Heffing op internetaansluiting om kranten te steunen

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

after_eden
Eeuwentemmer

Heffing op internetaansluiting om kranten te steunen

Ongelezen bericht door after_eden » 23 jun 2009 14:13

Dit las ik zojuist op nu.nl:
'Heffing op internetaansluiting om kranten te steunen'
AMSTERDAM - Er moet een heffing worden ingevoerd op internetverbindingen, waarvan de opbrengst ten goede komt aan innovatieprojecten van traditionele media, zoals dagbladen.

Dat is een van de aanbevelingen van de commissie-Brinkman, die zich in opdracht van minister Ronald Plasterk (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) boog over de toekomst van de Nederlandse dagbladsector.

Volgens het rapport, dat dinsdag in Den Haag wordt gepubliceerd, moet worden gedacht aan een "opslag van enkele euro's per jaar op de internetaansluiting voor de Nederlandse huishoudens". De maatregel kan ongeveer 20 miljoen euro opleveren.

Niet gratis

Dat geld zou volgens de commissie nodig zijn omdat media nog geen manieren zouden hebben ontwikkeld om geld te verdienen aan de online publicatie van nieuws. Bovendien kan de heffing er volgens de commissie helpen om consumenten ervan bewust te maken dat nieuws op internet ook betaald moet worden.

Innovatie

Kranten kampen al jaren met weglopende abonnees en dalende advertentieinkomsten, onder meer door de opkomst van - vaak gratis toegankelijke - media als internet. De commissie, onder leiding van voormalig CDA-leider Elco Brinkman, onderzocht op welke manier de overheid innovatie in de dagbladsector kan bevorderen.

'Grote aarzelingen'

Plasterk liet in een eerste reactie weten 'grote aarzelingen' te hebben bij het voorstel voor een internetheffing. Hij ziet 'geen logische samenhang' tussen het gebruik van internet en de problemen waarmee de kranten te kampen hebben.

Bovendien heeft hij al acht miljoen euro uitgetrokken voor subsidie aan dagbladen. Plasterk wil eerst bekijken waar dat toe leidt voor hij gaat nadenken over de vraag of er meer belastinggeld naar de kranten moet.

Plasterk komt na de zomer met een uitgebreidere reactie op het voorstel van de commissie.

Onzinnig

Een woordvoerder van internetprovider Ziggo noemde het plan voor de heffing dinsdag "volslagen onzinnig". "Dit is gewoon een soort belasting op internet", aldus de woordvoerder. Dat kan volgens hem een remmende werking op de ontwikkeling van het internet hebben.

Los daarvan vraagt Ziggo zich af of internet de kranten moet redden. "Als de fietsenindustrie slecht gaat, moet er dan een heffing komen op auto's?", vraagt de woordvoerder zich af.
Dan vraag ik mij daadwerkelijk af, waar zijn we in vredesnaam mee bezig. Zoals ik in een van de reacties op webwereld las: "Ze zullen hun eigen grenzen moeten verleggen als blijkt dat het bestaande businessmodel niet meer werkt." Waar ik het dan wel mee eens ben.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Re: Heffing op internetaansluiting om kranten te steunen

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 23 jun 2009 17:43

Ik maak me hier nog totaal niet druk om. Het gaat om een rapportje dat dan wel in opdracht is geschreven... maar waar ze, naar mijn idee, op het laatst nog maar even een ideetje moesten invullen. Als dit het beste is wat ze kunnen verzinnen, dan stelt dat hele rapportje niks voor. Daar bovenop zegt de opdrachtgever ook nog, grote aarzelingen te hebben. Nou, veel hete lucht dus, maar weinig inhoud.

Nahimana Tala
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nahimana Tala » 23 jun 2009 18:05

Fijn als je online niet het nieuws zit te lezen. Maar goed, eerst zien dan geloven.

Rule
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rule » 24 jun 2009 04:55

Afbeelding

Zoiets dus :P

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 24 jun 2009 11:12

Gelukkig heeft Plasterk ook negatief op dit voorstel gereageerd en gaat het, voor zover nu bekend, niet door. Maar de volgende uitspraken (met dank aan Twitter) wilde ik jullie niet ontnemen.

Waarom trouwens geen leesbrilheffing? dan kan een deel naar de contactlensfabrikanten en de rest naar de NVJ.

Tijd voor een heffing op steenkool. Dan kan de stoomboot weer innoveren!

Straks volgt een knikkerheffing voor scholen en gezinnen, opbrengsten gaan naar het Fonds voor Verstoppertje Spelen.

Heeft ineens een oplossing voor de ingestorte auto-industrie. Een heffing op het openbaar vervoer! En op fietsen! En wandelaars!

Tijd voor belasting op pennen, dit om te voorkomen dat het ouderwetsche potlood niet in de vergetelheid raakt

Oplossing voor ingestorte auto-industrie. Een heffing op het openbaar vervoer! En op fietsen! En wandelaars!

Het gaat niet goed met de groentewinkels in Nederland. Er moet een heffing komen op groenten gekocht bij de supermarkt.

Om de trekschuit te helpen innoveren, kwam er een heffing op treinkaartjes

Als het toerisme slecht gaat, moet er een heffing komen op thuisblijvers

Als de zuivelindustrie slecht gaat dan moet er een heffing komen op bronwater

Belachelijk mooi weer eigenlijk. Er zou een heffing op de zon moeten komen ten behoeve aan de zonnebankindustrie

Er moet een heffing komen op snelwegen om de paardentram te helpen

Hoogste tijd voor een firefoxheffing. Microsoft hoeft niet te bloeden voor incompetente browserprogrammeurs ondanks woekerwinsten

He, we kunnen ook de pc's extra belasten om daarmee de typemachine weer terug te krijgen!

Rule
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rule » 25 jun 2009 08:36

Lol ik zie hier een badhuis topic in de maak ;) Wie verzint de leukste heffing?

Nog quootje van Geenstijl:
En waar houdt het op? Heffing op stoommachines om kinderarbeid te financieren? Heffing op vliegtuigen om de mega passagiersstoomsector te beschermen? Heffing op aanstekers om de tondeldoosfabrikanten te redden? Belasting op plastic emmers om de ooit bloeiende sector der mandenmakers te helpen?

Aisling
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aisling » 27 jun 2009 18:55

Tja, wat moet je hiervan zeggen... Ik begin echt serieus te geloven dat ze echt overal belasting op willen gaan heffen... Er moet echt in dit land op iedere slak zout worden gelegd, zo dadelijk moeten we ook nog belasting gaan betalen op de lucht die we inademen :duizel: De vliegtaks heeft ook niet lang stand gehouden...

Plaats reactie