Globalisering

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Dracul
Fortuinzoeker

Globalisering

Ongelezen bericht door Dracul » 28 feb 2004 13:17

De laatste jaren is globalisering steeds een belangrijker proces geworden. Ik vindt dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. De meeste kleine, gezellige winkeltjes verdwijnen en daar komen dan van die internationalketens voor in de plaats, een en al eenheidsworst. Daarbij was er gisteren op het journaal een stuk over sexueel misbruik van indonesische kinderen door o.a. nederlandse mannen :oneens: . De politie daar doet er niet eens iets aan :x . Dankzij globalisering kan iedereen met een beetje geld overal naartoe reizen, dus ook die pedofielen. Ben ik de enige die er zo over denk of zijn er meerdere?

the Pelican
Kind van de kosmos

Re: Globalisering

Ongelezen bericht door the Pelican » 28 feb 2004 13:40

Dracul schreef:Daarbij was er gisteren op het journaal een stuk over sexueel misbruik van indonesische kinderen door o.a. nederlandse mannen :oneens: . De politie daar doet er niet eens iets aan :x . Dankzij globalisering kan iedereen met een beetje geld overal naartoe reizen, dus ook die pedofielen. Ben ik de enige die er zo over denk of zijn er meerdere?
Dit heeft echt zo he-le-maal niets met globalisering te maken. * mist een rol-ogen-smilie *

Alsof het door mondiale bedrijven komt dat er kinderen worden misbruikt in Indonesie...
Sorry hoor, maar dat komt door een slechte regering / politie in het betreffende land, gecombineerd met armoede en de uitvinding van het vliegtuig.
* zucht *

Goed.. een klein beetje on-topic dan:

Ik ben tegen globalisering.
Misschien dat ik daar in een volgende post wat over uiteenzet; eerst maar eens kijken wat er met dit topic gebeurd.

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 28 feb 2004 18:11

globalisering is idd iets heel anders dan wat dracul ermee bedoeld. Globalisering is het principe van: de wereld is een dorp: men kan vanuit zjin huiskamer heel de wereld zien en meemaken.
de wereld wordt erg klein: iedereen maakt alles mee op zijn luie stoel. dat is (denk ik) toch globalisering. En ik denk niet dat daar iets negatiefs echt over kan gezegd worden. Tenzij natuurlijk dat we luier en luier worden. :'(

Mansh00n
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Mansh00n » 28 feb 2004 20:07

Het mag misschien wel handig zijn maar volgens mij gaat iedereen door globalisering langs elkaar leven. Niemand kent elkaar straks nog. Ik denk dat het heel slecht is voor de sociale contacten terwijl die er eigenlijk toch op vooruit zouden moeten gaan :? Het lijk me ook een beetje saai worden, staks wordt Europa in alles behalve naam 1 land (in de verre toekomst misschien de hele wereld ook) en dan ga je misschien nog op vakantie om zonnig weer te hebben maar niet om van de andere cultuur te genieten want die verdwijnt dan. Bush is ook al begonnen in Afgahnistan en Irak te verwesteren zodat we samen straks in 1 land wonen waar Amerika de baas is...

Fitz
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fitz » 28 feb 2004 23:19

glamdring schreef:
Globalisering is het principe van: de wereld is een dorp: men kan vanuit zjin huiskamer heel de wereld zien en meemaken.
Hier is opzich niet veel mis mee, zo leer je alle anderen culturen kennen en misschien ook waarderen.
Maar ik vindt het een foute gedachte dat je bij globalisering iedereen moet laten zijn zoals jij vindt dat goed voor hem/haar is (bijv. het Bush beleid in Irak, afghanistan) zoals eerder gezegt, waardoor ze er misschien bij zouden kunnen horen (in de ogen van de beleidvormers) en daardoor een stuk van hun eigen cultuur kwijtraken, geen eigen identiteit meer hebben.
Ik denk dat een eigen identiteit hebben heel belangrijk is.
En wat de economische kant betreft (ik weet er niet zoveel van af) maar ik denk dat als het dan een keertje goed mis gaat in een beetje een vooraanstaand land dat dan heel Europa (of de wereld) meegetrokken wordt in de crisis en daar lijkt me dan best moeilijk uit te komen als het de hele wereld betreft.
Nogmaals ik heb er niet veel verstand van dus als ik het bij het verkeerde eind heb zeg het dan even.

Kurt Coben
Avonturier

Ongelezen bericht door Kurt Coben » 01 mar 2004 07:25

glamdring schreef:globalisering is idd iets heel anders dan wat dracul ermee bedoeld. Globalisering is het principe van: de wereld is een dorp: men kan vanuit zjin huiskamer heel de wereld zien en meemaken.
de wereld wordt erg klein: iedereen maakt alles mee op zijn luie stoel. dat is (denk ik) toch globalisering. En ik denk niet dat daar iets negatiefs echt over kan gezegd worden. Tenzij natuurlijk dat we luier en luier worden. :'(
Hmm, ik weet niet of ik een duidelijke mening heb ten opzichte van de globalisering. Als je zo snel de wereld mee kan maken, dan is het inderdaad zo dat je makkelijk in contact kan komen met andere culturen. Helaas, juist door dat contact is het ook weer minder, vind ik. Het is goed dat iemand veel weet van culturen, maar als je uitgaat van het principe: de wereld is een dorp, dan vind ik het niet zo geweldig. Gewoon niet om het feit dat alles te simpel is. Je hoeft niets meer te doen om ergens achter te komen. maar ook ik heb er geen verstand van...

Dracul
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Dracul » 01 mar 2004 14:09

Globalisering is dat bedrijven in andere landen bedrijven vestigen en handelen. Iedereen kent dat waarschijnlijk als Amerikanisering; McDonalds overal. Maar globalisering houdt ook een verbetering van de telecommunicatie en transport in. Kijk maar naar internet, de telefoon, televisie, fax, etc. Voorbeelden van een verbeterde transport zijn bijvoorbeeld: vliegtuigen, schepen, treinen, auto's, etc. In dat opzicht heeft het geval van die indonesische kinderen er zeker mee te maken, omdat zo'n reis voor de globalisering nog niet mogelijk was. Door technische ontwikkelingen is globalisering mogelijk geworden en zo ook alle positieve en negatieve gevolgen. Denk maar aan internationale criminaliteit, multinationals, de mogelijkheid om andere culturen te ontdekken, wellicht het verval van culturen (wordt hevig over gediscusieerd), grotere ongelijkheid tussen arm en rijk in de wereld, nationale regeringen die hun macht verliezen, etc.
Ik denk dat globalisering meer invloed heeft dan dat hier gedacht wordt.
Natuurlijk is de zaak in Indonesië iets voor de politie daar, maar die opmerking was om mijn woede te uiten en ook dat regeringen blijkbaar niet altijd zijn opgewassen tegen problemen die de globalisering met zich meebrengt.

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 01 mar 2004 16:41

Het gebeurd toch wel, of het nu goed of slecht is. Over een paar honderd jaar spreken we ook niet meer over landen maar over werelden hoor....

Plaats reactie