Eten

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Mijn eten moet vooral:

Lekker zijn
9
69%
Veel zijn
0
Geen stemmen
Verantwoord geproduceerd zijn
1
8%
Plantaardig zijn
0
Geen stemmen
Snel klaar zijn
1
8%
Vet zijn
0
Geen stemmen
Calorie-arm/mager zijn
1
8%
Goedkoop zijn
1
8%
Met liefde bereid zijn
0
Geen stemmen
Makkelijk door te slikken zijn
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 13

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Eten

Ongelezen bericht door Gwywen » 24 okt 2009 13:13

Eten. We moeten het allemaal. De een is er bewuster mee bezig dan de ander.
De een telt zorgvuldig het aantal calorieën, vitaminen, mineralen, vezels en sporenelementen, de ander wil alleen maar zo snel mogelijk iets in zijn maag hebben, en weer een ander eet voor geen goud iets dat vroeger een levend dier is geweest.

Hoe denken jullie over eten?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gwywen op 29 okt 2009 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Re: Eten

Ongelezen bericht door Christine » 24 okt 2009 15:23

Ik zal hier maar de uitleg van het ... .___ ... topic geven.

Midwinter en ik hadden een tijdje terug een discussie over eten, en wij vonden dat te veel mensen veelste veel letten op hun eten. Mensen die niet dik zijn letten op calorieën, en mensen eten soms eten dat ze niet lekker vinden maar omdat "het gezond is". Midwinter en ik besloten daarom een tegenactie te starten, door van elke dag een SAS-dag te maken. Omdat Midwinter en ik nou eenmaal nerds zijn, bedacht eerstgenoemde dat we deze boodschap in morsecode zouden uitzenden. ... .___ ... is dus morse voor SAS. Er is al een Twitter van, plan is om deze boodschap op een dag op de radio uit te zenden. Dat zal niet effectief zijn, aangezien alleen rasechte nerds snappen waar het over gaat, maar de intentie is goed.

Ik heb dus gestemd dat eten vooral LEKKER moet zijn. Als ik echt aan ga komen zal ik waarschijnlijk wel wat meer op ga letten, maar uiteindelijk ga je van het leven toch dood, dus ik maak me niet druk om een portie bitterballen.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 26 okt 2009 11:22

Mee eens hoor. Eten moet lekker zijn. Vroeger bij ons thuis werd er tijdens het eten vooral op gelet of je NETJES at. Geen ellebogen op tafel, vork in de juiste houding, niet smakken, niet praten met volle mond. Aan wat er op je bord lag, daar kreeg je amper wat van mee.
Sinds ik niet meer thuis woon gaat dat er dus heel anders aan toe! (Voor de visueel ingestelden onder ons: Nee, ook weer geen zwijnenstal natuurlijk :-D )
Wat ik zelf ook wel steeds belangrijker vind is dat mijn eten verantwoord is geproduceerd. Dat er geen bos gekapt is voor mijn stukje vlees, en zo.

Maar ik had vroeger een collega, die zei (met een vet Twents accent)" 't Hoeft niet lekker te wezen, als 't maar VEUL is!"
Ik mag toch hopen dat hij dat niet echt meende. :|

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 26 okt 2009 11:50

Het belangrijkste vind ik toch wel dat het lekker is. Je moet het namelijk wel naar binnen zien te werken. Daarnaast moet het voldoende zijn. En dan liever iets te veel dan te weinig. Als je dan in een restaurant komt en je krijgt maar zijn klein hoopje op je bord... tja, dan mag het wel lekker smaken... maar als je dan na een uur alweer trek hebt dan klopt er iets niet.

Voor de rest maakt het mij niet zo uit.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 26 okt 2009 17:01

In tegenstelling tot wat je zou denken na het lezen van de reactie van Christine, let ik wel degelijk op de voedingsstoffen in mijn eten. :P Gezond eten vind ik minstens even belangrijk als lekker eten. En gelukkig sluit dat elkaar niet uit. Zo ben ik vriendjes met de wokpan, probeer ik vetrijke recepten altijd aan te passen en gebruik ik vrijwel altijd olijfolie in plaats van boter (en dan zo weinig mogelijk).

Verder eet ik minstens één keer in de week geen vlees. Wat dus niet betekent dat ik dan die gore vleesvervangers in de maaltijd verwerk, want met een normaal eetpatroon kun je best een paar dagen zonder eiwitten! Dat is ook mijn reden om af en toe vega te eten: elke dag vlees is gewoon niet goed voor je. Heeft dus niets te maken met het milieu. Ik ben nogal sceptisch over die zogenaamd duurzaam geproduceerde voedingswaren.

En natuurlijk houd ik ook ontzettend van lekker eten! Wanneer je tegen heug en meug allemaal gezonde dingen eet die je eigenlijk niet lust, wordt het vanzelf een strijd. Bovendien... iedereen heeft zijn zwakten, voor mij zijn dat Duyvis en Ben & Jerry's. :aanbid: En van dat glas wijn op de late avond moet iedereen zeker afblijven!

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 26 okt 2009 20:01

Midwinter schreef:Verder eet ik minstens één keer in de week geen vlees. Wat dus niet betekent dat ik dan die gore vleesvervangers in de maaltijd verwerk, want met een normaal eetpatroon kun je best een paar dagen zonder eiwitten! Dat is ook mijn reden om af en toe vega te eten: elke dag vlees is gewoon niet goed voor je.
Ik moet er meestal aan denken om ook nog vlees op tafel te zetten. Ik houd best van 'n stukje lekker vlees maar ik denk er vaak niet eens aan. Of te laat. En ons vlees ligt in de vriezer, ziehier het praktische probleem. :P
Overigens schijn je met een eitje of twee net zo veel binnen te krijgen als met een vleesje.
Ik ben nogal sceptisch over die zogenaamd duurzaam geproduceerde voedingswaren.
Ik heb er zo nu en dan m'n twijfels bij. Als ik hier op 't platteland wat bij de boer koop en hij zegt dat 't biologisch is, vertrouw ik er wel op dat het onbespoten is en zo, maar om nou bij de biologische winkel paprika's te kopen die uit Israël komen, dan heb ik toch mijn ernstige twijfels of die vlucht per 747 bij het labeltje "bio" is inbegrepen. :oneens:

whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon » 26 okt 2009 21:26

Ik heb een rothekel aan koken en verveel me dood bij het staren naar al die pannen dus snel klaar is voor mij eigenlijk ook wel belangrijk. Nu kan ik het eten wel laten pruttelen en ondertussen iets anders gaan doen maar dat gaat geheid mis bij mij. Als ik een minuut niet kijk is het aangebrand.

Lekker is natuurlijk ook belangrijk. Al stel ik niet zulke hoge eisen. Kant en klaar is voor mij af en toe ook al lekker, terwijl de meeste mensen daarvan gruwen. Ik vind gewoon niet gauw iets vies. Zelfs eten uit de mensa ging nog wel en geloof me, in mensa's van universiteiten kunnen ze niet koken.

Ik probeer de meest vette etenssoorten te vermijden. Ik eet liever kip dan varkensvlees bijvoorbeeld. Maar als iemand iets vets heeft gekookt ga ik heus niet moeilijk doen en eet ik het gewoon op.

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 26 okt 2009 23:31

Ik ben absoluut niet iemand van de diëten, maar let zeker wel op wat ik eet. Ik hou ook wel van lekker eten, wie niet, maar ik vind sla met een komkommer en een tomaatje ook heerlijk! Zelf kook ik vaak en niet vaak ongezond. Natuurlijk moet het lekker zijn, maar dat betekend niet altijd dat lekker ongezond is!

Als tussendoortje neem ik ook vaak een stuk fruit, dat doe ik als toetje eigenlijk ook wel regelmatig. Soms eet ik ook wel eens een patatje of een broodje hamburger of ik bak een tosti. Iedereen heeft immers wel eens een sas-dag. maar ik moet toegeven dat ik de laatste tijd meer let op wat ik eet dan ik hiervoor deed.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 27 okt 2009 10:07

Gwywen schreef:Als ik hier op 't platteland wat bij de boer koop en hij zegt dat 't biologisch is, vertrouw ik er wel op dat het onbespoten is en zo, maar om nou bij de biologische winkel paprika's te kopen die uit Israël komen, dan heb ik toch mijn ernstige twijfels of die vlucht per 747 bij het labeltje "bio" is inbegrepen. :oneens:
Inderdaad. Volgens mij is het duurzamer om Nederlandse paprika's te kopen die niet biologisch geproduceerd zijn, dan onbespoten Israelische paprika's. Stimuleer je de Nederlandse economie op de koop toe!

Dat biologische groenten lekkerder zouden zijn, vind ik trouwens ook grote kolder.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 27 okt 2009 10:39

Groenten en fruit zijn alleen lekkerder als ze de kans hebben gehad om te groeien en rijpen op de manier zoals de natuur het ooit bedoeld heeft. Dat heeft niet per definitie met biologisch of bespoten/onbespoten te maken.

Ik zag ooit bij "How it's made" (Discovery Channel) hoe sla wordt geproduceerd. Daar komt helemaal geen grond aan te pas! "Hydrocultuur" noemen ze dat dan. Kleine slaplantjes worden in een stuk piepschuim met een gat gestoken en drijven op water (met vast een heleboel pokon-achtige voedingsstoffen erin) De worteltjes hangen maar een beetje in het water te hangen... :?.
Tot de sla groot genoeg is om "geoogst" te worden.
Dan drijven al die kroppen sla langs en de medewerkers vissen de piepschuimen blokken uit het water, snijden de krop eraf en dat is dat.
Niet zo gek dat zulke sla naar water smaakt, lijkt mij. :|

Zo gaat het natuurlijk met een heleboel andere groenten en fruit idem dito (groen geoogst, narijpen in de winkel). Als ik die smaak vergelijk met de appels uit mijn eigen appelboom, onbespoten, zongerijpt en pas geplukt als ze vanzelf loslaten van de tak, daar kan geen appel uit de winkel tegenop. :)

nachtschaduw
Toerist

Ongelezen bericht door nachtschaduw » 28 nov 2009 11:42

*smijt alle vetvrije-, biologische ubergezonde levensproducten van tafel*

Eten moet vooral lekker zijn. Dus neen, geen spruitjes, witlof, andijvie, witte kool, Chinese kool, Groene kool, bloemkool, broccoli, spinazie of soortgelijk konijnenvoer wat regelmatig op mijn bord geschept wordt. (die gevangeniskantine toch ook..) Niet dat ik echter enige vorm van inspraak hebt, dus vaak blijft het alleen bij het klagen.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 29 nov 2009 11:24

Nja, ik heb dan denk ik het geluk dat ik de dingen die als gezond te boek staan, over het algemeen lekkerder vind dan ongezonde dingen. Als ik kan kiezen tussen een stuk watermeloen of een big mac, kies ik met volle overtuiging en geheel uit vrije wil voor de watermeloen :kwijl:

Fitz
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fitz » 30 nov 2009 13:54

Voor mij is het aan de ene kant vrij gemakkelijk wat eten betreft. Als het over lijnen gaat hoef ik niet te luisteren, ik kom niet aan (wat ik ook eet). Voor mij is het meer de vraag "Hoe kom ik aan?" Ik heb geen moeite met de zogenaamde gezonde producten, ik vindt bijna alle groente lekker. Daarbij ben ik niet iemand die veel tussendoor eet, zoals een hamburger, koekjes o.i.d. hier heb ik over het algemeen geen behoefte aan.

Aan de andere kant heb ik twee dieeten, ik ben allergisch voor koemelkeiwit en varkensvlees. Hierdoor moet ik goed opletten wat er in producten zit en kan ik dus niet alles en overal zomaar eten.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 01 dec 2009 20:55

Fitz schreef: Als het over lijnen gaat hoef ik niet te luisteren, ik kom niet aan (wat ik ook eet).
Dat dacht ik ook altijd, wacht maar tot je de 30 passeert... :fluit:
(Voormalig gratenpakhuis spreekt uit bittere ervaring)

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 01 dec 2009 21:39

Gwywen schreef:Dat dacht ik ook altijd, wacht maar tot je de 30 passeert... :fluit:
(Voormalig gratenpakhuis spreekt uit bittere ervaring)
Amen to that. Dat is een heel herkenbare kreet.
Overigens moet eten voor mij gewoon lekker zijn. En gelukkig vind ik veel dingen lekker, van stamppot tot een luxe diner. Als het dan ook nog eens milieu vriendelijk geteeld of gefokt is dan ben ik helemaal tevreden.

~ Agravain ~

Plaats reactie