Mccain vs Obama

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Wie gaat er winnen?

Barack Obama
13
87%
John McCain
2
13%

Totaal aantal stemmen: 15

Viconia
Kosmonaut

Mccain vs Obama

Ongelezen bericht door Viconia » 08 jun 2008 16:17

Afbeelding

Zeg het maar mensen! Wie van deze titanen gaat als winnaar uit de bus komen en het stokje overnemen van halfgod George W. Bush? Wie kiest als Aeon als de nieuwe president van de verenigde staten van Amerika? Waar John Mccain in de eerdere stemronden vakkundig wist af te rekenen met o.a. geloofsfanaat Mike Huckabee, lukte het Obama om zich na een ellelange race eindelijk te ontdoen van opperloeder Hillary Clinton. Kortom, deze twee mannen gaan over lijken en weten hoe ze geduchte tegenstanders moeten uitschakelen. Laat uw stem gelden!

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 08 jun 2008 21:09

Ik weet erg weinig over hun standpunten, dus ik onthoud me nog even van stemmen. Gevoelsmatig zeg ik: Obama. Hij heeft een beetje dat aura van verandering en idealisme. Daarbij zou het een hele stap in de emancipatie van Amerika zijn als er eens een 'zwarte' president kwam. Met republikeinen heb ik over het algemeen niet zoveel. Maar ja, McCain schijnt wel heel anders tegen zaken aan te kijken dan GWB.

Desondanks denk ik dat McCain de meeste kans maakt om het Witte Huis te veroveren. Hij heeft zich keurig van Bush gedistantieerd en ik ben bang dat Obama's huidskleur geen voordeel voor hem zal blijken, goedschiks of kwaadschiks.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 08 jun 2008 21:16

Ik denk dat de hele wereld erbij gebaat is als dat land geregeerd wordt door een democraat, dus in dat opzicht ga ik sowieso voor Obama (hoewel ik me diep in mijn hart afvraag of mevrouw Clinton geen betere geweest zou zijn).

Op de vraag uit de peiling: wie gáát er winnen, kan ik vooralsnog geen enkel antwoord geven. Ja, wie ik wil dat er win moge duidelijk zijn, maar ik vraag me ten zeerste af of de zwarte en onervaren Obama sterk genoeg is tegenover een ervaren rot als McCain.
Dus ik heb nog even niks ingevuld.

~G~

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 08 jun 2008 21:21

Bij Obama heb ik een beetje het gevoel dat hij op dit moment het volk bespeeld met zijn mooie woorden, maar dat wanneer, als, hij in het witte huis zit het nog maar moet blijken of het wel of geen gebakken lucht was. Hoe dan ook, ik ben meer republikein dan democraat, dus mijn keuze moge duidelijk zijn.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 08 jun 2008 23:40

Ik volg de Amerikaanse politiek niet, dus ik weet niet wat nu de grote verschillen tussen beide kampen zijn. Waar zit dat volgens jou in? Het vervelende is dat die inhoudelijke verschillen in hun verkiezingsstrijd nauwelijks naar voren komen. Ik heb bij de laatste twee verkiezingen naar een paar grote debatten gekeken, maar het lijkt altijd te gaan over het verleden van de kandidaten en wat zij de natie wel niet gaan brengen, zonder uit te leggen hoe ze dat willen bereiken.

Wat ik weet is het volgende: de republikeinen zijn vrij liberaal ingesteld (al heeft het woord liberaal bij hen een iets andere lading), ze zijn conservatief in ethische kwesties zoals abortus en homoseksualiteit - wat ze aantrekkelijk maakt voor conservatieve evangelistische groepen, en ze lijken traditioneel meer op het eigen land gericht dan op de internationele gemeenschap. Generaliseer ik dat goed, zo?

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 08 jun 2008 23:55

Als je het niet erg vind zal ik hier morgen dieper op in gaan. Het is nogal een verhaal (Amerikaanse Politiek is een van mijn grote interesses), en daar wil ik even mijn tijd voor nemen. :)

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 09 jun 2008 10:39

Kan ik heel simpel in zijn.
Ik vind ze allebei niks.
Obama is een gladjanus van de bovenste plank, een enkelbijter, eentje die lief naar je kan lachen en je vervolgens een mes in de rug steekt. Hij speelt niet eerlijk, en het lijkt me dat je toch op je president moet kunnen vertrouwen dat hij dat wel doet. Na 8 jaar opgescheept te hebben gezeten met een president die dat niet kan, lijkt het me inderdaad tijd voor 'a change', zoals hij roept, maar ik denk niet dat hij de juiste verandering is. Het zou een Hollywood-president zijn, zo eentje zoals je ziet in series als 24. (is het iemand al eens opgevallen dat fictieve presidenten váák zwart zijn? Maar dat er nog nooit bijvoorbeeld een Zuid-Amerikaanse president is voorgekomen, voor zover ik weet?) Een president die er bij zit omdat hij denkt dat hij het goed doet op de stoel maar er in feite alleen zit omdat hij een aansprekend smoeltje heeft.

McCain ziet er betrouwbaarder uit (puur fysiek gezien, komt doordat hij zoveel ouder is denk ik) maar is, wéér, een Republikein en dat staat me ook niet aan. Want in tegenstelling tot Obama en Clinton is hij geenszins van plan om radicale veranderingen door te voeren en daar klopt ook een hele hoop niet aan.

Ik zou niet kunnen kiezen. Ik zou, als ik een Amerikaan zou zijn, me richten op een president die de troepen uit Irak weg wil halen, en zijn pijlen op alle rotzooi binnen de grenzen wil mikken. Wat een pijlpunt van Clinton was, bijvoorbeeld: de gezondheidszorg. Maar ook de gigantisch hoge mate van criminaliteit en werkeloosheid aanpakken. Ik zou een president willen die zich niet meer bemoeit met wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt, vóórdat hij zijn eigen kant van de wereld weer op orde heeft. Maar tot nu toe zie ik nog geen kandidaat die dat ook voor ogen heeft.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 09 jun 2008 13:12

Zolang de democraten in Amerika nog rechtser zijn dan de VVD is er voor mij gewoon geen kandidaat.

sdajafol
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door sdajafol » 09 jun 2008 18:08

Het verbaast me dat iedereen zich nog zo erg met de verkiezingen bezig houd. Ik bedoel, geloof je nou serieus dat er zóveel verschil tussen de twee candidaten zit? Het lijkt leuk op TV, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer - je kiest iemand, en vervolgens zeurt het hele land dat het een klote-president is.
Politiek, en dan vooral de Amerikaanse lijkt tegenwoordig meer op een circus of filmspektakeldan een politieke strijd. Alles draait er om wie de grootste bijeenkomsten organiseert, het mooiste pak draagt en het meeste vrienden heeft op zijn myspace pagina.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 09 jun 2008 18:21

sdajafol schreef:Het verbaast me dat iedereen zich nog zo erg met de verkiezingen bezig houd. Ik bedoel, geloof je nou serieus dat er zóveel verschil tussen de twee candidaten zit? Het lijkt leuk op TV, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer - je kiest iemand, en vervolgens zeurt het hele land dat het een klote-president is.
Nee, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind over het algemeen de democratische presidenten een positievere indruk achterlaten dan de republikeinse, en dan heb ik het niet over hun eigen land, maar over de hele wereld. We hebben het hier wel over het machtigste land ter wereld (wat het nog extra ingewikkeld maakt is dat de wereld heden ten dage maar één supermacht kent), en wie er aan het roer staat is van invloed op het reilen en zeilen in de hele wereld.

-G-

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 09 jun 2008 18:32

Het verbaast me dat iedereen zich nog zo erg met de verkiezingen bezig houd. Ik bedoel, geloof je nou serieus dat er zóveel verschil tussen de twee candidaten zit? Het lijkt leuk op TV, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer - je kiest iemand, en vervolgens zeurt het hele land dat het een klote-president is.
Pardon? Dat zijn volgens mij aannames die niet helemaal kloppen hoor.

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 10 jun 2008 08:26

Eh.. Vic. Leg eens uit waarom je dat vindt dan.
Hij heeft namelijk an sich wel een punt, al is het in een ontzettend uitvergroot en zwart-wit beeld gegoten: het is nooit goed. Amerikanen kunnen kiezen wat ze willen, er komt altijd iemand aan het roer te staan die een koers wil varen die anders loopt dan de meeste mensen willen.
Daarnaast denk ik dat er geen grotere zeikerds op de wereld bestaan dan Amerikanen dus het kán ook nooit ofte nimmer goed zijn, maar dat is misschien een bevooroordeeld beeld van mij.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 10 jun 2008 08:41

Het komt natuurlijk ook door dat wezensvreemde systeem van kiesmannen dat ze in de US hebben. Ik bedoel, hoe kan zo'n land zichzelf nou een democratie noemen als degene met de meeste stemmen GEEN president wordt?
Overigens ben ik het met Neffa eens: het is nooit goed. Kijk maar in NL, in België... in alle landen eigenlijk. Men is niet tevreden over de regering, er worden verkiezingen uitgeschreven, men kiest een nieuwe regering en na een paar maanden begint men al weer te morren.

~G~

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 10 jun 2008 10:58

Dat is zo. Maar om vervolgens dan maar te concluderen dat het allemaal op hetzelfde neerkomt (@sdajafol)... Het is niet altijd even zichtbaar, maar natuurlijk zijn er politieke verschillen tussen beide kampen. Het is nogal een verschil of daar een president zit die het homohuwelijk wil legaliseren, of een die in de grondwet vast wil leggen dat het huwelijk een exclusieve aangelegenheid voor man en vrouw is, om maar iets te noemen. Hetzelfde voor andere ethische kwesties, gezondheidszorg, sociale voorzieningen en buitenlandse politiek. Op al die punten voel ik me meer aangetrokken tot de democraten dan tot de republikeinen.

Vraagje @Vic: is het nu de bedoeling dat we in de poll stemmen op wiens winst we hopen, of op wie we rekenen?

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 10 jun 2008 17:23

Gwywen schreef:Het komt natuurlijk ook door dat wezensvreemde systeem van kiesmannen dat ze in de US hebben. Ik bedoel, hoe kan zo'n land zichzelf nou een democratie noemen als degene met de meeste stemmen GEEN president wordt?
Overigens ben ik het met Neffa eens: het is nooit goed. Kijk maar in NL, in België... in alle landen eigenlijk. Men is niet tevreden over de regering, er worden verkiezingen uitgeschreven, men kiest een nieuwe regering en na een paar maanden begint men al weer te morren.

~G~
Geen enkel land is perfect democratisch... Kijken we bijvoorbeeld naar mijn geliefde België: in Wallonië heb je minder stemmen nodig om minister te worden dan in Vlaanderen.

Plaats reactie