Reader's Block

Algemene fantasy-, SF- en horrorgerelateerde onderwerpen.

Moderator: Beheerders

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Reader's Block

Ongelezen bericht door Grimreaper » 22 jul 2005 16:03

Iedereen weet vast wel wat writer's block is en vele van ons zullen er wel eens mee hebben gezeten. Maar wat ik ook wel eens wil weten is: Wie van jullie heeft wel eens een reader's block en belangrijker: Hoe gaan jullie daarmee om.

Even voor de duidelijkheid zal ik zeggen wat een reader's block noem. Je hebt in je boekenkast een hoop boeken liggen die je nog steeds wilt lezen maar het komt er op de één of andere manier maar niet van. Op school spreek je met iemand over boeken en eigenlijk heb je al gelijk zin om te lezen. Eenmaal thuis gekomen echter kruip je eerst nog ff achter de tv, kijkt of je mail hebt en je ontdekt opeens dat het toch wel erg gezellig is in de Aeon Chat. De volgende dag kom je je vriend weer tegen en besef je je dat je nog steeds het stof van je boeken of moet vegen.

Nog even kort de twee hoofdvragen:
-Wie van jullie heeft wel eens een reader's block?
-Hoe gaan jullie daarmee om? of: Hoe komen jullie ervan af?

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 22 jul 2005 16:52

Ja, dat ken ik heel goed, stapels boeken liggen maar net even te druk om eraan toe te komen. Hoe kom je eraan, maar belangrijker, hoe kom je eraf? Inderdaad, even mail lezen, even Aeon kijken, even dit, even dat, en dan is het al tijd om weer te gaan werken of te gaan slapen. Ik accepteer het maar gewoon voor wat het is en laat het gaan. Mijn boeken krijgen gelukkig geen pootjes en mijn biebboeken verleng ik wel. Na een dag of twee merk ik al wel dat ik als vanzelf bij thuiskomst ineens bij mijn boekenkasten sta en dan gaat het weer goed. Leeshonger kun je toch niet onderdrukken... :-D

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 22 jul 2005 16:56

Natuurlijk heb ik een reader's block, die heeft elke scholier of student van tegenwoordig :P Ik heb er nu meer tijd voor, maar tijdens school heb ik amper tijd gehad om te lezen. Hoe je er van af komt? Simpel. Als je wilt gaan lezen, moet je gewoon gaan lezen. Of lees in bed, voor mijn part.
Ik weet niet of het een echte bestaande term is trouwens, 'reader's block'. Writer's block, duidelijk. Ik denk soms wel eens dat je als schrijver niet gerespecteerd wordt als je niet eens in de zoveel tijd klaagt over een writer's block. ;)

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 22 jul 2005 17:37

Ik ken het, ik heb in geen eeuwen een boek opengeslagen voordat Harry Potter HBP uitkwam, die ik wel meteen verslond.
Mijn tip (heb dit wel vaker), lees voor het slapen gaan 10 minuutjes (bij mij 10 - 15 bladzijden), dwing jezelf, ook al ben je moe, desnoods lees je de volgende dag een paar pagina's opnieuw. Zo ben ik begonnen aan het boek waar ik nu mee bezig ben. Nacht drie kon ik het boek al niet meer wegleggen, en zodra ik dit heb gepost pak ik het meteen weer op. Uiteraard moet het boek je wel pakken, anders werkt deze methode niet, maar door jezelf te dwingen eventjes te lezen heb je kans dat je straks niet meer zonder kan. Veel succes alvast.

- Christine -

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 22 jul 2005 18:16

Ach, ik heb er ook wel regelmatig last van hoor. Dan lukt het me gewoon niet om meer dan een bladzijde te lezen zonder dat mijn gedachten naar iets totaal anders afdwalen. Ik kan me op zo'n moment gewoon niet concentreren wat er op de pagina's afgedrukt staat en er moet dan echt een wonder gebeuren mocht ik dat boek niet terug in de boekenkast stoppen. Heb ik er een oplossing voor? Niet echt, het enige wat ik kan zeggen is dat je je niet moet vasthouden aan een bepaald genre. Probeer ook eens iets totaal anders te lezen, dat zorgt er in ieder geval voor dat je niet zo snel verveeld raakt van boeken.

Groetjes,
Viconia

Lasmes
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Lasmes » 22 jul 2005 18:47

Ik heb gelukkig maar een kleine boekenkast, dus heb ik er ook mider last van :lol:
Wat wel is is dat ik, zelfs in die kleine boekenkast, ook nog steeds boeken heb liggen die ik nog altijd eens moet lezen. Gelukkig is het tegenwoordig zo dat ik met mijn werk wel eens te vroeg bij mensen ben en dan neem ik een boek mee, voor het geval dat gebeurd en lees ik even. Wat natuurlijk ook is, is dat een boek je moet pakken, als een boek je niet pakt dan lukt het je ook niet makkelijk om het boek uit te lezen. Wat ook erg leuk is :( Het eerste deel van een boek lezen, deel twee en drie bestellen en er vervolgens achterkomen dat deel 2 nergens meer te krijgen is :'(
Dus deel 3 niet kunnen uitlezen.

Ook the vampire Lestat en Queen of the damed moet ik nog steeds lezen samen met nog veel en veel meer andere boeken die in mijn kast staan. Ach in ieder geval is het wel een goed vooruitzicht :)

flynn
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door flynn » 22 jul 2005 19:44

Volgens mij heeft iedereen er wel een last van, ik ook dat kan meerdere oorzaken hebben of ik heb het te druk, of mijn hoofd staat er gewoon niet naar.
Wat ik wel vaak doe is afwisseling in soort boeken, dan heb ik weer een fantasy kick, maar soms lees ik ook wel oorlogs boeken of historische boeken.
Dat maakt het voor mij wat minder eentonig, maar ook ik heb wel eens geen zin om te lezen.
Gelukkig duurt het nooit lang, en begin ik vrij vlot toch weer met lezen.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 25 nov 2006 00:50

Ik betrap mezelf er op dat ik momenteel het laatste boek van de Amber reeks niet uitlees. Ik heb de vervelende neiging om als ik, door wat voor reden dan ook, gestopt ben met het lezen van een boek de drempel per dag hoger word om weer te beginnen. Op een gegeven moment heb of maak je er geen tijd meer voor. Ik heb met plezier de eerste boeken gelezen en ik moet deze zeker uitlezen maar dan ontbreekt de zin om eraan te beginnen. Om even bij Amber te blijven, ik heb het al zeker 3 weken mee naar school maar kom er zelfs in de trein niet aan toe.

Ik vraag me soms werkelijk af waarom ik mezelf niet kan aanzetten door het verder lezen. :?

Hebben meer van jullie last van dit soort verschijnselen?
Of treden ze alleen op als je een boek helemaal niets vind?

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 25 nov 2006 12:56

Ik heb ook ruim een jaar geen fatsoenlijke roman aangeraakt (nu alweer een poosje geleden). Mijn aandacht lag gewoon bij andere hobby's en bezigheden. Waarom zou ik mezelf dwingen tot iets dat ik in feite voor mijn eigen plezier doe?
Of treden ze alleen op als je een boek helemaal niets vind?
Dat kan inderdaad ook een oorzaak zijn. In het geval van een lange serie kan het zeker voorkomen. Zo heb ik eens acht boeken van Robert Jordan achter elkaar gelezen. Ik ben meerdere keren in deel negen begonnen, maar ik kwam er maar niet doorheen. Hetzelfde met Duin: de eerste twee delen gingen vlot, maar bij het derde deel had ik het wel weer even gehad. Volgens mij kun je dan beter het boek opzij leggen en andere dingen gaan lezen. Dat ene boek komt nog wel een keer.

Moirag
Avonturier

Ongelezen bericht door Moirag » 25 nov 2006 21:37

Ik herken het probleem helemaal. :)
Momenteel heb ik nog enkele boeken die op me liggen te wachten, maar ik raak er maar niet aan. Gek genoeg is dat aleen maar omdat het boek waarin ik nu bezig ben me niet echt aanstaat en ik er maar niet toe kom het terug in de kast te leggen en er een ander uit te halen. Lui hé :$
Vaak gaat het vanzelf weer over en herlees ik een boek dat ik dan wel weer goed vond. Maar daar ben ik nog niet aan begonnen.
Misschien dat ik straks eens naar een ander boek op zoek ga :P . *makes mental note*

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 25 nov 2006 22:03

Tja een echte readers block heb ik momenteel niet. Al kan er wel dagen of zelfs wel een week tussen zitten dat ik weer eens een paar bladzijden lees. Soms probeer ik het wel, maar erg lekker lezen lukt niet als er een kleine is die constant om aandacht vraagt. Dus veel dingen blijven liggen totdat mijn dochter naar bed is. En al die dingen moeten dan in een vrij korte tijd gebeuren, zodat het lezen er wel eens bij in schiet.

~ Agravaìn ~

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 08 mar 2007 18:21

Sinds vandaag heb ik weer de moed om te gaan lezen. Ik wilde eerst nog Amber uitlezen maar dat heb ik even laten liggen. Ik ben nu begonnen in Eragon. Ik vind dit best wel lang dat je zo 3 maanden niet kan lezen, geen puf hebt om dat te doen. Juist vreemd vind ik het dat ik toen ik geen zin had het ook vrij rustig had (en dus juist tijd om te lezen zou je zeggen) en nu heb ik het onwijs druk en krijg je spontaan weer zin om te lezen. Alsof ik niet genoeg te doen heb zou je zo denken. Erg vreemd. :s

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 08 mar 2007 20:49

Als ik het erg druk heb dan merk ik wel dat ik liever wat eenvoudigere en dunnere boeken wil lezen. Omdat ik dan sneller in het verhaal zit en er niet zo lang over doe. Meestal haal ik maar een paar pagina's per dag, dus een boek van 400+ bladzijden uit een serie van 12 boeken gaat zo langzaam dat ik vaak weer overnieuw moet beginnen als ik eens een tijd lang weinig tijd heb gehad om te lezen.

~ Agravaìn ~

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 27 mar 2007 14:50

Mijn probleem is niet zozeer dat ik die boeken niet wil lezen, maar meer dat ze er sneller bijkomen dan gelezen kunnen worden.
Als ik aan een boek of serie begin lees ik het meestal in één ruk uit. Hoogstens een paar pauzes om te eten, slapen of voor colleges.
Als ik toch merk dat boeken steeds verder op de achtergrond raken, maak ik soms een lijstje met in welke volgorde ik boeken ga lezen. Dat is leuk, want dan kan ik me alvast verheugen op al die boeken, en ik weet dat ik met een hoop boeken ga beginnen die ik ongetwijfeld heel leuk ga vinden op het moment dat ik eenmaal bezig ben.
Het is alleen nog wel een kunst om je ook aan je eigen lijstjes te houden. :s

Niamh
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Niamh » 27 mar 2007 15:03

Ooh dat heb ik dan zeker ook, een readers block :(
Ik ga veel te vaak achter de computer zitten, en na mijn huiswerk en mijn bijbaantje kom ik niet meer aan lezen toe, terwijl ik nog zóveel boeken wil lezen. Het probleem bij mij is ook dat ik nog zóveel boeken moet lezen dat het me vreselijk ontmoedigd. Er is geen remedie voor, alleen in de zomervakantie, als ik in een land zit zonder computer en allemaal leuke boeken (en dat betekend: geen verplichte hoogstaande literatuur, maar leuke fantasy) kom ik weer bij en lees ik enorm veel.
Daarom denk ik dat je misschien jezelf moet dwingen een week niet op de computer te gaan,en extra vroeg naar bed om nog een uurtje te lezen. En vooral: kies een boek waar je ook werkelijk zin in hebt.

Plaats reactie