Geloof

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Wat is jouw geloof?

Wicca
9
20%
Christendom
12
27%
Druïdisme
0
Geen stemmen
Islam
0
Geen stemmen
Andere natuurreligie
3
7%
Ander geloof dat geen natuurreligie is, waardoor de bovenstaande keuze vervalt.
9
20%
Ik ben Atheïst
11
25%

Totaal aantal stemmen: 44

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 17 okt 2006 21:03

Ik ben voor Engels een debat aan het voorbereiden over "The God Delusion", het nieuwe boek van Richard Dawkins, waarin hij pleit voor de verbanning van alle geloof uit de wereld. Hij beweert dat religie de kiem is voor alle kwaad en argumenteert dit in een knoert van 375 pagina's. Hij wil religie vervangen door quantumfysica (???), ik betwijfel of er mensen gaan zijn die troost gaan vinden in botsende atoompjes ipv een leven na de dood.

Jo0st
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jo0st » 18 okt 2006 08:18

Tynvyrr schreef:Ik ben voor Engels een debat aan het voorbereiden over "The God Delusion", het nieuwe boek van Richard Dawkins, waarin hij pleit voor de verbanning van alle geloof uit de wereld. Hij beweert dat religie de kiem is voor alle kwaad en argumenteert dit in een knoert van 375 pagina's. Hij wil religie vervangen door quantumfysica (???), ik betwijfel of er mensen gaan zijn die troost gaan vinden in botsende atoompjes ipv een leven na de dood.
In mijn ogen heb je het dan ook niet begrepen, geloof is een excuus, geen oorzaak. Was er geen geloof geweest dan hadden mensen wel andere redenen verzonnen om hun oorlogen te beginnen, of andere redenen verzonnen om volken te onderdrukken, of andere redenen verzonnen om aan zo'n onderdrukking uit te komen. Als je al een boek schrijft over de kiem van alle kwaad ben je in mijn ogen al een nieuw geloof aan het bouwen, religie vervangen door quantumfysica is ook onzin, in de quantumfysica weten ze als geen ander dat ze alleen maar op zoek zijn naar de beste verklaring, niet de ultieme waarheid. Juist binnen quantumfysica zijn er vele discussies op uiteenlopende gebieden, dan gaat straks de ene helft de ene professor volgen terwijl de andere helft de andere professor aanbid... En zoals Tynvyrr ook al zegt, voor veel mensen maakt geloven het leven dragelijker, waarom zou je ze dat af pakken?

Het is wel een leuk onderwerp voor een debat moet ik zeggen, als het maar niet eindigt in een 'ik heb je uitgelult dus ik win' debat :P Succes daarmee ;)

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 18 okt 2006 11:23

Geloof is niet de kiem van het kwaad. Dat is de mens zelf. Geloof doet bij veel mensen ook heel veel goeds. Ze vinden troost, ze helpen anderen onder de noemer "dat hoort bij het geloof" enz.

De mensen die oorlog voeren in naam van het geloof, snappen het geloof gewoon niet goed. Het geloof is dan niet de kwade factoor maar de mens zelf. Als iedereen gewoon het geloof goed volgde was er helemaal geen probleem.

In het Christelijke (en volgens mij ook Joodse en Islamitisch geloof) heb je toch ook de regels:
- Gij zult niet doodslaan.
- Gij zult niet stelen.
- Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

En zoals Jezus sprak tegen de Farizeeën: Heb uw naaste lief.

Wendekind
Toerist

Ongelezen bericht door Wendekind » 18 okt 2006 17:42

Kwantum fysica? Heb je what the Bleep do we know gezien? Daar wordt eigenlijk gezegd dat kwantum fysica de kloof tussen spiritualiteit en wetenschap zal dichten.
Ik vind het ietwat te gecompliceerd om het hier in een paar woordjes samen te vatten. Maar het komt er op neer dat de kwantumfysica een heel nieuwe manier van denken vereist, en dat de Waarnemer een heel belangrijke rol speelt in het resultaat van testen.

En nog een dingetje over het juiste gebruik van verschillende termen. Als je religie ziet als de behoefte van de mens zich ergens mee te verbinden (wetenschap, god, zichzelf, het Al, de natuur of wat dan ook) dan hoeft Religie niet zo'n probleem te zijn.
Spiritualiteit maakt van ons denk ik mensen, in tegenstelling tot dieren bedoel ik dan, dat is een van de dingen die ons onderscheid van dieren.
En Geloof in de zin van Een Geloof met dogma's. Ja, dat kan heel gevaarlijk zijn. Maar de ideeen die deze mijnheer heeft kunnen net zo gevaarlijk zijn als ze dogmatisch worden nageleefd. Net als het Marxisme, wat op zich niet zo slecht is, maar in zijn ergste vorm zomaar een nare staat met dictatoraal communisme kan worden.. dat heeft niet zoveel met geloof, spiritualiteit of religie te maken maar met het te dogmatisch volgen van starre wetten.

Wel een heel boeiend onderwerp om over te debateren! Laat je weten of iemand nog een leuk standpunt of inzicht heeft ingebracht?

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 18 okt 2006 19:57

Wendekind schreef: Wel een heel boeiend onderwerp om over te debateren! Laat je weten of iemand nog een leuk standpunt of inzicht heeft ingebracht?
Zeer zeker! Ik twijfelde tussen dit en computers die gedachten kunnen lezen als thema, maar dit leek me net iets 'vonkender'. Ik hoop dan, na dat debat, ook wat genuanceerder uit de hoek te kunnen komen 8)

(voor alle duidelijkheid: ik ben absoluut tégen wat Dawkins verkondigt)

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 29 jan 2007 17:57

Naar aanleiding van de post van Elmer wil ik graag even een nieuw onderwerp hier aansnijden.
Elmer schreef:Er was een tijd dat ik in God geloofde...ik geloof tegenwoordig in de duivel, daar zie ik dagelijks het bewijs van om me heen.
Ik denk zelf, dat wie in de duivel gelooft, ook in God gelooft en anders om. Zonder goed geen kwaad en zonder kwaad geen goed. Nou ben ik ook wel benieuwd wat andere hiervan vinden. Ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben omdat ik zelf niet zo heel veel ken van het satanisme of iets dergelijks, of hoe anderen er tegenaan kijken.
Ik zou dus zeggen: Barst los! :)

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 29 jan 2007 23:06

Naar mijn mening heb je gelijk, de duivel, 'Satan', is een christelijke uitvinding dus kun je niet in het een geloven en wel in het ander. Wat mij opvalt is dat mensen vaak een afkeer krijgen van God en het Christendom en dus grijpen naar het 'tegenovergestelde', wat vaak neerkomt op satanisme. Wat ik vreemd vind.. De paar satanisten die ik van dichtbij heb meegemaakt beweerden vaak dat het Christendom niet was wat ze zochten als geloof, dus zochten ze het in het satanisme.
Overigens is er een verschil tussen satanen en satanisten, maar ik snap het verschil nog niet helemaal.. Dus als iemand me dat ook kan uitleggen, graag! ;)

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 29 jan 2007 23:12

neffalathiel schreef:Overigens is er een verschil tussen satanen en satanisten, maar ik snap het verschil nog niet helemaal.. Dus als iemand me dat ook kan uitleggen, graag! ;)
God daar heb ik hele discussies over gehad zeg, als satanist zijnde.
Satanen: De 'engerds' die echt de kwaardaardige duivel aanbidden.
Satanisme: Geloof in jezelf: als god/baas van je eigen leven.

Dat laatste heeft niks met christendom of de duivel te maken. Satan komt van het hebreeuwse woord 'tegenovergestelde' af, en wat is er meer tegen overgesteld dan in de almachtige god geloven als geloven dat je zelf verantwoordelijk bent. De naam satanist is dan ook gegeven aan satanisten en helaas die naam blijft plakken, samen met de nare nasmaak van zogenaamde duivelaanbidding. Een andere term die ikzelf prefereer is: autotheist.

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 30 jan 2007 14:30

Maar.. Ik zou het juist andersom zien, satanen geloven in zichzelf, satanisten zijn degenen die in 'de Satan' geloven. Vandaar dat ik daar altijd de mist in ga bij de uitleg...
Autotheïst klinkt inderdaad beter ;)

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 19 feb 2007 15:03

Ik bedacht onlangs dat het Rooms Katholieke geloof best coole fantasy is.
Andere geloven misschien ook maar die ken ik niet zo.
Ik wil hier niemand kwetsen maar stel je eens voor.

Een God die alles schept.
Een zee die splijt. (Mozes)
De hele wereld die onderwater loopt. (noach).
Een vrouw die maagdelijk zwanger wordt. (Maria)
Een man die water in wijn verandert en brood en vissen vermenigvuldigt. (Jezus)
Na z'n dood z'n vrienden nog eens komt bezoeken en een beetje raad geeft.
nog voorbeelden?
Lazarus die uit het graf geroepen wordt, genezen en wel.
Een dove die terug hoort en een lamme die terug loopt.
40 jaar door de woestijn zwerven ... en net als ze dorst krijgen ramt Mozes met z'n staf tegen een rots en er komt water uit.
Weer Mozes: de plagen van Egypte, fiew he.

En dan nog te zwijgen over het vagevuur en de hel, brrrr, eng.

Engelen, hemel, hel, God,...
Natuurlijk zijn er ook een paar gewone mensen (koningen en herders) die op queste gaan om het stalletje met de Zoon van God te zoeken.

Fantasy pur sang!

Er wordt dan gezegd dat je alles symbolisch moet zien. Vertellen we dat ook aan de mensen die binnen 2000 jaar een fantasyboek van nu lezen?

Mijn geloof is Fantasy!

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 19 feb 2007 18:38

Volgens mij is dat niet puur Rooms Katholieke geloof geloo hoor Elmer ;). Volgens mij is dat gewoon Christelijk en zijn veel dingen daarvan ook in het Joodse geloof te vinden (dûh, dat is de voorloper van het Christendom) en ook in enige vorm vast in de Islam aangezien dat geloof deels is opgebouwd uit het Joodse en Christelijke geloof.

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 19 feb 2007 19:48

Daarom ook de tweede zin in m'n posting.
Andere geloven misschien ook maar die ken ik niet zo.
Ik ben Rooms Katholiek opgevoed, dus daar weet ik iets over te vertellen, van Kabalah, Islam, Boedisme,etc weet ik te weinig om met feiten en citaten uit de hoek te komen.
Maar inderdaad zullen er best nog wel aspecten van andere godsdiensten zijn die ook zwaar fantasy getint zijn.
Waar jij een verschil maakt in Rooms Katholiek en het gewoon Christelijk noemt, begeef ik me al op dun ijs....Christelijk is ook Joods en protestants denk ik, die hebben toch ook een christus maar erkennen die de paus?
Daar weet ik dus bar weinig over en over her Rooms Katholieke weet ik meer.
In het school kreeg ik godsdienst en dat was Rooms Katholieke.

Ik was aan het fietsen en dan mijmer ik veel en plots kreeg ik dat idee...verdorie wat een pracht fantasie ... wat een mooie symboliek, het zou door Eddings geschreven kunnen zijn.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 19 feb 2007 20:48

Grappig, ik hoor mensen dat wel vaker zeggen. De Bijbel, het is toch precies een sprookje? Dit is natuurlijk wel een omgekeerde voorstelling van zaken, want zo'n beetje alle fantasy leent volop uit de Bijbel, direct of indirect. Fantasy is dus eerder bijbels dan de Bijbel fantasy. Maar het verband is er zeker.

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 19 feb 2007 20:55

Elmer schreef:Ik ben Rooms Katholiek opgevoed, dus daar weet ik iets over te vertellen, van Kabalah, Islam, Boedisme,etc weet ik te weinig om met feiten en citaten uit de hoek te komen.
Maar inderdaad zullen er best nog wel aspecten van andere godsdiensten zijn die ook zwaar fantasy getint zijn.
Waar jij een verschil maakt in Rooms Katholiek en het gewoon Christelijk noemt, begeef ik me al op dun ijs....Christelijk is ook Joods en protestants denk ik, die hebben toch ook een christus maar erkennen die de paus?
Daar weet ik dus bar weinig over en over her Rooms Katholieke weet ik meer.
In het school kreeg ik godsdienst en dat was Rooms Katholieke.

Ik was aan het fietsen en dan mijmer ik veel en plots kreeg ik dat idee...verdorie wat een pracht fantasie ... wat een mooie symboliek, het zou door Eddings geschreven kunnen zijn.
Het jodendom erkent Jezus van nazareth niet als messias, maar wel als een profeet als alle andere, meen ik mij te herinneren. Het Christendom is de verzamelnaam voor alle Kerken die geloven in Jezus Christus en de Bijbel als basis voor hun geloof nemen. Dit zijn de Rooms-Katholieke, Calvinistische, Anglicaanse, Grieks-orthodoxe Kerken en misschien nog wel een paar andere (vroeger waren er nog veel meer zoals de nestorianen, arianen e.d.). Al die elementen die jij aangeeft staan allemaal in de Bijbel en behoren dus tot het Christelijke gedachtengoed, niet enkel tot de Rooms-Katholieke.
Laatst gewijzigd door delea op 20 feb 2007 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 19 feb 2007 21:58

Joden hebben alleen het oude testament en de Christenen hebben ook nog het nieuwe. Zoals Ysgrublaidd al zei, de Islam is deels afgeleid van het Christendom, dus ook het Jodendom.

Ik ben het volledig met Elmer eens, ik geloof ook. Maar ik geloof niet dat alles gebeurd is wat er staat. Ik ben van mening dat er verdomd goede lessen in de bijbel zitten. Al die verhalen die ze je vertellen daar willen ze je wat mee duidelijk maken. Ze hebben een andere betekenins. Net als bij sprookjes. :)

Plaats reactie