Tomaat: Groente of fruit?

Over alles en niets. Filosofeer over het leven, de dood, politiek en de eeuwige vraag... is een tomaat nu groente of fruit?

Moderator: Beheerders

Groente
19
70%
Fruit
8
30%

Totaal aantal stemmen: 27

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 15 sep 2005 11:48

Na anderhalfjaar van twijfel, wil ik het nu dan toch eindelijk wel weten. Het staat al zo lang in de omschrijving van dit (sub-) forum, maar nooit lijkt iemand de vraag te durven stellen:

Is een tomaat groente of fruit?

Zelf denk ik het overigens al lang te weten. Volgens mij is het fruit. Argumentatie is helaas al een tijdje zoek geraakt ergens achter in mijn hoofd.

... Maar wat denken jullie? :P

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door neffalathiel » 15 sep 2005 12:24

Groente. Vind ik. Waarom? Al slá je me dood... ;) Ik weet het niet, maar bij fruit denk ik aan iets als appels en citroenen, zoet of zurig. Niet tomatig.

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 15 sep 2005 12:52

Groente!!!

Wat maakt voor mij groenten groenten en fruit fruit: Groenten eet je over het algemeen bij je avondeten (boontje, prei, sla, en ook tomaat) en fruit eet je als tussendoortje of "snoepje"

(natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals abrikozen in olie bij de barbecue of ananas op de croque monsieur, maar ik beschouw een tomaat als GROENTE!)

(nog iets dat kan tellen is misschien het feit dat het meeste fruit groeit aan bomen, en tomaten aan struiken groeien (aarbeien ook, dus da's ook al niet waterdicht meer 8) )

Leuke disucssie (volgende in de reeks: Wie Was er Eerst: "De Kip of het Ei?")
Laatst gewijzigd door glamdring op 16 sep 2005 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Beriador
Hemelkenner
Contacteer:

Ongelezen bericht door Beriador » 15 sep 2005 13:52

Ik vind het groente, een beetje dezelfde redenen als hiervoor genoemd, groente eet je bij je avondeten (dus ook tomaat) en ik denk bij fruit inderdaad aan appels, peren enz. noem het maar op maar niet aan tomaten.

Groeten,

Beriador

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 15 sep 2005 14:30

Wikipedia schreef:Verschil tussen groente en fruit

Het verschil tussen groente en fruit hangt af van het standpunt van waaruit men de zaak bekijkt:

Culinair
Het verschil tussen groente en fruit is niet zozeer welk plantendeel het betreft, maar of het bij de hoofdmaaltijd resp. als nagerecht dan wel los van een maaltijd wordt gegeten. Vooral de tomaat is hier een twijfelgeval; deze wordt tot de groenten gerekend. In verschillende landen wordt ook de aardappel tot de groenten gerekend. In 1893 besliste de Hoge Raad in de Verenigde Staten dat de vrucht van de tomaat wettelijk als groente (en niet als fruit) moet worden beschouwd. Het proces was aangespannen in verband met de verschillende belastingtarieven die golden voor vruchten en groenten. Zie verder het artikel Nix v. Hedden op de Engelse Wikipedia.

Tuinbouwkundig
Alles wat aan een kruidachtige plant groeit is groente, alles wat aan een houtachtige plant groeit is fruit. De uitzonderingen zijn hier de aardbei en de druif, die tot fruit worden gerekend.

Plantkundig
Fruit heeft, gezien vanuit de plantkunde, uitsluitend betrekking op (schijn-)vruchten, terwijl groente betrekking kan hebben op alle eetbare delen van een plant.
Het lijkt er dus op dat "tomaat is groente" het wint van "tomaat is fruit".

the Pelican
Kind van de kosmos

Re: Tomaat: Groente of fruit?

Ongelezen bericht door the Pelican » 15 sep 2005 15:11

Beter lezen de volgende keer, Ys:
the Pelican schreef:Maar wat denken jullie? :P
Er staat "wat denken jullie" niet "wat kunnen jullie hierover online vinden" ;)

Lasmes
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Lasmes » 15 sep 2005 16:00

Een tomaat is in mijn ogen groenten, Waarom? Heel simpel omdat ik opgegroeid ben met het "tomaat is groente" principe. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord dat een tomaat fruit zou kunnen zijn. Bij mij is het net als komkommer een groetensoort die heerlijk op een broodje gezond past. Ook heb ik nog nooit van Tomatenjam gehoord. (het enige fruit op brood is jam naar mijn idee. Of vergis ik me nu?) Lijkt me trouwens ook helemaal niet lekker :P

Groetjes,

Lasmes

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 15 sep 2005 16:20

glamdring schreef:Groente!!!

Wat maakt voor mij groenten groenten en fruit fruit: Groenten eet je over het algemeen bij je avondeten (boontje, prei, sla, en ook tomaat) en fruit eet je als tussendoortje of "snoepje"

(natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals abrikozen in olie bij de barbecue of ananas op de croque monsieur, maar ik beschouw een tomaat als FRUIT!)

(nog iets dat kan tellen is misschien het feit dat het meeste fruit groeit aan bomen, en tomaten aan struiken groeien (aarbeien ook, dus da's ook al niet waterdicht meer 8) )

Leuke disucssie (volgende in de reeks: Wie Was er Eerst: "De Kip of het Ei?")
Ik kan natuurlijk een lang betoog houden over wat ik vind maar dit dekt de lading al. Verder heeft Ys gelijk dat het inderdaad dat is, maar dat is wel heel erg simpel.

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 15 sep 2005 16:21

Voor mij is het eigenlijk heel simpel: Tomaat = groente. Waarom? Tomaat is een plant die lid is van de nachtschade-familie, net als de aardappel en de paprika. Omdat ik die allebei groenten vind, is de logische conclusie:

Tomaat = groente :-D

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 15 sep 2005 16:26

glamdring schreef:Groente!!!
.. en even later in zijn betoog:
glamdring schreef:ik beschouw een tomaat als FRUIT!
Ja, wat is het nou? Groente of fruit? :P

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd » 15 sep 2005 16:27

the Pelican schreef:Er staat "wat denken jullie" niet "wat kunnen jullie hierover online vinden"
Grimreaper schreef:Verder heeft Ys gelijk dat het inderdaad dat is, maar dat is wel heel erg simpel.
Tja, over dat soort dingen denk ik simpel dus denk ik dat het groente is. :P

delea
Kosmonaut

Ongelezen bericht door delea » 15 sep 2005 18:26

Mijn vroegere lerares biologie heeft me ooit verteld dat tomaat fruit is, en dat was in de tijd dat ik de leerkracht nog als alwetend beschouwde (ze gaf toen de uitleg die hierboven bij 'plantkundig' staat en die vind ik zeer plausibel). Dus zeg ik:

Tomaat: Fruit!

Overigens, ik heb aardappels nooit als groente gezien, hoor, aphrael - en, nu ik toch bezig ben, paprika ook niet.(ik doe weer moeilijk... :-D ) Tja... In elk geval, de scheidingslijn tussen groente en fruit is en blijft vaag.

flynn
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Ongelezen bericht door flynn » 15 sep 2005 18:52

Ik volg de theorie van Aphrael dat een tomaat lid is van de nachtschade familie net zoals aardappel en daarom volgens mij ook groente is.
En bovendien heb ik bij een tomaat meer het idee van groente dan fruit, is zo met de groentelepel ingegoten.

Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain » 15 sep 2005 19:38

Tomaat = Fruit.

Waarom weet ik niet maar ik vind tomaat fruit. Als ik het rijtje groenten vlees aardappelen voor mijn ogen heb zie ik bij groenten: boontjes, bloemkool, spinazie etc etc. De combinatie tomaten vlees aardappelen heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien, terwijl ik wel mensen ken die bijvoorbeeld een tomaat als fruit eten.

~ Agravaìn ~

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 16 sep 2005 00:16

Foutje van mij Pel, is ondertussen al opgelost.

Aardappelen beschouw ik noch als groente noch als fruit maar als iets totaal anders (3 items op het bord bij het avondeten: Aardappelen of dergelijks, Groenten en Vlees, dus aardappelen zijn naar mijn gevoel geen groenten)

Plaats reactie