Toekomstige vervoersmiddelen: Fictie of mogelijkheid?

Algemene fantasy-, SF- en horrorgerelateerde onderwerpen.

Moderator: Beheerders

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 19 jun 2005 10:55

De reeks zal bestaan uit de volgende topics:
- Tijdreizen: Fictie of mogelijkheid?
- Sneller dan het licht reizen: Fictie of mogelijkheid?
- Teleportatie: Fictie of mogelijkheid?
- Omzetten materie (Replicators): Fictie of mogelijkheid?
- Holodeck: Fictie of mogelijkheid?
- Toekomstige vervoersmiddelen: Fictie of mogelijkheid?
- Laserwapens: Fictie of mogelijkheid?
- Androide: Fictie of mogelijkheid?
- Universele vertaler: Fictie of mogelijkheid?
- Nanotechnologie: Fictie of werkelijkheid?
- Parallelle werelden: Fictie of mogelijkheid?
Ysgrublaidd schreef:In de toekomst zal ik deze topics openen zodat er geen overvloed aan topics komt binnen een korte periode en de topics beter verdeelt zijn over de tijd.
Hierbij dus het vriendelijke verzoek aan de andere leden van Aeon om deze niet te openen. Daarnaast is er het verzoek aan mensen die een onderwerp weten die niet in deze lijst staat maar wel past in het rijtje, om contact op te nemen met Midwinter of mij aangaande de tijdsverdeling van de topics. Zodat deze ook in die tijdsverdeling opgenomen kunnen worden (en in het rijtje). U mag het topic dan op de gegeven tijd openen. Bij voorbaat dank.

In SF boeken kom je soms de raarste vervoersmiddelen tegen. Vliegende auto's, PODS en ga zo maar door. In hoevere zijn deze vervoersmiddelen ook daadwerkelijk te bouwen en te gebruiken? Om hierop een antwoord te krijgen is dit topic geopend.

Vertel dus hier welke toekomstige vervoersmiddelen jij kent uit boeken. Wat vind je van die concepten? Zijn ze mogelijk te bouwen en te gebruiken? Hoe zie jij de toekomst van het vervoer? Welke fantasie ideeën/ dromen heb jij erover?
Laatst gewijzigd door Ysgrublaidd op 14 jan 2007 23:04, 6 keer totaal gewijzigd.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 20 jun 2005 08:41

Laat ik maar eens rustig beginnen; De Bussard Stuwschep. De mensen die Larry Niven hebben gelezen weten wel waar ik het over heb voor de anderen even een korte omschrijving:

Uitgangspunt is dat de ruimte niet leeg is maar dat er waterstof en dergelijke rondzweeft tussen de sterren. Welliswaar in zeer minieme hoeveelheden maar het is er wel.
De stuwschep genereert een sterk magnetisch veld wat als een soort schepnet fungeert. Hiermee wordt deze vrije waterstof verzameld en gekanaliseerd naar een fusie reactor, die de voortstuwing verzorgd.

Een van de nadelen is dat je al een hoge beginsnelheid moet hebben om voldoende fusiemateriaal te verzamelen, een tweede is de straling en hitte die bij de fusie vrijkomt, een ruimteschip zou daar tegen moeten kunnen en eventuele inzittenden moeten beschermen. Of de fusie gaat optreden zoals in de zon (alle waterstof wordt gebruikt) of zoals op aarde (gebruik van deuterium) is wel van belang. In het laatste geval wordt slechts 1% van de verzamelde waterstof gebruikt, wat dus een enorm rendementsverlies oplevert. Ook de techniek om het magnetische veld te genereren is nog niet ontwikkeld. Of het idee daarom ook in de praktijk gaat werken is dus een tweede. Deze aandrijving zou bij wel uitstek geschikt zijn voor onbemande ruimtereizen.

~ Agravain ~

editje: het later meer is ingevuld.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Toekomstige ruimteaandrijving wordt werkelijkheid

Ongelezen bericht door Agravain » 25 jun 2005 15:19

Afgelopen dinsdag is er een ruimtevaartuig, de Cosmos-1, gelanceerd vanuit een Russische onderzeeer. Dit ruimtevaartuig is een project om een voorstuwing op basis van een zonnezeil te testen. De Cosmos-1 heeft daarom geen gewone raketmotor. Het zeil bestaat uit een kunststoffolie van 0.005 mm dik en heeft een aluminium coating. Een zonnezeil (tot dinsdag 22-06-2005 een toekomstige aandrijving) vangt lichtdeeltjes (fotonen) op waarmee het ruimtevaartuig wordt versneld.

Het gebruikte zeil heeft een diameter van 30 meter en bestaat uit 8 segmenten. Met dit zeil is de snelheid van de sonde elke dag 160 km/h hoger dan de dag ervoor. De testen gaan door totdat het zeil het begeeft.

De Cosmos-1 is door de Amerikaanse Planetary Society, een groep particuliere ruimtevaartliefhebbers, gefinancierd, en bedragen 4 miljoen dollar.

~ Agravaìn ~

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 25 jun 2005 20:06

Agravain schreef:gelanceerd vanuit een Russische onderzeeer.
Grappig. Uit een onderzeeër. Konden ze dat niet op een wat logischere manier doen? Of was dit de meest logische manier?
Agravain schreef:Een zonnezeil (tot dinsdag 22-06-2005 een toekomstige aandrijving) vangt lichtdeeltjes (fotonen) op waarmee het ruimtevaartuig wordt versneld.
Wat ik me kan voorstellen is dat er er in de ruimte niet overal even veel lichtdeeltjes zijn om op te vangen. Zelfde princiepe als met dood gewone wind. In hoevere is dit zonnezeil dan te gebruiken? Overal of zijn er ook delen van de ruimte waar je niets of nauwelijks nut hebt aan dat zeil voor voortstuwing?
Agravain schreef:Met dit zeil is de snelheid van de sonde elke dag 160 km/h hoger dan de dag ervoor.
Gaat het hierbij om een lineaire versnelling? En tot hoever kun je die snelheid dan blijven verhogen?

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 25 jun 2005 20:39

Ysgrublaidd schreef:Grappig. Uit een onderzeeër. Konden ze dat niet op een wat logischere manier doen? Of was dit de meest logische manier?
Tja dat vraag ik me ook af, maar volg de volgende redenering maar eens: Rusland=(bijna) bankroet. Rusland heeft oude raketten over die bedoeld waren voor kernkoppen. Veel raketten zijn bedoeld voor lancering van een onderzeeboot. Relatief klein pakketje (99kg) moet omhoog door een betalende particuliere instantie. Lijkt me een goede mogelijkheid om een extra zakcentje te verdienen voor de Russische overheid.
Ysgrublaidd schreef:In hoeverre is dit zonnezeil dan te gebruiken?
Dat gaan ze dus testen, het is de bedoeling dat de Cosmos-1 in een omloop baan komt, 800km boven het oppervlak. Vandaar uit met het zonnezeil steeds hoger.
Ysgrublaidd schreef:Overal of zijn er ook delen van de ruimte waar je niets of nauwelijks nut hebt aan dat zeil voor voortstuwing?
Voor ruimtereizen binnen het zonnestelsel zie ik 2 oplossingen: in een lichtrijk gebied (vlak bij de zon, dus aardbaan of zelfs nog dichter bij de zon) snelheid opbouwen en dan naar de rand.
Tweede optie: de zaak met lasers een zetje te geven. (Dit is een methode die de wetenschap geeft).
Ysgrublaidd schreef:Gaat het hierbij om een lineaire versnelling?
Aangezien de versnelling afhankelijk is van meerdere factoren is het een ja en nee antwoord: bij gelijkblijvende lichtsterkte en weerstand ja, anders nee. In de praktijk zal dit dus meer richting nee bewegen: verder van de zon af, wisselende weerstanden hebben allemaal invloed. Dat zal met deze test niet naar voren komen omdat de reis waarschijnlijk niet ver genoeg zal gaan om in een gebied te komen waar de zon veel minder fel is dan in de aardbaan.
Ysgrublaidd schreef:En tot hoever kun je die snelheid dan blijven verhogen?
Waarschijnlijk niet tot lichtsnelheid, maar een snelheid van 160.000 km per uur moet mogelijk zijn na een versnelling van 3 jaar. De versnelling (in de aardbaan??) bedraagt 5 mm/s2, of wel 0.005 m/s2 (de gebruikelijke eenheid voor versnelling), dit is dus verschrikkelijk laag. Het voordeel is wel dat je in principe zo lang kunt versnellen als je wilt omdat je geen brandstof tekort krijgt, zolang er maar voldoende licht is.

Update: er zijn problemen met de lancering gemeld, dus het is nog maar de vraag of de Cosmos-1 in een goede baan is gekomen en of hij uberhaupt al in een baan om de aarde is gekomen. Men is nog zoekende waar het ding uithangt.
Update 2: de sonde heeft het niet gehaald.

~ Agravaìn ~

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 03 jul 2005 20:29

In de SF wordt ook vaak over geautomatiseerd vervoer geschreven: buizenstelsels met onbemande wagentjes, robot taxi's en dergelijke. Dit is toekomstig omdat het nog niet op de beschreven schaal is uitgevoerd, maar gezien de huidige techniek is het wel mogelijk. Denk maar aan een auto met navigatie systeem. Nu rijden we zelf, maar enkele duurdere (duitse) merken hebben al bijvoorbeeld een radar die er voor zorgt dat je op voldoende afstand blijft ten opzichte van je voorganger.

Je hebt alleen nog een geautomatiseerde besturing van het voertuig nodig (koppelen aan gps) en automatische snelheidscontrole (gps en sensoren wat er rondom het voertuig gebeurd), om het het principe van een robot taxi /auto te bereiken. Mogelijk dat de resolutie van de huidige GPS systemen nog roet in het eten gooien, maar over enkele jaren zal dit wel zijn opgelost. In principe is dit concept technisch al gerealiseerd. Blijft alleen de vraag nog over: vertrouwen wij onszelf toe aan een dergelijk voertuig?

~ Agravaìn ~

Musketier
Toerist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Musketier » 03 jul 2005 22:43

vertrouwen wij ons daaraan toe? Als je het over "de mensheid" in het algemeen hebt denk ik uiteindelijk zeker wel. Daar zal een lange periode van gewenning aan vooraf moeten gaan, maar zoals ze zeggen "alles went".
Daar vallen vast hele lange massa-psychologische verhalen over te vertellen, maar het belangrijkste argument dat ik hiervoor kan verzinnen is dat we controle over ons vervoer nu vaak al grotendeels overgeven aan computers en andere mensen. Ga maar eens in de trein of de metro zitten. Vliegverkeer is iets dat met behulp van radar en computers geregeld word. En zoals je zelf al zegt, als mensen ergens naartoe willen dan laten ze zich leiden door de GPS (ookal sturen ze dan nog zelf). De besturing ook overgeven aan de computer is dan niet eens zo'n hele grote stap.

Als dit geleidelijk genoeg ingevoerd word en er voldoende word bewezen dat een dergelijk geautomatiseerd vervoerssysteem domweg veilig is, dan zal dat zeker geaccepteerd kunnen worden en ook werken.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 10 jul 2005 13:08

Een mens achter het stuur is in het merendeel van de tijd een groter risico dan een sturende computer. Een mens kan geirriteerd achter het stuur zitten, moe zijn, bezig met andere dingen, situaties verkeerd inschatten. Allemaal zaken die het rijgedrag en dus de veiligheid beinvloeden. Met een sturende computer heb je hier geen last van, deze zal altijd dezelfde set regels volgen, wat dus voorspelbaar gedrag oplevert. Ook reactietijden en communicatiemogelijkheden zijn veel groter dan bij een menselijke bestuurder, wat de veiligheid ook ten goede komt. Het enige waar een computer meer moeite mee zal hebben is het menselijke vermogen om in onverwachte situaties te reageren.

~ Agravaìn ~

Musketier
Toerist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Musketier » 10 jul 2005 20:01

Dat kan zijn, maar mensen houden nu eenmaal graag zelf de controle. Veel mensen zullen zich niet meteen gemakkelijk voelen in een personenauto die zichzelf rijd. En dat is wat ik bedoelde met gewenning. Verder moet wel voldoende duidelijk moeten worden gemaakt dat alle systemen voldoende werken. Draai het bv niet op windows ofzo ;)

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 04 sep 2005 19:23

Enkele vervoersmiddelen van tegenwoordig zijn al geautomatiseerd en hiervan maken vele mensen gebruik. Denk maar aan treinen en vliegtuigen. Ik maak hierbij wel de kanttekening dat de menselijke bestuurder op bepaalde momenten zelf in grijpt of kan ingrijpen. In mijn ogen is deze mogelijkheid ook van groot belang bij eventuele toekomstige geautomatiseerde vervoersmiddelen. Het vertrouwen op een systeem is namelijk niet zo'n heel groot probleem. Als er iets mis gaat merk je dat hoogst waarschijnlijk wel en als je dan zelf kunt ingrijpen heb jezelf er toch nog voldoende controle over.

Dalphin
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Dalphin » 05 sep 2005 07:59

Musketier schreef: Verder moet wel voldoende duidelijk moeten worden gemaakt dat alle systemen voldoende werken. Draai het bv niet op windows ofzo ;)
Ja wie wilt er nu opeens op zijn vooruit zien staan. Er is een fout opgetreden u moet uw auto opnieuw opstarten. Wilt u uw auto opnieuw opstarten?

Maar ik denk dat er ooit wel een auto of in iedergeval een vervoersmiddel komt die totaal geen mensen handen meer nodig heeft(lijkt me wel een beetje eng) Ik denk ook dat we ooit gemakkelijker de ruimte in gaan en daar nieuwere vervoermiddelen ontwikkelen. Ik weet niet precies wat er allemaal kan, maar denk wel dat het allemaal veiliger en sneller wordt. En met sneller bedoel ik file vorming voorkomen.

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 05 sep 2005 11:06

Iets minder futuristisch misschien maar wat dachten jullie van een systeem dat ervoor zorgt dat je met je auto niet eens sneller kan rijden als de maximale toegestane snelheid. En auto's die afremmen als ze te dicht op een voor hun rijdende auto komen. Die zijn beide al in ontwikkeling (of zelfs al af?).

Maar wat betreft auto's die je helemaal niet zelf meer hoeft te besturen lijkt me niet echt praktisch. Waarom? Omdat je dan al erg dicht bij het principe van openbaar vervoer zit.

Auto's die vliegen zie ik eigenlijk ook niet gebeuren. Terroristen zijn al inventief genoeg om dingen op te blazen zonder auto's die overal bij komen voor iedereen. Nou werd al eerder gezegd software die de auto regelt maar dat bied in dit geval ook geen uitkomst, software word gemaakt door mensen en kan dus ook door mensen ontregeld worden.

En over windows in je auto; ik zie het al helemaal voor me dat je de vraag 'weet u het zeker' krijgt voordat je airbags daadwerkelijk open springen :P

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 05 sep 2005 13:31

Grimreaper schreef:Maar wat betreft auto's die je helemaal niet zelf meer hoeft te besturen lijkt me niet echt praktisch. Waarom? Omdat je dan al erg dicht bij het principe van openbaar vervoer zit.
Leg mij dan even uit wat je bedoeld met het principe openbaar vervoer en waarom een zelfsturende auto dan dicht daarbij ligt?

Volgens mij betekend openbaar dat het vervoersmiddel door iedereen te gebruiken is. Bij een eigen vervoersmiddel is dit, zover ik weet, nog steeds niet van toepassing. Al is het vervoersmiddel nog zo zelfsturend als het mijn auto is dan kunnen anderen daar niet zomaar gebruik van maken en dus niet openbaar. Of doel je op iets heel anders?

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 05 okt 2005 20:40

Wat denken jullie van zweefwagens, hoovercraft achtig of futuristischer: antigravitatie, zullen die ooit de wegen gaan bevolken? Zo op het oog hebben ze wat voordelen: een relatief vlakke baan zou voldoende zijn, hier en daar een put of kuil is niet zo erg omdat er geen direct geen contact meer is met de ondergrond. Denk eens aan de besparing die het op zou leveren aan bijvoorbeeld onderhoud van het wegennet.

~ Agravaìn ~

Witch
Sterrenschipper

Ongelezen bericht door Witch » 25 okt 2005 10:23

Antigrav zou in ieder geval een oplossing zijn voor het fileprobleem. En ja, ik zie die dingen nog wel ontwikkeld worden hoor. Of het nou echt antigrav voertuigen worden weet ik niet, maar zweeftoestellen kan ik me goed voorstellen dat dat gaat lukken.

Plaats reactie