God of geen God

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Bestaat er een God(en)?

ja
11
39%
nee
17
61%

Totaal aantal stemmen: 28

Dracul
Fortuinzoeker

God of geen God

Ongelezen bericht door Dracul » 26 feb 2004 14:06

Een beetje verwant aan de topic toeval en eigen wil. Laatst las ik in een boek een verhaal over o.a water. Water is volgens vele scheikundigen een levensbrengende stof. Water heeft een absolute nulpunt, waar het water een onbeweegbare stof is (zelfs de atomen trillen dan niet meer). Bij hoge temperaturen verdampt het water en bij nog hogere temperaturen splits het water zich zelfs in de atomen waaruit het is opgebouwd. Kortom de 'bruikbaarheid' van water voor het 'leven' ligt bij relatief lage temperaturen. Laten we zeggen tussen 5 en 40 graden celsius. Dus daaruit kun je weer concluderen dat als de aarde dichterbij de zon zou staan, dat dan het water zou verdampen en er geen leven meer mogelijk zou zijn. De aarde te ver weg betekent dat al het water in ijs zou veranderen en dan zou ook geen leven meer mogelijk zijn.
Hebben wij (bewoners van de aarde) gewoon heel veel geluk of is er een God die alles heeft geregeld en in gang heeft gezet? :?

the Pelican
Kind van de kosmos

Geen God

Ongelezen bericht door the Pelican » 26 feb 2004 14:28

Dracul schreef:Water heeft een absolute nulpunt, waar het water een onbeweegbare stof is (zelfs de atomen trillen dan niet meer).
Enige aanvulling / correctie:
Iedere stof of geen enkele stof heeft een absoluut nulpunt (beetje afhankelijk van hoe je het bekijkt). Dat punt is 0 graden Kelvin (iets van -273,4 graden Celcius of zo). Bij die temperatuur is iedere stof vast.

* the Pelican vond Scheikunde en Natuurkunde leuke vakken op school *
Dracul schreef:Hebben wij (bewoners van de aarde) gewoon heel veel geluk of is er een God die alles heeft geregeld en in gang heeft gezet? :?
Ik ben niet van mening dat er een god bestaat en dat die dit dus heeft geregeld. Het is meer een 'toeval'.
Bedenk dat de zon veel warmer is geweest, weer veel warmer zal worden en ook nog kouder zal worden en daarmee de situatie in de nabijheid van deze ster zo zal veranderen dat er wellicht op andere planeten leven kan ontstaan (of wij dan verder zouden kunnen leven als we dan nog bestaan).

Wellicht een klein beetje offtopic (afhankelijk van hoe je de vraag van dit topic interpreteerd):
Ik vind het niet echt gelukkig voor het leven waar we de planeet aarde mee delen dat wij door evolutie zijn ontstaan en het per ongeluk hebben overleeft (tot nu toe dan) (al zijn we hard bezig ons zelf te gaan uitroeien, maar dat is weer een andere discussie ;) ).

Ik denk dat god verzonnen is om voor mannen naast sex een doel in het leven te creeeren (het "leven na de dood") en om een verklaring te kunnen geven voor dingen die we toen nog niet konden verklaren ("een hogere macht zorgt voor x").

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fingolfin » 26 feb 2004 15:12

Ik denk niet dat er een god bestaat, vooral niet een die er voor gezorgd heeft dat alleen op de aarde het leven goed zou zijn.

Wel denk ik dat er een of andere hogere macht is, waarvoor ons leven noodzakelijk is (matrix idee). Waarom is er anders leven? zonder een hoge macht die ons leven aftapt, of op een andere manier nodig heeft is het leven nutteloos en waarom zou het dan ontstaan zijn?

Dracul
Fortuinzoeker

Re: Geen God

Ongelezen bericht door Dracul » 26 feb 2004 15:35

the Pelican schreef: Wellicht een klein beetje offtopic (afhankelijk van hoe je de vraag van dit topic interpreteerd):
Ik vind het niet echt gelukkig voor het leven waar we de planeet aarde mee delen dat wij door evolutie zijn ontstaan en het per ongeluk hebben overleeft (tot nu toe dan) (al zijn we hard bezig ons zelf te gaan uitroeien, maar dat is weer een andere discussie ;) ).
Helemaal mee eens 8)
Fingolfin schreef:Waarom is er anders leven? zonder een hoge macht die ons leven aftapt, of op een andere manier nodig heeft is het leven nutteloos en waarom zou het dan ontstaan zijn?
Ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Maar ooit wel eens stilgestaan bij de gedachte dat het leven inderdaad nutteloos is. Klinkt erg lullig en troosteloos als dat waar is, maar het is zeker één van de mogelijkheden.

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 26 feb 2004 15:38

voor mij is alle godsdienst bullsh*t. Alle wereldsgodsdiensten die er vandaag de dag bestaan (christendom, islam, boeddhisme, hindoeïsme,...) zijn opmerkelijk allemaal monotheïstische godsdiensten, terwijl de oudere godsdiensten allemaal polytheïstisch zijn. Vroeger, ten tijde van de romeinen, grieken en egyptenaren hadden de mensen een zeer geringen wetenschappelijk en wiskundige kennis in vergelijking met ons. Zij hadden goden nodig om natuursverschijnselen en spelingen van het "lot" te verklaren. Ziektes en ongeluk waren uitgezonden door de goden, waar wij nu bacterieen voor hebben. Hierna, toen de wetenschap iets meer opkwam, schakelden we over naar een monotheïstische godsdienst. Logisch, omdat elke hedendaagse godsdienst uitgaat van het goede in de mens. De 10 geboden, de gedragsregels van de islam, de bar mitswa van de Joden, het gaat er allemaal van uit dat de mens iets goeds in zich heeft en zich daaraan moet houden. Alle heilige schriften zijn gewoon boeken vol principes, de juiste principes, die de mensen moeten volgen opdat ze een gelukkig leven kunnen leiden. Delen, vader en moeder eren, niet doden, allemaal standard stuff in de BIjbel, koran en Thora. Waarom? omdat het fundamentele waarheden zijn en waarden waar elk mens zich probeert aan te houden en die elk mens liefst niet overtreden ziet. Jammerlijk genoeg is de waarheid die in deze schriften zit, misbruik en gebruikt door de kerk en godsdienstige instellingen die als enige doel winst vooropgesteld hebben. Vooral in de middeleeuwen bij ons, en tegenwoordig bij de Islam, ziet men een duidelijke verhoging in het geloof door de mensen, omdat de tijden slechter werden. De tijden werden slechter, men gaat een God nodig hebben die alles beter maakt. IN de middeleeuwen hadden wij de pest, de godsdienst floreert eens te meer, en de mensen die er niet in geloven, de bisschoppen, pausen en priesters, maken gebruik van deze situatie om zelf beter te leven op kap van de mensen. Wees braaf, betaal goed aan de priesters ,en jullie gaan naar de hemel na je dood, prachtig niet? zo houdt een godsdienst de mensen in toom. Tegenwoordig gaat het niet zo goed in het midden-oosten, en de Heilige oorlog komt op en de leiders maken hiervan gebruik om een terroristische actie uit te voeren, onder het voorwendsel van eeuwig geluk in het hiernamaals (zie 11 september, WTC).

godsdienst bevat de diepste en beste waarden van de mens, zeker waar, maar wat de kerk en godsdienstige beleiders er van gemaakt hebben, is geen godsdienst, maar een middel van controle, dat gelukkiglijk meer en meer doorbroken wordt en terugggegaan naar het geloof in zichzelf, het geloof in het goede van zichzelf en de medemens. Daarom is godsdienst goed ,maar de kerk enz NIET!!!!

op die vraag, is er een god? bijlange niet. Deze is uitgevonden door de kerk en de rest omdat, simpel as what, de mens nood heeft aan een leidinggevende persoon en die gaf de kerk hun dan maar. Leef zoals jezus, kijk op naar god, en je zal goed leven. ik geloof er niks van. Die god is uitgevonden om de waarden en principes een menselijk gezicht op te plakken zodat de dommere mensen (die nog altijd het grootste deel van de samenleving vormen) zich zouden kunnen vergelijken met deze waarden en principes, en de kerk er misbruik van zou kunnen maken. Dat is wie God is, dat is wie Jezus is, niets meer of minder.

Ik geloof zeker dat er iets is, en dat dit leven noch het eerste, noch het laatste is dat we zullen meemaken, maar dat er één of ander oud mannetje en zijn zoon aan het hoofd hiervan staan, lijkt mij het meest onwaarschijnlijke ooit.

Guinevere
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guinevere » 26 feb 2004 18:28

Ik denk niet dat er een God is of een Godin of meerdere van beiden. Ik denk echter wel dat er een hogere macht is, die in de zeeeeeer grote lijnen een invoed heeft, maar ik personificeer die macht niet. Ik denk ook niet dat die macht zich heel erg actief met het leven op aarde bemoeit. Het is meer een passief iets dat er is, maar zeer weinig uitvreet. Die macht zie ik eigenlijk meer als een alom tegenwoordige energie. Die energie zit dus overal in, in bomen, dieren, lucht, echt alles. Je kan deze energie ook op bepaalde manieren gebruiken, bijvoorbeeld als je met je chakra's of met de chakra's van iemand anders werkt daar wat negatieve energie uit laten vloeien naar het grote geheel (om het maar even zo te noemen). Wat misschien voor sommigen een duidelijker voorbeeld is; als je met edelstenen werkt. Ik weet niet of er mensen op het forum zijn die dat doen, maar ikzelf draag er nu twee en kan merk dat ze me helpen, maar ik voel hun energie ook. ff een voorbeeldje; toen ik me laatst zwaar kut voelde, deed een van de nu twee, toen een stenen me gewoon pijn en er zitten geen scherpe randen aan, het is gewoon een getrommelde steen. Dat vond ik toen wel een vreemd gevoel eigenlijk, had wel eens gehad dat stenen me iets te energierijk aanvoelden, maar ze hadden me nooit pijn gedaan.
Ik ben dus de mening toegedaan dat die energie die je dan voelt allemaal voortkomt uit het grote geheel, al kan het soms al jaren en jaren in een object zitten.

Ik denk dat er ook vaak voor een God/Godin word gekozen omdat dit voor mensen hee wat makkelijker te bevatten is dan 'een hogere macht' of 'een overal aanwezige energie'. Het is ook makkelijker om je te richten tot iets waar je een gezicht aan kan geven, iets wat je aan kan spreken en wat je de eigenschap horen kan toedichten. Wat dat betreft is het heel wat lastiger om hulp te vragen aan 'een overal aanwezige energie'....

Melisande
Toerist

Ongelezen bericht door Melisande » 26 feb 2004 19:39

Ik geloof niet in God, maar ik ben er wel van overtuigd dat er meer is...Ik bedoel dat er wel iets is dat alles in beweging zet.
Ik geloof ik de Godin, de Godin van de natuur. Ik geloof dat Zij ervoor zorgt dat in de lente (nu dus veel te vroeg) dat de krokussen uit de grond komen en dat de vogels beginnen met het maken van een nestje. Ik denk ook dat Zij haar oplossingen heeft voor de klimaatsverandering van nu. Ze kan fouten herstellen en heeft overal een oplossing voor, zolang de mens het niet verstoord.

Maar dit is iets waar ik en nog vele anderen uren over kunnen discussieren, maar een goed 'antwoord' komt er nooit...

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 26 feb 2004 19:40

ziet er iemand iets in geloven zoals wicca?
het geloven in de elementen en heksengoden?

Morena
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Morena » 26 feb 2004 20:49

Ik geloof zeker wel in Godheden. Maar meer in de elementen ervan die je terug ziet in je dagelijks leven. Zoals Moeder Natuur. Waarom?
Omdat geloof al zo oud is. Omdat de mystiek er omheen me aantrekt. Te weten dat je hetzelfde eert en gelooft als je verre voorouders. Het is dus te plaatsen in de Paganistische stroming.
Wicca vind ik hier eigenlijk maar een 'slap' aftreksel van, omdat het zich alleen bemoeid met spreuken e.d. en niet met de oeroude rituelen.

Daenerys
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daenerys » 26 feb 2004 20:51

Maakt dat nou werkelijk nog wat uit? Ik stem niet, het kan me namelijk niet zo heel veel schelen of het wel of niet bestaat. Ik vind dit een typische achterhaalde jaren 50 vraag en dacht dat we er wel aan voorbij konden gaan.

Het maakt niks uit, zou een mooie keuze zijn.

Ik heb niets tegen mensen die geloven, of mensen die niet geloven. Ik ga toch niemand opleggen wat ik denk? Of dat nou het één of het ander is.

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 26 feb 2004 21:18

Groot gelijk, Daenerys, een achterhaalde en stomme vraag. :?
Wat mij vooral stoort is dat woordje 'bestaan'. Moet iets 'bestaan' om er in te geloven en om je daardoor gelukkiger en beter te voelen? Don't think so. Volgens mij is er hoedanook niets dat bestaat, dus op dat vlak ben ik redelijk sceptisch, ik houd er zelfs een eigen filosofische theorie op na, gebaseerd op het beeld van botsende bolletjes (ik start er wel een topic over als ik het helemaal heb ontknobbeld, en alle paradoxen en hiaten heb opgelost... :s ;) )

Guinevere
Fortuinzoeker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guinevere » 26 feb 2004 21:32

glamdring schreef:ziet er iemand iets in geloven zoals wicca?
het geloven in de elementen en heksengoden?
Ik maak wel veel gebruik van dingen uit de hekserij (waar de wicca op is gebaseerd in de jaren '50). Misschien was het niet zo heel erg goed uit mijn post op te maken, maar ik geloof dus dat die energie zich overal bevindt en dus ook in de natuur. Ik 'gebruik' de elementen zelf ook en heb ook voor elk element wat op m'n kamer staan.
Ik weet niet wat je verstaat onder heksengoden, maar heksen kiezen vaak een god of godin bijvoorbeeld uit de Egyptische of Griekse mythologie.

Phedre
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door Phedre » 26 feb 2004 22:28

[uote="Dracul"]Hebben wij (bewoners van de aarde) gewoon heel veel geluk of is er een God die alles heeft geregeld en in gang heeft gezet? :?[/quote]
Wij bestaan op Aarde, simpelweg omdat we KUNNEN bestaan op Aarde. Was het niet mogelijk geweest, dan hadden we nooit bestaan...:-) Het is gewoon wetenschappelijk volledig verklaarbaar waarom wij bestaan, ik geloof absoluut niet in de Invloed der Goden. Mijn mening over godsdienst staat in een ander topic nogal duidelijk...:-)
the Pelican schreef:Wellicht een klein beetje offtopic (afhankelijk van hoe je de vraag van dit topic interpreteerd):
God, wat men ik het daar mee eens! Wij gaan het Guiness Book of Records in als de meest desctructieve soort ever. Niets om trots op te zijn. Aarde heeft idd pech gehad toen wij een bepaalde afslag namen in de snelweg van de evolutie. Ik denk dat onszelf uitroeien onze laatste (en enige) goede daad zal zijn. Amen...:-)

Dracul
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Dracul » 27 feb 2004 11:01

Daenerys schreef:Maakt dat nou werkelijk nog wat uit? Ik stem niet, het kan me namelijk niet zo heel veel schelen of het wel of niet bestaat. Ik vind dit een typische achterhaalde jaren 50 vraag en dacht dat we er wel aan voorbij konden gaan.

Het maakt niks uit, zou een mooie keuze zijn.

Ik heb niets tegen mensen die geloven, of mensen die niet geloven. Ik ga toch niemand opleggen wat ik denk? Of dat nou het één of het ander is.
Tynvyrr schreef:Groot gelijk, Daenerys, een achterhaalde en stomme vraag. :?
Wat mij vooral stoort is dat woordje 'bestaan'. Moet iets 'bestaan' om er in te geloven en om je daardoor gelukkiger en beter te voelen? Don't think so. Volgens mij is er hoedanook niets dat bestaat, dus op dat vlak ben ik redelijk sceptisch, ik houd er zelfs een eigen filosofische theorie op na, gebaseerd op het beeld van botsende bolletjes (ik start er wel een topic over als ik het helemaal heb ontknobbeld, en alle paradoxen en hiaten heb opgelost... :s ;) )
Het is dan wel een achterhaalde vraag, maar ik dacht dat dit forum er was om te discussieren en meningen aan te horen. Het is interessant om te zien dat er veel mensen wel geloven, maar dan op een andere manier en niet meer op de 'traditionele' manier. Zal wel iets met de toenemende individualisering te maken hebben. Mensen uit de jaren '50 vroegen zich dat misschien af, maar ik vraag me dus af hoe mensen er anno 2004 over denken. Het gaat niet zozeer om de vraag (ik ben persoonlijk van mening dat die niet te beantwoorden is en er ook niet zoiets is als 'de waaheid'), maar om de reacties en meningen. Ik had graag een optie iets anders toegevoegd, maar kwam er pas te laat achter en toen kon het niet meer.
In plaats van 'bestaan' lees dan 'geloof'. ;)

Fingolfin
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fingolfin » 27 feb 2004 11:36

Phedre schreef: Ik denk dat onszelf uitroeien onze laatste (en enige) goede daad zal zijn. Amen...:-)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Amen too that!

Plaats reactie