Wat maakt een slechterik goed?

Algemene fantasy-, SF- en horrorgerelateerde onderwerpen.

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 09 mei 2007 10:04

Gwywen schreef:Uit de serie van GRR Martin: Sandor Clegane (met dat verbrande gezicht) en zijn afgrijselijke broer De Berg.
De Jachthond is inderdaad één van de leukste karakters uit de boeken van Martin. Na dat bewuste 'incident' wordt hij tegelijk bespot en gevreesd aan het hof. En stiekem vertoont hij wel wat onzelfzuchtige, bijna heldhaftige trekjes.

Uit het Lied van IJs en Vuur zijn trouwens wel meer karakters te halen die tussen goed en slecht in hangen. Kijk bijvoorbeeld naar Jaime Lannister: mijn mening over hem is naarmate de serie vorderde enorm veranderd. In het begin is hij één van de grootste klootzakken en verraders van het rijk, maar later blijkt hij toch een vriendelijke kant te hebben, die zelfs steeds meer de overhand krijgt. Mijn sympathie voor Jaime nam behoorlijk toe toen hij zijn dubieuze geschiedenis vanuit eigen perspectief uitlegde.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 09 mei 2007 14:45

Dubieuze geschiedenis??? Tsss, volgens mij wordt het hoog tijd dat ik de serie ga herlezen zeg. :$

Sandor Clegane blijft overigens mijn favoriet in de serie, heb het gevoel dat zijn rol nog lang niet is uitgespeeld. Ik houd wel van slechteriken die zo nu en dan per ongeluk iets goeds doen, net als hij.
Maakt ze menselijk en geloofwaardig!

-G-

Dornse Slang
Toerist

Ongelezen bericht door Dornse Slang » 13 aug 2008 14:40

Qua slechterikken heeft Heatl ledger het onmogelijke gepresteert. Hij heeft een schurk die dingen doet omdat hij " slecht" is geloofwaardig neergezet....zijn Joker maakt me doodsbang.

De meeste schurken die slecht zijn omdat ze, nou ja, slecht zijn zijn inderdaad verschirkkelijk irritant, en horen thuis in een kinder-comic...

Oh nu, we het er toch over hebben: wat zeggen we over de slechterik der slechterikken? Lucifer? Begonnen als aartsengel en gevallen, om de mensheid aan kennis te helpen (in bepaalde interpretaties).

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 13 aug 2008 22:51

Die laatste wordt trouwens prachtig beschreven in Anne Rice's Memnoch the Devil. Rice presteert het om de Duivel neer te zetten als een sympathieke antiheld met een goede reden om tegen de wil van God in te gaan. Ik heb wel iets met dat soort karakters. Niet voor niets dat ik eerder in dit topic Jaime Lannister noemde als een van mijn favoriete personages uit Ice & Fire.
De meeste schurken die slecht zijn omdat ze, nou ja, slecht zijn zijn inderdaad verschirkkelijk irritant, en horen thuis in een kinder-comic...
Ben ik het op zich mee eens, maar zoals je zelf al aangeeft zijn er uitzonderingen. Nog zo'n affiche voor het pure kwaad:

Afbeelding

Anton Chigurh uit de film No Country For Old Men. Mensen doden is niet zomaar iets dat hij doet, het lijkt onlosmakelijk met zijn persoon verbonden. Een slechterik zonder indrukwekkende fysiek, maar wel iemand die continu een kalme doodsdreiging uitstraalt. Geweldige rol, met één blik brengt hij je op het puntje van je stoel.

Wat de Joker betreft: je maakt me nieuwsgierig. Op de screenshots zag Ledgers versie er behoorlijk freaky uit, meer punkachtig. Nog gestoorder dan Jack Nicholson? Binnenkort toch maar naar de bios.

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 14 aug 2008 09:23

Ik heb net (een stuk van) de originele Batman bekeken. The Joker zoals die neergezet wordt door Jack Nicholson is inderdaad gestoorder dan die van Heath Ledger. Maar die laatste is op een of andere manier veel menselijker, en daardoor des te gruwelijker. En o ja, alleen al die tic om altijd met zijn tong over zijn lippen te gaan gaf me de koude rillingen.

Dornse Slang
Toerist

Ongelezen bericht door Dornse Slang » 14 aug 2008 10:48

Klopt....Als je Jack Nicholson in zijn joker kostuum tegenkomt, ga je om een handtekening vragen. Als je Heath Ledger tegenkomt (bij wijze van spreken natuurlijk, want ik weet dat hij dood is) dan draai je je om, en ren je weg.

Het verschil wordt duidelijk in het laatste gevecht tussen Batman en de Joker (Nicholson) als hij opeens een bril opzet en vraagt "you wouldn't hit a man with glasses would you?" Nou, nou, wat eng......

Heath Ledger die met zijn goocheltruc even de maffia imponeert, en achteloos even iemand gruwelijk vermoord......

Maar goed, het spijt me dat ik zo afdwaal, het is eigenlijk een topic over diverse slechterikken, en geen ode aan Heath Ledger.

George Martin zit ook vol geweldige " bad guys".
Midwinter schreef:stoel.

Wat de Joker betreft: je maakt me nieuwsgierig. Op de screenshots zag Ledgers versie er behoorlijk freaky uit, meer punkachtig. Nog gestoorder dan Jack Nicholson? Binnenkort toch maar naar de bios.
Doen! Sta nu op en reserveer!

PS> Ik vind my country for old men echt een verschrikkelijke film. Ik kan er niks aan doen. Goed geacteerd, respect voor de hoofdrolspelers, en de moordenaar, maar ik vond hem echt te saai voor woorden. Ik hou niet van films met lange stiltes...een zwakheid van me

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 14 aug 2008 10:59

Toch vraag ik me af; als Midwinter de man van de bovenstaande foto een perfecte slechterik vindt, waarom is De Berg van GRRM dat dan niet? Die voldoet aan dezelfde omschrijving. Toch is hij geen perfecte slechterik; hij is in feite een karikatuur van zichzelf, al vind ik hem een van de meest angstaanjagende personages uit de serie.
Waar zit 'm dat subtiele verschil dan in?

-G-

Dornse Slang
Toerist

Ongelezen bericht door Dornse Slang » 14 aug 2008 13:16

Als ik voor mijn beurt mag spreken.....

De moordenaar uit no country is een uitgebreid personage, met veel screentijd, die dus alle mogelijkheid heeft tot overtuigen.

De berg is meer een " bijkarakter", zeg maar de garnituur van het verhaal, en deze kan dus niet zo uitgebreid beschreven worden als een hoofpersonage. Dat is ook maar goed, want als je ALLE characters van het Lied van IJs en Vuur wil uitdiepen duurt het nog langer voor dat nieuwe boek uitkomt.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 15 aug 2008 10:14

Ze zijn nauwelijks te vergelijken, alleen al omdat de een op film staat en de ander op papier (en zoals Dornse Slang al zegt: hij treedt zelden op de voorgrond). Chigurh moet het hebben van zijn manier van lopen, indringende blik, donker stemgeluid... Wat overigens wel een verschil is tussen de personages Gregor Clegane (De Berg) en Chigurh, is dat je bij Clegane nog het idee hebt dat hij er lol in heeft. Hij moord, verkracht en zet complete dorpen in de hens en dat vindt hij allemaal prachtig. Chigurh doodt mensen omdat het bij zijn beroep hoort. Hij moordt zonder spijt, mededogen of plezier. Het is simpelweg het elimineren van een risico, het is zelfs geen statistiek. Voor hem is een mensenleven werkelijk niets waard.

Hij dwingt trouwens een paar keer mensen om een munt op te gooien die beslist of ze sterven of blijven leven. Volgens mij ziet hij zichzelf als een soort personificatie van het noodlot, die volstrekt willekeurig dood en verderf zaait.
Anton Chigurh: What's the most you ever lost on a coin toss.
Gas Station Proprietor: Sir?
Anton Chigurh: The most. You ever lost. On a coin toss.
Gas Station Proprietor: I don't know. I couldn't say.
[Chigurh flips a quarter from the change on the counter and covers it with his hand]
Anton Chigurh: Call it.
Gas Station Proprietor: Call it?
Anton Chigurh: Yes.
Gas Station Proprietor: For what?
Anton Chigurh: Just call it.
Gas Station Proprietor: Well, we need to know what we're calling it for here.
Anton Chigurh: You need to call it. I can't call it for you. It wouldn't be fair.
Gas Station Proprietor: I didn't put nothin' up.
Anton Chigurh: Yes, you did. You've been putting it up your whole life you just didn't know it. You know what date is on this coin?
Gas Station Proprietor: No.
Anton Chigurh: 1958. It's been traveling twenty-two years to get here. And now it's here. And it's either heads or tails. And you have to say. Call it.
Gas Station Proprietor: Look, I need to know what I stand to win.
Anton Chigurh: Everything.
Gas Station Proprietor: How's that?
Anton Chigurh: You stand to win everything. Call it.
Gas Station Proprietor: Alright. Heads then.

Dornse Slang
Toerist

Ongelezen bericht door Dornse Slang » 15 aug 2008 20:25

Dan lijkt hij op een andere Batman schurk!

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 17 aug 2008 12:27

Ik neem aan dat je Two-Face bedoelt. Ja, daar zit inderdaad een overeenkomst, al heeft hij wat meer gevoel voor drama. :D

Dornse Slang
Toerist

Ongelezen bericht door Dornse Slang » 22 aug 2008 10:51

Hahaha, ik lijk wel een comic freak!

whitedragon
Kosmonaut

Re: Wat maakt een slechterik goed?

Ongelezen bericht door whitedragon » 29 dec 2008 13:08

Wat ik eigenlijk het leukste vind is een slechterik die net niet helemaal slecht is. Zoals een man die als soldaat de meest gruwelijke slachtingen aanricht maar die niet terug zou slaan als een vrouw hem een enorme mep verkocht ofzo. Of die heel lief met zijn kinderen speelt als ie thuis is.

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 29 dec 2008 20:13

Blaze uit 'De ontvoering' van Richard Bachman (Stephen King) is ook zo een goede slechterik. Ik kreeg zelfs meedelijden met hem!

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 22 jan 2010 11:57

John Doe uit Se7en, de ultieme slechterik. Onder zijn handen verwelkt onschuldigheid al snel tot een verdorde bloem. De manier waarop Kevin Spacey deze rol speelt is magistraal, kijk maar eens goed naar zijn gezicht wanneer ie zijn 'experiment' uitlegt tegen het einde van de film, je krijgt er de huiveringen van.
Het enge is, op een zekere manier zit er nog een logica achter zijn daden. De hedendaagse wereld is verrot, overal om je heen zie je mensen die onderhand van binnenuit opgegeten worden door zonden, een statement maken acht hij nodig, en zoals ie in de film zelf al zegt: Om iemands aandacht te trekken kun je ze niet meer simpelweg op de schouders tikken...

Plaats reactie