Elfia

Algemene fantasy-, SF- en horrorgerelateerde onderwerpen.

Moderator: Beheerders

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 06 apr 2007 10:48

Helaas is het altijd zo koud als het in het Archeon is... Maar de eerste was daar wel en dat had leuk geweest als ze weer terug waren gegaan naar dat formaat. Het lijkt me niet leuk meer op de fair. Ik heb er vorig jaar een hele dag achter de kraam gestaan van de Elf zelf en om heel eerlijk te zijn heb ik niet het idee dat ik ontzettend veel gemist heb.. Het is gewoon een jaarmarkt geworden, meer niet. Er is te veel ruimte in beslag genomen door kramen, waardoor echt leuke dingen zoals dat straattheater wat er eerst altijd zoveel was, nu gewoon niet meer de ruimte heeft om uitgevoerd te worden. Ik vind het ontzettend jammer.
De eerste keer dat ik naar de fair ben geweest was dat jaar dat het bij Kasteel de Keukenhof werd gehouden en dat was leuk! Het was een schitterende lokatie, er was veel ruimte om gewoon te 'doen' wat je wilde, een groot grasveld voor het podium, en grote brede paden om te lopen en te kijken naar straattheater of kostuums. Ik kan me niet herinneren dat het zo ontzettend vol was met mensen, terwijl er in dat ene weekend toch ruim 20.000 man op af is gekomen! Vorig jaar was een chaos, je stond in de rij bij elkaar, je stond op elkaars kleren... Het jaar ervoor, toen ik (domdom) besloot om in kostuum te komen, heb ik de sleep van m'n jurk uiteindelijk maar vastgehouden omdat hij er anders afgelopen zou worden.
Kortom, om een lang relaas wat samen te vatten ( ;) ): Het is mij te druk.

En wat die kosten betreft: wisten jullie al dat de Elf zelf geen kraam heeft dit jaar? Omdat ze het geld er niet voor kunnen opbrengen? Hoe bedoel je, blamage?

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 23 apr 2007 13:45

Is er nog iemand geweest dit jaar? Zo ja, dan ben ik toch wel benieuwd naar hun ervaringen.

fallen loremaster
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door fallen loremaster » 23 apr 2007 14:10

Ik was er zondag met een groepje vrienden: Erg gezellig.

Het weer was mooi en het was er gezellig druk. De kraampjes waren ook erg leuk, hoewel er (vond ik) weinig interessants verkocht werd (uitzondering honingwijn; heerlijk spul!). Met name de stands voor de spelen waren erg leuk; een paar potjes gespeeld en weer wat leuke mensen ontmoet.

Kwa activiteiten was er niet veel. Het boogschieten was leuk en we hadden een zeeslagje met de roeibootjes in het water, die je gewoon kon pakken en mee kon varen. De muziek klonk heerlijk.

Eten was zeer goed en (voor zo'n evenement) niet superduur.

Het gevecht/slag/oorlogje was ook grappig om naar te kijken; twee grote groepen kinderen (gemiddelde leeftijd 14 jaar?) die op elkaar inmepte. De romeinse kant had leuk geoefend en gaf een demonstratie in wat romeinse formaties. Erg enthousiast was het saaie Nederlandse (ja, Nederlanders zijn gewoon een saai publiek) publiek niet; ik had af en toe het gevoel dat ik, een vriendin, en iemand die naast ons stond meer lawaai maakten dan de rest van de tribune bij elkaar.

Conclusie: Het is wat je er zelf van maakt. Als je goedgehumeurd bent en met een leuke gezellige groep bent heb je een geweldige topdag, maar omdat er weinig activiteiten zijn, moet je het wel zelf gezellig maken.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 24 apr 2007 10:29

Ik heb (zondag) een ontzettende leuke dag gehad, maar niet zozeer dankzij Elf. Het programma-aanbod vond ik matig, en helaas was er te weinig "loslopend" entertainment. Meer types zoals Johannes de nar en Jannes de goochelaar waren welkom geweest.

De veldslag vind ik zelf nooit zo interessant en ben ik dus niet heen gegaan. Het enige georganiseerde entertainment waar ik echt heen ben gegaan is Prof. Roland Rotherham. Zijn lezingen waren zoals altijd geweldig. Britse humor met rare historische feiten bleek weer een goede combinatie te zijn.

Qua muziek vond ik het aanbod matig. Harmony Glen was zoals gewoonlijk weer goed, maar het is jammer dat er één muziektent is. Het zou het mooist zijn om over het terrein verspreid bands te laten optreden, maar muziek op iets meer locaties had zeker aan de sfeer bijgedragen.
De kraampjes vond ik dit jaar beter dan de voorafgaande jaren. Het zat niet opeengepropt maar meer over het terrein verspreid. Ik heb daar ook menig euro zien verdwijnen. :lol:

Over euro's gesproken, ik was blij dat je daar weer gewoon mee kon betalen. Elven, Dwergen en Draken zijn leuk, maar als je iedere keer in de rij moet staan om munten te wisselen.... niet handig! Erg verstandig dat ze het hebben afgeschaft.

Het was behoorlijk druk op de fair (maar niet storend druk), en ik vraag me af of Elf zoveel mensen had verwacht. Aan het aantal toiletten te zien niet. Gelukkig stond er geen rij toen mijn vrienden en ik er een bezoekje aan brachten, maar later op de dag stond er een behoorlijke file!

Mijn laatste punt van kritiek betreft de podia: die waren erg laag. Met zoveel mensen kan je nauwelijks over de hoofden heen kijken, en met een wat hoger podium zouden meer mensen van bijv. de kostuumwedstrijd hebben kunnen genieten, waarbij het zo vol stond dat je zelf met rare sprongetjes niet over de hoofden heen kon kijken.

Maar al met al heb ik me wel de hele dag vermaakt (mede dankzij mijn vrienden waarvan er één apetrots met nieuw pistool en zwaard rondliep), maar de Fair blijft prijzig voor wat je ervoor terug krijgt.

- Christine -

Dema
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Dema » 24 apr 2007 12:41

Ik ben zaterdag geweest!
Mijn ervaringen zijn ongeveer gelijk aan die van Christine: het was erg leuk en gezellig maar dat wkam vooral door de mensen en de sfeer, niet door wat de organisatie ervan gemaakt heeft. De toegang vond ik veel te hoog, ik had voor deze hoge toegangsprijs toch meer entertainment verwacht (waar was nou die olifant?) maar het leek er meer op dat ze hadden bezuinigd op entertainment. Er was maar 1 muziekstandje, ik heb alleen qua loslopend entertainment alleen Johannes gezien. Abe was er, de slavenmarkt was wel grappig. De rondmarcherende romeinen waren best grappig maar ik vond het niet de 20 euro waard. Rotherham is natuurlijk altijd geweldig, maar het was wel een beetje de standaard gasten die voor vermaak en lezingen zorgden.
Wel was het enorm mooi weer, de sfeer was leuk, niet te druk dus je kon overal best redelijk bij, ik ben een toffe rok rijker (en geld armer) en ik vond het verder wel een geslaagde dag :)

Ik had alleen gehoopt op meer entertainment nu ze de prijs opgeschroefd hebben en dat viel erg tegen.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 27 apr 2007 16:19

Als ik even mag reageren op het voorpaginabericht:
Kon je vorig jaar geen stap zetten zonder op een ork of elf te trappen, dit jaar was het "gewoon" geklede publiek haast in de meerderheid.
Persoonlijk vind ik dat niet zo'n ramp. Hiermee zal vooral op de dagjesmensen en aapjeskijkers bedoeld worden, maar ik ben zelf ook nooit verkleed naar de Fair gegaan. Ik heb absoluut een zwak voor fantasy, maar ik heb gewoon een hekel aan verkleedpartijen. Kom op mensen, het is een fantasyconventie, een plaats voor mensen met een gedeelde passie, geen modeshow.
De organisatie heeft tot nog toe als enig minpunt de programmering en opkomst van de vrijdag genoemd, maar de vele bezoekers die iets meer minpunten zagen zien toch uit naar de volgende fair, in de hoop dat hun goede raad niet in de wind wordt geslagen.
Een ijdele hoop, ben ik bang. Die klacht over toiletten was er vorig jaar ook al, als ik me niet vergis. Bij het programma had ik toen ook al een paar kritische noten. Mijn goede raad hebben ze in de wind geslagen. Tsk. ;) Eén ding moet ik ze nageven: de muntjes zijn afgeschaft.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Elf Fantasy Fair 2008

Ongelezen bericht door Midwinter » 12 mar 2008 17:57

Ook dit jaar is weer een Fantasy Fair, op 19 en 20 april in Haarzuilens. Wie is van plan te gaan?

Aangezien ik geen zin heb het hele gebeuren samen te vatten: hier is een link naar het programma. Hoogtepunten (is subjectief uiteraard) zijn de komst van Robin Hobb en het gegeven dat er deze keer eens wat andere bandjes optreden. Omnia, Rapalje en noem ze maar op gaan na een paar jaar wel vervelen.

Etaín
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Etaín » 12 mar 2008 18:49

Ik ga zeker, voor de eerste keer :) Men pa zal er met zen druïdenvereniging een standje hebben ofzoiets. Moet wel leuk worden :D

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 19 apr 2008 19:17

Ben vandaag geweest. Als je daar rondloopt met je rode poloshirtje en allstars voel je je niet bepaald op je gemak kan ik je zeggen.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 20 apr 2008 01:46

Zo zo, nog steeds een grote verkleedpartij dus? Was er nog iets interessants te beleven? De lezing van Robin Hobb en de presentatie van Thomas Olde Heuvelt leken me wel leuk, maar dat was ook het enige dit jaar.

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 20 apr 2008 12:44

Moet eerlijk zeggen dat ik niet zo heel veel gezien hebt, ben daar enkel geweest omdat een vriendin ook ging. Laat ik het zo zeggen, het is gewoon een veredelde markt. Ben je op zoek naar fantasy/gothic/ prullen, dan zit je daar goed. En welja, ik zag dat een acteur uit alien vs predator 2 een lezing hield, ook niet bepaald een geweldig lokkertje lijkt mij.

radio-tractore
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door radio-tractore » 21 apr 2008 15:02

En hoe is castlefest dan? Voel je je daar ook raar als je niet verkleed bent?

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 14 mei 2008 09:53

*Kickt topic weer even omhoog*

Vind die vraag van radio-tractore namelijk wel interessant en het verbaasd me dat nog niemand daar antwoord op heeft gegeven. Ook al weet ik dat er zat mensen hier op het forum rondlopen die wel eens op Castlefest zijn geweest.

Dus vertel... is Castlefest net zo'n verkleedpartij als EFF of niet?

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 14 mei 2008 13:38

Ja. En nee.

Ja, veel mensen zijn verkleed, maar er zijn ook veel mensen niet verkleed.
Nee, je voelt je dus niet gek, hoewel dat natuurlijk afhangt van je eigen gevoel (ik was vorig jaar niet "verkleed).

Als je niet op wilt vallen.... doe iets zwarts aan, dat valt niet op namelijk. :P

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 14 mei 2008 15:25

Een van de grote klachten die ik jaar in, jaar uit hoor van fantasyliefhebbers die de Fantasy Fair bezoeken, is dat er teveel 'dagjesmensen' zijn. Ik ga ervan uit dat hiermee bezoekers bedoeld worden die wel naar de Fair komen, maar nauwelijks of geen affiniteit met het genre hebben. Voor hen is het gewoon een leuk dagje uit. Denken jullie niet dat veel van die mensen zouden wegblijven wanneer niemand verkleed naar de Fair kwam? Volgens heeft juist dat, en de hele heisa eromheen, met modeshows en dergelijke, een behoorlijke aantrekkingskrachten op mensen die niet echt in fantasy geïnteresseerd zijn. Volwassenen komen zich vergapen aan al die rare mensen, die er bovendien rare hobby's op nahouden, en voor kinderen is het een soort Land van Ooit.

Ik vraag me af of het niet beter zou zijn om het larpersgehalte te matigen en meer te focussen op zaken die de échte doelgroep aanspreken, zoals meer schrijvers, meer aandacht voor beeldende kunst, workshops, enzovoort.

Plaats reactie