Geloof

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Wat is jouw geloof?

Wicca
9
20%
Christendom
12
27%
Druïdisme
0
Geen stemmen
Islam
0
Geen stemmen
Andere natuurreligie
3
7%
Ander geloof dat geen natuurreligie is, waardoor de bovenstaande keuze vervalt.
9
20%
Ik ben Atheïst
11
25%

Totaal aantal stemmen: 44

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 19 feb 2007 22:25

Elmer schreef:Waar jij een verschil maakt in Rooms Katholiek en het gewoon Christelijk noemt, begeef ik me al op dun ijs....Christelijk is ook Joods en protestants denk ik, die hebben toch ook een christus maar erkennen die de paus?
Ik maak geen verschil in Rooms Katholiek ;). Rooms Katholiek is een Christelijk geloof zoals zovelen (Zoals delea al vertelde). Joden zien Jezus inderdaad niet als massias maar geloven dat de massias nog moet komen. En nu ga ik me op glad ijs begeven aangezien ik dit niet zeker weet. De Islam ziet jezus als profeet, net als Abraham, Mozes en Mohammed. De laatste vinden zij het belangrijkst aangezien deze volgens hun het geloof weer naar de oorsprong heeft gebracht. Daarnaast is de Koran opgebouwd uit de Thora en de Bijbel. Echter hebben ze de dingen deels anders opgeschreven aangezien ze geloven dat de Thora en de Bijbel over de tijd zijn veranderd en vervalst. Volgens hen is de Koran dus hoe het eigenlijk was geschreven.
Elmer schreef:van Kabalah, Islam, Boedisme,etc weet ik te weinig om met feiten en citaten uit de hoek te komen.
Kabbalah is een soort van Joods geloof dat zich meer op de mystice tour richt (naar mijn weten). Boedisme is geen godsdienst maar meer een levenswijze. En om even het rijtje wat completer te maken: Hindoeïsme is een verzamelnaam voor verschillende godsdiensten van Indiase oorsprong.
Midwinter schreef:Fantasy is dus eerder bijbels dan de Bijbel fantasy.
Dat is wel een interessante manier van bekijken.

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 21 feb 2007 10:51

Ysgrublaidd schreef: Echter hebben ze de dingen deels anders opgeschreven aangezien ze geloven dat de Thora en de Bijbel over de tijd zijn veranderd en vervalst. Volgens hen is de Koran dus hoe het eigenlijk was geschreven.
Het oude testament is inderdaad een nogal vertekenend geschiedenisboek, aangezien delen ervan vaak jaren nadat ze zouden zijn gebeurd, opgeschreven zijn. Zo zat er ook een periode tussen van een aantal jaren ( de Babylonische ballingschap) waarin iedere intellectueel in ballingschap zat en dus is er geen geschreven bron van die tijd bekend. Veel verhalen van het Oude Testament zijn dan ook opgeschreven naar overlevering, óf van 1 kant af bekeken. Elke oorlog die er in staat is beschreven door de winnende partij, niet door de verliezers. ( Wat ergens logisch is aangezien die vaak compleet uitgeroeid waren.) Dus als de Koran zich baseert op de Bijbel en daar de niet-kloppende verhalen uit zou hebben gefilterd, zou dat betekenen dat ze óf nog meer verhalen uit hun duimen hebben gezogen bij het samenstellen, óf dat zij beschikten over andere bronnen dan de verhalen van het Oude Testament die de geschiedenis van ook de verliezende partijen beschrijven.

Hoe dan ook, het maakt er in elk geval geen meer geloofwaardig boek van. ;)

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 21 feb 2007 12:05

Wanneer is een boek dan wel betrouwbaar? Van de verslagen van Herodotus weten we ook dat veel zaken niet kloppen, en hij wordt de vader van de geschiedschrijving genoemd. Dan nog denk ik dat mensen die de Bijbel puur als historisch materiaal benaderen, het niet helemaal begrijpen. In ieder verhaal zit een bepaalde moraal... en dat geeft op zijn beurt ook weer een goed tijdsbeeld.

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 18 mar 2007 18:41

Ik zit een beetje in een vage situatie. Ik geloof wel in God, maar ik geloof ook in geesten enzo die op de aarde zijn. Zijn er nog meer mensen die hiermee in conflict zijn? Het is namelijk best wel tegenstrijdig.:s

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 18 mar 2007 19:17

Waarom, het feit dat je in God gelooft wil nog niet zeggen dat meteen alles waar is wat er bij de (christelijke) godsdienst wordt geleerd. Daarom zijn alleen al binnen het christendom ook al zoveel verschillende stromingen, met ieder zijn eigen uitleg. Dus waarom zou het geloof in God je geloof in geesten onmogelijk maken?

~ Agravaìn ~

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 18 mar 2007 19:21

Agravain schreef:Waarom, het feit dat je in God gelooft wil nog niet zeggen dat meteen alles waar is wat er bij de (christelijke) godsdienst wordt geleerd. Daarom zijn alleen al binnen het christendom ook al zoveel verschillende stromingen, met ieder zijn eigen uitleg. Dus waarom zou het geloof in God je geloof in geesten onmogelijk maken?
Omdat ik ook in de hemel geloof en dat voor mij een hele andere wereld is.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 18 mar 2007 19:24

En als je dood gaat dan ga je per direct naar de hemel of de hel? Een tussen oplossing is niet mogelijk. Dat je als ziel/geest/entiteit nog even op aarde blijft omdat je nog onafgemaakt werk hebt, of wilt zien hoe het met je geliefden gaat, of jezelf als beschermengel opwerpt? Er zijn zoveel tussen oplossingen te verzinnen die best een redelijke verklaring kunnen bieden voor het bestaan van geesten.

~ Agravaìn ~

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 18 mar 2007 19:24

Sommigen zien geesten als doden wiens taak nog niet vervuld is. Uit dat oogpunt zou je het wel kunnen denk ik.

Plaats reactie