13 Jarige wil de wereld rondzeilen

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

after_eden
Eeuwentemmer

13 Jarige wil de wereld rondzeilen

Ongelezen bericht door after_eden » 25 aug 2009 10:55

Een 13 jarig meisje wil de wereld rond zeilen las ik zojuist op nu.nl.
Het meisje wil in haar eentje de wereld rondzeilen. Haar ouders steunen het plan voor de twee jaar durende reis. Laura wil de reis juist nu maken omdat ze dan de jongste zeiler ooit is die rond de wereld reist. De zeiltocht zal twee jaar duren en Laura wil op 1 september vertrekken. Ze wil haar schoollessen volgen via internet en e-mail.
Ik vind het bizar dat zo'n jong persoon zoiets wil ondernemen en haar ouders het steunen. Mijn eigen zusje is bijna 12 en ik moet er niet aan denken dat ze zoiets zou gaan doen. Buiten dat vind ik dat van Bijsterveld gelijk heeft. Aangezien dit meisje dat niet vind heeft ze nu bedacht zicht te willen uitschrijven in Nederland en zich te vestigen in Nieuw Zeeland. (Daar mag zoiets kennelijk wel?) De kinderrechter is aan het beslissen of ze wel of niet weg mag. Ik vraag me daadwerkelijk af of ze dit zelf bedacht heeft (het emigreren) of dat haar ouders dat ingefluisterd hebben. Maar ik vind het hele verhaal bizar.

Wat vinden jullie hiervan?

Madelon
Toerist

Re: 13 Jarige wil de wereld rondzeilen

Ongelezen bericht door Madelon » 25 aug 2009 11:37

Ik zag het vanochtend op het journaal, vond het ook echt heel erg vreemd. Mijn eerste mening is dat ik meer dan tegen ben - ik ben echt verbaasd, vooral omdat haar ouders het steunen - maar ik weet niet wat de rest van het verhaal is. Ik ben benieuwd of er nog details zijn die we allemaal missen (of er begeleiders meegaan oid).

In ieder geval, school opgeven om 'de jongste van de wereld' te zijn - héél erg vreemd.

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 25 aug 2009 11:49

Niet pedagogisch verantwoord. Ik hoop dat de kinderrechter een juiste uitspraak doet.

Fitz
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fitz » 25 aug 2009 12:55

Ik vind het een overdreven reactie van vooral de kinderbescherming. De ouders uit de ouderlijke macht zetten, vindt ik echt niet bijdragen aan een oplossing.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 25 aug 2009 13:22

Ik denk dat sommige mensen op hun 60e nog niet zelfstandig genoeg zijn om aan zo'n onderneming te beginnen... terwijl andere mensen daar op hun 13e al aan toe zijn.
Als zijzelf en haar ouders hier zo zeker van zijn, dan steun ik dat. Als het op een mislukking uitloopt en ze na een maand weer naar huis komt dan is dat misschien één maandje minder school, maar een zeer goede levensles, iets waar school niet tegenop weegt.
Vroeger waren we op onze 12e volwassen genoeg om te trouwen en kinderen te krijgen, onzin dat deze jongedame niet haar eigen weg in het leven mag zoeken, omdat een stel volwassenen nou eenmaal vind dat het niet zo hoort.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 25 aug 2009 19:45

Ik vind dertien erg jong, maar dat komt vooral omdat ik een jaar of wat terug de documentaire Lionheart heb gezien over Jesse Martin, die op z'n zestiende/zeventiende alleen zo'n zeiltocht ondernam.
Hij had een camera aan boord en filmde z'n belevenissen. Niet alleen de ups (de dolfijnen die meezwommen over een spiegel van een zee) maar ook z'n downs (Kaap Hoorn, ik heb nog nooit iemand gezien die zo vreselijk wanhopig ergens anders wilde zijn).
Tot nu toe is hij overigens de jongste die de wereld rond is gezeild.

Maar goed, ik heb dus alleen deze Jesse Martin als vergelijkingsmateriaal, plus de herinnering aan mezelf op dertienjarige leeftijd, en ik kan maar één ding concluderen: 13 is te jong voor zoiets. Klaar.

Ik geloof best dat ze goed zal kunnen zeilen en dat ze het er uitgebreid met haar ouders over hebben gehad en dat die er genoeg vertrouwen in zullen hebben dat ze haar dit toestaan, maar kom op zeg, dértien!
Bovendien ben je op die leeftijd gewoon nog leerplichtig.

Ik vraag me ten zeerste af of dit meisje zich wel realiseert wat haar te wachten staat. Jeugdige onwetendheid? (Maar dan vind ik het weer onverantwoord van die ouders, die zouden niet onwetend moeten zijn.)

Als dit verhaal zich zo rond half, eind maart had afgespeeld, had ik wel geweten wat ik ervan moest denken.

Gjot
Toerist

Ongelezen bericht door Gjot » 25 aug 2009 22:45

Ik weet niet wat het meisje allemaal kan, dus ik kan er niet over oordelen of het onverantwoord is of niet. Als ze het wel kan is het een ervaring waar ze denk ik meer aan heeft voor de rest van d'r leven dan de bijdrage van school. Als ze het niet kan, tsja....klein probleempje wordt het dan.

Wat ik het belangrijkste hieraan vind is het volgende: Als het wordt toegestaan, wat moet er dan allemaal nog meer toegestaan worden? Ze zou van mij de wereld wel rond mogen zeilen, maar hoe verantwoord je het dan dat andere kinderen het niet mogen? En waar leg je de grens dan?
Dat vind ik het grootste probleem, niet het geval van dit meisje maar de gevallen die hierna zouden kunnen komen.

Madelon
Toerist

Ongelezen bericht door Madelon » 26 aug 2009 06:19

^ Juist, daar ben ik het ook wel mee eens. De rechter zal hoogstwaarschijnlijk nee zeggen, want als hij het toestaat zal iedereen z'n kind van school afhalen om leuke dingen mee te kunnen doen.

Maar goed, ik geloof dat dat meisje wel manieren heeft om de rechter te omzeilen & het haar wel gaat lukken. Ik vraag me alleen af waarom ze niet even kan wachten - ik wil ook dolgraag op wereldreis, maar ik hou me aan de leerplicht enzo :P.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 26 aug 2009 18:59

Buiten de leerplicht en al dat soort zaken:
het is gewoon extreem gevaarlijk. Denk maar aan stormen, ongelukken, ziekte, piraten en andere kwaadwillenden. Volwassenen worden geacht om dergelijke risico's in te kunnen schatten, ik betwijfel of de meesten dat al goed kunnen. Dertien jarige kinderen kunnen dat volgens mij helemaal niet. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je kinderen. Op zich ben ik wel van het "vallen en opstaan" en "al doende leert men", maar op een solo zeiltocht kan de "val" wel heel erg verkeerd uit pakken.

Een duidelijke nee dus.

~ Agravain ~

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 26 aug 2009 19:51

Daarom ook mijn zware twijfels, Ag.
Helaas kan ik nergens op Youtube die scène uit Lionheart vinden waar die jongen Kaap Hoorn rondt, maar ik denk dat iedereen met enig inlevingsvermogen zich daar wel iets bij kan voorstellen.
Niet dat een meisje nou tot minder in staat zou zijn (hoewel, ze is natuurlijk wel vier jaar jonger dan Jesse) maar behalve een flink stel zeilskills zal ze ook stalen zenuwen nodig hebben, en dát is waar ik zo mijn twijfels over heb.
Dan kun je op je dertiende nog zo goed weten wat je wilt met je leven, maar het is wel een erg kwetsbare leeftijd. Laat haar eerst maar eens wat eelt op haar ziel kweken. Zo rond de jaarwisseling met haar vader de Beringstraat oversteken of zo, kijken hoe dat bevalt en dan nog eens zien of ze zoiets ook in haar eentje zou durven, maar dan máándenlang.

whitedragon
Kosmonaut

Ongelezen bericht door whitedragon » 26 aug 2009 21:53

Ik snap niet helemaal waarom ze per se nu deze zeiltocht wil maken. Ze kan toch gewoon wachten tot ze 18 is. Ze heeft waarschijnlijk nog een heel lang leven voor zich. Ik neem aan dat het avontuur en de wereldreis zelf belangrijker is dan dat stomme record breken. Dat is alleen maar bijzaak. Dus dan kan ze beter een paar jaar wachten, dat levert een stuk minder problemen op en is ook veel veiliger.

radio-tractore
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door radio-tractore » 27 aug 2009 12:20

13 jaar is wel heel erg jong, wie weet wat er gebeurd. Waarschijnlijk wil ze ook een recordpoging op haar naam hebben staan.

Aan de andere kant; ze is op zee geboren, zout in het bloed, ze zeilt al jaren en jaren. Ik hoor epische klanken en zie een mooie zeiltocht voor me (ook al komt ze vaak aan land). En ze is behoorlijk ondernemend.
Natuurlijk romantiseer ik de boel nu, maar aan de ene kant zou ik haar laten gaan maar ze is toch nog wel erg jong en misschien heeft ze nog te weinig ervaring.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 27 aug 2009 20:08

Volgens mij loopt haar geplande route ook langs Somalië en Indonesië. Beide zijn gebieden waar nogal wat piraten actief zijn. Het zijn wat achtergebleven gebieden, maar als een dertienjarig meisje een solo zeiltocht gaat houden, dan is dat nieuws ook daar bekend. Wat zullen dergelijke lui doen als zij in de buurt komt. ik denk dan "sitting duck". Of moet er van mijn belastinggeld een Nederlands fregat achter haar aan varen op haar doortocht daar? Ik vraag me af of die ouders hun dochter ook in het donker door wat achterbuurten van Den Haag laten rond zwerven.

~ Agravain ~

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 28 aug 2009 09:29

Den Haag! :nagelbijt:

(kon je geen engere stad bedenken, Ag? :-D)

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 28 aug 2009 11:22

Ze mag niet van de rechter... Klikkie

Plaats reactie