Ubuntu Linux, ook voor beginners?

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 18 nov 2007 10:37

Probeer Ubuntu dan eens. Het heeft dan wel de naam dat het voor linux"beginners" is, maar ik ben er zeer tevreden over. Ik merk dat de XP machine eigenlijk nauwelijks meer aan gaat. Eigenlijk zet mijn vriendin hem alleen nog aan om te mailen, ze denkt namelijk dat niet alle mails verzonden via de linux machine aankomen. Zelf zet ik hem nog aan om de virusscanner up to date te houden en de scans te draaien.
Alleen als je een fanatieke gamer bent kun beter XP er nog naast hebben staan.

~ Agravain ~

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 18 nov 2007 11:25

Agravain schreef:Alleen als je een fanatieke gamer bent kun beter XP er nog naast hebben staan.

~ Agravain ~
Zelfs dan schijnen veel games het via Wine te doen. (Windows emulator)

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 18 nov 2007 11:43

Of Cedega, maar dat kost geld, in tegenstelling tot Wine. Overigens ben ik ook van plan om XP en te zijner tijd Vista (laat ze eerst de rotzooi opruimen met een paar servicepacks) te draaien, puur voor de games, simpelweg omdat je dan maximale compatibiliteit hebt. Zeker met de veeleisende games van tegenwoordig, wil je dat gewoon.

Bovendien kan ik dan altijd nog pijnloos terugkruipen naar Microsoft, mocht Ubuntu me ondanks alles niet bevallen. :D

Andreoden
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Andreoden » 18 nov 2007 15:03

Ik game toch niet bijster veel, eigenlijk bijna nooit.
Enkel internet Text based games gaan er nog in bij mij. :).
Ik heb al een paar keer geprobeerd om een versie van linux te downloaden, maar mijn klote vista pc blokt de installer altijd :( hij gaat bij het opstarten automatisch over op vista. ook als ik instel dat hij eerst de cd speler, met Linux moet draaien. Ik haat het :x

Heeft er iemand een oplossing voor mijn probleem?

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 18 nov 2007 17:07

Andreoden schreef:Ik heb al een paar keer geprobeerd om een versie van linux te downloaden, maar mijn klote vista pc blokt de installer altijd :( hij gaat bij het opstarten automatisch over op Vista. ook als ik instel dat hij eerst de cd speler, met Linux moet draaien. Ik haat het :x
Bij de meeste pc's kun je forceren dat hij vanaf cd opstart. Anders raad ik je aan om de community van desbetreffende distributie te raadplegen. Die weten veel, heel veel.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 18 nov 2007 19:38

Normaal gesproken kun je in de bios aangeven wat de boot volgorde is. Werkt dit niet dan kun je altijd alles op CD zetten en de live CD van Ubuntu opstarten. Mogelijk krijg je dan problemen met het installeren maar ik vermoed van niet.

~ Agravain ~

Andreoden
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Andreoden » 18 nov 2007 20:26

Heb ik allemaal al geprobeerd. Hij doet het gewoon niet :x :'(

Ik denk dat ik mijn pc eens door een professionele pc kenner ga laten formatteren, :)
zodat hij als nieuw is.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 18 nov 2007 21:06

Het systeem hoort eerst alle drives te checken (volgens de in de BIOS aangegeven volgorde) voordat het overgaat tot een OS booten. Met een format wis je alleen de harde schijf, terwijl het probleem volgens mij een stap eerder ligt. Domme vraag misschien, maar weet je wel zeker dat de cd/dvd bootable is?

Ik zou hoe dan ook, zoals after_eden zegt, eerst de community van de desbetreffende distro raadplegen, voordat je rigoreuze dingen doet.

Andreoden
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Andreoden » 18 nov 2007 21:12

Met formatteren bedoel ik ook heel het besturingssysteem eraf zwieren en XP er terug opzetten he ;) Dan hoeft er helemaal geen probleem meer te zijn. XP is meer dan degelijk, en alles wat ik wil is een degelijke pc die makkelijk in gebruik is en niet om de haverklap crasht.

Misschien ga ik nog voor linux, gewoon om Bill Gates te kloten, maar dat moet ik nog zien :)

Andreoden
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Andreoden » 29 nov 2007 20:16

Dat filmpje is echt cool. Ik ben nu helemaal overtuigd van het feit dat Ubuntu goed is :)

Ik heb net een Cd besteld (volledig gratis) op de site van ubuntu. Ik krijg hem wel maar binnen 4 weken.
Ik zou graag enkele tips willen vragen aan de Ubuntugebruikers onder jullie.
- Vista helemaal weggooien en enkel ubuntu? of partitioneren?
- Is ubuntu moeilijk om onder de knie te krijgen.
- Zijn er goede alternatieven voor Word, Exel, Powerpoint en Internet exploren bijgeleverd?
Andere dingen die je denkt dat ik als nieuwbakken Ubuntugebruiker moet weten vertel je me ook maar ;)

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 29 nov 2007 21:01

Andreoden schreef:Dat filmpje is echt cool. Ik ben nu helemaal overtuigd van het feit dat Ubuntu goed is :)
Ach wat ze daar laten zien is slechts Compiz. (Dat is hetzelfde als Beryl) De funny effecten enzo.
Andreoden schreef:Ik heb net een Cd besteld (volledig gratis) op de site van ubuntu. Ik krijg hem wel maar binnen 4 weken.
Dat is ook een oplossing. Maar ik vond downloaden en branden ook erg gemakkelijk gaan.
Andreoden schreef:- Vista helemaal weggooien en enkel ubuntu? of partitioneren?
Ik zou partitioneren. Kijk als je het eraf gooit ben je meteen afhankelijk van Ubuntu en leer je het beter. Maar, als het je niet bevalt, je bent namelijk ook al je instellingen kwijt.
Andreoden schreef:- Is ubuntu moeilijk om onder de knie te krijgen.
Ubuntu helpt je precies daar waar het nodig is. Ik vind het de gemakkelijkste Linux die ik ken. Helaas voor jou draai ik al langere tijd Linux en kon dus sowieso al redelijk de weg vinden. Hierbij kun je beter iemand hebben die er niets vanaf wist.
Andreoden schreef:- Zijn er goede alternatieven voor Word, Exel, Powerpoint en Internet exploren bijgeleverd?
Bij Ubuntu zit standaard OpenOffice.org. Dit is een waardig alternatief. Bovendien, wie gebruikt er nou nog Internet Explorer? Firefox werkt, ook in Linux!
Andreoden schreef:Andere dingen die je denkt dat ik als nieuwbakken Ubuntugebruiker moet weten vertel je me ook maar ;)
Probeer het en vertel je ervaringen. De meesten zijn erg positief. :)

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 29 nov 2007 21:30

after_eden schreef:
Andreoden schreef:Dat filmpje is echt cool. Ik ben nu helemaal overtuigd van het feit dat Ubuntu goed is :)
Ach wat ze daar laten zien is slechts Compiz. (Dat is hetzelfde als Beryl) De funny effecten enzo.
Toch vind ik een aantal effecten die in dat grafische geweld naar voren komen een stuk functioneler dan de wowz van Vista. Neem bijvoorbeeld die kubus met verschillende workspaces: dat lijkt me veel sneller en overzichtelijker navigeren dan het een voor een bladeren in Windows. Het systeem communiceert ook veel duidelijker waar je scherm precies heen gaat als je het minimaliseert. Maar die wiebelende venstertjes en toverwolkjes zijn inderdaad niet meer dan nutteloze funnies, om over dat vage gejojo met pictogrammen maar te zwijgen.

[Edit] Door de splitsing zijn we een deel van de gerelateerde discussie kwijt... ik heb het dus over dit filmpje.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 30 nov 2007 09:24

De kubus is slechts een bijverschijnsel van het werken met meerdere desktops. Linux werkt al (Kde en Gnome in ieder geval) sinds jaar en dag met meer dan 1 desktop. Ik gebruik er persoonlijk maar 1, want ik ben altijd mijn applicaties kwijt als ik er meer gebruik. Overigens is het meedraaien van de achtergrond bij de kubus iets wat je niet gaat gebruiken, tenzij je gestoord wilt worden. Echt, dat ding draait zo snel. Ik werd er helemaal duizelig van.

Dat gesleep met icoontjes is weer een aparte applicatie, ik weet niet welke, want dat gebruik ik niet.

Op de langere termijn is vooral de schaduw onder de vensters en de eventuele wobbly windows erg functioneel. Verder de alt+tab functie, waarbij het jammer is dat je niet terug kunt tabben, is erg nuttig. Leuk is bijvoorbeeld dat als je op het icoon van "Bureaublad weergeven" drukt dat alle vensters de hoeken in duiken. :D Als je ze daarna een voor een terug roept, geniaal gewoon!

Elmer
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Elmer » 30 nov 2007 12:36

Kleine reactie: Ik wilde mee met de 'hype' ik heb Linux, het staat zo: "Ik weet veel van PC's'
Dus ik vroeg Ubuntu aan. En te gek, een week later gratis in de brieven bus een CD met Ubuntu.
Je steekt die CD in je PC en Ubuntu zegt, er staat al een OS op namelijk, Windows versie zus en zo, mag dit overschreven worden? (Windows zou gewoon heel agressief het andere OS overschrijven zonder te vragen...)
Om het kort te maken, ik heb alles geïnstalleerd en Ubuntu staat in een wip op je PC.
Maar, alles ziet er anders uit dan ik gewend ben en het werkt allemaal net iets anders maar het werkt.
Tot er iets stuk gaat, wie gaat mij helpen? 99% kent Microsoft 1% Linux bij wijze van spreken.
Als ik dat alleen thuis doe ligt niet heel Ubuntu er van wakker of ik mijn spreadsheet open krijg of niet en of ik mail kan verzenden en niet ontvangen zal iedereen een worst wezen. En hoe zit het dan als ik een bedrijf heb met 25 personen, allemaal op Linux? Als mijn PC park crashed, staat er morgen een nieuw voor mij klaar als ik op Linux werk?

Ik vind, dat is heel persoonlijk, dat met de grote groep meegaan het gemakkelijkste is. Je vind heel gemakkelijk support.

Of sla ik de plank mis?

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 30 nov 2007 14:13

Elmer schreef: En hoe zit het dan als ik een bedrijf heb met 25 personen, allemaal op Linux? Als mijn PC park crashed, staat er morgen een nieuw voor mij klaar als ik op Linux werk?
Dat is simpel, je koopt er een service contract bij. Dat moet bij Windows ook en dat kan bij Linux ook. Zo'n contract is er om dit soort situaties te voorkomen en op te lossen.
Elmer schreef:Tot er iets stuk gaat, wie gaat mij helpen? 99% kent Microsoft 1% Linux bij wijze van spreken.
Als ik dat alleen thuis doe ligt niet heel Ubuntu er van wakker of ik mijn spreadsheet open krijg of niet en of ik mail kan verzenden en niet ontvangen zal iedereen een worst wezen.
...
Ik vind, dat is heel persoonlijk, dat met de grote groep meegaan het gemakkelijkste is. Je vind heel gemakkelijk support.

Of sla ik de plank mis?
Ik ben van mening dat de support van Linux beter is als die van Microsoft. Ik ben met je eens dat meer mensen "verstand" hebben van Windows. Je kan gemakkelijker bij vrienden aankloppen. Maar heb je weleens op internet een probleem met Windows geprobeerd te verhelpen? Dit is met Linux makkelijker, je klopt aan bij een community en zoekt of het probleem al eens is geweest, zo ja kijk je of dat je helpt en anders kom je met je eigen probleem. De Ubuntu community is gericht op onervaren gebruikers, deze zullen je beter kunnen helpen dan wie dan ook. Een community van Gentoo zal zeggen gebruik geen Gentoo als je onervaren bent. Bovendien, de grote groep die je bedoeld, die is er voor Linux ook. Alleen is die van MS groter, maar ook voor Linux geld dat.

Overigens, ik heb nog nooit problemen gehad met OpenOffice.org. Dus over Spreadsheets zou ik me maar niet zo druk maken. :)

Plaats reactie