Hebben wij (bewoners van de aarde) gewoon heel veel geluk of is er een God die alles heeft geregeld en in gang heeft gezet?

Moderator: Beheerders
Enige aanvulling / correctie:Dracul schreef:Water heeft een absolute nulpunt, waar het water een onbeweegbare stof is (zelfs de atomen trillen dan niet meer).
Ik ben niet van mening dat er een god bestaat en dat die dit dus heeft geregeld. Het is meer een 'toeval'.Dracul schreef:Hebben wij (bewoners van de aarde) gewoon heel veel geluk of is er een God die alles heeft geregeld en in gang heeft gezet?
Helemaal mee eensthe Pelican schreef: Wellicht een klein beetje offtopic (afhankelijk van hoe je de vraag van dit topic interpreteerd):
Ik vind het niet echt gelukkig voor het leven waar we de planeet aarde mee delen dat wij door evolutie zijn ontstaan en het per ongeluk hebben overleeft (tot nu toe dan) (al zijn we hard bezig ons zelf te gaan uitroeien, maar dat is weer een andere discussie).
Ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Maar ooit wel eens stilgestaan bij de gedachte dat het leven inderdaad nutteloos is. Klinkt erg lullig en troosteloos als dat waar is, maar het is zeker één van de mogelijkheden.Fingolfin schreef:Waarom is er anders leven? zonder een hoge macht die ons leven aftapt, of op een andere manier nodig heeft is het leven nutteloos en waarom zou het dan ontstaan zijn?
Ik maak wel veel gebruik van dingen uit de hekserij (waar de wicca op is gebaseerd in de jaren '50). Misschien was het niet zo heel erg goed uit mijn post op te maken, maar ik geloof dus dat die energie zich overal bevindt en dus ook in de natuur. Ik 'gebruik' de elementen zelf ook en heb ook voor elk element wat op m'n kamer staan.glamdring schreef:ziet er iemand iets in geloven zoals wicca?
het geloven in de elementen en heksengoden?
God, wat men ik het daar mee eens! Wij gaan het Guiness Book of Records in als de meest desctructieve soort ever. Niets om trots op te zijn. Aarde heeft idd pech gehad toen wij een bepaalde afslag namen in de snelweg van de evolutie. Ik denk dat onszelf uitroeien onze laatste (en enige) goede daad zal zijn. Amen...the Pelican schreef:Wellicht een klein beetje offtopic (afhankelijk van hoe je de vraag van dit topic interpreteerd):
Ik vind het niet echt gelukkig voor het leven waar we de planeet aarde mee delen dat wij door evolutie zijn ontstaan en het per ongeluk hebben overleeft (tot nu toe dan) (al zijn we hard bezig ons zelf te gaan uitroeien, maar dat is weer een andere discussie).
Daenerys schreef:Maakt dat nou werkelijk nog wat uit? Ik stem niet, het kan me namelijk niet zo heel veel schelen of het wel of niet bestaat. Ik vind dit een typische achterhaalde jaren 50 vraag en dacht dat we er wel aan voorbij konden gaan.
Het maakt niks uit, zou een mooie keuze zijn.
Ik heb niets tegen mensen die geloven, of mensen die niet geloven. Ik ga toch niemand opleggen wat ik denk? Of dat nou het één of het ander is.
Het is dan wel een achterhaalde vraag, maar ik dacht dat dit forum er was om te discussieren en meningen aan te horen. Het is interessant om te zien dat er veel mensen wel geloven, maar dan op een andere manier en niet meer op de 'traditionele' manier. Zal wel iets met de toenemende individualisering te maken hebben. Mensen uit de jaren '50 vroegen zich dat misschien af, maar ik vraag me dus af hoe mensen er anno 2004 over denken. Het gaat niet zozeer om de vraag (ik ben persoonlijk van mening dat die niet te beantwoorden is en er ook niet zoiets is als 'de waaheid'), maar om de reacties en meningen. Ik had graag een optie iets anders toegevoegd, maar kwam er pas te laat achter en toen kon het niet meer.Tynvyrr schreef:Groot gelijk, Daenerys, een achterhaalde en stomme vraag.![]()
Wat mij vooral stoort is dat woordje 'bestaan'. Moet iets 'bestaan' om er in te geloven en om je daardoor gelukkiger en beter te voelen? Don't think so. Volgens mij is er hoedanook niets dat bestaat, dus op dat vlak ben ik redelijk sceptisch, ik houd er zelfs een eigen filosofische theorie op na, gebaseerd op het beeld van botsende bolletjes (ik start er wel een topic over als ik het helemaal heb ontknobbeld, en alle paradoxen en hiaten heb opgelost...![]()
)
Phedre schreef: Ik denk dat onszelf uitroeien onze laatste (en enige) goede daad zal zijn. Amen...