Ubuntu Linux, ook voor beginners?

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 16 mar 2008 16:25

Vraagje aan de Ubuntunaren.

Het is me gisteren dan eindelijk gelukt om Kubuntu op mijn bak te krijgen, via allerlei smerig command line gepruts dat werd aangeraden op de Kubuntu-forums. Probleem was inderdaad de meegeleverde NVIDIA-drivers niet met mijn splinternieuwe videokaart konden communiceren... Hoe dan ook, goeie community support en het systeem werkt nu.

Mijn vraag: hoe onderhouden jullie je systemen? Wanneer er een major update uitkomt (zoals 7.10 -> 8.04), doen jullie dan een upgrade of een reinstall?

Daarbij heb ik alle adviezen om een aparte /home te maken in de wind geslagen, in de veronderstelling dat ik mijn data wel gewoon op mijn NTFS-partities kan opslaan. Is dat een verstandige keuze geweest?

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 16 mar 2008 17:08

Ik heb nog geen major upgrade gehad. Maar ik gok dat ik gewoon ga voor de upgrade functie. Theoretisch zou dat moeten werken, ik zal het eens navragen bij een kennis van me die al een aantal jaar Ubuntu draait en ook meegaat met de laatste versies. Ik weet niet hoe hij het doet.

Je hebt sowieso een /home, anders heb je geen andere gebruikers als Root. En daar mag/wil je niet mee inloggen. Ik heb wel een aparte /home, het heeft voor en nadelen. Als je veel bestanden hebt (muziek enzo) dan loopt je home vol. En als je maar 1 partitie in totaal hebt dan heb je dus meer ruimte vrij. Aan de andere kant, als je home vol is dan betekend dat gewoon dat je teveel bestanden hebt.

Linux en opslaan op NTFS, het schijnt tegenwoordig te kunnen. Maar ik heb het nog nooit geprobeerd. FAT32 werkt in ieder geval. :P Je zou kunnen proberen om je data op de NTFS op te slaan, let even op dat je de juiste rechten hebt, echter het zou kunnen dat het 1. helemaal niet lukt, 2. je iets sloopt. Ik herhaal nog maar eens dat ik er geen ervaring mee heb, anders dan dat het gewoon niet werkt. (maar dat was 4 jaar geleden o.i.d.)

Als je nog een USB stick overhebt zou je kunnen kijken of je die als NTFS kunt formatteren. En dan kijken of Linux dat leuk vind. Ik ga eens kijken of dat kan.

Er zijn wel andere opties die ook schijnen te werken, Windows kan overweg met EXT3. Je zou een aparte data schijf kunnen maken en die in beiden inlezen. (mounten) Verder werken USB sticks ook erg goed.

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 16 mar 2008 17:51

Ik heb persoonlijk nog nooit succes gehad met het "upgrade" commando ( altijd al ontieglijk veel fouten ), terwijl een gewone re-install van de nieuwere versie zonder problemen ging...

Wat die aparte /home directory betreft... ik denk dat dat vooral een kwestie van smaak is ( net zoals je op Windows kan kiezen om je bestanden op te slaan in "mijn documenten" of elders... ). De laatste nieuwe versie van Ubuntu kan normaal gezien heel goed overweg met NTFS en kan dus zelfs aan mijn windows-partitie enzo, dus over zoiets moet je je geen zorgen maken.

Ik zou sowieso aanraden mijn data NIET op de partitie bij te houden waar mijn OS op staat, want als er iets zou foutlopen en je moet formatteren, dan ben je niet al je data kwijt als je enkel de OS-partitie format ( ik heb bijv. een 15GB voor windows, 5 voor linux, en de rest op een aparte NTFS die ik in beide gebruik voor gegevensopslag... ) maar zoals gezegd, denk dat dat vooral is wat je zelf het makkelijkst vind.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 16 mar 2008 18:28

glamdring schreef:Wat die aparte /home directory betreft... ik denk dat dat vooral een kwestie van smaak is ( net zoals je op Windows kan kiezen om je bestanden op te slaan in "mijn documenten" of elders... ). De laatste nieuwe versie van Ubuntu kan normaal gezien heel goed overweg met NTFS en kan dus zelfs aan mijn windows-partitie enzo, dus over zoiets moet je je geen zorgen maken.
Oke, dat is mooi! :D Ik had zoiets wel gehoord. Maar ik heb er in het verleden slechte ervaringen mee gehad.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 16 mar 2008 19:12

after_eden schreef:IFAT32
No way. :D

Ik installeer Windows ook altijd op een aparte partitie, dus ik heb nu partities voor: 1) Windows/program files; 2) Ubuntu systeem; 3) Ubuntu swap; 4) Data (NTFS). Op data staan documenten, mp3's, ISO's, etc., kortom bestanden die ik met beide systemen wil gebruiken. Ik kan er met Ubuntu ook moeiteloos in. Ik vroeg me alleen af of er, naast het niet hoeven backuppen, nog andere redenen waren om /home te isoleren.
Ik heb persoonlijk nog nooit succes gehad met het "upgrade" commando ( altijd al ontieglijk veel fouten ), terwijl een gewone re-install van de nieuwere versie zonder problemen ging...
Dan neig ik ernaar om straks gewoon een reinstall te doen. Ik denk sowieso dat ik het systeem pas serieus in gebruik ga nemen met 8.04, aangezien die KDE4 heeft (shiny!) en voor mij hopelijk betere driver support.

Naast de hobbels in het wegdek (waar ik in een aantal gevallen per ongeluk met 80km/h overheen ben gedenderd), zie ik echter ook dingen die me wel bevallen. Amarok lijkt me bijvoorbeeld een erg fijn programma. En een paar functies van mijn toetsenbord doen het in Ubuntu beter dan in Windows (en dan is het een toetsenbord van Microsoft - de ironie).

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 17 mar 2008 10:56

Ik ben ook al een tijdje bezig met ubuntu, eerst om er een beetje mee te spelen, nu noodgedwongen omdat windows kapot is en ik mn data niet recovered krijg... :wacht:
Ubuntu bevalt me wel, behalve dat sommige dingen niet werken (mijn geluid niet echt fatsoenlijk, automatisch afsluiten en ik krijg de screensaver niet uit) maar dat ligt voor een deel meer aan mij dan aan linux denk ik.

Over amarok: ik heb een heleboel muziekspelers uitgeprobeerd, en vind uiteindelijk toch Audacious het fijnst, omdat het op winamp lijkt, (xmms ook maar die heeft minder fijne opties) en de rest niet fijn klein te krijgen is. Maar als je een medialibrary gebruikt is amarok wel fijner geloof ik.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 17 mar 2008 11:27

Audacious ken ik niet en de ander lijkt inderdaad ook heel erg op Winamp, en dat vind ik een waardeloos programma. (winamp)

Sinds ik Amarok gebruik wil ik niet meer anders. Er is geen betere media speler als Amarok. Misschien is het even wennen aan het begin. Maar als je muziek gewoon netjes op een plek staat dan kun je die map heel makkelijk als library aanwijzen. (Het kan ook met meerdere mappen maar ik vind het fijner om mijn muziek centraal ergens op te slaan.) En dan kun je los. Super gemakkelijk je playlist maken, wijzigen automatisch random maken. Je muziek kun je taggen, heel gemakkelijk en met vele bestanden tegelijk. Je raakt niks kwijt, want je kan heel gemakkelijk je muziek zoeken en ordenen. Nee dit programma is een van de redenen dat ik liever Linux draai als Windows.

Ik stel het hier, maar het is natuurlijk een mening. Maar omdat vele Linux gebruikers deze delen...

Qemwen
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Qemwen » 17 mar 2008 11:35

Maar dat kan allemaal bij winamp toch ook? Wat vind je dan fijner aan Amarok?

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 17 mar 2008 12:00

Bekijk deze sites eens:
- Amarok
- interview met de ontwikkelaars

Amarok is simpel, alles in 1 scherm werkt heel makkelijk. Winamp is echt heel erg omslachtig. Bovendien wordt ik knettergek van al die losse schermen. Alles wat ik meteen wil hebben heb ik meteen. Collectie met playlist staat bij mij standaard open gewoon simpel in 1 scherm. Ik kan ook heel simpel het volume wijzigen door op het icoon met het scroll-wiel van mijn muis te draaien. Het is gewoon heel compleet en werkt erg goed.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 17 mar 2008 14:51

De interface van Winamp is tegenwoordig wel iets beter. Probeer de nieuwe standaardskin (Bento) maar eens, die heeft ook alles in één scherm. Maar het is nog steeds teveel klikken en scrollen voordat je iets hebt gevonden. Daarbij is het programma zo traag als de pest. Amarok doet alles tien keer sneller, zowel in laadtijden als in handelingen. Daarbij ben ik erg gecharmeerd van de integratie van lyrics, last.fm en wiki.

Een minpunt aan de software die voor Linux beschikbaar is, blijf ik toch OpenOffice vinden. Wat een waardeloze -piep-interface. Op het moment dat ik iets creatiefs wil doen in mijn tekstverwerker en ik wordt begroet door die ouderwetse toolbar en oersaaie, grijze achtergrond, zakt mijn motivatie heel rap richting nul. Nogal een verschil met de flexibiliteit en de zachte kleuren van Word 2007.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 17 mar 2008 15:10

OpenOffice.org is best een goed programma, ik vind het zelfs beter als Word 2003. Maar inderdaad, Microsoft heeft met Office 2007 een sterk product wat helaas niet werkt onder Linux. Ik ben dan ook zeer beniewd wat OpenOffice.org 3.0 gaat doen. Want qua gebruiksgemak wint Office 2007 het op alles.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 24 apr 2008 19:02

De Ubuntu-ers onder ons zullen het al wel weten: Ubuntu 8.04 (LTS) Hardy Heron, is vanaf vandaag beschikbaar. Op heb moment dat ik dit aan het schrijven ben wordt de CD geschreven. Waarschijnlijk binnenkort de upgrade wagen, maar eerst maar weer eens uitzoeken wat ik allemaal gewijzigd en toegevoegd heb aan programma's.

~ Agravain ~

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 24 apr 2008 19:20

Ik heb inderdaad vandaag een upgrade gedaan. Dat werkte best wel lekker. Er zitten wederom verbeteringen in. Al zijn het er deze keer voor mijn gevoel minder als de vorige keren. Maar alles werkt nog dus ik ben tevreden. :)

Viconia
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Viconia » 05 jun 2008 21:05

Zo, eindelijk staat Ubuntu op mijn laptop. HP heeft het me verdomd lastig gemaakt, maar eindelijk draait nu alles zoals het zou moeten. Het was werkelijk een hels karwei om die broadcom wireless kaart aan de praat te krijgen

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 06 jun 2008 22:22

Ik moet tot mijn schande zeggen dat ik Hardy Heron nog steeds niet heb geinstalleerd. Binnenkort toch maar eens de PC opengooien HD wisselen en gaan testen. Dan hou ik mijn huidige installatie lekker schoon. En ik moet deze HD nog opschonen want er staan nogal wat foto's en dergelijke op die ik nog moet backuppen.

Ik ben namelijk niet zo slim geweest om mijn /home aan een aparte partitie te hangen.
Overigens had ik begrepen dat er bij Hardy een RC of Beta van FireFox 3 zat. Eigenlijk best vreemd omdat Hardy Heron een Long Term Support is, en in de regel juist wordt geprobeerd om deze nog stabieler af te leveren dan de normale versies.

~ Agravain ~

Plaats reactie