God of geen God

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Bestaat er een God(en)?

ja
11
39%
nee
17
61%

Totaal aantal stemmen: 28

Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber » 27 feb 2004 11:56

Ik geloof wel in God, ik kan het niet bewijzen en dat hoef ik ook niet te kunnen. Het geeft je gewoon kracht, het kan ook uit jezelf komen maar het helpt je toch om soms op moeilijke momenten door te zetten. Kom ook uit een Katholiek gezin, me vader is jaren misdienaar geweest en ik heb op een christelijke school gezeten. Ik lees de bijbel niet letterlijk maar ik zie alles symbolisch, want al die dingen die daar staan geschreven die geloof ik ook niet allemaal.

Jee
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jee » 27 feb 2004 12:25

De oude grieken hadden er twee namen voor; ik weet niet meer welke, maar ze hadden het gewone leven en de spiritualaitateita. Ja, oke. Spiritualiteit. Daar geloof ik in. Mensen hebben niet alleen vrienden nodig, maar ook iets waar ze (als ze geen motivatie meer hebben) onverontwaardelijk in kunnen geloven.

Ik geloof niet in de grote godsdiensten, meer om de regel; hoe groter de godsdienst hoe dommer de leden. Ik geloof misschien niet in god, maar ik geloof wel dat ik ergens in geloof. En heb daarom me eigen sekte opgericht. Ik geloof er misschien niet in, maar ik weet wel dat het handig is om ergens je hoofd op te zetten. Het leven is af en toe gewoon kut en god maakt het dragelijk. Maar ik hogere krachten, hoe fantasy gestoord ik ook ben, zal ik niet in geloven en zelfs als ik het zie zal ik het niet onderkennen.

God of geen god, geloven is altijd goed. En de afrekening komt pas later :D

Ps. NOg een dingetje. Waarom zou mijn ziel geschapen worden als het ongeveer 100 jaar actief leeft en voorplant en daarna de rest van de eeuwigheid brandt in hel? Ik vind dat niet kunnen. :kwijl:

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 28 feb 2004 11:25

Of nog beter, Jee: wat een verspilling van zielen zou het toch zijn als ze na één keer al niet meer actief zijn? Voor mij is het duidelijk: een of andere slimmerik is duchtig aan het recycleren... :lol:

Even serieus nu, ik wilde nog iets kwijt over atheïsten. Niet dat wat ik nu ga zeggen opgaat voor alle atheïsten, maar ik denk toch wel voor de meesten. Ik kan er gewoon niet aandoen, maar atheïsten vind ik redelijk... egoïstisch en hoogmoedig.
:s :s Wie zijn wij eigenlijk? Wij zijn menselijke wezens, en ik vind niet dat we het recht hebben om te zeggen dat er geen hogere machten bestaan. Je moet het wel erg hoog op hebben met de mensheid om dat te insinueren, zelfs al bestaat er helemaal geen god(en).
Mezelf omschrijf ik dus als een passieve christen, want naar de mis gaan doe ik (bijna) nooit, evenals bidden. Maar ik kan het gewoon niet over mijn lippen krijgen om te zeggen dat god niet 'bestaat', zelfs als het niet bewezen kan worden. (bewezen: weer zo'n hoogmoedig woord)

Dolenthoniel
Opperkiwi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dolenthoniel » 28 feb 2004 12:11

ik geloof wel in god.
ik ben er ook mee opgegroeit.
Bewijzen zijn er niet dat ik weet.
God zie je niet, maar je voelt hem wel. En dat vind ik er ook zo fijn aan.
het is een soort dagboek voor mij. al klinkt dat heel erg raar...
ik praat tegen hem (eigenlijk denk ik wat, en dat zeg ik in mijn gedachte tegen god)
ik praat over problemen, maar natuurlijk ook over leuke dingen die er zijn gebeurd.
ik vraag ook of hij mij wil helpen bij de moeilijke tijden, en het standaard zinnetje: wilt u mijn zonden vergeven.

Magical_Night
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Magical_Night » 28 feb 2004 14:26

Ik geloof niet in een god..

People created religious inventions
To give their lives a glimmer of hope
And to ease their fear of dying
And people created religious intentions
Only to feel superior and to have a license to kill

People created religious inventions
To give their lives a glimmer of hope
And to ease their fear of dying
And people created religious ascensions
To subject the others and to enslave, just to further enrich themselves

(stukje uit nummer van epica)

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 28 feb 2004 15:03

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat het christendom niet het enige geloof is, als 'God' bestaat, waarom zouden andere goden zoals Shiva en Allah dan ook bestaan? want zoals de bijbel zecht (en de koran geloof ik ook) er bestaat maar 1 god, Hoezo tegenstrijdig... er zijn zoveel geloven, dus waarom zou de een wel waar zijn en de ander niet

er is zeker meer dan dat we weten van deze wereld. maar er is niets wat deze wereld bestuurd, als het je nog niet was opgevallen, de mens past zich aan, als er op deze wereld net wat andere klimaat condities waren, zou er een ander soort wezen rondlopen, inteligent of niet...

:evil: :evil: from dust to dust, en als je dood bent ben je dood, niet anders :evil: :evil:

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 28 feb 2004 18:18

volgens mij heeft magical night de echte essentie van godsdienst helemaal gevat/

een middel om doden te rechtvaardigen,
om hoop te brengen (hoop op beter leven)
angst voor de dood te verminderen (hemel is goed, beter)
om tot slaven te brengen en zich beter te voelen.

erg pakkend en volgens mij 100% waarheid.

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 28 feb 2004 18:21

Voor mij is geloof een zwakte, je moet ergens op vetrouwen omdat je anders bang bent voor het leven.

dat gebeurt dus niet met mij

ik zech niet dat al het speciale niet bestaad. iedereen heeft wel iets speciaals, de een dit, de ander dat.

Mansh00n
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Mansh00n » 28 feb 2004 19:04

glamdring schreef:volgens mij heeft magical night de echte essentie van godsdienst helemaal gevat/

een middel om doden te rechtvaardigen,
om hoop te brengen (hoop op beter leven)
angst voor de dood te verminderen (hemel is goed, beter)
om tot slaven te brengen en zich beter te voelen.

erg pakkend en volgens mij 100% waarheid.
Ben ik het mee eens..

Maar hoe je het wendt of keert, zowel bij evolutie als schepping...ze zijn niet te bevatten...

in geval van schepping, god??? where the hell did he came from...
en bij evolutie, waar komt in weet-ik-veel-wiens-naam die materie vandaan?

Ergens is dus ooit materie ontstaan, uit t NIKS... hmmm...yeah right...

Dan nog iets leuks... stel... god heh, die zou dus altijd bestaan moeten hebben. Hij is een begin en een einde, maar hij kent geen begin en ook geen einde.

Dan is mijn vraag, Wanneer is hij de mens en zo dan gaan maken. Want, Als je ALTIJD al hebt bestaan, ALTIJD... en je bent er nooit NIET geweest en goed, je gaat voor je eigen redenatie een paar miljoen jaar terug, ja, toen wassie er al, en weer miljoenen jaren terug, tja, ik zeg net, hij was er al...en zo maar door... Wanneer zijn wij dan gemaakt?

Nooit!...

Als een god of wat ook altijd heeft bestaan, heeft ie ons ook nooit gemaakt... zelfs al zou je ineens TIJD scheppen. Wanneer is dat dan geschapen? Ja ook nooit...daarvoor was oneindigheid...dus er is nooit een nulpunt gecreëerd... kan nie...

Nah goed, is god dan gemaakt? Door wie dan? en wanneer? uit evolutie? hmm ja, wanneer? hoe?...

Ik denk dat t gewoon nie bevattelijk is... dat t een stuk natuur is dat simpelweg geaccepteerd moet worden... en hoe en wat? we'll never know.

hmmm... hoop dat t een beetje duidelijk is :s

Fitz
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fitz » 28 feb 2004 23:51

Ik geloof niet in God, maar dat zegt het al, het is een kwestie van geloof.
Als je houvast hebt aan het geloven in wat dan ook moet je er zeker in blijven geloven, ik denk dat het leven 'gewoon' is ontstaan door het toevallig bij elkaar komen van de juiste omstandigheden en dat alles wat we doen uiteindelijk op het feit dat we willen overleven berust, het voortbestaan van de soort.
Bijvoorbeeld het voeren van oorlogen om land (terrotorium), om geloofsovertuiging: de omstandigheden waaronder de mensen denken dat je de beste kans hebt om te overleven.
Alles wat we doen en maken is om het leven makelijker te maken, om langer te (over)leven.
Terugkomend op de vraag of God wel of niet bestaat, ik denk dat het voor ieder voor zich is om daar een antwoord op te geven, God bestaat voor degenen die erin geloven en dat is het belangrijkste denk ik.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 29 feb 2004 01:23

Mijn gedachten... Allereerst: er is een verschil tussen 'geloven' en een godsdienst aanhangen. Iedereen gelooft, maar niet iedereen gelooft in een god. Een taalkundig iets, maar wel iets dat 90% van Nederland vekeerd lijkt te zeggen. ;)

Ik geloof zelf niet een god of een hoger bewustzijn, maar het is wel iets waar ik, zeker de laatste tijd, erg mee worstel. Misschien is dat, zoals Tynvyrr aangeeft, wel een blijk van arrogantie. Ik kan al licht geïrriteerd raken wanneer bijvoorbeeld iemand mij vraagt of ik die scriptie al heb ingeleverd, of wanneer het nieuwe stuk voor de RPG af is. Ik kan er heel slecht tegen als mensen me op de vingers kijken. Het idee dat er een god is die al mijn acties waarneemt (en erger: daar een oordeel aan vastknoopt), is voor mij al helemaal ondraaglijk. Misschien is mijn karakter in deze dus wel enorm bepalend voor mijn kijk op het bestaan.

Ik vind het daar bovenop ontzettend zweverig klinken. Het is een beetje te mooi om waar te zijn. Een benadering als die van het brahmanisme vind ik nog gaan, maar een god zoals in het christendom... nee. Het kan nooit zo simpel zijn.

Aan de andere kant: de oerknal- en evolutietheorie zijn voor een groot deel ook niet bepaald wetenschappelijk te onderbouwen. Het zijn niet voor niets theoriën. En stel dat we er straks achter komen dat het allemaal waar is, wat dan? Een deprimerende gedachte wanneer we daar de 'beloofde' hemelen, paradijsen en een liefdevolle toekomstvisie tegenover stellen.

In dit topic zijn tot nu toe vooral negatieve effecten van godsdienst naar voren gekomen. Ik zie juist ook veel positieve kanten. Het is niet alleen een middel om dingen te rechtvaardigen (bijvoorbeeld doden, zoals boven herhaaldelijk wordt genoemd), maar kan juist een verantwoordingsfunctie hebben. Aan een godsdienst/levensbeschouwing is immers een bepaalde moraal verbonden.

Toen we nog niet zo lang geleden scheppingsverhalen aan het vergelijken waren met wetenschappelijke invalshoeken als de oerknal daar tegenover, zei iemand tegen me: beter een mooi verhaal, dan een slechte theorie. En zit mijns inziens zeker wat in...
ik houd er zelfs een eigen filosofische theorie op na, gebaseerd op het beeld van botsende bolletjes (ik start er wel een topic over als ik het helemaal heb ontknobbeld, en alle paradoxen en hiaten heb opgelost... )
Tynvyrr, waarom ben jij zo slim? :P Ik ben benieuwd.

Selphius
Toerist

Ongelezen bericht door Selphius » 29 feb 2004 13:51

Alle wereldsgodsdiensten die er vandaag de dag bestaan (christendom, islam, boeddhisme, hindoeïsme,...) zijn opmerkelijk allemaal monotheïstische godsdiensten
Glamdring ik wil niet heel vervelend zijn maar boeddhisme is geen godsdienst, aangezien ze dus geen god hebben.

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 29 feb 2004 15:18

Selphius schreef:
Alle wereldsgodsdiensten die er vandaag de dag bestaan (christendom, islam, boeddhisme, hindoeïsme,...) zijn opmerkelijk allemaal monotheïstische godsdiensten
Glamdring ik wil niet heel vervelend zijn maar boeddhisme is geen godsdienst, aangezien ze dus geen god hebben.
zo ver als ik weet is het wel religie...

Sal A. Mander
Avonturier

Ongelezen bericht door Sal A. Mander » 29 feb 2004 17:18

God bestaat niet, ooit bedacht om mensen hoop te geven. In de donkere middeleeuwen gebruik van gemaakt om mensen dom te houden en vandaag de dag is hij ingehaald door de technologie.
Geloof is iets wat mensen samen brengt en wat oorlogen veroorzaakt.
De bijbel is de voorloper van de LOTR, een goed bedacht fantasy-boek met goed uitgewerkte moralen.
Laatst gewijzigd door Sal A. Mander op 29 feb 2004 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Fimbrethil
Toerist

Ongelezen bericht door Fimbrethil » 29 feb 2004 18:17

God bestaat niet, maar een soortgelijk iets bestaat in ons allemaal. Dat kan hoop zijn, liefde, trouw, wat dan ook. Je kan het ook visualiseren als een persoon of iets dergelijks. Voor ons allemaal persoonlijk. In ieder geval niet zoiets als in gelooft wordt in welk geloof dan ook. Dat is gewoon een excuus voor alles wat er fout / goed gaat in de wereld.

Voor de rest kan ik me aardig vinden in Sal's verhaal.

Plaats reactie