kun je van nature goed of slecht zijn

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

phantomy
Toerist

kun je van nature goed of slecht zijn

Ongelezen bericht door phantomy » 28 feb 2004 15:58

Dit is eigenlijk een vervolg op een heel korte discussie tussen midwinter en mij via MSN, door tijd gebrek niet voortgezet.

Ik loop stage op een school voor moeilijk lerende kinderen en een opmerking van de adjunct-directeur van deze school is mij bij gebleven. Deze opmerking stond mij eigenlijk wel aan.

Alle kinderen zijn in wezen schatjes, moeilijk lerende kinderen weten het alleen iets beter te verbergen dan andere kinderen.

Zijn kinderen goed of slecht uit zichzelf?Ik denk dat het wel mogelijk is dat genetisch bepaalde factoren meespelen in het goed of slecht zijn van een kind. Maar ik denk toch dat de opvoeding het meest bepalend is of een kind uiteindelijk goed of slecht wordt. Hoe denken jullie daarover

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 28 feb 2004 16:33

volgens mij niet, maar ik weet wel zeker dat genetisch er wel het een en ander bepaalt word. maar je kan een kind alles leren.

Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber » 28 feb 2004 16:45

Dit is een discussie tussen biologie en psychologie, de biologische kant zegt dat genetisch het belangrijkst is en de psychologie kant zegt natuurlijk het tegenovergestelde.
Ik denk dat de genetische factor wel een hele grote rol is, maar de opvoeding is ook zeker niet onbelangrijk. Er zijn verschillende onderzoeken naar dit onderwerp gedaan maar geen kwam met een duidelijke conclusie. Of een ander onderzoek spreekt die andere conclusie weer tegen.
Ik denk dat het ongeveer fifty-fifty is.

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 28 feb 2004 17:18

Milamber schreef:Di4 is een discussie tussen biologie en psychologie, de biologische kant zegt dat genetisch het belangrijkst is en de psychologie kant zegt natuurlijk het tegenovergestelde.
Ik denk dat de genetische factor wel een hele grote rol is, maar de opvoeding is ook zeker niet onbelangrijk. Er zijn verschillende onderzoeken naar dit onderwerp gedaan maar geen kwam met een duidelijke conclusie. Of een ander onderzoek spreekt die andere conclusie weer tegen.
Ik denk dat het ongeveer fifty-fifty is.
ik heb wel iets wat er op lijkt, een jongen die fout was geboren (dus als jongen/meisje). werd na een keuze tot meisje gemaakt. volgens een profesor kon door de opvoeding het kind net zo denken en doen als een meisje. het kind leefde zijn jeugd als een meisje, speelde met poppen en ging naar een meisjes school, maar wou eigenlijk jongens dingen doen en werd daarvoor bestraft. Maar toen hij ouder werd vertelden zijn ouders zijn geschiedenis. Hij werd laaiend, rende weg en ging ergens anders wonen. hij heeft zijn ouders nooit meer gesproken en leefd nu als een (op een kleine detail na) normale jongen.

de Genetica namen het dus toch over, ondanks de opvoeding. ze zijn toen onderzoeken gaan doen naar de hersens van jongens en meisjes en kwamen erachter dat de man in zijn hersens een orgaan heeft zitten dat groter is dan die van de vrouw...

:s wat vinden julie ervan? :s

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 28 feb 2004 18:15

dat verhaal klopt. Ik heb het gezien op Guinnes World Records. Hij was niet man/vrouw maar een jongen, en bij een besnijdenis is er iets misgegaan en hebben ze er dan maar een meisje van gemaakt.

volgens mij is dit iets helemaal anders dan goed of kwaad, dus laten we dat ff achterwege.

VOlgens mij bepald de opvoeding alles. NIet de opvoeding in grote lijnen ,maar tot in het kleinste detail. Wat je ouders doen, je omgeving, je vrienden. Dat heeft alelmaal een zeer grote invloed op je brein en je gevoelens. vanaf je eerset seconde dat je geboren wordt tot het einde. VOlgens mij is er niet zoiets als HET KWADE GEN, alle kinderen zijn onschuldig geboren. De ouders maken er goede of slechte personen van, in samenwerking met de gemeenshcap.

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 28 feb 2004 19:03

dus volgens jou is dat verhaal onzin...

Maankind
Toerist

Ongelezen bericht door Maankind » 28 feb 2004 21:06

Als we het over goed en slecht hebben, heb ik de neiging om te gaan kijken naar wat goed en slecht nu precies zouden moeten gaan, maar dat is een andere discussie, dus...

Allereerst geloof ik niet dat iemand goed of slecht kan zijn, hooguit dat hij/zij in mindere of meerdere mate goede of slechte eigenschappen heeft. Daarvan kan een deel genetisch bepaald zijn, maar er worden er ook meegegeven door opvoeding, omgeving e. d. Maar er zijn toch ook mensen die zich plots niet meer kunnen inhouden? Die onverwachte woede-uitbarstingen krijgen? Zou dat ook gewoon door opvoeding komen of iets aangeboren zijn?

Best wel zielig verhaal, van dat jongetje/die man...

Fitz
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fitz » 29 feb 2004 00:09

Ik denk dat er genetische factoren een rol spelen maar dat er dan een storenis in de genetica is.
En niet dat het genetisch bepaalt is of je (bij het extreemste geval) een moordenaar bent of niet.
Ik denk dat dat echt aan de opvoeding dan wel aan (traumatische) ervaringen in de vroege tot zeer vroege jeugd ligt.

Aldaron
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aldaron » 29 feb 2004 00:56

Beetje moeilijk onderwerp ,eh ...
Je kan toch door de genen van je voorouders bepaalde giften erven ,zoals 't vermogen om artiest ( in welke betekenis dan ook) te zijn .. de aanleg of talenten die je hebt ,krijg je toch grotendeels van je ouders/grootouders/... dus waarom eigenschappen zoals egoïsme ,sadisme en andere als slecht aangewezen eigenschappen ,niet ?
De defenitie van slecht en kwaad is verschillend voor elke persoon dus is dit wel een gevoelige discussie ...
Ik persoonlijk ;geloof dat je bepaalde neigingen tot ""slechte"" gedragspatronen wel kan negeren als je een beetje controle over je handelingen hebt.
Natuurlijk speelt je opvoeding een gigantische rol ... hoewel ik denk dat je aangeboren gevoelens gunstig kunnen beinvloed worden dankzij een aangename jeugd , maar evengoed op de tegengestelde manier. (vb. ---> iemand die losse handjes heeft zal door een flink pak rammel zijn visie op slaan niet positief herzien , en dan zelf sneller naar een gewelddadige oplossing zoeken) ... is 'mijn' mening ,eh ... is wss niet waardevol ,maar't is er toch uit :)

Tenna' ento lye omenta

Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber » 29 feb 2004 08:30

Ik heb dan ook nog een verhaal.
Ik heb een video gezien van tweelingen die na hun geboorte werden gescheiden in twee tegenovergestelde gezinnen. Na 30 jaar komen ze elkaar tegen en wat blijkt?
- Zelfde werk
- Zelfde sigaretten
- Zelfde hond
En zo kan je nog wel een tijdje doorgaan. Dus ik ben het niet met Glamdring eens.

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 29 feb 2004 09:58

Milamber schreef:Ik heb dan ook nog een verhaal.
Ik heb een video gezien van tweelingen die na hun geboorte werden gescheiden in twee tegenovergestelde gezinnen. Na 30 jaar komen ze elkaar tegen en wat blijkt?
- Zelfde werk
- Zelfde sigaretten
- Zelfde hond
En zo kan je nog wel een tijdje doorgaan. Dus ik ben het niet met Glamdring eens.
ik ook

Jee
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jee » 29 feb 2004 11:51

Niemand leeft alleen maar om te genieten van de anderman pijn, dat druist in tegen de biologie van ons soort; Overleven en Voortplanten.

Misschien doet het het later wel, evil zijn, maar zeker niet als klein kind. Misschien een gebrek aan normen en waarden, maar zeker niet voor lust om andere pijn te doen of ze te zien lijden. Want dat is evil. Ze zullen niet zo geboren worden en met een beetje geluk vinden ze ook iemand die ze dat voorgoed afleerd. *power of love* :D:D

Fimbrethil
Toerist

Ongelezen bericht door Fimbrethil » 29 feb 2004 11:55

Dit is meer een geval van nurture dan nature denk ik. Goed of slecht heeft natuurlijk te maken met je eigen instelling, maar je omgeving speelt, naar mijn mening, een grotere rol. Een kind kan nooit vanaf de geboorte slecht zijn, het is wat hij/zij meemaakt, dat een karakter vormt.

Jee
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jee » 29 feb 2004 11:59

Niet slecht in de zin van het woord slecht nee. ALs je naar een baby kijk denk je niet meteen van:
'Hee, die vind het leuk om mij pijn te doen.'

Selphius
Toerist

Ongelezen bericht door Selphius » 29 feb 2004 13:48

Volgens mij is het 40 procent genetisch en 60 procent opvoeding (staat me ergens bij). Dat zou dus zegen dat slecht zijn ergens al aanwezig zijn, maar het hoeft er nooit uit te komen. Maar daar in tegen hoef je dus geen genetische aanleg te hebben om serie moordenaar te worden. Als je er aanleg voor zou hebben zou de kans groter worden maar moet er nog steeds iets echt fout gaan in je opvoeding.

Plaats reactie