Sneller dan het licht reizen: Fictie of mogelijkheid?

Algemene fantasy-, SF- en horrorgerelateerde onderwerpen.

Moderator: Beheerders

Dalphin
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Dalphin » 02 apr 2005 12:00

Ok er zijn dingen die onmogelijk zijn (ik bijvoorbleed :feest: :P) Maar ik ben ervan overtuigt dat reizen op lichtsnelheid ooit mogelijk word al wordt er belachtelijk veel energie voor gebruikt.
O en of een mens ooit zelf kan vliegen, we zullen het weten nadat we uitgestorven zijn dan is de evolutie van ons gestopt.

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 02 apr 2005 13:18

Dalphin schreef:Maar ik ben ervan overtuigt dat reizen op lichtsnelheid ooit mogelijk word
En vanwaar die overtuiging? Waar is die overtuiging op gebasseerd?
Dalphin schreef:we zullen het weten nadat we uitgestorven zijn dan is de evolutie van ons gestopt.
Ik denk niet dat we na het uitsterven er nog veel bij zullen leren... We zullen het dan dus nooit weten. ;)

Dalphin
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Dalphin » 02 apr 2005 13:21

Ik geloof dat we op lichtsnelheid kunnen reizen, want de ontwikkeling gaat door.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 02 apr 2005 14:24

Dalphin schreef:Ik geloof dat we op lichtsnelheid kunnen reizen, want de ontwikkeling gaat door.
Ja, de ontwikkeling gaat door maar kunnen we, ook al gaat de ontwikkeling door, een snelheid bereiken die even hooglicht als de lichtsnelheid. Dat is de vraag.
Mijn vraag aan jou is dan ook: verklaar u nader. Hoe zou het mogelijk kunnen zijn (welke ontwikkelingen zijn er nodig) om de lichtsnelheid te behalen. Alleen te roepen dat de ontwikkelingen door gaan vind ik geen goed argument om te stellen dat men ooit de snelheid van het licht zal benaderen of misschien zullen overschreiden.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 02 apr 2005 18:38

Ik denk dat we eerst technieken moeten ontwikkelen om de beperkingen van de ons bekende tijdruimte te omzeilen. Hoe dat zou moeten werken? Geen flauw idee. Wel is het volgens mij onmogelijk om in de tijdruimte zoals wij die kennen sneller te reizen dan het licht. Det er misschien kleine deeltjes zijn die dat kunnen ok, maar een compleet ruimteschip, nee. Ik denk dat de massa te groot is om dit te versnellen tot over de lichtsnelheid. Als je de tijdruimte zelf kunt manipuleren dan zou je misschien wel interessante resultaten kunnen boeken.

~ Agravaìn ~

Dalphin
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Dalphin » 04 apr 2005 08:03

Wat Agravain zegt ben ik het mee eens en ik wil er aan toevoegen dat het ook een hele tijd heeft geduurt voordat we op de snelheid van het geluid zaten en eroverheen gingen.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 04 apr 2005 09:58

Ik heb vorige week in de zaterdag bijlage van het NRC een stuk over quantum mechanica gelezen. Misschien dat deze wetenschap van nut kan zijn voor het reizen sneller dan licht. In principe draait het hele idee van quantum mechanica over waarschijnlijkheden.

Als er een manier wordt gevonden om de waarschijnlijkheid (in onze tijdruimte beleving zo klein dat dit als onmogelijk wordt ervaren) dat je in 1 uur 100 lichtjaar reist te vergroten kun je dus in principe sneller dan het licht. Dus misschien dat hier een oplossing kan liggen. Het probleem met quantum mechanica is echter dat het voor mensen zo abstract is dat het moeilijk te bevatten is.

~ Agravain ~

Fitz
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fitz » 04 apr 2005 10:33

Eerst ik denk dat het wel mogelijk is om (ooit) sneller dan het licht te kunnen reisen.
Is niet al onze wetenschap vanuit ons gezichtspunt geschreven, het grut van de mensen snapt helemaal niks van het idee van atomen licht(deeltjes) de relativiteitstheorie enz., in de Middeleeuwen kon men er vanuit het mens zijn, met beide benen op de grond, gewoon niet inkomen dat de mens ooit (met hulpmiddelen) zou kunnen vliegen, dit was alleen voorbehouden aan vogels.
Bij alles wat er hier geschreven wordt wordt er van de wetenschappelijke formules uitgegaan, vanuit wat "wij" bedacht hebben, misschien moeten we iets dat verder ligt dan wat je vanuit het mens zijn kunt begrijpen ook anders benaderen.
Kortom je kan mij wel plat bombarderen met allerlei formules en zeggen dat het zo is omdat het niet anders kan, ik ben niet overtuigd. :s

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 08 apr 2005 08:00

the Pelican schreef: Belangrijker voor het behalen van een snelheid met minder energie kosten is het verlagen van de weerstand. Lucht geeft (lucht-) weerstand, vacium niet. Dit betekend dan dus ook dat je, in theorie, met dezelfde hoeveelheid energie in vacuim sneller zou moeten kunnen gaan dan in een niet vacium.
En dan heb je dus nog het probleem dat er in de ruimte geen vacuum heerst, anders zou het hele Bussard stuwschep principe niet werken.
En bekijk de zaak eens van de andere kant: Als je zelfs tot, pak hem beet, 80% van de lichtsnelheid weet te versnellen, dan heb je bijvoorbeeld een enorme draaicirkel. Uitwijken voor in de ruimte zwevende objecten wordt dan erg lastig. Er zijn enorm goede scanners nodig om ruimtegruis ter grootte van een knikker tijdig te detecteren om nog te kunnen uitwijken. Want dan geldt de wet van m maal v kwadraat wel degelijk. Door je hoge snelheid heb je zoveel energie dat het complete ruimteschip waarschijnlijk zal verdampen bij een botsing met zo'n relatief klein object. En dan laat ik botsingen met rondzwevend waterstof maar even helemaal buiten beschouwing.

We zullen, als we ooit de ruimte in trekken, waarschijnlijk eerst met cryogene techniek, broedkuipen of misschien zelfs wel generatie schepen zullen aan modderen.

~ Agravain ~

Plaats reactie