Dungeons & Dragons; wie doet wat?

Algemene fantasy-, SF- en horrorgerelateerde onderwerpen.

Moderator: Beheerders

Wat doe jij op het gebied van D&D?

Ik ken heel het spel niet
1
3%
Ik ken het spel, maar speel het niet
12
39%
Ik ben (enkel of voor het overgrote deel) speler
7
23%
Ik ben de ene keer speler, de andere keer spelleider (DM/GM/...)
7
23%
Ik ben (enkel of voor het overgrote deel) spelleider (DM/GM/...)
4
13%

Totaal aantal stemmen: 31

the Pelican
Kind van de kosmos

Dungeons & Dragons; wie doet wat?

Ongelezen bericht door the Pelican » 05 mar 2004 12:17

Nog maar eens een poll dan ;) .
Ik ben erg nieuwsgierig naar de samenstelling van dit forum op het gebied van (Advanced) Dungeons and Dragons.
  • Wat doe jij (zie poll ;) )?
  • Welke versie speel je precies (of bij meerdere: het meest)?
    • DnD, het 'bord' spel / 1st edition
    • Advanced Dungeons and Dragons (ofwel '2nd edition')
    • Dungeons and Dragons 3rd edition
    • Dungeons and Dragons 3.5rd edition
  • Welke rol vind je als speler het leukst en wat vind je daar zo leuk aan?
    Omdat ik niet bekend ben met 3 en 3.5, wil ik je hierbij ook gelijk vragen om aan te geven waar die rol het meest op lijkt; Fighter, Paladin, Ranger, Mage, Ilusionist, Priest, Bard or Thief. Thanks :).
  • Als je spelleider bent (DM/GM/what ever), welk aspect vind jij het leukste daarvan?

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 05 mar 2004 15:04

Ik ben een keer dm geweest toen ik pas begon met dnd, en dat was neit zo'n succes. Later heb ik samen met fingolfin een campaign geleid.
Maar ik ben toch liever gewoon speler. Het maken van een verhaal en alles eromheen vind ik heel leuk om te doen, maar het loopt toch nooit zoals ik wil en verwacht dat het gaat. En ja natuurlijk, "daar meot je op in kunnen spelen" maar dat kan ik niet echt, en ik ben te chaotisch om echt een goeje dm te zijn...
Wij gebruiken de 3rd edition, is ook het enige wat ik ooit heb gebruikt.
Ik vind het niet leuk om van die knokdingen te zijn (monk, fighter, barbarian, die dingen) en Mage vind ik te veel opzoekwerk en niet echt leuk. Rogue (thief) en cleric(priest) vind ik leuk, druid ben ik nou net voor het eerst en lijkt me ook wel tof...
Ik ben eigenlijk meestal met rp-en wat ik zelf toch al ben: vrolijk, irritant :P, druk en heel, heeeel nieuwsgierig

whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon » 05 mar 2004 15:21

Ik zou het wel graag willen spelen maar ik ken niemand die het met mij zou willen spelen :(

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 05 mar 2004 15:23

Ik vind DND echt zoooooo leuk, alleen kan ik het bijna nooit spelen...

Tinduwen
Toerist

Ongelezen bericht door Tinduwen » 05 mar 2004 19:17

Onze party is momenteel uit elkaar, en de volgende keer gaan we Vampire speleen...voorlopig geen DND meer :'(

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fingolfin » 06 mar 2004 12:49

Ik heb Oog des Meesters en AD&D gespeeld, nu speel ik D&D 3rd Edition. Ik ben al best vaak DM geweest, het leukste vind ik het verhaal bedenken vooral raadsels en puzzels maken vind ik tof. Mijn campaigns zijn meestal low magic en low powered, dan moet je er tenminste voor werken.

Als speler ben ik meestal Ranger/rogue/bard/kender(dragonlance). op het moment speel ik een bard die helemaal niets van vechten moet hebben en alleen maar met zn band aan t optreden is.
In een andere campaign ben ik ook nog een druid aan het spelen.

Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber » 06 mar 2004 14:35

Jammer genoeg heb ik het nooit gespeeld, en ken ik het ook niet echt...Wat is volgens jullie het beste spel om mee te beginnen?

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fingolfin » 06 mar 2004 15:23

Milamber schreef:Jammer genoeg heb ik het nooit gespeeld, en ken ik het ook niet echt...Wat is volgens jullie het beste spel om mee te beginnen?
Ik zou gewoon met 3rd Edition beginnen. Maar je leert het het best als je eens een keer meespeelt met mensen die het al wat vaker gedaan hebben, zo heb ik het ook geleerd.

Asrai
Avonturier

Ongelezen bericht door Asrai » 06 mar 2004 19:50

Ik ken het wel, maar heb het nog nooit gespeeld. Ik weet eigenlijk ook niet hoe het allemaal in zn werk gaat! hoe moet je het spelen? Met figuurtjes? Of zowiets! Sorrij, ik weet echt niets!
Asrai

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fingolfin » 06 mar 2004 19:59

Asrai schreef:Ik ken het wel, maar heb het nog nooit gespeeld. Ik weet eigenlijk ook niet hoe het allemaal in zn werk gaat! hoe moet je het spelen? Met figuurtjes? Of zowiets! Sorrij, ik weet echt niets!
Asrai
Het is een spel waarbij je je alles in moet beelden.

Iedereen (behalve de spelleider) speelt een persoon (ranger/fighter/mage/druid enz, enz...). De spelleider geeft een beschrijving van een omgeving (bv: je bevindt je op een pad in een dennenbos, in de verte rijd een paard en wagen jullie richting in).
Hier kunnen de spelers dan op reageren. (bv: we verstoppen ons achter de bomen en wachten tot de wagen langsrijdt).

Dan moet je ff dobbelen hoe goed je je verstopt enzo (ieder heeft ook zn betere en slechte kanten natuurlijk)
Zo verteld de leider weer wat er gebeurd (de wagen rijdt langs en de man die erop zit is lekker een deuntje aan het fluiten)
De spelers kunnen dan bijvoorbeeld de wagen overvallen ofzo.

Maar alles is mogelijk bij D&D.
Als je monsters verslaat of slimme acties hebt of bijvoorbeeld het charakter van je poppetje goed speelt krijg je experience points en zo kun je weer level up gaan en weer beter worden enzo.

capice?

Asrai
Avonturier

Ongelezen bericht door Asrai » 06 mar 2004 20:04

Jaaaa, denkut wel, maar je speelt dus wel met van die poppetjes?
Asrai

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 06 mar 2004 20:22

Qua "poppetjes" gebruik ik wat voorradig is :) .
Het is soms makkelijk bij gevecht-situaties een aardig beeld te hebben van de situatie; wie staat waar. Daarbij kan je miniatuurtjes gebruiken, maar uit ervaring weet ik dat dobbelstenen (althans, degene die je niet gebruikt;) ), gummetjes, pennedoppen, bierdopjes, enz ook prima werken :P .

Poppetjes zijn dus niet vereist, maar soms wel makkelijk. Er zijn fantasy varianten, zoals Warhammer, waarbij ze vereist zijn. Bij (A)DnD dus niet.

Kleine aanvulling (maar zeker geen correctie) op wat Fingolfin als schreef:
Iedereen (behalve de spelleider) speelt een persoon
De spelleider speelt ook de mensen die afwezig zijn, de huurlingen van de spelersgroep en (natuurlijk) alle tegenstanders en wezens die de avonturiers op hun weg tegenkomen :).

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fingolfin » 06 mar 2004 20:30

the Pelican schreef: De spelleider speelt ook de mensen die afwezig zijn, de huurlingen van de spelersgroep en (natuurlijk) alle tegenstanders en wezens die de avonturiers op hun weg tegenkomen :).
Das waar ;)

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 09 mar 2004 20:27

Ik ben zelf dus hoofdzakelijk spelleider geweest. Ik heb er altijd erg van genoten, maar wil toch zelf wel weer eens speler zijn. Ik zou heel graag de rol van Elven Thief willen spelen.

Maar voorlopig ben ik al weer blij als ik zou kunnen spelen, of het nou DM of speler is.

... en na afgelopen zondag lijkt het er enorm op dat dat ook binnenkort weer gaat gebeuren :) . Een groep mensen die HeroQuest speelden zijn mega geinteresseerd om de wereld van ADnD binnen te stappen... en laat ik nou pas 14 jaar een geinteresseerde spelersgroep zoeken :P .

Met pasen is het zover; tot die tijd mag ik zwaar de boeken in om de puntjes weer op de i te zetten en een wereldje met een begin-avontuur op papier te zetten. Hopelijk blijven ze zo enthausiast en zit er een iemand tussen met de potentie van spelleider en kan ik over een paar maanden misschien wel die Elven Thief gaan spelen die ik al ruim 8 jaar wil gaan spelen.

nar
Avonturier

Ongelezen bericht door nar » 11 mar 2004 11:39

ik speel v3.0

waylander als we nog spelers nodig hebben kun je wel meedoen. de anderen ook als ze naar venray kunnen komen. ik ben begonnen met mijn dragonlance campaign.

Plaats reactie