OpenOffice 3: redelijk alternatief voor MS Office?

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

OpenOffice 3: redelijk alternatief voor MS Office?

Ongelezen bericht door Midwinter » 15 okt 2008 10:55

Vandaag las ik op Tweakers dat de derde grote release van OpenOffice.org op het publiek is losgelaten. Tot nu toe heeft mijn voorkeur altijd bij Microsoft Office gelegen, maar de term 'merkloyaliteit' is niet op mij van toepassing. OOo3 stond dan ook een uurtje later op mijn computer.

Voor wie nog niet bekend is met het OOo-verschijnsel, een korte samenvatting: OpenOffice.org is een officepakket voor de computer, met onder meer een tekstverwerker, een presentatieprogramma en een spreadsheetprogramma. Het is de belangrijkste concurrent van Microsoft Office. De grootste voordelen ten opzichte van de Microsoft-suite zijn de prijs (OpenOffice.org is gratis) en het feit dat OpenOffice.org voor veel meer platforms beschikbaar is (Windows, Mac en alle grote Linux-distributies).

Wie heeft de nieuwe versie al geprobeerd? Wat vinden jullie ervan? Gaat Sun hiermee Microsoft-klanten overhalen om te switchen?

Zelf ben ik niet echt onder de indruk. Alles oogt en voelt nog exact hetzelfde als de vorige versie van het pakket. Het kan zijn dat er features zijn toegevoegd of veranderd, maar dat moet dan verstopt zijn in de verschrikkelijk onhandige en oubollige interface. Eigenlijk is dat al sinds de verschijning van Office 2007 mijn grote klacht: waarom blijven ze toch vasthouden aan die saaie, niet prettige interface van Word 97-2003? En waarom is er niet op zijn minst de mogelijkheid om die te skinnen of aan te passen?

Ik blijf hem uitproberen, maar ik ben bang dat ik nog een tijdje bij Microsoft blijf.

lord idiot
Technicus
Contacteer:

Re: OpenOffice 3: redelijk alternatief voor MS Office?

Ongelezen bericht door lord idiot » 15 okt 2008 11:37

Ik heb sinds staroffice 5.2 (de voorloper van openoffice.org die daarna door is gegaan als closed source variant) Zo goed als iedere versie geprobeerd, en telkens komt M$ er als winnaar uit. Ik heb beide op m'n systeem staan, maar openoffice start eigenlijk alleen als ik met pdfjes aan de slag moet, en zelfs dan gebruik ik liever opensource plugins van M$ office

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 15 okt 2008 17:32

Nu heb ik OOo 3 nog niet geprobeerd en dat zal, denk ik, pas in april volgend jaar zijn. Dan zal hij wel met de Ubuntu meegeleverd worden. Tja ik vind de office 2003 look niet zo heel vervelend eigenlijk. Heb wel even een snelle blik op office 2007 mogen werpen, maar daar is alles weer anders. Moest weer zoeken.

Wat ik vreemd vind is dat als bij linux alles "anders" werkt (dan bij MS) het een groot probleem is, maar als MS de looks en feels van zijn office pakket weer helemaal omgooit dit geen enkel probleem lijkt te zijn voor de gebruikers? Is men dan niet te beroerd om alles uit te zoeken.

Een office pakket moet je op zijn kunnen beoordelen. Voor mij thuis is OOo ruim voldoende. Hoe gelikt het er grafisch uitziet is voor mij van ondergeschikt belang. Waar ik persoonlijk beroerd van wordt is dat elke MS office / windows er weer anders uit ziet, zaken weer verplaatst zijn of andere namen hebben gekregen.

Voor zover ik begrepen heb zijn de grootste wijzigingen deze keer in de spreadsheet doorgevoerd.

~ Agravain ~

Qwallath
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Qwallath » 15 okt 2008 22:52

Ik gebruik al enkele jaren alleen nog maar OOo voor tekstverwerking, en kan er prima mee uit de voeten. Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis aan MS Word, eerlijk gezegd.

Het enige waar ik minder over te spreken ben is de compatibility tussen PowerPoint en OOo, die is vrij slecht.

Ik zal de derde versie misschien eens proberen binnenkort, maar heb nu nog 2.4.1 draaien.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 16 okt 2008 08:55

Agravain schreef:Wat ik vreemd vind is dat als bij linux alles "anders" werkt (dan bij MS) het een groot probleem is, maar als MS de looks en feels van zijn office pakket weer helemaal omgooit dit geen enkel probleem lijkt te zijn voor de gebruikers? Is men dan niet te beroerd om alles uit te zoeken.
Oh, van mij mag Microsoft nog veel meer jatten van de Linux besturingssystemen. En MS Office is tien jaar uiterlijk onveranderd gebleven, het werd wel een keer tijd voor een herbezinning in plaats van bij iedere editie weer een rits nieuwe icoontjes in de balken en dropdown menuutjes te dumpen.

De bewering dat Microsoft niet bekritiseerd wordt voor verandering klopt overigens niet, want de invoering van de Ribbon-interface heeft ze een stortvloed klachten opgeleverd. Onterecht, vind ik. Want het kost nu minder zoek- en klikwerk om bij een functie te komen. Aanvankelijk wel, natuurlijk, dat is logisch als je nog niet gewend bent.

Het gaat dus niet alleen om grafische geilheid, maar ook om functionaliteit. Microsoft heeft met hun nieuwe release eindelijk de moeite genomen om na te denken over het gebruikersgemak. Bij OOo zie ik daar niets van. Daarnaast vind ik het niet onaardig dat Microsoft Word, het programma waar ik een groot deel van de dag naar staar, een stuk prettiger aan het oog is dan het saaie, grijze Writer.

Een positief punt aan Writer is dat het nu ook pagina's naast elkaar op het scherm kan zetten, in plaats van alles onder elkaar. Dat is iets waar ik me in de vorige versie ontzettend aan ergerde.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 16 okt 2008 11:59

Leuke discussie dit. Ik ben fel voorstander van OpenOffice.org. Al moet ik zeggen dat het uiterlijk van Office 2007 de eerste keer is dat Microsoft eens een goede zet heeft gedaan. Dat terzijde, want dat vind ik volkomen irrelevant in deze discussie. Hoe het er uit ziet is alleen maar een klein detail van de ingewikkelde wereld die erachter zit. De belangrijkste reden om voor OpenOffice.org te kiezen is dat deze gebruik maakt van de zogeheette Open Standaarden. Dit gebeurd al sinds de eerste versies van Star Office. Microsoft daarentegen gebruikt het formaat *.doc en *.docx. Beide formaten zijn gesloten. Wat inhoud dat een ander programma ze niet kan openen. De open standaarden kan iedereen vrijwillig en gratis implementeren. De MS standaarden dus niet.

Dit is een zeer ergnstig feit want de halve wereld slaat documenten op in doc. Nu zul je zeggen, iedereen kan doc openen, zelfs OpenOffice.org. Ja, maar niet 100% correct, en dit kan alleen maar omdat er mensen met heel veel pijn en moeite bezig zijn geweest deze bestanden te ontcijferen. (dit geldt ook voor het msn protocol, wat in feite dezelfde discussie is) Nu heeft Microsoft in de nieuwe office een nieuw formaat ge-introduceerd. Het OpenXML formaat. Echter de naam doet heel wat anders vermoeden dan dat het werkelijk is. Dit formaat is alles behalve open. Met als resultaat dat weer vele mensen vele dagen hersenkrakend dit formaat moeten gaan zitten ontrafelen.

Leuke afsluiting, het huidige formaat docx wat in Office 2007 zit bestaat al niet meer, en straks zijn alle documenten in dat formaat compleet waardeloos. Het alternatief, ODF is nagenoeg hetzelfde maar wel open. Microsoft gaat (heeft) dit in een volgende versie van Word geïmplementeerd. Hun eigen formaat nog niet...

Ik ben overigens erg pleased met de nieuwe functionaliteiten van OpenOffice.org. Die ribbon is erg leuk, maar de bovenstaande beredenering doet mij meer. Buiten dit alles om, Word werkt gewoon niet in Linux, maar ook op Windows download ik altijd OOo.

Beriador
Hemelkenner
Contacteer:

Ongelezen bericht door Beriador » 18 okt 2008 12:39

Ik ben noodgedwongen overgestapt op Linux (Ubuntu), aangezien Vista het niet meer deed, en nu gebruik ik dus ook OpenOffice. Ik kan er redelijk goed mee overweg en misschien nog wel fijner dan MS Office 2007 (aangezien ik niet kon wennen aan die verschillende stijlen etc.). OpenOffice 3 heb ik nog niet en daarmee wacht ik wel totdat het in een nieuwe Ubuntu zit. Tot die tijd heb via een vriend een programmatje waarmee ik nu ook .docx bestanden kan openen (wat wel nodig is voor school). Dus ik zit voorlopig nog goed met OpenOffice 2.4 en heb geen reden om over te stappen.

vorkje
Groentje

Ongelezen bericht door vorkje » 23 okt 2008 18:13

Ik heb dat OpenOffice een tijdje geprobeerd, zij het niet geheel vrijwillig. Had op dat moment even niet de beschikking over een MS Office cd, dus dan ga je even wat anders proberen. Het is van korte duur geweest, het "voelde" gewoon niet zo prettig aan als het Microsoft pakket. En het langer de kans geven...neen. Ongeduld, een van mijn vele zondes.

Plaats reactie