Verlies je door Fantasy de werkelijkheid uit het oog?

Algemene fantasy-, SF- en horrorgerelateerde onderwerpen.

Moderator: Beheerders

The Twilight Zone
Toerist

Verlies je door Fantasy de werkelijkheid uit het oog?

Ongelezen bericht door The Twilight Zone » 30 mar 2005 12:58

Hi,

Ik ken veel fantasy-fans die hun opleiding onderbreken om voor wat anders te kiezen, of zelfs stoppen omdat ze ontdekken dat de richting die ze bewust en enthousiast kozen toch niet je ware is :s .
Het gevaar van tussentijds je studie te onderbreken is dat je straks veel moeite zult hebben om de draad weer op te pakkken en weer in 'het gareel' te lopen. Omdat je dan de vrijheid geproefd hebt.

Zou de hogere beleving dan dingen in het leven middels Fantasy hiervan de reden zijn? :?
Omdat je eigenlijk een betere wereld ontdekt?
Is Fantasy dan eigenlijk een bedreiging van je toekomst? :'(

TB :duizel:

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 30 mar 2005 13:35

Verplaatst naar Museum.

Topic overlapt voor een deel dit topic:
http://www.planet-aeon.nl/viewtopic.php?t=949

caelis
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door caelis » 30 mar 2005 13:40

Ik ken ook heel veel mensen die niet van fantasy houden en ook tijdens de opleiding erachter komen dat de opleiding toch niet helemaal aan de verwachtingspatronen voldoet...

Ik denk niet dat dit fantasy gerelateerd is..
Maar eerder een gevolg is van het hebben van grote verwachtingen op het moment van de studiekeuze van het 'latere' beroep en daarbij de opleiding uit het oog verliezen.
Daarnaast vind ik dat opleidingen hun opleidingen propoganderen, dus de negatieve aspecten worden buiten beschouwing gelaten, dit zorgt er ook voor dat velen een opleiding voortijdig verlaten..

Uit eigen ervaring: voordat ik begon met fantasy lezen heb ik 2x een verkeerde opleidingskeuze gemaakt. Nu ben ik bezig met een andere studie(ik lees nu dus wel fantasy) dit is ook niet helemaal wat ik wil, maar dat houdt niet in dat ik de opleiding niet afmaak...
Dus ik denk dat het niet zo is dat je door fantasy bewust wordt gemaakt van andere realiteiten en daardoor het oog op de werkelijkheid verliest. Maar dat je door de propaganda van de opleiding van de opleiding de realiteit uit het oog verliest...

The Twilight Zone
Toerist

Ongelezen bericht door The Twilight Zone » 30 mar 2005 13:44

Hi,

Nou sta jij misschien stevig in je schoenen, maar ik kan me indenken, dat als het je allemaal tegenzit, je je in de Fantasy-wereld vastbijt. En dus vlucht voor de werkelijkheid.
Bijvoorbeeld door te stoppen met je studie.

TB

Gaia
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Gaia » 30 mar 2005 20:09

The Twilight Zone schreef:Nou sta jij misschien stevig in je schoenen, maar ik kan me indenken, dat als het je allemaal tegenzit, je je in de Fantasy-wereld vastbijt. En dus vlucht voor de werkelijkheid.
Bijvoorbeeld door te stoppen met je studie.
Eigenlijk kan ík me dat niet voorstellen. Dat je stopt met je studie omdat alles in je leven tegenzit kan ik me voorstellen. Als je je niet kunt losrukken van je fantasiewereld en je studie negeert/verwaarloost en stopt kan ik me ook voorstellen, maar dat het fantasie een direct effect heeft op stoppen met studies zonder de mediator van iets anders, wil er bij mij niet zo goed in. Zoals jij zelf ook al noemt kan dat bijvoorbeeld gaan door tegenslag in je leven, dat je je studie verwaarloost door fantasy te gaan lezen (of computerspelletjes te spelen, rond te hangen in winkelcentra etc), echter vind ik fantasy dan niet de directe aanleiding.
Jij/jullie wel?

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 31 mar 2005 13:41

Ik denk niet dat mensen stoppen met een opleiding of overstappen naar een andere opleiding omdat ze zich teveel verdiepen in fantasy. Het is eerder zo dat ze stoppen omdat het hun niet aanspreekt. Het zijn namelijk niet alleen de mensen die van fantasy houden die stoppen met een opleiding. Nee, het tegenover gestelde is in mijn omgeving eerder het geval.

Toch zijn er gevallen waarbij het te diep verdiepen in fantasy iemand wereld totaal verwoest. Deze week nog is er een nieuwsbericht naar buiten gebracht waarin werd geschreven dat in China een 41-jarige gamer een ander heeft neergestoken omdat deze een virueel zwaard van hem had verkocht.
Hier meer daarover.

Zo zijn er nog veel meer verhalen te vinden met soort gelijke situaties. De meeste roepen dan meteen het ligt aan het spel of aan het fantasy gedeelte. In mijn ogen ligt daar het probleem helemaal niet. Het probleem ligt bij de al zieke geest van die mensen. Het probleem zal namelijk niet opgelost zijn als alle fantasy verboden zou worden. Het probleem ligt bij de mens zelf. Er lopen nou éénmaal gekken rond en daar doet het verbieden van fantasy niets aan.

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 31 mar 2005 15:41

Ik merk aan mezelf wel dat ik nog een beetje in een droomsfeertje ben als ik net een boek uit heb, of middenin even mijn boek weg heb moeten leggen. Zo moet ik ook altijd even met mijn ogen knipperen als een film is afgelopen en ik ineens weer de echte wereld zie. Met spellen heb ik er niet zoveel last van, omdat ik die niet zoveel doe. Wel dat ik bijvoorbeeld in gedachten al bezig ben met wat ik Moireann (mijn huidige D&D character) de volgende keer zal laten doen, maar dat is toch weer wat anders
Ik merk dus aan mezelf dat ik even de wereld anders zie, maar ik denk dat zolang ik het van mezelf weet, en ik er niet lang in blijf hangen, dat niet uitmaakt. Je leest tenslotte toch ook een boek om even ergens anders te zijn? Als je leest, wat je op het moment aan het doen bent, is het ook niet meer zinnig. Als ik nu teruglees in mijn dagboek van vorig jaar, voel ik weer precies hetzelfde als een jaar geleden.

Pas als je echt naar buiten brengt wat je in gedachten meemaakt, wordt het eng, omdat je handelingen dan ook directe gevolgen hebben (gedachten hebben dat dus niet).
Maar of je je 'fantasy-gedachten' naar buiten brengt, ligt aan jezelf en niet aan de fantasy.
Het is gewoon een invloed van buitenaf, en in hoeverre je dat tot jezelf laat doordringen, ligt aan jezelf.

Heb je er 'bewijs' voor dat er meer fantasyliefhebbers met hun studie stoppen of iets anders 'dromerigs' gaan doen? Het zou best kunnen dat fafntasy meer tot je doordringt dan andere dingen, maar het lijkt mij sterk.
En als jij zelf alleen toevallig meer mensen kent die met hun studie stoppen en fantasy lezen, komt dat dan niet omdat je meer mensen die van fantasy houden kent, in verhouding tot hoeveel er zijn (of zoiets :s )

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 31 mar 2005 19:45

Ik denk inderdaad niet dat iemand met een studie stopt of iets raars doet DOOR fantasy. Dat vind ik eigenlijk gewoon een slap excuus. Om even in te gaan op het realiteit uit het oog verliezen verhaal. Ik weet het niet. Ik ken mensen die bijzonder gevoelig zijn en makkelijk te beinvloeden, dan maakt het volgens mij niet uit of je door boeken, films, games of vrienden wordt beinvloedt, het gebeurt dan toch wel.

Wat ik wel denk is dat mensen die veel fantasy lezen een aantal karaktereigenschappen gemeen hebben. Gevoeligheid en dromerigheid zijn een aantal van de woorden die in een ander topic steeds terugkwamen. Opvallend! Ik heb dat zelf ook. Zeker die gevoeligheid is een karaktertrek die door anderen nog steeds niet helemaal begrepen wordt. Gevoelig zijn wil nog steeds niet zeggen dat als je een boek hebt gelezen, je naar buiten gaat met je pijl en boog en op Orks gaat jagen. :fluit:

Ik heb na het zien van de eerste LOTR film ongeveer 3 uur geen woord meer gezegd en ik zat helemaal nog met mijn hoofd in de film. Dat heeft dan niks te maken met de realiteit uit het oog verliezen, ik zat er gewoon nog lekker van na te dromen.

Inwinyáre Aranel
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Inwinyáre Aranel » 05 apr 2005 22:34

Ik geloof dat sowieso een vrij hoog percentage van de mensen met zijn of haar opleiding stopt. Het kan zo zijn dat bepaalde mensen die fantasy lezen ietwat dromerig van aard zijn, en daarom ook gevoeliger voor fantasy, en dat zij daarom minder vaak een goede keuze maken, maar het lijkt me erg sterk, moet ik toegeven. En dan nog, dan komt het niet doordat je fantasy leest, maar door je karakter.
Ik ben zelf op sommige tijdstippen erg dromerig van aard, en dan op andere tijstippen juist weel heel reëel. Ik ben het er dan wel weer mee eens dat fantasy voor veel mensen een vlucht uit de werkelijkheid is, maar heeft niet iedereen die vlucht nodig? Sommige mensen doen dat door films te kijken, door actief te sporten, andere door te lezen, en een deel daarvan leest fantasy. Maar ook dan is het niet oorzaak-gevolg -> dromerig worden van fantasy. Het is iets dat al in je karakter zit en waar fantasy bij past.

Nee, ik zie fantasy zeker niet als bedreiging voor de werkelijkheid. Natuurlijk, sommige mensen verliezen zichzelf in hun hobby, maar met een voldoende sterk karakter is dat tegen te houden.

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 23 mei 2005 20:32

Daarstraks nog een quote van LOTR opgescharreld die hiermee te maken heeft.
In a world filled with merce and magic, you lose time in yourself
Dat wilt volgens mij zoveel zeggen als: Met zoveel moois rondom je, vergeet je wel eens aan jezelf te denken.

Het topic ging vooral over wegvluchten uit de werkelijkheid via fantasy of een betere wereld proberen te vinden via fantasy. Een nieuwe vraag die naar aanleiding van deze quote kan gesteld worden is misschien:

"Vormt fantasy ook een bedreiging voor je innerlijke zelf, voor je eigen emoties en belevingen op totaal andere vlakken (en niet alleen algemeen of professioneel gezien)"

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 23 mei 2005 22:43

Ik denk niet dat het echt een 'bedreiging' vormt. Wel ben je misschien wat meer geneigd je af te sluiten van de wereld omdat in jouw hoofd zich andere dingen afspelen. Dingen die niemand begrijpt en die je ook met bijna niemand wenst te delen.
Ik merk dat wanneer de wereld om mij heen mij dreigt te overspoelen met saaiheid en oppervlakkigheid, ik me in mezelf terugtrek en een muurtje om mezelf heenbouw. Men ziet mijn oude vertrouwde buitenkant, maar komt niet meer in de buurt bij de binnenkant. Daar speelt zich iets heel anders af, iets dat men van buitenaf niet kan begrijpen.
Dat je op zo'n moment buiten de boot/groep valt, is onvermijdelijk maar waarschijnlijk ook maar tijdelijk.

-G-

caelis
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door caelis » 24 mei 2005 08:39

glamdring schreef:Daarstraks nog een quote van LOTR opgescharreld die hiermee te maken heeft.
In a world filled with merce and magic, you lose time in yourself
Dat wilt volgens mij zoveel zeggen als: Met zoveel moois rondom je, vergeet je wel eens aan jezelf te denken.
Ik weet niet tegen wie en door wie dit gezegd wordt. Maar als ik de zin lees, dan denk ik dat die ongeveer betekent: In een wereld die je zoveel moois heeft te bieden, verlies je tijd in jezelf.
Met deze vertaling kan de stelling dus wel hetzelfde blijven..
glamdring schreef: Het topic ging vooral over wegvluchten uit de werkelijkheid via fantasy of een betere wereld proberen te vinden via fantasy. Een nieuwe vraag die naar aanleiding van deze quote kan gesteld worden is misschien:

"Vormt fantasy ook een bedreiging voor je innerlijke zelf, voor je eigen emoties en belevingen op totaal andere vlakken (en niet alleen algemeen of professioneel gezien)"
Ik denk dat het een bedreiging kan vormen maar niet op de manier dat het specifiek door fantasy komt. Je kan misschien te veel tijd 'in jezelf' doorbrengen, door te lezen, schrijven, het denken over anderwereldse dingen, etc. Als je op zo'n manier weinig tot geen contact meer hebt met de 'normale' wereld en de mensen om je heen. Dan zou een gevolg kunnen zijn dat je eenzaam gaat voelen en moeite hebt om met je gevoelens naar buiten te komen. De andere werelden zijn immers toch aantrekkelijker...
Dit zou niet alleen het gevolg kunnen zijn van het teveel bezig zijn met fantasy, maar natuurlijk ook van vele andere dingen als boeken in het algemeen, spellen en voornamelijk internet.

Als je in de stelling fantasy vervangt door internet, dan hebben we in mijn ogen een interessantere discussie. Want net zoals Gwywen zegt; bij fantasy zal dit in de meeste gevallen tijdelijk zijn.

Mai
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Mai » 24 mei 2005 17:39

Wat je leest heeft wel invloed op je denk ik, maar fantasy niet meer dan andere boeken of teksten of zelfs cd's. Zo heeft iemand die fantasy leest waarschijnlijk meer kans om als nieuwe hobby middeleeuwse vechttechnieken te nemen dan iemand die science fiction leest.
Wat ik met alle boeken heb is wel dat ik me in ga leven, hoe beter het boek hoe meer ik me inleef. Soms in de hoofdpersoon, soms in een zelfverzonnen personage in de wereld van het boek. Bij Harry Potter heb ik dit een paar jaar terug een hele tijd gehad, maar nu ik Robin Hobb weer aan het lezen ben is het pas echt erg. Ik lees nu de triologie van de zieners, de levende schepen en de nar voor de tweede keer, en leef me nu nog makkelijker in dan de eerste keer.
Iedere dag bij het ontbijt 1 hoofdstuk en bij het avondeten een stuk of 3, waardoor ik een groot gedeelte van de dag met mn hoofd ergens anders zit. Regaal's kerker lezen bij je ontbijt is bijvoorbeeld geen aanrader :P Daarbij hebben we ook een jonge puberende hond waarmee ik opeens veel meer speel en knuffel, verdacht :P

Nou lees ik al fantasy voordat ik mijn studiekeuze moet gaan maken (volgend jaar) dus dat zal wel schelen :) Of fantasy die beinvloed... vast wel :-D Ik denk er nu serieus over om politicologie te gaan studeren, maar wat was er eerst, de kip of het ei? Ik vond het hele politieke gebeuren in de boeken van Robin Hobb heel leuk, maar of ik dat nou zowieso leuk vond en daardoor Robin Hobb leuk vond, of dat ik door Robin Hobb politiek interessanter ben gaan vinden :P geen idee.

sunset
Toerist

Re: Verlies je door Fantasy de werkelijkheid uit het oog?

Ongelezen bericht door sunset » 24 nov 2010 20:44

:lol:

Sorry, deze stelling vind ik humoristisch. :P Stellen dat er een directe link is tussen het stoppen met je studie en het houden van het fantasygenre vind ik een vorm van bekrompen denken.

Fantasy kan inderdaad een uitvlucht zijn. Als je een verschrikkelijke dag op school heb gehad is het wellicht de perfecte manier om al dat gedoe even te vergeten door een boek van Harry Potter op te pakken. Vergeet echter niet dat er ook veel mensen zijn die absoluut niet van fantasy houden. Deze zoeken een andere uitvlucht. Wellicht gaan ze sporten, spelen een videospelletje of pakken het nieuwste boek van Tom Clancy erbij. Fantasy verschilt daar echt niets van.

Ieder mens heeft momenten waarop ze de realiteit even wensen te ontvluchten en ieder doet dat op zijn of haar eigen manier. Dat is compleet normaal! Als ik een rotdag heb gehad doe ik niets liever dan op de bank neerploffen en met een koptelefoon flink hard naar mijn favoriete muziek luisteren. :)

Mensen die echt moeite hebben om te functioneren in de realiteit hebben waarschijnlijk problemen van hele andere aard die niets te maken hebben met iets als Fantasy.

Plaats reactie