Geloof

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Wat is jouw geloof?

Wicca
9
20%
Christendom
12
27%
Druïdisme
0
Geen stemmen
Islam
0
Geen stemmen
Andere natuurreligie
3
7%
Ander geloof dat geen natuurreligie is, waardoor de bovenstaande keuze vervalt.
9
20%
Ik ben Atheïst
11
25%

Totaal aantal stemmen: 44

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 06 okt 2006 11:37

Hoe is het gesteld met onze nieuwe leden en eigenlijk ook met de oude leden? Heb je een verandering doorgemaakt in je spirituele bewustzijn? Geloof je nog steeds op dezelfde manier, of ben je tot nieuwe inzichten gekomen?

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 06 okt 2006 11:56

Ik ben Katholiek, met andere woorden Christelijk. Ik geloof wel in dat er dingen zijn, er gebeuren gewoon dingen die niet verklaarbaar zijn, maar aan de andere kant zijn er ook dingen die het ernstig in twijfel trekken. Eigenlijk is voor mij, ik ben nogal technisch, op de middelbare school eigenlijk alles in elkaar getrapt wat betreft het Adam en Eva verhaal. Maarja dat zijn maar theorien. Ik ben zelf van mening dat je niet alles letterlijk moet nemen. De Bijbel bijvoorbeeld is voor mij meer een soort van volwassen sprookje. Het staat vol van wijsheden en lessen. Of het echt gebeurd is is nog maar een vraag, maar er staan wel verdomd interessante weetjes in. Je moet gewoon tussen de regels lezen. Om nou te zeggen dat ik fanatiek geloof?... nee, dat niet, maar ik ben wel elke week in de kerk. (zingen in het koor, gezellig met een groep jongeren, na 'drinken') :-D

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 06 okt 2006 15:12

Ik zit zelf een beetje in een twijfel zone. Aan de ene kant geloof ik wel, maar aan de andere kant toch weer niet. Ik twijfel echt heel erg. Ik heb een begin gemaakt (afgelopen zomer vakantie) aan het lezen van de bijbel. Ik ben nog niet verder gekomen dan genesis 24, maar toch ben ik al een hoop dingen tegen gekomen die niet klopte. Er zijn wel dingen geweest waarvan ik uitleg heb gekregen van een domine. Denk hierbij aan genesis 1:
God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; 5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.
...
God zei: ‘Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze moeten de seizoenen aangeven en de dagen en de jaren, 15 en ze moeten dienen als lampen aan het hemelgewelf, om licht te geven op de aarde.’ En zo gebeurde het. 16 God maakte de twee grote lichten, het grootste om over de dag te heersen, het kleinere om over de nacht te heersen, en ook de sterren. 17 Hij plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde, 18 om te heersen over de dag en de nacht en om het licht te scheiden van de duisternis. En God zag dat het goed was. 19 Het werd avond en het werd morgen. De vierde dag.
In genesis 1 word dus op 2 verschillende dagen het licht geschapen. Nou komt dit natuurlijk op mij niet goed over. Wat bleek nu? Het scheppings verhaal is een schets van hoe de schepping is gegaan. Dit is dus allemaal niet letterlijk (wat zoizo al niet kan, omdat er wetenschappelijke bewijzen zijn dat er miljoenen jaren zaten tussen dier en mens).
Het scheppings verhaal is dus een schets van de schepping verteld in poëtische vorm. Dat wil zeggen dat de dagen wat met elkaar temaken hebben.

Dag 1 heeft verband met dag 4 (het gaat bijde over licht)
Dag 2 heeft verband met dag 5 (het gaat bijde over water en lucht)
Dag 3 heeft verband met dag 6 (het gaat bijde over planten en landwezens)

En op die manier heeft alles verband met elkaar. Ik denk dat het voor mij allemaal heel moeilijk te geloven is omdat ik nogal wetenschappelijk ben ingesteld. Voor mij moet overal bewijs voor zijn. Ik geloof geen roddels, bewijs maar eerst eens dat het waar is. Misschien een raar voorbeeld, maar zo kan ik ook niet met de volle 100% zekerheid zeggen dat ik geloof.
Misschien dat ik over een jaar een ander verhaal hier neer kan zetten. Misschien ben ik er dan wel zeker van, misschien ook niet.

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 06 okt 2006 15:30

Ik heb geen stem uitgebracht omdat ik het eigelijk allemaal niet goed weet.
Ik kan soms heel atheistisch zijn maar gebeurt er iets ernstig richt ik me spontaan tot God.
Ik ben ook een beetje Boedistisch, zit er een vliegje in m`n glas wijn dan peuter ik dat vliegje eruit, blaas het droog en ben dan blij dat het weg vliegt. (wat moet dat vliegje voor een raar gevoel hebben, buiten dat het eerst in een zwembad wijn is terecht gekomen wordt het ook nog eens door een reuze potlood eruit gevist en door een lookadem droog geblazen)

Dus ik ben een twijfelaar (en dat mag niet van de Rooms Katholieken, "zalig zijn zij die geloven zonder gezien te hebben")

Als ik puur wetenschappelijk kijk, geloof ik niet maar als ik niet nadenk en ga ik op puur gevoel, dan kijk ik spontaan naar boven...

Heus, ik weet niet wat ik geloof.

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 06 okt 2006 18:45

Ik ben de laatste tijd in de ban van het mazdeïsme. Niet dat ik echt geloof en mezelf zie als mazdeïst, maar het is gewoon een overtuiging waar ik wel achtersta.
Even wat uitleg (want tot voor kort had ik er nog nooit over gehoord).

Het mazdeïsme was het geloof van de oude Perzen, omstreeks 1000 voor Christus. Stichter is een zekere Zarathustra (ook wel Zoroaster genoemd). Stichter is misschien een slecht woord. Hij zag zichzelf nooit als 'stichter', en noemde zijn overtuiging zelfs geen 'geloof'. Hij wou ook niet als profeet worden aanzien. Het enige wat hij wou doen was mensen aanzetten 'het goede te doen', want dit was waar het bij het mazdeïsme om ging: goede gedachten, goede woorden goede daden. Hij zag Ahura Mazda, god, als schepper van hemel en aarde.
Zarathustra never imagined praising a God who is a bribe taker. The one, who is bribed by worship and then he rewards his worshiper with a part of paradise. The Almighty God is not a dealer, he is neither a buyer nor a seller, and does not need also to be flattered by his creatures. The almighty God of Zarathustra, is the initiator of justice, kindness, and truthfulness and guides his creatures to the same principles. That is why, Zarathustra, has based his philosophy on good reflection, good word, and good deed. In Zarathustra’s philosophy, everybody has the liberty to choose the right way, out of his/her good reflection and since human wisdom is more related to good reflection, thus the followers of Zoroastrianism should precede by each other to the propagation of science and education. In this manner, Zoroastrianism becomes the forerunner of knowledge and enlightenment.
Dus: hij aanbad God niet, God moet niet aanbeden worden, hij is er gewoon. Wat me vooral aanspreekt in het mazdeïsme is de uitgesproken idee van verdraagzaamheid: zelfs als de Perzen volkeren knechtten en tot hun rijk toevoegden, lieten ze ze hun godsdienst behouden, omdat dit de wil was van Zarathustra.

Door zijn vredelievendheid, en het niet willen bekeren van mensen, die overtuigde niet-missionering, is zijn stroming uiteindelijk in vergetelheid geraakt (hoewel er nog wel mazdeïsten leven in Indië tegenwoordig)
Zarathustra was against bartering for gaining power through the name of God. He was also against the inhumane sacrificing of animals, which was a lucrative source of income for religious leaders. Moreover, since Zarathustra’s philosophy frequently indicates that three principles of good reflection, good words, and good deed; lead to human exaltation, therefore, there remains no need for religious leaders to assume the role of mediating between God and people like other religions. The meditation between God and people then becomes a lucrative job for clergies and will cause them to extort the fruits of their toils by promising them heaven and scare them of hell.
Latere religies waren 'spectaculairder'. Volgelingen hebben elementen toegevoegd aan Zarathustra's leer, bv de zuiverende rol van vuur, en daarmee gepaard gaande ook offergaven. Zowel islam als christendom zijn voor een groot stuk gebaseerd op het mazdeïsme, en op de leer van de mysterieuze Zarathustra.

Afbeelding

Wie meer wil weten:

Mazdeïsme

Wendekind
Toerist

Ongelezen bericht door Wendekind » 06 okt 2006 19:41

Op een dag weet je het!!

je wordt Tralalist!

Grondregels van het Tralalisme en de Tralalistische Bedoening:

Het Tralalisme gaat uit van zo weinig mogelijk regels, maar zelfs dat hoeft niet.
Toch waardeert Trala Lama het zeer wanneer men aandacht besteed aan het volgende:

· Geweldloosheid
· Kostenloosheid
· Vaagheid

Motto van Trala Lama:

"Ontdek de waanzin in jezelf,
anderen hebben het al heel lang in je (h)erkend"

Waanzin

Als in het Tralalisme over waanzin gesproken wordt dan is dit bedoeld als een overkoepelend begrip waar onder andere ook zaken als gekheid, zotheid, vreemdheid en bizariteit binnen vallen, alsmede alles wat verder wel of niet relevant wordt gevonden

Dat Weet Bijna Niemand (DWBN):

Uitspraak van Arie Stekker die zeer vaak in het Tralalisme wordt gebruikt en waarmee ongetwijfeld iets of meerdere dingen bedoeld zou kunnen worden maar dat weet dus letterlijk bijna niemand, vandaar dat op deze manier de uitspraak zichzelf in stand houdt, geheel kosteloos volgens de grondregels van de Tralalistische Bedoening.
Na deze uitspraak volgt vaak nog: "en dat houden we liever zo" als toevoeging, dit brengt blijkbaar echter geen verdere duidelijkheid of helderheid, indien dit wel zo is dan weet bijna niemand dat in ieder geval.

De Tempel van Warempel

Het Tralalisme kent, anders dan vele andere stromingen geen enkele vorm van geografisch gelokaliseerde plaats van aanbidding zoals een tempelgebouw.
Tralalisten werken met het concept van de Tempel van Warempel, dit wil zeggen dat op iedere plek waar een Tralalist denkt: ‘warempel, het lijkt wel een tempel’ er ook daadwerkelijk een tempel is.
Hoewel deze Tempel van Warempel dus niet met de materiele zintuigen is waar te nemen, ervaren Tralalisten de aanwezigheid van de tempel als allesomvattend en onoverkomelijk.
Voor nog niet zo ervaren Tralalisten is het soms moeilijk te bevatten dat de Tempel van Warempel constant overal aanwezig is, hen wordt aangeraden één of meer willekeurige objecten (bijeen) te verzamelen en er dan maar ff vanuit te gaan dat dat de Tempel van Warempel is…..

:feest:

Misschien volgt er nog wel een serieuze reaktie ook. Maar ik ben nu even op bezoek.

Martine
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Martine » 06 okt 2006 20:43

Ik ben atheist, ik heb wel eens geprobeert mezelf ervan te overtuigen dat ik in god geloof.. maar echt niet dus. Ik vind het knap dat anderen wel overtuigd kunnen zijn, ik doe het ze niet na.

Moirag
Avonturier

Ongelezen bericht door Moirag » 06 okt 2006 20:44

Ik ben een ietsist, laar heb verschillende fases doorlopen alvorens tot deze conclusie te kunnen komen.
Ik ben Christelijk begonnen (gedoopt en eerste communie) Maar ik heb nooit mijn plechtige communie gedaan omdat ik dan mijn kunstacademie most opgeven. dan ben ik Zedenleer gaan volgen. Later ben ik even een soort wicca geweest om dan te betreffen dat ik eigenlijk meer een heks was en nu...
Ik geloof wel dat er iets is, want ik geloof in de ziel en denk niet dat die na de dood zomaar vervalt. Ik geloof in reïncarnatie, maar ben geen boeddhist. Ik geloof dus dat er iets is, misschien een hogere macht (al heb ik daar nog twijfels over), maar toch zoiets als leven na de dood.

Wendekind
Toerist

Ongelezen bericht door Wendekind » 07 okt 2006 19:13

Een serieuze reaktie had ik toegezegd. Maar ik krijg niet zo veel zinnigs uit mijn vingers getikt merk ik.
Ik geloof een boel: ik geloof in bacterieen als de oorzaak van allerlei lelijke zweren, terwijl ik er nog nooit een heb gezien; ik geloof in de goedheid van De Mens, hoewel ik overal om me heen het tegendeel lijk te zien; ik geloof dat ik met elke beantwoorde vraag in mijn leven gemiddeld 5 nieuwe vragen erbij krijg, ik geloof dat ik wel nooit uitgeleerd en uitveranderd zal zijn.

Een religie hang ik niet aan. Maar ik ben er wel van overtuigd dat spiritualiteit en religiuesiteit (is dat een woord?) beiden erg belangrijk zijn voor mijn Mens-zijn. Ik ben er nog niet uit wat het verschil is tussen religieusiteit en spiritualiteit, maar er is denk ik wel een verschil. Ondanks dat ik me er niet bij wil aansluiten ben ik wel blij dat er verschillende religieze stromingen zijn en dat er mensen zijn die die levend houden. Vorm is op de een of andere manier ook belangrijk.

Ik heb niets aangevinkt. Ik weet niet of mijn religieus beleven of Geloof onder een noemer te vangen zijn, maar ik 'geloof' zeker een boel.

Is dit een serieuze reaktie?

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 09 okt 2006 18:40

Terug lezend in het topic zag ik dat ik al wel een reactie had gegeven maar nog niet gestemd heb. Dus bij deze 1x Atheist er bij. Ik doe niet actief aan een geloof, ben bijna nooit in een kerk geweest en mijn ouders deden en doen er verder ook niets aan. Wel heb ik op de lagere school godsdienst gehad, omdat mijn ouders vonden dat het bij mijn opvoeding hoorde.
Gezien de rotzooi die we er van gemaakt hebben geloof ik niet zo in een hogere macht die ons na onze dood beoordeeld of we naar de hemel of de hel moeten. Misschien is er een hogere macht, dit is nooit bewezen, net zoals er nooit bewezen is dat die macht niet bestaat. Ik probeer zo goed mogelijk te leven, en daar heb ik geen kerk of geloof in een hogere macht voor nodig.

~ Agravaìn ~

whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon » 11 okt 2006 15:38

Ik geloof in een God zoals de christenen die voorstellen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik ga niet naar de kerk en bid zelden. Ik doe dus niks met mijn geloof, het sluimert een beetje. Overigens geloof ik ook in bovennatuurlijke krachten, geesten en beschermengelen... Ik bid wel eens tot engelen en dan lijkt het soms alsof er een soort van antwoord komt. Dus ik denk dat ze bestaan...

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 11 okt 2006 16:38

whitedragon schreef:Overigens geloof ik ook in bovennatuurlijke krachten, geesten en beschermengelen... Ik bid wel eens tot engelen en dan lijkt het soms alsof er een soort van antwoord komt. Dus ik denk dat ze bestaan...
Daar geloof ik ook in. Ik heb het idee dat er meer is tussen hemel en aarde wat wij, met onze zintuigen, niet kunnen waarnemen. Nou ben ik niet zo'n ontzettend zweverig type, maar dat dat zijn wel dingen waar ik wel in geloof. Het is gewoon het gevoel wat ik erbij heb. :)

zwartekat
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door zwartekat » 12 okt 2006 00:00

Ik denk dat ieder geloof een deur is naar dezelfde gang.

Wendekind
Toerist

Ongelezen bericht door Wendekind » 14 okt 2006 19:32

Wendekind schreef:
Een religie hang ik niet aan. Maar ik ben er wel van overtuigd dat spiritualiteit en religiuesiteit (is dat een woord?) beiden erg belangrijk zijn voor mijn Mens-zijn. Ik ben er nog niet uit wat het verschil is tussen religieusiteit en spiritualiteit, maar er is denk ik wel een verschil. Ondanks dat ik me er niet bij wil aansluiten ben ik wel blij dat er verschillende religieze stromingen zijn en dat er mensen zijn die die levend houden. Vorm is op de een of andere manier ook belangrijk.

Ik heb niets aangevinkt. Ik weet niet of mijn religieus beleven of Geloof onder een noemer te vangen zijn, maar ik 'geloof' zeker een boel.
Vandaag kwam op school Frans Lutters een gastcollege geven over Religie in de opvoeding.
Het was ontzettend boeiend.
Religie betekent weer-verbinden (re-ligeren, ligeren doe je met metalen bijv. van koper en tin maak je brons).
Waar zou je je als mens mee willen verbinden?
Zoals hierboven wel bleek zat ik erg te prutten met de termen religie, spiritualiteit, geloof.
Vandaag wel heel veel helderheid gekregen en dingen om te overdenken/voelen en me mee te verbinden.

(wijziging: woordje vergeten, even toegevoegd voor de leesbaarheid)

Jo0st
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jo0st » 17 okt 2006 18:31

zwartekat schreef:Ik denk dat ieder geloof een deur is naar dezelfde gang.
Grappig dat je zegt 'ik denk' en niet 'ik geloof' :lol: Ik denk dat ieder geloof een doodlopende straat is :P

Ik geloof eigenlijk nergens in, je word geboren on dood te gaan, geloof je in een leven na de dood, valt het alleen maar tegen als dat er niet blijkt te zijn. Wat me aan geloof voornamelijk steekt is dat het in het verleden voornamelijk gebruikt is het 'gewone' volk onder de duim te houden. Maak mensen bang genoeg en geef ze een uitleg voor onverklaarbare dingen en trala, ga jezelf verrijken. Simpel gezegd maar zo werkte het wel een tijdje, nu geef ik toe dat de meeste geloven ook ontwikkeld zijn in de loop der tijd, protestanten doen het in mijn ogen bijvoorbeeld al beter dan katholieken. De laatste zijn in mijn ogen nog net iets te vol van de Paus en cohorten.

Officieel ben ik echter katholiek, ik ben gedoopt, heb mijn communie en mijn vormsel gedaan en als ik in de kerk kom neem ik ook altijd een hosti, al is het maar om even mijn bene te strekken en te kijken wat voor andere mensen er in de kerk zijn. Dat is echt alleen in naam, ik denk niet dat er een hoger wezen is, ook denk ik niet dat er een hemel of een hel is.

Plaats reactie