Fantasy beu

Algemene fantasy-, SF- en horrorgerelateerde onderwerpen.

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 04 apr 2005 13:00

Firenze schreef:Er zijn goede en slechte schrijvers, en sommige schrijven fantasy...
Een mooie zin die de mening van menig persoon hier (in ieder geval die van mij) goed samenvat. :)
The Twilight Zone schreef:Is het einde van de fantasy en de forums nabij?
Ach, we moeten het ook niet overdrijven. Ik zie zeker geen verband tussen forumbezoek en fantasymoeheid. Voor ieder lid dat het genre beu is, melden zich weer twee nieuwe aan die het nog maar net ontdekt hebben, bij wijze van spreken. En soms heb je gewoon even een time-out nodig. Ik lees tegenwoordig ook niet bijster veel fantasy (en dan ben ik nog wel de 'baas' van dit cluppie, ironisch toch), maar dat weerhoudt me er niet van om erover te discussiëren.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 04 apr 2005 19:37

Ik geloof ook niet dat je het zo cru zou moeten stellen.
Een goed boek is voor mij een goed boek, en de ene keer is dat een fantasy boek, de andere keer fictie en soms zelfs non-fictie.
Ik denk dat het fenomeen Fantasy drie jaar lang een beetje heeft meegelift op de immense populariteit van de LotR-films. Het kaf begint zich nu van het koren te scheiden. De mensen die fantasy gingen lezen vanwege LotR en er verder niet in geïnteresseerd bleken, haken nu misschien af. Gelukkig is er nog altijd een harde kern van echte die-hard fantasylezers, dus ik denk dat Aeon voorlopig nog eonenlang blijft bestaan hoor.

-G-

Egwene
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Egwene » 04 apr 2005 21:09

En daar gaan we dan maar vanuit. Het is op alle forums rustig nu (op een na ;)
Misschien dat het scheelt dat daar boeken worden genomineerd en dat de eerste 2 worden gelezen door de groep (of een gedeelte daarvan). Dan krijg je een leuke discussie.
Maar hier vind ik het ook best weer aantrekken, dus moed blijven houden. Het komt wel weer goed :)

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 24 nov 2006 16:39

Tynvyrr, was jij het ook niet die opeens al je magic kaarten wilde verbranden?
Volgens mij duik jij er soms te diep in. Alles of niets.
Ik lees veel fantasie en ik speel graag een spelletje magic maar ik ga er niet zo diep in op dat ik niets anders meer ga doen en het op een gegeven moment dan beu wordt omdat ik een overdosis fantasy binnen heb.

Zou dat kunnen, Tynvyrr?
(maar er kan veel veranderen op 2 jaar dit topic is van begin 2005 we zijn nu eind 2006)

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 25 nov 2006 00:35

Ja er kan veel veranderen in 2 jaar tijd, maar ik blijf achter mijn mening staan. Het laatste jaar heb ik geen enkel fantasyboek gelezen. Ook deels omdat ik geen tijd heb en de boeken van de leeslijst moet lezen, maar ik lees toch nog wel maandelijks zeker één boek buiten die lijst, en dat zijn dan 'normale' boeken. Er zijn gewoon zoveel interessante boeken te lezen, die erom schreeuwen gelezen te worden; daar word je met je neus opgedrukt als je letterkunde studeert... Misschien wat beroepsmisvorming maar ik ben fantasy meer als pulpgenre gaan zien (en hier haal ik waarschijnlijk heel het forum op mijn dak) ...

Jo0st
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jo0st » 25 nov 2006 10:47

Tynvyrr schreef:Misschien wat beroepsmisvorming maar ik ben fantasy meer als pulpgenre gaan zien (en hier haal ik waarschijnlijk heel het forum op mijn dak) ...
Klinkt elitair, fantasy is voor het gewone volk, echte literatuur is voor de mensen die er echt verstand van hebben :P

Ik zal er niet over op je dak vallen, al ben ik het er niet mee eens, ieder zijn mening toch. Ik ken wel meer mensen die om verscheidene redenen fantasy niet zien zitten, niks mis mee. Ik voor mijzelf vind bijvoorbeeld wat mijn leraar Nederlands of mijn lerares Engels op de middelbare school echt goed vonden extreem saai. Lange dialogen met saaie weerspiegelingen en een heleboel drama, deed me vaak voor een deel aan GTST denken, het is maar wat je leuk vind. Fantasy is op dat gebied anders, er komt soms ook drama in voor, maar vaak kijkt het genre oportunistisch tegen de wereld aan. Een iemand kan het verschil maken tegen hoe erg je je leven ook verneukt het maakt niks uit en niemand zal er om kraaien. Sommige zullen het eerste naief en het tweede realistisch noemen, ik ga er liever van uit dat het iets uitmaakt dat ik mijn rotzooi niet gewoon op straat gooi, al doen sommige anderen dat wel.

Heel veel een iemanden maken in mijn ogen wel een verschil :P

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 25 nov 2006 13:23

Jo0st schreef:
Tynvyrr schreef:Misschien wat beroepsmisvorming maar ik ben fantasy meer als pulpgenre gaan zien (en hier haal ik waarschijnlijk heel het forum op mijn dak) ...
Klinkt elitair, fantasy is voor het gewone volk, echte literatuur is voor de mensen die er echt verstand van hebben :P
Laat ik even voorbij gaan aan de term 'literatuur', een aanduideling die steeds betekenislozer wordt naarmate je erover nadenkt. Waarom zou een fantasyboek niet even 'literair' kunnen zijn als boeken die doorgaans onder die noemer worden geplaatst? Een fantasyschrijver kan alle gewenste elementen uit de realiteit importeren en ze gebruiken zoals hij dat wil.

Een gebrek aan doordachtheid en kwaliteit is niet inherent aan het genre. Sommige schrijvers vertellen lekker vanuit de losse pols, anderen denken wel degelijk zeer goed na over wat ze op papier willen zetten. Tynvyrr, die positieve uitzonderingen, als ik ze zo mag noemen, heb je zelf ook erkend in recensies van boeken van Robin Hobb en Mervyn Peake. Of ben je echt zo van mening veranderd? Dat kan, natuurlijk.

Dan hebben we ook nog schrijvers als Frank Herbert en China Mieville, die er juist om bekend staan hun verhalen van intelligente laagjes te voorzien.

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 25 nov 2006 14:04

Over wat 'literatuur' is ga ik mij niet uitspreken (daar hebben we nu al 2 jaar college over in Literatuurwetenschap, en zelfs de proffen kunnen geen deftige definitie geven zonder uren uit te weiden), volgens mij in literatuur inderdaad gewoon een concept dat gevormd wordt door de lezer zelf. Voor mij zijn Mervyn Peake en Frank Herbert schrijvers die de 'fantasy' overstijgen en net daarom zo goed zijn. (beide zullen ook nooit over hun boeken spreken als 'fantasy' en Mervyn Peake schreef veel gedichten en oorlogsverhalen) Peake zag zijn verhalen ook meer in het verlengde van de 'gothic novel'. Maar ik ga eens wat denken erover, en dan eens een column schrijven, ja dat doe ik, want het boeit me wel waarom veel mensen fantasy trash vinden, en ik ben ook die kant aan het opgaan, en ik wil weten waarom, ondanks het feit dat ik Robin Hobb en Jordan blijf verbinden met jeugdsenstiment en altijd goed ga blijven vinden. (wat een zin) Ik schrijf er eens wat over... 8)

sunset
Toerist

Re: Fantasy beu

Ongelezen bericht door sunset » 24 nov 2010 20:07

Als ik puur naar mezelf kijk dan haal ik persoonlijk de meeste voldoening uit boeken die buiten het fantasygenre vallen. Daar let ik niet bewust op, maar als ik achteraf de gelezen boeken voor mijn ogen haal dan besef ik dat degene die echt op indruk mij hebben gemaakt uit allerlei verschillende genre’s komen maar niet uit de wereld van fantasy. Waarom? Ik weet het eigenlijk niet zo goed.

Ik lees om te ontspannen en een goed fantasyboek helpt mij daar heel goed bij. Het is vaak lekker ongecompliceerd, spannend en omdat het vaak series zijn krijg je als lezer de kans om echt gehecht te raken aan de personages. Als ik alleen een beetje kritisch naar het materiaal kijk moet ik toegeven dat het in essentie eigenlijk wel heel veel op elkaar lijkt. Het aanbod in het fantasygenre mag dan zo breed zijn, soms heb ik het gevoel dat de auteurs uit een grote inspiratie bron putten. Als gevolg gebeurt het dan bij mij regelmatig dat ik last krijg van fantasyverzadiging, ik heb het dan echt even gezien met het genre en lees liever voor een bepaalde tijd totaal andere zaken.

Toen Lord of the rings uitkwam, en in mindere mate Harry Potter, was fantasy even helemaal hot. Iedereen las het en iedereen vond het helemaal geweldig, dat was op dat moment waarschijnlijk ook te zien aan de activiteit op al de fantasyfora. Na een tijd raken deze mensen natuurlijk ook weer verzadigd. Ik kan me voorstellen dat wanneer je naar het lezen van Tolkien aan Terry Brooks begint je al snel het gevoel krijgt met een zeer beperkt genre te maken te hebben (no offence aan de Terry Brooks fans :P). Uitgevers hebben hier lijkt me ook een grote rol in te spelen gehad. De mindere broertjes van Jordan die jarenlang in de grote grijze massa opereerden werden nu ineens naar het Nederlands vertaald en onterecht bestempeld als the next big thing in fantasyland. Dat zijn dan wel de boeken die op ooghoogte in de boekenwinkels terug te vinden zijn en vrij goed zullen verkopen. Als je op die manier een paar keer teleurgesteld wordt dan hou je het waarschijnlijk voor gezien met al die Elfen en dwergen. Zoals in ieder gehypt genre lijden de goede auteurs daar onder. De Dan Brown hype heeft zoveel slechte kopieën met zich meegebracht dat ik soortgelijke auteurs niet snel een kans meer zal geven, ondanks dat er ongetwijfeld een tal van auteurs zijn die wel degelijk echt goede verhalen kunnen schrijven.

Wat Fantasy betreft probeer ik er de echt goede auteurs uit te pikken om het een beetje interessant te houden. Soms valt dat tegen, maar dat merk je meestal al vrij vroeg in het boek. Dan breng je het gewoon terug naar de bibliotheek en hoop je dat de volgende je beter bevalt. :)

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 01 sep 2014 14:59

Ik lees geen fantasy meer, dus ik denk dat het begrip fantasymoe wel toepasbaar is op ondergetekende. Zou de ontwikkelingen in het genre de schuld kunnen geven, maar denk dat ik het eerder ontgroeid ben.

De enige reeks die ik nog volg is die van George R.R. Martin, al vind ik dat deze het genre toch wel ontstijgt.
Ik lees nog al, maar mijn interesses situeren zich eerder in de non-fictie, magisch realisme en 19e eeuwse literatuur.

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 03 sep 2014 21:36

Ik lees wel nog graag en veel fantasy. Maar ik moet het wel afwisselen met thrillers en horror. Want te veel van hetzelfde steek me wel snel tegen. ;)

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 24 nov 2014 10:25

Dat is zeker waar.
Irritante aan de fantasyboeken is dan meestal dat het van die ellenlange reeksen zijn die ik in een ruk zal en moet uitlezen. Gevolg is dat ik daarna een beetje gedegouteerd ben door het genre. Zo heb ik hier nog de boeken van Erikson en Jordan liggen waaraan ik eigenlijk niet durf te beginnen/verder gaan.

Plaats reactie