Deeltjesversneller

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Manon
Groentje
Contacteer:

Deeltjesversneller

Ongelezen bericht door Manon » 19 sep 2008 19:36

Zijn jullie ook zo enthousiast over die nieuwe deeltjesversneller? Je leest in sf-boeken vaak over computers die zo groot zijn als hele steden, of zelfs planeten, maar met een deeltjesversneller van 27 km zitten we ook al goed groot! Ben erg benieuwd naar de resultaten, de science-faction, waarop we dan zullen kunnen verder fantaseren, en duizelingwekkende science-fiction bedenken.

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 19 sep 2008 20:26

Ik heb er voor het eerst van gehoord in een van de boeken van Dan Brown. Het intresseerde mij wel, maar ik ben er nu niet dolenthousiast over...

Beriador
Hemelkenner
Contacteer:

Ongelezen bericht door Beriador » 19 sep 2008 21:05

Ik heb er nog nooit eerder over gelezen, wel af en toee wat over gehoord. Nu moet ik zeggen dat ik totaal niet-beta ben, maar ik vind het allemaal toch wel interessant. Ga maar na: twee protonen/neutronen (wat was het nou? :?) tegen elkaar laten botsen met een snelheid van nog net geen 300.000 km/s. Je zou toch haast wel denken dat daar iets spectaculairs uitkomt. De kans is echter groot natuurlijk dat het allemaal zwaar tegenvalt.

Eerlijk gezegd hoop ik ook dat het experiment flopt en dat ze het Higgs-deeltje niet vinden. Kunnen al die natuurkundigen weer helemaal opnieuw beginnen met hun theorieën. :lol:

Asger
Toerist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Asger » 20 sep 2008 12:50

Nu ja :p het ding ligt na een paar dagen al stil omdat het oververhit is geraakt, las ik gisteren in de metro :P
En misschien maar goed ook, Bij botsingen van protonen aan deze snelheid ontstaan mini zwarte gaten. CERN wetenschappers zeggen dat dit geen probleem is, aangezien ze normaal direct weer "verdampen", maar er zijn er wel anderen die het tegendeel bewijzen. Als die dingen groeien, is het gedaan met ons zonnestelsel ;) Een leuk einde is anders. Zoveel heb ik nu ook weer niet over om het alles volledig te kunnen begrijpen.
Hopelijk word de hoogmoed van de mens hem niet fataal.
Als wetenschapper ( ik word industriël ingenieur) zou ik het natuurlijk wel fantastisch vinden moest het lukken.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 20 sep 2008 15:31

De Large Hadron Collider is wel een gaaf ding op zich. Ze hebben geloof ik nog niks laten botsen, maar ik denk niet dat het super gevaarlijk is anders hadden ze hem nooit gemaakt laat staan aangezet.

Grappig is wel dat ik het er thuis aan tafel over had, en me zusje zat daar ook bij. Die kon dus niet slapen en had nachtmerries over dat de wereld zou vergaan. Heb haar de volgende dag maar verteld dat hij ondertussen aan stond en we nog leefden...

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 20 sep 2008 17:55

Voorlopig zijn ze aan het testen met slechts een bundel protonen. Binnenkort gaan ze de bundel de andere kant op laten draaien, en pas 21 oktober geloof ik gaan ze pas beide bundels proberen te laten botsen. Een en ander loopt blijkbaar nog niet vlekkeloos aangezien CERN donderdag de collider weer up en running had na een storing.

~ Agravain ~

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 21 sep 2008 00:04

Ik hoorde volgens mij op het nieuws dat ze er nog een storing overheen hadden gekregen en dat ze dus enkele maanden alles stop zetten en doe boel eerst gaan repareren. Voor alles echt werkt zitten we straks 10 jaar verder. :P

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 21 sep 2008 09:39

Dat las ik ook. En het zwarte gat verhaal was volgens mij niet meer dan een paniekverhaal dat is opgepikt door de media. Vrijwel alle deskundigen wezen het van de hand en uiteraard is er de afgelopen week ook niets gebeurd.

Als ik het goed begrijp, en als ik het even in eenvoudige termen mag samenvatten, is het doel van dat apparaat om een soort mini-oerknal te simuleren en zo meer inzicht te krijgen in het ontstaan van het heelal. Toch? Wat zouden nu theoretisch baanbrekende resultaten kunnen zijn die uit het experiment komen?

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 21 sep 2008 16:35

Midwinter schreef:Dat las ik ook. En het zwarte gat verhaal was volgens mij niet meer dan een paniekverhaal dat is opgepikt door de media. Vrijwel alle deskundigen wezen het van de hand en uiteraard is er de afgelopen week ook niets gebeurd.
Zolang er geen echte botsingen zijn gebeurt er volgens mij niet zo heel veel. Nu testen ze alleen of de protonen netjes in de versneller blijven. Pas als de twee bundels gaan botsen krijg je interessante dingen. Het hele media gebeuren van zwarte gaten lijkt me momenteel nogal voorbarig.
Midwinter schreef:Als ik het goed begrijp, en als ik het even in eenvoudige termen mag samenvatten, is het doel van dat apparaat om een soort mini-oerknal te simuleren en zo meer inzicht te krijgen in het ontstaan van het heelal. Toch? Wat zouden nu theoretisch baanbrekende resultaten kunnen zijn die uit het experiment komen?
Het bevestigen of ontkrachten van een (aantal??) theorieën. Als een dergelijke theorie voorschrijft dat er een bepaald deeltje bestaat dan is het vinden van zo´n deeltje natuurlijk een mooie bevestiging van de theorie. Of er praktisch veel nut is in het najagen van nog kleinere en zeldzamere deeltjes betwijfel ik. Maar goed wie ben ik, die theorieën zijn zo ingewikkeld en zo vergaand dat je al aan de grondvesten van materie, energie, ruimte en tijd morrelt.

~ Agravain ~

Manon
Groentje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Manon » 22 sep 2008 21:38

De raket naar de maan is een peulschil in vergelijking met dit. Het ding is zo ver vooruit dat het eigenlijk in de wereld van de sf thuishoort, maar het is echt! En wat daaruit kan voortkomen aan bevindingen... dingen die we totaal niet kunnen voorspellen of weten. Ja, men zoekt het bewijs van het bestaan van bepaalde partikels, maar misschien ontdekt men nog heel andere dingen. Het is een mogelijkheid om dingen te ontdekken waar men nog niet aan gedacht heeft... een mogelijkheid... het kan gebeuren, of ook niet, dat weten we niet, maar de mogelijkheid bestaat.

Minnie
Beheerder

Ongelezen bericht door Minnie » 23 sep 2008 20:03

Och, we merken het wel als we morgen niet meer wakker worden... :lol:

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Re: Deeltjesversneller

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 08 jun 2010 10:50

Ik hoor hier eigenlijk amper nog iets over. Iemand enig idee wat de status op dit moment is van dit project?
Draait het al?

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 08 jun 2010 16:00

Ik dacht toch van wel ja. Maar ik weet het eigenlijk ook niet zeker.

Uh, dit is een vrij zinloze post. Excuses.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 08 jun 2010 17:41

Jazeker er zijn al verschillende tests uitgevoerd. Zo heel af en toe hoor je er iets over op het jounaal.

Hellknight
Toerist
Contacteer:

Re:

Ongelezen bericht door Hellknight » 22 jun 2010 22:16

Minnie schreef:Och, we merken het wel als we morgen niet meer wakker worden... :lol:
Om daar even bij aan te sluiten: http://hasthelargehadroncolliderdestroy ... ldyet.com/
check ook vooral de page source even... :-D

voor diegenen die niet weten hoe de source te bekijken, dit vind je tegen het einde van de source:
Spoiler:
<!-- if the lhc actually destroys the earth & this page isn't yet updated
please email mike@frantic.org to receive a full refund -->

Plaats reactie