Geloof

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Wat is jouw geloof?

Wicca
9
20%
Christendom
12
27%
Druïdisme
0
Geen stemmen
Islam
0
Geen stemmen
Andere natuurreligie
3
7%
Ander geloof dat geen natuurreligie is, waardoor de bovenstaande keuze vervalt.
9
20%
Ik ben Atheïst
11
25%

Totaal aantal stemmen: 44

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 05 okt 2004 00:02

Een geloof kan wel alles verklaren. :P
Alleen moet daarbij worden gezegd dat die verklaring niet altijd klopt cq. gegrond is op feiten.

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 05 okt 2004 12:53

Ja, maar dat lijkt me dus wel een belangrijk detail ;)

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 05 okt 2004 14:32

Grim, het kan geen kwaad om een degelijk bericht te schrijven in plaats van een serie oneliners. ;)
Inwinyáre Aranel schreef:Yup. Ik ben een wetenschapper. Ik geloof in alles waar bewijs voor is. Ik doe een goede poging tot logisch nadenken, maar of dat altijd lukt... :P
Hm... We leven allemaal in de veronderstelling dat de Aarde om de zon draait, dat de samenstelling van water geformuleerd kan worden als H2O en dat mensen gemiddeld 64 jaar oud worden. We nemen deze gegevens aan voor feiten omdat een wetenschapper ooit heeft 'aangetoond' dat het zo is. Hoe kan ik iets als bewezen beschouwen als ik het niet met eigen ogen aanschouwd heb? Ik kan zeggen dat de Aarde wel degelijk om de zon draait en niet andersom, maar wie ben ik om dat te beweren?

Het is onmogelijk om op zo'n manier in het leven te staan. Daarom leggen we ons vertrouwen bij wetenschappers. Niet Jezus en Mohammed zijn voor ons de weg naar verlichting, maar gewone stervelingen in witte jassen. Volgens mij heet dat geloof, zij zijn in zekere zin de goden van onze samenleving. Of draaf ik door?

Mijn punt is: de uitspraak 'ik geloof nergens in' trekt in wezen nergens op.

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 05 okt 2004 15:53

We zijn op school net bezig met wetenschapsfilosofie :-D

Wat jij zegt, Mid is idd waar: ook al kun je dan niet zéker weten of al die wetenschappers wel gelijk hebben, in de praktijk blijkt het (meestal) te werken, en kun je er prima mee leven. Mensen in de middeleeuwen gingen toch ook niet dood aan het geloof dat de aarde plat is?
Wetenschap is, volgens mij, ook geen zekere kennis hoor...

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 06 okt 2004 06:16

Dat is (vind ik) het mooie van wetenschap: er wordt een bepaald model op gesteld om de werkelijkheid te beschrijven. Indien het model niet klopt, of goed genoeg is, wordt het zonder veel gezeur overboord gezet of verbeterd. In feite vertrouwen we allemaal in de wetenschap (en dat is dus iets anders dan geloven).

~ Agravain ~

Esk
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esk » 06 okt 2004 07:08

Ik geloof in de wetenschap :-D, maar ik ben het met Agravain eens, dat is meer een vertrouwen in dan een geloven in.
Van huis uit ben ik katholiek, maar al jaren en jaren niet praktizerend en persoonlijk geloof ik ook niet echt in (een) god. Ik kan alle wetenschappelijke onderbouwingen voor het ontstaan van de aarde bijvoorbeeld niet rijmen met de verhalen in de bijbel, maar ik kan me wel voorstellen dat andere mensen dat wel doen. Prima!
Ik kan me ook voorstellen dat een hele hoop mensen geloven omdat zij een soort van leidraad voor het leven willen hebben. Iets om op terug te vallen van tijd tot tijd. Geloof is daar heel geschikt voor.
Overigens geloof ik wel in een leven na de dood (en dat is niet wetenschappelijk bewezen!), maar dat is weer een hele andere discussie.

Esk

Inwinyáre Aranel
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Inwinyáre Aranel » 06 okt 2004 15:55

Midwinter schreef:
Het is onmogelijk om op zo'n manier in het leven te staan. Daarom leggen we ons vertrouwen bij wetenschappers. Niet Jezus en Mohammed zijn voor ons de weg naar verlichting, maar gewone stervelingen in witte jassen. Volgens mij heet dat geloof, zij zijn in zekere zin de goden van onze samenleving. Of draaf ik door?

Mijn punt is: de uitspraak 'ik geloof nergens in' trekt in wezen nergens op.
Jaja, ik had geloof ik al toegegeven dat die uitspraak ietwat verkeerd geformuleerd was.

Ik ben het niet met je visie eens dat wetenschappers met goden vergeleken kunnen worden. Moeilijk uit te leggen...geloof je dat zelf wel, dat wetenschappers voor jou goden vervangen?
Ik geloof niet in goden, en ik geloof dus ook niet dat wetenschappers hen vervangen. Evenmin geloof ik dat wetenschappers alle zaken toegeschreven kunnen worden die we normaal bij goden leggen. Wetenschappers zijn gewone mensen. Ik geloof niet in de mensen, maar in de wetenschap. En misschien is dat idd geen geloven in. Een theorie is waar tot het tegendeel is bewezen. Misschien is het meer een tijdelijk geloof. Misschien is het vooral een mening vormen om je aan vast te klampen. Ik denk dat geloof in eigen standpunten en standpunten maken vanuit datgene waar je in gelooft in elkaar overvloeit. Hmm, ik kan hier echt geen duidelijke post over maken geloof ik :?

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 06 okt 2004 20:34

Ik ben het niet met je visie eens dat wetenschappers met goden vergeleken kunnen worden. Moeilijk uit te leggen...geloof je dat zelf wel, dat wetenschappers voor jou goden vervangen?
Nee, niet letterlijk natuurlijk. Het was meer een wat krachtige formulering om mijn punt duidelijk te maken. Het ging me vooral om dat ene vergelijkbare aspect: mensen van nu stellen hun geloof evenzeer in wetenschap als mensen dat vroeger in de bijbel deden. Het zijn de wetenschappers die de schakel vormen tussen jou en kennis, dus het blijft iets aannemen van een indirecte bron. :)

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 06 okt 2004 20:45

je moet het ook niet zien als een geloof, maar als een levensvisie. Daar zit een verschil in die ik had kunnen uitleggen als ik beter had opgelet bij levensbeschouwing :P

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 06 okt 2004 20:52

Grimreaper schreef:je moet het ook niet zien als een geloof, maar als een levensvisie. Daar zit een verschil in die ik had kunnen uitleggen als ik beter had opgelet bij levensbeschouwing :P
Lees mijn posts even goed door. Ik heb het niet over het geloof, het gaat over geloof dat mensen stellen in wetenschap. Je bedoelt waarschijnlijk dat er een verschil zit tussen religie en filosofie, maar dat is nu even niet relevant. :)

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 06 okt 2004 20:59

Midwinter schreef:
daar beschouw je het anders wel als een geloof, of lees ik het nou echt verkeerd?

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 06 okt 2004 21:59

Ja.

Kramers Handwoordenboek geeft de volgende definities. Ik heb het over de eerste.
1. Vertrouwen dat iets waar is.
2. Vertrouwen in God of goden of goddelijke openbaring.
3. Godsdienst, kerkleer.

Nu we dit taalkundig misverstand uit de wereld hebben geholpen, kunnen we terug naar de echte discussie. :)

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 07 okt 2004 14:28

Aha, nou ja ik leg mijn geloof ook bij wetenschap. Waarom? Omdat het voor mij een stuk geloofwaardiger over komt dat mensen zijn onstaan omdat er eens uit een aantal toestanden leven onstond. Zoals proefjes bij scheikunde. Dat een of ander wezen ze gewoon gemaakt heeft is eigenlijk gewoon te belachelijk voor woorden vind ik. Dat proces van leven uit bepaalde natuurverschijnselen gebeurt nog steeds elke dag (ja ik kijk weleens naar Discovery Channel) maar een mens zomaar maken dat zie je niet meer gebeuren.

Quempel
Toerist

Ongelezen bericht door Quempel » 07 okt 2004 14:30

Ik heb niet echt een bepaald geloof. Ik ben wel heel erg geinterresseert in het Boedhisme, maar dat is een levenswijze en geen geloof. Mijn moeder is ook Boedhistisch dus van haar krijg ik ook wel veel dingen mee :)

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 13 okt 2004 11:13

Melisande schreef:Ik ben niet gelovig..niet in de zin van een religie. Wél ben ik heel erg geintereseerd in Wicca en andere natuurgodsdiensten. Das dubbel :P Ik geloof in de Godin, maar ik doe te weinig aan Wicca om mezelf een heks te noemen...

Ik ben iemand die niet van regeltjes houd die je hebt bij bijvoorbeeld het Christendom: het naar de kerk gaan, bidden e.d. Ik wil lekker vrij zijn en aan 'mijn' geloof doen wanneer ik wil en op mijn eigen manier...
Ik ben het hier wel mee eens, ik ben ook een halve wiccan, maar aan de andere kant ben ik een halve boeddhist. Ik doe veel met reiki, dus heb ik me erin verdiept. Ik geloof niet in het bestaan van een alomtegenwoordige, alwetende god. Ik denk dt als er zo een bestond, die de kerken en al dat is gedaan uit zijn/haar naam niet zou goedkeuren.

Ik denk wel dat als er zoiets als gerechtigheid bestaat God wel een zwarte vrouw moet zijn :evil: :evil: :evil: :evil: Leuke reacties kan je dan krijgen aan de hemelpoort :-D

Plaats reactie