Tomaat: Groente of fruit?

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Tomaat: Groente of fruit?

Groente
19
70%
Fruit
8
30%

Totaal aantal stemmen: 27

MelekKalbi
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door MelekKalbi » 16 sep 2005 10:15

Fruit!! Waarom? Ehm omdat ik groenten altijd verwerkt; dus koken, stomen, stampen, roerbakken whatever. Maar tomaat kun je gewoon zo eten, dus vindt ik het fruit :P .

En aardappel vindt ik geen van beiden, net wat Glamdring al zegt: op je bord ligt aardappelen, groente en vlees (naja vleesvervanger bij mij).

.:Melek:.

Fitz
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Fitz » 16 sep 2005 14:11

Ik vind dat een Tomaat fruit is,

Ik heb het ook even in het Ethomologischwoordenboek opgezocht.

Het woord fruit komt van vrucht, en in het woordenboek staat dat tomaat een vrucht is.

Voor mij is de tomaat dus fruit.

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 16 sep 2005 19:26

MelekKalbi schreef:Fruit!! Waarom? Ehm omdat ik groenten altijd verwerkt; dus koken, stomen, stampen, roerbakken whatever. Maar tomaat kun je gewoon zo eten, dus vindt ik het fruit :P .

En aardappel vindt ik geen van beiden, net wat Glamdring al zegt: op je bord ligt aardappelen, groente en vlees (naja vleesvervanger bij mij).

.:Melek:.
True. Edoch: een wortel kan je toch ook rauw eten? En tomaten verwerk je ook in tomatensaus, spaghetti en dergelijke...

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 16 sep 2005 20:26

Fitz schreef:Ik heb het ook even in het Ethomologischwoordenboek opgezocht.

Het woord fruit komt van vrucht, en in het woordenboek staat dat tomaat een vrucht is.
Fitz, als ik het goed heb dan ga je er vanuit dat omdat er ergens staat dat fruit in alle gevallen een vrucht is dat een vrucht ook in alle gevallen fruit is. Dit is in mijn ogen niet het geval. Een dennenappel is bijvoorbeeld een vrucht maar dat zie ik toch echt niet als fruit.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 16 sep 2005 22:58

Daarbij moet ik Ys wel gelijk geven. Bonen bijvoorbeeld zijn peulvruchten. Het zijn dan ook vruchten van de bonenplant. Toch worden bonen niet als fruit gezien.

~ Agravaìn ~

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 17 sep 2005 16:14

Agravain schreef:Toch worden bonen niet als fruit gezien.
Ik heb op Roskilde en ook in Copenhagen kraampjes gezien die niet anders deden dan bonen / peulvruchten verkopen die als gezond snoep werden opgegeten. Ik kan me dat eigenlijk alleen maar van fruit voorstellen. Als die bonen namelijk verkocht werden in een stalletje wat ook andere vruchten verkocht, dan was dat allemaal fruit (appels, bananen, meloen, ...).

Misschien zijn bonen dan dus ook wel fruit :P .

Is het niet zo dat alles wat onder of direct op de grond groeit groente is en wat daar boven hangt fruit?

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 17 sep 2005 19:34

Grappig dat je dat zegt. Heb vandaag toevallig een stuk in de krant gelezen over gezonde "snoepjes". Dit zijn dan mini groente en fruit, zoals mini komkommertjes, paprika's, tomaatjes, worteltjes etc. Deze zijn zoeter dan hun grotere variant en worden als gezond tussendoortje verkocht. Schijnt nu in nederland ook in opkomst te zijn.

~ Agravaìn ~

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gwywen » 16 sep 2008 10:16

Oef, dat viel niet mee, zo'n eeuwenoud topic uit de krochten van Aeon omhoog sleuren.
Maar een quote op Wikipedia bracht het toch even terug in de actualiteit:
Wikipedia schreef:Wist u dat de tomaat een vrucht is? In de Verenigde Staten geldt de tomaat echter als een groente, omdat het Amerikaanse hooggerechtshof in 1893 aldus besliste.
Zo zie je maar, als je lang genoeg wacht, komt op alle vragen een antwoord. :-D

Wat die laatste posting van Agravain betreft: bij Aldi hebben ze sinds kort heerlijke snoeptomaatjes :kwijl:

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 16 sep 2008 15:47

Het zegt al aardig wat dat er een hooggerechtshof aan te pas moest komen om uitsluitsel te geven. Toch heb ik zo'n vermoeden dat dit vraagstuk nog jaren de gemoederen zal bezighouden. ;)

Andreoden
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Andreoden » 16 sep 2008 20:20

Aah die goede oude discussie :) die kom je ook op elk forum tegen he ^^
Al veel mensen hebben me proberen ompraten, sommige met zeer goede en gestaafde argumenten, maar voor mij blijft een tomaat nog altijd groenten. Zeggen dat groenten een fruit is geeft je wellicht een geleerder en wetenschappelijker imago, maar daar moet ik als industriel ingenieur in wording niets van weten hoor :P

Daarom dus Groenten!!
Ne kouwe pla is toch ook ni van fruit gemaakt ? :p

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 17 sep 2008 07:20

Andreoden schreef:Ne kouwe pla is toch ook ni van fruit gemaakt ? :p
Bij mijn weten zit daar af en toe toch ook eens iets als perzik of ananas bij hoor...

(we hebben het hier over een koude schotel, ik denk niet dat ze daar in Nederland kouwe pla tegen zeggen ;-) )

Andreoden
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door Andreoden » 17 sep 2008 09:24

Echt? :p Bij ons is een "koude schotel" (okee dan AN :D) toch meestal fruitloos, maar dat zal wel een kwestie van gewoonte zijn zeker?

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 19 sep 2008 19:25

Voor het verschil tussen groente en fruit speelt denk ik meer dan alleen de herkomst of doel. Het gebruik ervan is ook erg belangrijk of het tot fruit of tot groente wordt bestempeld. Bij fruit denk je toch eigenlijk altijd aan het resultaat dat na een bevruchte bloem ontstaat. Fruit is, volgens mij ook altijd rauw te eten, en wordt ook meestal apart gegeten. Groenten zijn echt een onderdeel van een maaltijd, waarbij ook andere zaken worden gebruikt, zoals vlees en aardappelen.

Als je meer naar de kenmerken van gebruik kijkt levert juist een tomaat ook een twijfelachtig beeld op. Neem bijvoorbeeld een appel: deze wordt het meest los gegeten en niet door een maaltijd verwerkt. Een tomaat wordt zowel los gegeten als in maaltijden gebruikt.

~ Agravain ~

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 20 sep 2008 09:09

Agravain schreef:Neem bijvoorbeeld een appel: deze wordt het meest los gegeten en niet door een maaltijd verwerkt.
Toch is het in combinatie met bleekselderij, kokos en een zoet woksausje heel lekker door de rijst. :P

Asger
Toerist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Asger » 20 sep 2008 12:54

Er is appeltaart, en mijn moeder doet stukkjes appel bij de sla. En stooft ze samen met wild.
maar volgens mij is een tomaat een groente :D

Plaats reactie