Fantasy liefhebbbers, rare lieden

Algemene fantasy-, SF- en horrorgerelateerde onderwerpen.

Moderator: Beheerders

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 28 mei 2008 09:04

Qwallath schreef:Het idee van "alternatief zijn is iets voor pubers" vind ik walgelijk. Je kunt heel goed op een volwassen manier door het leven komen terwijl je 'trouw' blijft aan je smaak, ook qua uiterlijk.
Mij hoor je ook niet zeggen dat het alleen voor pubers is. Ik weet hartstikke goed dat er genoeg mensen zijn van boven de 50 die in bandshirtjes rondlopen en bang zijn voor kleuren, maar geef toe dat 90% van alternatieve mensen jongeren zijn tussen de 13 en de 22 jaar.

Ik vind het nogal overdreven dat iemand alleen maar naar metal kan luisteren en anders de brandblaren op z'n lichaam al kan voelen. Ik vind het een beetje raar dat ze altijd maar 'zichzelf' zijn terwijl ze zo'n grote massa aan zwarte schapen achterna lopen. Alternatieve kleding is ook maar een mode. Daar zie je ook modeverschijnselen zoals bijvoorbeeld de spikes die nu al een jaartje of 2 á 3 helemaal uit zijn en daarvoor juist helemaal hip waren. En maar roepen dat ze mode haten en de massa niet achterna lopen. :? Ik vind het niet stoer om 666 op m'n tas te zetten en een lip piercing staat heus niet iedereen even mooi! "Wannabe, wannabe!" roepen ze dan naar mensen die er iets minder extreem uit ziet. En zij maar denken dat ze wél echt zijn?

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 28 mei 2008 09:18

Als alternatief zijn voor pubers is, moet Aeon zich eens bezinnen op de leeftijd van haar doelgroep.

Ik geloof niet dat anders zijn net iets dan de massa inherent is aan een bepaalde levensfase. Ook met anders willen zijn is niets mis, in de zin dat het niet ergerlijk is. Mensen moeten zelf weten wat ze met hun leven doen. Ik vind het wel storend wanneer mensen bepaalde antipathieën overnemen die bij hun gekozen identiteit horen. Bijvoorbeeld fanatieke vegetariërs of veganisten die je bij wijze van spreken levend verscheuren wanneer ze je een frikandel zien eten. Of - ze zijn al gepasseerd - de typische goths en metalheads die demonstratief neerkijken op alles dat niet hun genre is. Kortom: kortzichtigheid en dat aggressief naar buiten tonen.

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 28 mei 2008 09:26

Oh nee, dat geloof ik ook niet Ik weet ook niet waarom ik zo reageerde - ik denk dat ik wel enigszins begrijp waarom deze luitjes zo zijn en zo reageren. Ook wilde ik even zeggen dat het waarschijnlijk meer over JOU als persoon zegt dat zulk soort dingen jouzelf zo opvallen, want waarom zou je je hier druk over maken (Ook geen persoonlijke aanval van mij - voor de duidelijkheid!)
Oh, dat zegt waarschijnlijk inderdaad ook veel over mij. Maar ik constateer iets en irriteer me eraan. En in een land waarin ene Geert Wilders zijn gal mag spugen op de nationale tv, probeer ik me dat recht op kleinere schaal ook een beetje toe te eigenen.

Qwallath
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Qwallath » 28 mei 2008 09:34

@Midwinter: Ja, dat soort mensen zijn vervelend, maar wederom: die types vind je overal, niet in het minst onder de 'gewone' mensen.

Het is ook een illusie als sommige mensen denken dat alle mensen in hun subcultuur geweldig zijn.

@Dolenthoniel:

Ik denk dat je 90%-schatting niet helemaal juist is. Het ligt er misschien ook aan wat het meest opvalt en in welke kringen je rondloopt. Ik schat zelf de hoofdmoot van de serieuze undergroundculturen tussen de 25-35. Maar goed, dat heeft misschien met mijn idee van 'serieus' te maken :)

---

Ik heb het idee dat de hoofdergernis van veel mensen in deze draad de overdreven geldingsdrang (aandachtrekkerij) en hypocrisie van sommige subculturelen is. Daar ben ik het ook mee eens, maar ik wou wel even benadrukken dat dat toch echt niet is waar het om draait in een subcultuur. Het is een bijproduct van een universeel menselijke trek om zich bij groepen aan te sluiten waar ze zich denken thuis te voelen, om vervolgens neer te kijken op andere groepen. Iedereen doet dat in zekere mate, alleen zijn die groepen niet altijd zo vast omlijnd als schijnbaar duidelijke groep als metal of gothic.

Als je niet tot een subcultuur behoort zul je toch in ieder geval ook andere identiteiten hebben (werk, hobby, geslacht, afkomst), en daar geldt hetzelfde effect.

Uiteindelijk is het belangrijkste volgens mij dat je leert om niet te veel te generaliseren en vooraf te oordelen. Anderen zullen dat wel vaak doen, maar als je dat bij jezelf beperkt, en in principe open staat voor mensen, ongeacht hun verschijningsvorm, dan kun je overal leuke en vervelende mensen tegenkomen.

Sorry, om even terug te komen op het begin van de discussie, Viconia, begrijp ik het goed als je daar doelde op een soort (jonge) groep fantasyliefhebbers die dat mengen met een naïef soort natuurgedweep en een infantiele vorm van wicca?

In dat geval snap ik wel ongeveer wat je bedoelt, al kom zulke mensen zelden tegen, omdat ik me niet echt in fantasy-gothic-wicca kringen begeef. Misschien omdat ik Omnia niet leuk vind :evil:

Hoe dan ook, ook die elementen zijn allemaal dingen (natuurreligie, gothic, etc.) die in principe veel mooie kanten hebben.

Kan ik hieruit concluderen dat je je niet zozeer ergert aan die mensen in het bijzonder, maar gewoon aan jonge mensen die op een naïeve / puberale manier met dat soort zaken omgaan, terwijl ze zichzelf de hemel in prijzen?

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 28 mei 2008 13:46

Al is leeftijd in deze irrelevant voor mij (zoals ik al zei, je hebt ook van die types die de 20 al ruim gepasseerd zijn) vat je verder mijn punt goed samen. Je zegt het tactvoller dan ik, maar het komt aardig in de buurt. Kijk, ik heb er niets op tegen wanneer jij zegt metalhead te zijn. Lekker boeiend, als je maar een aardige gozer bent. Ik heb er alleen wat op tegen wanneer deze mensen zich een soort van 'verheven' gaan gedragen, enkel omdat ze naar eigen zeggen zo alternatief zijn en tegen de massa ingaan. En als diezelfde types dan met een '666' sticker op hun tas ziet rondlopen, nou... dan... enfijn, ik heb mijn te ondernemen stappen al eerder opgesomd.

Senhina
Avonturier

Ongelezen bericht door Senhina » 29 mei 2008 11:25

Ik kan het niet laten om toch even te reageren. "vroeger" had je die hokjes namelijk niet zo. Toen ik 15 was liep ik bijna alleen in het zwart, zwarte nagelak, oogschaduw en lippenstift. Toen was je niet gotic, toen was je gewoon raar. Andere dagen liep ik in mijn spijkerbroek. Maar net wat mijn moeder op dat moment gewassen had.

Helaas zijn sommige dingen gewoon nog steeds niet algemeen geaccepteerd. Er komt dus een moment in je leven dat je op je werk geconfronteerd wordt met klanten e.d. Dan zul je je moeten aanpassen, of je nu wilt of niet. Ik kan niet met zwarte lippenstift bij een klant verschijnen of met blauw geverft haar. (nou pakt dat toch niet bij mij, maar dat terzijde)

Ik ben ik en hoef niet in een hokje geplaatst te worden het gaat er om dat je je er prettig bij voelt. Ik voel me nu eenmaal het prettigst in donkere kleding (ik had dan ook een zwarte trouwjurk). Dit wil niet zeggen dat ik geen andere kleuren draag, zwart is nu eenmaal heel warm midden in de zomer.

Ik heb er een hekel aan dat mensen mij nu gaan vertellen dat ik vroeger gothic was. Dat was ik niet. Ik zou niet eens weten wat ik onder gothic moet verstaan, laat staan dat ik het zelf was.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 29 mei 2008 12:05

Ach ik hoor vaak van mijn ouders dat ze vroeger weldegelijk ook hokjes hadden. Metalheads, punkers, dance etc. Ik denk nu even enkel uit muziek oogpunt voor de net genoemde hokjes. 15 Jaar geleden had je geloof ik house en hakkers. Het is gewoon simpel een mens denkt in hokjes. Pas je er niet in 1 dan ga je gewoon in 2. Ik heb er geen problemen meer mee, ik heb ooit geprobeerd om buiten een hokje te vallen en inderdaad "mezelf" en "uniek" te zijn. Wat je dan vooral niet bent is jezelf. Je neemt een beeld van jezelf en gaat je daarnaar gedragen. (fout: als je jezelf bent hoef je je niet ergens naar te gedragen). Je koopt kleren om je beeld te bevestigen. Als je echt jezelf wilt zijn koop je gewoon wat je leuk vind en niet die drollenvanger.

Bovendien, iedereen is uniek. En iedereen kan in hokjes worden geplaatst... Of je dat nu wil of niet en het grappige is, degenen die het hardst roepen dat ze dat niet kunnen zijn vaak het simpelst. :P (dat was geen uitdaging, noch bedoeld om iemand te beledigen)

Overigens, als mensen zonodig zich raar moeten kleden enzo dan kan ik daar alleen maar heel hard om lachen. Die mensen zitten zich af te keren van de rest, nou so be it, maar als een groepje op de grond op het station zit te zitten en die gaan zitten van "Kijk ons anders zijn" lach ik ze uit. (En nee, niet recht in hun gezicht. Wat op zich best niet goed is natuurlijk maarja je wil problemen voorkomen.)

Afbeelding
Ik kwam laatst dit soort mensen tegen: En sorry als ik hiermee iemand beledig, maar ik lag echt gevouwen.

Senhina
Avonturier

Ongelezen bericht door Senhina » 29 mei 2008 12:29

after_eden schreef:15 Jaar geleden had je geloof ik house en hakkers.
*oef, ik voel me nu heel oud* Je had eerst de house. Op de eerste houseparty's werd er niet gehakt, dit is pas na een jaar of 2 gekomen toen de BPM werden opgeschroeft. Op de oude house zou ik het knap vinden als je kunt hakken (oke, alles kan maar de muziek leent er zich niet echt voor). Er zijn toen ook echt verschillende stromingen in de house gekomen, zoals bijvoorbeeld de trance.
Ondanks mijn zwarte kleding was ik dus ook bij dat soort dingen te vinden. Vinden sommige mensen die in hokjes denken erg vervelend :-D .

Jo0st
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jo0st » 29 mei 2008 12:56

20 tree huggende neo-hippies, allemaal suited in de meest lelijke 'kleur' die er is, die in Hoog Catharijne in een circel op de grond zitten en wat vage handelingen uitvoeren en boos kijken naar alle mensen in jeans, met ipod en bijpassende mobiele telefoon in leuke casual shirts of topjes, die hun raar aankijken.

20 mensen in jeans, met ipod en bijpassende mobiele telefoon en leuke casual shirts of topjes, die in Hoog Catherijne in een groepje bij elkaar staan terwijl ze met blue-tooth ringtones uitwisselen en boos kijken naar alle tree huggende neo-hippies, allemaal suited in de meest lelijke 'kleur' die er is, die hun raar aankijken.

'Raar' is alleen afwijkend van het gemiddelde, hoe afwijkender hoe 'raarder'. Ik snap je punt niet, of het nu 'tree huggende neo-hippies', 'head-bangende doodsaanbidders' of 'ik heb witte veters in zwarte kisten dus ik ben een nazi idioten' zijn, ze hebben allemaal hun rare dingen, waar je je aan zou kunnen ergeren. Het heeft helemaal niks met een identiteitscrisis, puberteit of midlife crisis te maken, het is gewoon natuurlijk gedrag, mensen willen ergens bij horen.

Naast dat ons denken ook zo werkt, elke dag doen we ontelbaar veel indrukken op, veel te veel om actief te verwerken, dus denkt iedereen (zoals sommigen al vermelden) in hokjes. Als ik op het station rondhuppel en daar lopen 50 andere mensen, 20 duiven, een musje, 4 treinstellen, een goederentrein, duizend stenen, rails, bielzen, etc, etc, dan heb ik niet genoeg hersencapaciteit om daar allemaal ook maar een seconde bij na te denken. Dus ik zie iemand in het zwart met piercings en stop hem in mijn 'Gothic' hokje, als het een vrouw is en ze heeft een lekker kontje krijgt ze een seconde meer aandacht en gaat ze naast in het 'Gothic' hokje ook in het 'lekker kontje' hokje. Dan heb je een conducteur die met zijn sleutelbos staat te spelen, zonder nadenken gaat die in mijn hokjes 'conducteur' en 'ik geil op sleutels' hokje, omdat mensen die met een bos sleutels spelen vaak macht helemaal geweldig vinden. Dat doe ik met die andere 48 mensen precies hetzelfde in een paar seconde, in mijn onderbewustzijn.

Veel mensen denken bij in hokjes denken aan iemand in 1 hokje stoppen, maar zo werkt het volgens mij niet, hoe beter je iemand kent, hoe meer hokjes iemand beslaat, als ik een 'Gothic' met 'lekker kontje' zie zit ze al in twee hokjes, maak ik dan een praatje en blijkt ze uit Eindhoven te komen stop ik haar ook in het hokje 'Eindhoven', zit ze nog op school, komt ze in het hokje 'student'. Leer ik haar na verloop van tijd zo goed kennen dat ze in zo veel hokjes zit dat mijn hersens geen zin meer hebben ze allemaal te verbinden gaat ze in een nieuw hokje met haar naam. Hier komen vooroordelen ook vandaan, iedereen heeft een hokje 'allochtoon', door bijvoorbeeld het nieuws of de plaatselijke hanggroepjongeren is dit hokje in je hoofd vaak verbonden met de hokjes 'crimineel' of 'ik berzorg overlast'. Zie je dan op het station iemand die in het hokje 'allochtoon' past leg je onderbewust ook die link alvast voor de zekerheid, eigenlijk alleen omdat je teveel nieuws kijkt :P

Zolang je doorhebt dat je ongeveer zo werkt is er niks aan de hand, als je maar bereid bent mensen uit een hokje te halen nadat je ze erin gestopt hebt, leer je een allochtoon kennen die in het hokje 'allochtoon' zit en onbewust in het hokje 'crimineel' is gestopt, haal je hem of haar er dan ook uit als hij/zij professor is, of laat je hem/haar dan nog zitten denkend dat hij/zij waarschijnlijk de belasting oplicht met kinderen die er niet zijn, op een andere manier fraude pleegt, de vorige professor met die naam heeft vermoord en zijn plaats heeft ingenomen of anders toch zeker zijn/haar diploma heeft vervalst. Helaas hebben veel mensen een trechter op hun hokjes en kom je er amper uit als je er eenmaal inzit.

Neem nou die groep tree huggende neo-hippies in black, je ziet ze en stopt ze allemaal in hetzelfde hokje, terwijl als je ze leerde kennen je erachterkwam dat de een naast tree huggen ook van voetbal houd, de ander bij tennis zit, heel goed garnalen kan klaar maken, allergisch is voor processie rupsen (en daarom door al dat tree huggen onder de pukkels zit), Matt Damon leuker vind dan Johnny Depp, en ga zo nog maar even door. Alleen het feit dat sommige meelopers zijn en niks van het hele wicca geloof begrepen hebben en enkele anderen juist helemaal overtuigd zijn wil niet zeggen dat ze daarom irritanter zijn dan 'normale' mensen die gewoon rondlopen en niet midden in een winkelcentrum bomen gaan staan knuffelen die ze alleen zelf zien, omdat ze zo stoned zijn als een garnaal. Ze zijn precies hetzelfde, alleen een tikkeltje anders...

Wat zou de wereld saai zijn als iedereen hetzelfde deed, droeg en zei, dan had ik niks meer om raar naar te kijken, niemand meer om uit te lachen dan mijn eigen spiegelbeeld, nergens meer om over te praten. Ik ben die vage types juist dankbaar voor wat ze mij geven, een boel plezier om niks! En dat allemaal omdat ik lekker stereotypisch denk en iedereen maar naar eigen believen in hokjes blijf proppen :D

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 29 mei 2008 14:48

Neem nou die groep tree huggende neo-hippies in black, je ziet ze en stopt ze allemaal in hetzelfde hokje, terwijl als je ze leerde kennen je erachterkwam dat de een naast tree huggen ook van voetbal houd, de ander bij tennis zit, heel goed garnalen kan klaar maken, allergisch is voor processie rupsen (en daarom door al dat tree huggen onder de pukkels zit), Matt Damon leuker vind dan Johnny Depp, en ga zo nog maar even door. Alleen het feit dat sommige meelopers zijn en niks van het hele wicca geloof begrepen hebben en enkele anderen juist helemaal overtuigd zijn wil niet zeggen dat ze daarom irritanter zijn dan 'normale' mensen die gewoon rondlopen en niet midden in een winkelcentrum bomen gaan staan knuffelen die ze alleen zelf zien, omdat ze zo stoned zijn als een garnaal. Ze zijn precies hetzelfde, alleen een tikkeltje anders...
Hippie praat! Sorry Joost, we hebben in het verleden al aardig wat discussies gehad, maar in deze staan we dan toch echt recht tegenover elkaar. Ik plaats deze mensen niet in een hokje, dat doen ze al voor me door zich op die manier te gedragen, kleden en te leven. Inderdaad, de drugsverslaafde kaalkoppen zijn net zo erg, laat daar geen misverstand over bestaan.
Wat zou de wereld saai zijn als iedereen hetzelfde deed, droeg en zei, dan had ik niks meer om raar naar te kijken, niemand meer om uit te lachen dan mijn eigen spiegelbeeld, nergens meer om over te praten. Ik ben die vage types juist dankbaar voor wat ze mij geven, een boel plezier om niks! En dat allemaal omdat ik lekker stereotypisch denk en iedereen maar naar eigen believen in hokjes blijf proppen
Ik zeg toch niet dat iedereen hetzelfde moet zijn? Ik ben een eersteklas malloot en wijk misschien behoorlijk af van de gemiddelde jongeman van 21 jaar. Ik ben een cynische klootzak met een overschot aan cynisme en ironie in me. Het zij zo! Maar dan ga ik toch ook niet een latex broek aantrekken en me op die manier 'afscheiden van de rest' puur omdat ik mezelf anders voelt dan mijn buurjongen?

winterlief
Toerist
Contacteer:

Ongelezen bericht door winterlief » 30 mei 2008 15:09

Ik zeg toch niet dat iedereen hetzelfde moet zijn? Ik ben een eersteklas malloot en wijk misschien behoorlijk af van de gemiddelde jongeman van 21 jaar. Ik ben een cynische klootzak met een overschot aan cynisme en ironie in me. Het zij zo! Maar dan ga ik toch ook niet een latex broek aantrekken en me op die manier 'afscheiden van de rest' puur omdat ik mezelf anders voelt dan mijn buurjongen?
Je vergeet hier dat een boel van die 'vage types' zich kleden zoals ze willen omdat ze zich daar prettig in voelen, lang niet altijd om mensen af te schrikken of zich af te scheiden van de rest. Jij reageert alsof iedereen die zich 'anders' kleedt de rest van de mensheid wil shockeren, of iets dergelijks. Tenminste, zo komt het op mij over.

radio-tractore
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door radio-tractore » 31 mei 2008 11:07

Ik zit nu in mijn wijde overzeas broek, iron maiden shirt en eluveitie vest dit te lezen en kom er achter dat ik een aantal van die jeans/polo/ipod mensjes nou niet echt graag zie.

Over het algemeen houd ik liever van het alternatief en goth volk dat er rond loopt op deze aarde.

Op mijn school zijn het aantal alto's op 2 handen te tellen en het lijken mij aardige mensen, maar dat wil niet zeggen dat ik geen contact maak met de niet-alto's. Er zitten hele aardige mensen in mijn klas, maar over metal etc hoeven we niet te praten. Het contact zal altijd objectief blijven.

Een aantal van mijn echte maten (maten zijn zij die ik jaren terug heb leren kennen en nu nog steeds mee om ga en alles kan tegen zeggen en mee kan doen, vrienden zijn 'de nieuwen' die nooit maten zullen worden) houden ook van metal etc en daarmee kan ik er goed over praten. Met de types die elke zaterdagavond in een vage danceclub staan niet.

De 'bunch of tree-hugging hippies' hebben altijd een streep voor bij mij omdat we, hoogstwaarschijnlijk, dezelfde interesses delen en van dezelfde dingen houden (kleding, muziek).

De jack & jones polo dragende bluetooth mensen loop ik voorbij en negeer ik.

Senhina
Avonturier

Ongelezen bericht door Senhina » 31 mei 2008 12:13

Ik vind het eigenlijk best zielig dat jullie zo kortzichtig zijn. Kom op zeg, om iemand op kleding of uiterlijk te beoordelen.
Mensen leer je niet kennen door naar hun uiterlijk te kijken hoor. Ik wou bijna vragen of jullie zelf nog aan het puberen zijn. Waarschijnlijk wel en anders missen jullie nog een hoop levenservaring. Hopelijk groeien jullie nog in je verdere leven want jullie opvattingen zijn heel erg kortzichtig.

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 31 mei 2008 13:15

Senhina schreef:Ik vind het eigenlijk best zielig dat jullie zo kortzichtig zijn. Kom op zeg, om iemand op kleding of uiterlijk te beoordelen.
Mensen leer je niet kennen door naar hun uiterlijk te kijken hoor. Ik wou bijna vragen of jullie zelf nog aan het puberen zijn. Waarschijnlijk wel en anders missen jullie nog een hoop levenservaring. Hopelijk groeien jullie nog in je verdere leven want jullie opvattingen zijn heel erg kortzichtig.
Zo kortzichtig is het niet hoor. Ik ken een hoop mensen die helemaal stoer en geweldig vinden om 666 op hun tas te zetten en satan te aanbidden terwijl ze geen idee hebben waar ze het over hebben. Die meelopers die denken dat het stoer is om mensen uit te schelden, maar ondertussen wel te zeggen dat ze geaccepteerd willen worden, daar heb ik écht geen respect voor hoor. Mensen die zeggen dat ze gewoon zichzelf zijn en niet in hokjes geplaatst willen worden roepen zelf net zo hard dat ze een hekel hebben aan kakkers of skin-heads. Dan denk ik bij mezelf: get a fucking life!

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 31 mei 2008 13:32

Volgens mij zien we in deze discussie behoorlijk uiteenlopende meningen, dus wie is 'jullie'? En volgens mij ging het in aan het begin van de draad nog over gedrag en niet zozeer over uiterlijk. Op een gegeven moment werden er echter zoveel dingen bijgehaald, dat voor mij vertroebelde wat nu precies het probleem was.

Ik heb het idee dat hier twee punten langs elkaar lopen. Aan de ene kant dat het kortzichtig is om het karakter van iemand op oppervlakkigheden (kleding, muziekvoorkeur, enz.) te beoordelen. Toch is het, gezien de manier waarop onze hersenen werken, waarschijnlijk niet te vermijden. Dat vind ik persoonlijk niet erg, zolang je je maar niet totaal afsluit voor alle mensen die je automatisch in zo'n categorie plaatst. Ik heb aardig wat vriendschappelijke banden met mensen vaarvan ik ooit dacht dat ik ze nooit aardig zou vinden.

Aan de andere kant wordt gezegd dat het kortzichtig is om je alle gedragingen, voorkeuren, antipathieën en stijlen van één bepaalde stroming eigen te maken. Daar ben ik het ook wel mee eens, al kan ik me er blijkbaar niet zo druk om maken als anderen. Ik ben er ook niet van overtuigd dat dit per definitie slecht is. In onze maatschappij ligt een sterke nadruk op het individ: je wordt aangemoedigd bijzonder te zijn, je moet je bevrijden van de massa. Er zijn ook culturen die juist gebouwd zijn op dat o zo verfoeilijke conformisme, en dat lijkt voor hen prima te werken.

Plaats reactie