Fantasy beu

Algemene fantasy-, SF- en horrorgerelateerde onderwerpen.

Moderator: Beheerders

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Fantasy beu

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 25 mar 2005 22:10

De laatste weken, maanden zelfs, kunnen fantasy-verhalen mij steeds minder boeien. Een erg vreemde ervaring moet ik zeggen, want de voorbije zes jaar heb ik niets anders gedaan dan fantasy gelezen (op leesgebied dan).

Het lijkt wel alsof ik opeens een soort... inzicht heb verkregen. Is de alledaagse werkelijkheid niet interessant genoeg om over te schrijven? Eigenlijk wel. De wereld waarin we leven kan een even grote inspiratiebron zijn als een zelf verzonnen universum.

Is het ook niet zo dat veel schrijvers fantasy gaan schrijven om hun onkunde - wat schrijven betreft - te verdoezelen? Omdat ze gewoon niet diep kunnen of willen gaan? Ik denk nu niet aan Hobb of aanverwanten, die zijn wel degelijk topklasse en die zal ik blijven lezen, maar er zijn zo wel tientallen schrijvers waarvan ik denk, nou tj...

De realiteit ontvluchten kan soms zo ziek zijn, en zo laf. Ik word er ook zo moe van.
Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die fantasy de rug toe dreigen te keren, of dit ooit gedaan hebben. Of nog: mensen die fantasy soms wel heftig in vraag (durven) stellen als 'kwalitatief' of zelfs gewoon 'nuttig'?

Dalphin
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Dalphin » 25 mar 2005 23:49

Fantasy is een vorm van leven. Mensen hebben vanaf het begin al gehad dat ze hun leven wilden verheerlijke. Kijk maar naar de rotstekeningen. Daar zie je nooit dat er hele groepen jagers worden afgeslacht. Dat is al een vorm van fantasy.
In de middeleeuwen, gingen de mensen meer nadenken over hun leven. Met namen de mensen die rijk waren en de mensen die het leven "de rug"toekeerde oftewel iets ergs meegemaakt hebben. De rijken dachten niet verder dan dat geld de zin van het leven was. (niet allen natuurlijk) De armere denker zag het leven als een ritme en om dat ritme te verbreken gingen mensen verhalen maken. Deze verhalen werden "werkelijkheid"voor de mensen die luisterde. Ze verheerlijkte hun eigen leven, door een andere slechter leven te creëren.
Nu als we een fantasy verhaal lezen/horen denken we bewust of onderbewust dat het niet waar is. Dat is ons door onze ouders geleert. We luisteren niet meer, naar de verhalen, want ze verheerlijken ons leven. We zoeken onze eigen vorm van fantasy. Ik denk dat jij uitgekeken bent op de vorm van fantasy waar je heel veel mee bezig bent geweest. En dat je nu een andere vorm van fantasy probeert te maken onbewust. Wacht gewoon tot het over gaat of probeer jezelf in het verhaal te plaatsen of op een andere plaats waar je het eerst deed. Bijvoorbeeld niet meer als toeschouwer maar als goedzak of slechterik. Ga daarin niet te ver dat je, je eigen leven vergeet. Dat heb ik bijna gedaan en dat is eng. Daardoor ben ik wel meer en opnieuw van fantasy gaan houden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en je mag me best een warhoofd noemen want volgens mij is het erg verwarrend.

Groetjes Dalphin

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 26 mar 2005 10:16

De laatste weken, maanden zelfs, kunnen fantasy-verhalen mij steeds minder boeien. Een erg vreemde ervaring moet ik zeggen, want de voorbije zes jaar heb ik niets anders gedaan dan fantasy gelezen (op leesgebied dan).
Nou, ik denk dat dat laatste gegeven het al voor een groot deel verklaart: je bent fantasy-moe. Ik herken het, want ik heb ook een jaar of 4 à 5 bijzonder fanatiek fantasyboeken verslonden en op een gegeven moment kon ik ze gewoon niet meer uitstaan. Overigens gaat het voor mij meer op voor een bepaald soort fantasy: het soort waarin alle boeken en verhalen op elkaar lijken (je weet ongetwijfeld wat ik bedoel). Een fantasyboek in de 'klassieke stijl' moet me nu echt een reden geven om het te lezen, anders leg ik het boek al heel snel weg.
De wereld waarin we leven kan een even grote inspiratiebron zijn als een zelf verzonnen universum.
Dat denk ik ook, al vormen ze verschillende soorten uitdagingen. De mate van complexiteit uit de wereld waar wij in leven kan in een verzonnen wereld/verhaal nooit worden nagebootst. Daarin schuilt dus een uitdaging voor de fantasyschrijver. Hij heeft natuurlijk ook een machtig gereedschap tot zijn beschikking: de mogelijkheid om ieder aspect van de wereld te veranderen ten behoeve van zijn verhaal. Grote schrijvers als Hobb en Jordan maken goed gebruik van dat gereedschap. Anderen wellicht minder goed.
Is het ook niet zo dat veel schrijvers fantasy gaan schrijven om hun onkunde - wat schrijven betreft - te verdoezelen?
Dat vind ik wel een interessante vraag eigenlijk, ik hoop dat anderen hem ook oppikken. In zekere zin heb je gelijk: er is naar mijn mening veel meer pulp op de markt dan kwalitatief goede fantasy. Maar is dat met 'gewone' boeken niet net zo? Denk bijvoorbeeld aan de enorme hoeveelheid donkersrommantjes die maandelijks in de winkels verschijnen. Zo'n schrijver kan de kwaliteit van zijn verhaal alleen niet verhullen met een verzonnen, voor de lezer onbekende wereld.
Of nog: mensen die fantasy soms wel heftig in vraag (durven) stellen als 'kwalitatief' of zelfs gewoon 'nuttig'?
Dat vind ik te algemeen. Je hebt zelf al aangegeven dat er een flinke kwaliteitskloof is binnen het fantasygenre en dat wil ik wel onderschrijven. Het hele genre als kwalitatief slecht bestempelen vind ik dus veel te ver gaan. Er wordt heel wat fantasy van laagwaardige kwaliteit gepubliceerd, maar ik betwijfel of dat zoveel verschillend is met andere genres...

Lasmes
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Lasmes » 26 mar 2005 13:32

Fantasiemoeheid is helemaal niet iets vreemds als ik er zo over na denk. Ook in mijn leven heb ik verschillende dingen waar ik soms op terugval terwijl ik er daarvoor al jaren niet meer mee bezig ben geweest. Schrijven is ook zoiets naar mijn menig. Soms heb je een hele grote ingeving en dan ga je in 1 keer door, een andere keer kijk je er maanden niet naar om.

Soms is het heerlijk om omringt te zijn met mensen en een andere keer is het heerlijk om alleen te zijn. En wanneer je het over schrijven hebt alleen met de mensen die in je hoofd zitten. Fanasy is natuurlijk iets prachtigs, je kunt mensen alles laten doen wat je wilt en ze laten reageren zoals jij dat wilt. Dit heeft natuurlijk helemaal niets met de werkelijkheid te maken. Iemand zei ooit: "Fantasy heeft te maken met hoe het zou KUNNEN zijn geweest. Dat is natuurlijk maar deels waar.

Toch moet ik tegen beter weten in zeggen dat het heerlijk is om te kunnen en mogen geloven dat er meer is dan alleen de dingen die we zien en dat het mogelijk is om misschien ooit zo iets ongelofelijkst onnatuurlijks te zien, dat het je je hele leven bij blijft. Ik heb het dan niet over geesten, sorry maar die vind ik eng...

Nee, ik heb het dan over feeën, elfen, draken, trollen en monsters.

Ik vraag me af of ik van het onderwerp ben afgedwaald, als dit zo is dan spijt me dat...

Wat ik gewoon wil zeggen is, als je nu even niets met fantasy voelt laat het dan even links of rechts liggen. Over een paar jaar komt het misschien vanzelf weer terug.

Groetjes Lasmes.

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 26 mar 2005 15:23

Daar heb ik ook wel eens last van gehad. Een paar jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met de boeken van Raymond E. Feist. Zijn manier van schrijven sprak me heel erg aan, en binnen een paar weken had ik dus echt al zijn werken gelezen. Op een gegeven moment - van de ene op de andere dag - had ik gewoon echt helemaal genoeg van fantasy. De maanden daarop liet ik alles wat ook maar iets gerelateerd was met fantasygenre links liggen. Gelukkig brak de dag wel weer aan dat ik opeens weer zin had om fantasyboeken te lezen. Ik heb mezelf echter wel aangeleerd om ook wel eens boeken uit andere genres er tussendoor te lezen, zodat het fantasygenre me niet zo snel meer zou gaan vervelen. Ik moet zeggen dat het wel geholpen heeft, want sindsdien ben ik nooit meer 'fantasymoe' geweest. :)
Is de alledaagse werkelijkheid niet interessant genoeg om over te schrijven? Eigenlijk wel. De wereld waarin we leven kan een even grote inspiratiebron zijn als een zelf verzonnen universum.
Natuurlijk is de alledaagse wereld wel interessant genoeg, dat is ook precies de reden waarom er zoveel boeken over geschreven zijn. Maar het feit dat auteurs verder kijken dan alleen ons universum, is in mijn ogen echt wel een goed iets. Ik vind het over het algemeen (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen) veel leuker om een verhaal te lezen dat wat verder wegstaat van het leven dat wij kennen, dan bijvoorbeeld een een thriller van Robert Ludlum.
Is het ook niet zo dat veel schrijvers fantasy gaan schrijven om hun onkunde - wat schrijven betreft - te verdoezelen? Omdat ze gewoon niet diep kunnen of willen gaan? Ik denk nu niet aan Hobb of aanverwanten, die zijn wel degelijk topklasse en die zal ik blijven lezen, maar er zijn zo wel tientallen schrijvers waarvan ik denk, nou tj...
Ik kan wel twintig fantasyauteurs opnoemen die ik gewoon waardeloos vind. Ik kan wel vijftig slechte auteurs opnoemen die buiten dit genre vallen. ;) Ik vind het een beetje krom om daarom te zeggen dat mensen fantasyverhalen gaan schrijven omdat ze in een ander genre niet zouden slagen. Je hebt goede en je hebt slechte auteurs, die zijn in elk genre aanwezig. En weet je, zelf dat heeft te maken met een kwestie van smaak. Ik vind Terry Goodkind niets, een ander vind hem weer de beste auteur die er is.
De realiteit ontvluchten kan soms zo ziek zijn, en zo laf. Ik word er ook zo moe van.
Er is niets mis met het ontvluchten van de realiteit, zolang je er maar niet in doordraaft. Maar dat is met alles zo.

Groetjes,
Viconia

Samuel
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Samuel » 26 mar 2005 16:00

Het klinkt bij mij ook bekend in de oren, ik had hetzelfde ongeveer een jaar geleden. Ik had oppeens geen zin meer in de klassieke versie van fantasy, de steeds herhalende lijn. Ik ben niet gestopt met fantasy te lezen, ik lees nu alleen meer orginele boeken. Hobb, Martin, etc. En af en toe een thriller is ook best goed hoor!! Een beetje afwisseling kan immers geen kwaad! ;)

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 26 mar 2005 19:38

Ik snap wat je bedoeld. Ik heb dat soort dingen vrij snel, maar ik zorg er altijd tijdig voor dat ik het niet echt 'moe' wordt. Ik heb bijvoorbeeld een aantal boekenweekgeschenken thuis, die (bijna) allemaal vreselijke lastige literatuurverhalen zijn. Ik vind dat meestal wel leuk om te lezen, maar ik moet me er vaak doorheenworstelen. Door af en toe zo'n boekje tussendoor te lezen zorgt ervoor dat ik weer naar fantasy verlang.
Wat het 'kwalitatief-gedeelte' betreft, ik zet soms ook vraagtekens. Jaqueline Carey doet het bij mij erg goed, en ik vind haar boeken kwalitatief ook heel hoogstaand, maar er zijn inderdaad schrijver die altijd hetzelfde liedje verkondigen. De wereld moet gered worden, de held gaat dat doen, wordt verlieft, het meisje wordt ontvoert, en op het nippertje red hij de wereld en het meisje.
Denk er maar eens over na, het is vaak de essentie van fantasy-boeken / films, zij het soms met wat variaties (denk aan: Sword of Truth, PotC, Dragonheart, Aladdin).

- Christine -

P.S. Wat doet Aladdin in dit rijtje? Geen idee :s

Egwene
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Egwene » 27 mar 2005 15:41

Ook ik heb de laatste jaren bijna uitsluitens fantasy gelezen. Maar de laatste tijd lees ik er ook wel graag een thriller of roman tussendoor. Laat Fantasy gewoon even rusten. Volg je favo schrijvers als ze weer een nieuw boek uitbrengen maar lees eens een ander genre

Phedre
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door Phedre » 28 mar 2005 14:11

En Egwene heeft meteen hele wijze raad, waar ik het ook erg mee eens ben. Afwisseling is goed. Ik moet voor mijn werk af en toe literatuur lezen en die gratis leesexemplaren op het werk, laat je ook niet zomaar liggen, die lees je dus ook wel. Soms lees ik 4 of 5 non-fantasy en dan kriebelt het wel weer.

Daarbij is wat Midwinter zegt, ook een goeie, fantasy is een erg uitgebreid genre en er is ontzettend veel rotzooi te vinden, en wat minder juweeltjes. Af en toe moet je wat meer moeite doen om bij de wat onbekendere boeken te komen, die wel erg de moeite waard zijn. Vergeet de mainstream boeken even.

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 29 mar 2005 11:18

Thanks voor de tips! :-D
Ja, misschien zou wat afwisseling me geen kwaad doen. Ik laat het wel weten als ik weer helemaal into fantasy ben. :P

caelis
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door caelis » 30 mar 2005 10:36

Zo dit onderwerp lang aangekeken, maar vond het niet echt nodig om te reageren...

Het enige waar ik op wil reageren is eigenlijk dit:
Hier ben ik het dus echt niet mee eens...Er is al door meerdere mensen gezegd, dat er in andere genres ook genoeg slechte schrijvers rondlopen...
Ik wilde hier nog aan toevoegen, dat schrijvers van non-fantasy genres zich veel meer kunnen richten op het verhaal en schrijfstijl, de wereld waarin het verhaal zich afspeelt bestaat immers al.
Fantasy en SF schrijvers moeten, naast het bedenken van een goed verhaal en het hanteren van een aangename schrijfstijl, ook nog een complete wereld bedenken met alle aspecten die daar bij horen...
Als je dit dus gaat vergelijken met non-fantasy schrijvers ben ik van mening dat fantasyschrijvers zelfs nog beter zijn... :-D

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 30 mar 2005 10:51

Als je dit dus gaat vergelijken met non-fantasy schrijvers ben ik van mening dat fantasyschrijvers zelfs nog beter zijn... :D
Zo kun je het bekijken, maar dan ga je er wel van uit dat fantasyschrijvers beide vaardigheden goed beheersen: een geloofwaardige wereld bedenken én een goed verhaal neerzetten. Terwijl je regelmatig ziet dat verhalen zich wel in interessante werelden afspelen, maar dat de schrijver juist daarmee de tekortkomingen van het verhaal zelf weet te maskeren.

Ik ben het met je eens als je probeert te zeggen dat fantasy schrijven een kunst apart is en misschien wel meer vaardigheden (in ieder geval andere) vereist dan het schrijven van een verhaal dat zich in de realiteit afspeelt.

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 30 mar 2005 10:52

Tja, ik heb er ook niet veel aan toe te voegen behalve mijn eigen ervaringen. Soms ben ik inderdaad ook fantasy-moe, dan pak ik gewoon een detective of een mooie roman en dan kan ik er weer tegen. Inderdaad, slechte schrijvers heb je in elk genre, maakt niet uit of het fantasy is of niet.

Bedenk ook dat je voor fantasy zeker veel meer moet doen omdat je in wezen een hele nieuwe wereld schept met alle voorkomende problemen daarbij. Een detective kun je laten plaatsvinden waar je wilt, je hoeft er geen werelden voor te scheppen.

The Twilight Zone
Toerist

Ongelezen bericht door The Twilight Zone » 04 apr 2005 11:07

Je hoort het meer. En je ziet het ook aan het forumbezoek. De reacties op een nieuw topic zijn stukken minder dan in het begin.
Als je (te) lang met fantasy bezigbent slaat de verveling toe :snurk:
Bovendien zijn veel zaken al vaker belicht.
Is het einde van de fantasy en de forums nabij? :'(

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 04 apr 2005 12:05

Zelf heb ik daar met fantasy nooit last van gehad. Meestal wissel ik fantasy af met SF, en af en toe een horror er tussen door (hoewel ik die de laatste jaren niet meer gelezen heb). Wat ook wil helpen is het zoek en red de wereld verhaal af te wisselen met fantasy verhaal waar dit niet (of minder duidelijk) aanwezig is. Wel heb ik dit met games af en toe, dan heb ik het zovaak gespeeld dat ik het spuugzat ben. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je alleen maar fantasy leest je wel eens fantasy moe kunt worden.

~ Agravain ~

Plaats reactie