spoiler schreef: Ofelia gaat wel dood.
Ik denk dat ik het meest voor de relatieve happy endings ben, zoals Harry Potter. Een einde dat zegt "dat hebben we overleefd, nu kunnen we verder met ons leven, dat is goed" maar tegelijkertijd weet je ook dat het relatief is. Het kan altijd nog fout gaan. Er kan altijd een nieuwe vijand opstaan. Ik denk dat dat het meest reëel is om een boek mee te laten eindigen. Ik ben in elk geval tegen het 'en ze leefden nog lang en gelukkig'-principe.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 30 aug 2008 19:09

Pan's Labyrinth spoiler schreef:Dat vind ik een goed voorbeeld van hoe een einde waarbij de protagonist sterft mooi en ontroerend kan zijn.
Sommige verhalen lijken alleen maar slecht af te lopen omdat de schrijver het wel stoer vond om er een onverwachte draai aan te geven, of om de kijker te shoqueren. Dat kan zó jammer zijn. Als toeschouwer leef je het hele verhaal naar een climax toe. Dan moet er aan het einde ook iets gebeuren dat de moeite waard is, iets dat de toeschouwer het gevoel geeft dat de rit niet vergeefs was, dat hij zijn tijd goed besteed heeft. Iets moet afgerond zijn, bereikt zijn: een ontwikkeling, een boodschap, iets. Ik heb er een enorme hekel aan wanneer de hoofdpersoon plotseling sterft en dat de 'conclusie' van het verhaal blijkt te zijn. Wie kan daar nu met een tevreden gevoel op terugkijken?
Pan's Labyrinth spoiler schreef:In Pan's Labyrinth gaat Ophelia weliswaar dood, wat natuurlijk een emotionele reactie bij de kijker teweeg brengt, maar er is geen sprake van een slecht einde. Ze geeft haar leven voor haar broertje, die nu in veilige handen is, en voltooit haar queeste om terug te keren naar de onderwereld. Daar voegt ze zich bij haar vader en moeder. Mooi toch, hoe een verhaal tegelijk treurig en bevredigend kan eindigen?
Zie ook het topic over de film The Mist, waarin ik me beklaag over de ronduit rottige afloop.
Gwywen schreef:Is een boek/film fijner als het goed afloopt? Of juist geloofwaardiger wanneer dat niet zo is?
In het echt lopen dingen af en toe ook goed af, wat een happy end niet per definitie ongeloofwaardig maakt. Gelukkig. Ik heb geen bezwaren tegen happy ends, alleen tegen einden die niets afronden. Het hoeft niet altijd triestig af te lopen of altijd vrolijk, het kan allebei mooi zijn.

Een van mijn favoriete films is As good as it gets, een film met een erg optimistisch einde, mede omdat de twee hoofdpersonen zoveel hebben overwonnen om bij elkaar te zijn.

Dema
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Dema » 30 aug 2008 22:11

Het ergste wat een schrijver kan doen, vind ik, is een open einde. Daar heb ik echt een hekel aan. Verder is het inderdaad zo dat sommige verhalen een goed einde willen en anderen een slecht einde. Als ik moet kiezen neig ik naar een goed einde. Ik ben vooral fan van droevige eindes. De held hoeft voor mij niet te blijven leven, geef de held zoveel leed mogelijk, maar daarnaast vind ik het wel vaak weer fijn als de slechterik niet wint.

Romantische films heb ik liever een slecht einde. Als dat zoetsappige gezever met een trouwerij aan het einde zijn niet voor mij weggelegd. Horror-films moeten dan weer wel een happy end hebben (anders blijf je zo zitten met een 'oh nou kan het mij ook gebeuren' XD ) Maar Fantasy-films/boeken heb ik toch stiekem het liefst dat de held doodgaat (en niet van ouderdom!) maar de kwade toch niet echt wint.

whitedragon
Kosmonaut

Re: Een happy end?

Ongelezen bericht door whitedragon » 29 dec 2008 12:46

Een happy end is niet altijd geloofwaardig. Soms worden er de raarste plotwendingen bedacht om het verhaal maar goed af te laten lopen of overleeft de held van het verhaal door James Bond achtige capriolen uit te halen. Toch vind ik het fijner als een verhaal goed afloopt. Ik blijf toch met een rotgevoel achter als het niet goed afloopt. Het mooiste vind ik als een einde op twee manieren geinterpreteerd kan worden, als goed of als slecht. Soms gebeurt dat, als je er op de ene manier tegenaan kijkt is het een goed einde en als je er op een andere manier tegenaan kijkt is het een slecht einde.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 14 jan 2009 12:39

Ach, soms is het wel fijn als een boek juist slecht afloopt. Ik bedoel... als lezer wil je toch ook emotie voelen. En omdat de meeste boeken altijd goed aflopen is dat gevoel dat je krijgt toch een stuk minder dan als je dan plots een boek leest dat slecht afloopt. Zulke boeken onthoud je denk ik dan ook langer.

radio-tractore
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door radio-tractore » 07 feb 2009 13:00

Unhappy endings zijn vaak juist heel mooi, maar waar ik niet tegen kan is als 1 iemand van een heel leuk stelletje in een film (of boek) aan het einde dood gaat :-(
Omdat ik ze dan zo lief vind hoop ik dat ze het overleven, gebeurd jammer genoeg niet altijd...

Mooi unhappy endings zijn voor mij toch wel het boek "Dood Spel" en "Elfen Lied"

sunset
Toerist

Ongelezen bericht door sunset » 12 okt 2010 16:35

Ik denk dat een unhappy end alleen te rechtvaardigen valt wanneer het in het verhaal past en het er niet enkel in gestoken is om te schokeren. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor happy ends. Soms zie je van die films waarin je tegen het einde echt het gevoelt hebt dat het nooit meer goed kan komen, en in de laatste vijf minuten krijgt het hoofdpersonage het onmogelijke dan toch voor elkaar en redt de wereld. De laatste tijd lijken unhappy ends een beetje in de mode te zijn, en eigenlijk heb ik daar net zoveel op tegen als de geforceerde happy ends.
Ik wil geen goed einde of slechte einde, maar gewoon een passend einde. :)

Plaats reactie