Ysgrublaidd: Nathan Blaidd, Steengroeve

Dit is waar het allemaal gebeurde.

Moderator: Midwinter

Chaman
Hemelkenner

Ongelezen bericht door Chaman »

'Vertrouwen... Ach, alles wat je deed, zei, 't zou allemaal een grote leugen kunnen zijn. Frygt had het fout over je kunnen hebben,' antwoordde Io na enig nadenken. 'Ons plan...' vervolgde Geert, 'We weten dat we als we in de grote zaal zitten geen schijn van kans hebben. Onze enige kans op ontsnappen zou op een moment als dit moeten zijn, maar hoe vinden we ooit de weg hieruit? Of we zouden per toeval in de ruimte van "Het Glas" moeten komen, daar is Aris ooit nog geweest toen hij een kleine jongen was. Hij zegt vandaar de weg terug naar buiten te vinden... Maar hoe komen we ooit op een plek als die als we nu al niet weten waar we zijn? Onze situatie is ronduit hopeloos.'
Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ysgrublaidd »

“Als jullie op eigenhoutje op die manier proberen te ontsnappen dan is het ook hopeloos.” Nathan sloeg zijn beide pikhouwelen weer in de wand en sloeg en stuk uit de wand. “Zorg dus dat je iemand vindt die je de weg kan wijzen.” Hij keek heel even achterom, om de reactie van zowel Geert als Io te bekijken. “De enige die hier de weg weten zijn de opzichters.” Reageerde Io. “Dan moet je dus een opzichter hebben om hieruit te komen.”
”En jij dacht dat je er zomaar ééntje de weg kon vragen.”
“Nee dat niet nee. Kijk, het is net als dit werk. Je moet op het juiste moment op de juiste plaats toeslaan. Het enige probleem is dat wanneer je er ééntje te pakken hebt, de anderen snel achter je aan komen.”
“En dus is de situatie hopeloos.” Riep Geert.
“Niet als je alle opzichter in één keer pakt.”
“En hoe dacht je dat voor elkaar te krijgen?” Was Io’s vraag.
“En dat is dus nog even een probleem. Er zijn genoeg slaven om alle opzichters te overmeesteren. Alleen zitten deze allemaal in kleine groepen, die per keer aan het werk worden gezet. Op die manier kunnen de opzichters controle houden over de slaven, maar wat als alle groepen bij elkaar zijn?” Nathan keek met een opgetrokken vragende wenkbrauw naar Io en Geert.
Chaman
Hemelkenner

'Dat zijn er zoveel... Te veel om ineens alle opzichters te kunnen overmeesteren. Het zou te langzaam gaan,' bromde Io. 'We hebben geen plan, en als we een plan hebben, hoe kunnen we die dan aan de anderen laten weten?'
'Pas op! Opzichter!' Hoorde ze vanachter zich, waarna de wezen zich voordeden alsof ze werkten. Nadat het gevaar geweken was ging Nathan verder: 'Dat weet ik nog niet... Maar er moet toch een manier zijn om de anderen te waarschuwen zonder de opzichters achterdochtig te krijgen?'
'Achterdochtig zijn ze al,' antwoordde Geert. 'Vraag dat maar aan al de gemartelden.'
Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

“Misschien dat ik dat ook wel een keer doe.”
“Natuurlijk Nathan, al zul je weinig informatie uit hen krijgen. De meeste sluiten hun geest af voor de omgeving.”
“Dat is een probleem waar ik later wel over nadenk. Io, hoeveel afdelingen denk je dan dat er nodig zijn voor een dergelijke actie?” Io dacht na.”Een stuk of drie, vier misschien.”
“Goed. Dan is het volgende probleem: hoe maken we contact met de afdelingen?”
Alle drie bleven ze stil zwijgen. Geen één had er op dit moment een oplossing voor. Uiteindelijk riep Nathan: ”Ik zal eerst nog maar eens met Frygt gaan babbelen, en kijken of ik niet met een gemartelde kan spreken. Hoe moeilijk dat ook gaat worden. Hoe ver staan we eigenlijk met het behalen van het minimum.”
“We zitten nog op de goede koers.” Antwoordde één van de vrouwen.
“Plots kreeg Nathan een ingeving. “Hoe zit dat trouwens met de wezens die het eten ophalen? Die gaan in kleine groepjes uit de cel, hebben die geen contact met de andere afdelingen?”
Chaman
Hemelkenner

'Nee...' antwoordde Io met enige terughoudendheid. 'We worden door twee gangen heen gestuurd totdat we in de keuken zijn, daar is niemand en niets anders dan het voedsel en drinken van die dag.'
Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

“Wat een moeite hebben die opzichters zich gemaakt zeg.” Nathan schudde met zijn hoofd heen en weer. En dat allemaal om de afdelingen goed gescheiden te houden “Goed, dus aan die oplossing hebben we niks. Een ander idee heb ik zelf op dit moment niet, maar misschien dat die nog opduikt te zijner tijd.” Nathan keek de twee heren aan en vroeg: “kan ik te zijner tijd op jullie rekenen en ook op de andere?”
Chaman
Hemelkenner

'Zeker weten, al zie ik nog niet hoe wij u kunnen helpen, noch zou ik weten hoe wij hieruit zouden kunnen ontsnappen... Al zou u onze hele afdeling in kunnen lichten over een grote opstand, hoe zouden we hier dan ooit uit kunnen komen? Of de andere afdelingen kunnen bereiken?' Io schudde zijn hoofd. 'Wij zullen u volgen, Nathan, zolang uw plan getuigen zal van een gezond verstand en het niet onmiddellijk verworpen moest worden.

De rest van de werktijd was de groep stil, elk in eigen gedachten verzonken. 's Avonds laat kwamen ze weer terug in de ruimte waar ze eerder ook al zaten, zo te zien dezelfde ruimte, met dezelfde afdeling. Het groepje waar Nathan de dag mee had doorgebracht zocht een plaats aan de rand, tegen de rotsen. Frygt stond bij een aantal mannen in het midden van de ruimte, zo te zien in een heftige discussie verwikkeld.
Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Rondkijkend door het vertrek zag Nathan dat de meeste mensen uitgeput waren en daarom probeerden om een comfortabel plekje te bemachtigen. Het liefst een plek tegen de wand, met een vlakke ondergrond die vrij was van gesteente en andere rotzooi. De meeste hadden handen die rood gloeiden van de schrammen. Nathan keek naar zijn eigen handen. Ze branden een beetje en op bepaalde plekken kon hij blaren voelen ontstaan, maar voor de rest mankeerde hij lichamelijk niets. De wonden van de gevangenen zouden verzorgd moeten worden. Dacht hij en liep al richting Frygt om hem te vragen wat de mogelijkheden waren.

“Hoe bedoel je?” hoorde hij Frygt iets te hard roepen tegen de persoon die recht tegenover hem stond temidden van de andere mannen. De man probeerde Frygt wat te temperen en sprak te zacht voor Nathan om het te horen. Frygt heeft het zo te zien te druk. Dacht hij en dus liep hij maar naar het groepje dat hij zo langzamerhand was gaan vertrouwen. Het groepje waarmee hij de hele dag al had opgetrokken. Jurgoo zag er zeer zwak uit. Deze dag had hem zo te zien zeer gesloopt en voor dat ze met het werk waren begonnen leek hij al een van de zwakkere. De twee vrouwen Hui en Lora zagen er niet zo vermoeid uit maar hadden wel veel schrammen op hun handen, armen en benen van het slepen met de rotsblokken. Bij Reza was de situatie niet veel beter. Io zag er vermoeid uit maar had alleen maar blaren op zijn handen van het houwen met het pikhouweel net als Geert, alleen deze keek nog wat frisser uit de ogen.

“Mag ik jullie even storen?” Vroeg Nathan aan de groep.
“Doe maar,” Riep Geert als eerste en Io sloot zijn mond voordat deze zijn woorden kon uitspreken. “dat geeft wat afleiding.”
“Hoe kom ik, zonder dat ik mij in de problemen werk, in contact met een opzichter.”
Io richtte zich op en leek nu een stuk helderder. “WAT? Contact opnemen met een opzichter. Ben je helemaal van de pot gerukt. Er zijn maar enkele die dat privilege hebben en één daarvan is Frygt.”
“Dan moet ik het dus toch via Frygt regelen.” Nathan draaide zich om en wilde net weglopen toen Io vroeg: “En wat was jij dan van plan om met de opzichter te bepraten?”
Nathan bleef staan. “Ik zal jullie niet verraden, als je dat soms probeert te suggereren.”
“Dan is het goed, maar wat wil je dan wel met hem bespreken.”
Nathan draaide zich weer naar de groep om en boog zich richting Io “Ik weet niet of je ooit goed om je heen hebt gekeken, maar de mensen kunnen hier wel wat lichamelijke verzorging gebruiken. Ik heb wat kennis daaromtrent, maar daarvoor heb ik wat dingen nodig. Ik wou de opzichter vragen of deze dat kan regelen.”
“En jij denk dat ze je dat zullen geven?” Het was ditmaal weer Geert die de vraag stelde.
“Eigenlijk wel ja. Het is namelijk niet alleen beter voor de wezens hier, maar ook voor de productie. Dus beter voor de opzichters.”
Chaman
Hemelkenner

'Dan ken je Hyar nog niet, die ziet ons het liefste lijden. Maar goed, probeer het!' zuchtte Io. 'Maar je hoeft niet meer op Frygt te wachten, hij komt al hier naar toe, misschien wil hij iets van je.'

'Nathan, ik zie dat je de groep al hebt gevonden?'
'Ja, maar ik wilde je eigenlijk nog iets vra-...'
'Later, de samenkomst is over zeven dagen. Iedereen zal er zijn, vijftien afdelingen van elk ongeveer honderd man en vrouw sterk. Per afdeling minstens dertig bewapende opzichters, plus een hoofdopzichter. Dat is in totaal vierhonderdvijftig bewapende opzichters, vijftien hoofdopzichters, waarvan vermoedelijk Hyar de leiding zal krijgen, en de Norse zal er ook zijn, vergezeld door een aantal persoonlijke lijfwachten.'
Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

“Eén op drie dus als we alle gevangenen tot actie kunnen brengen. Als iedereen niet tegelijk in actie komt dan zal die voorsprong heel snel afnemen door dat zij bewapend zijn en wij zo goed als niet. Een directe aanval is dus niet de oplossing. Wie is trouwens die Norse?” Sprak Nathan.
“Dat is de eigenaar van deze hel.”
“Ah, een belangrijk persoon dus.” Nathan dacht na. Als we die te pakken kunnen krijgen stijgt onze macht hier binnen deze natuurlijke muren. Als we de juiste plek innemen tijdens de samenkomst dan hebben we de rest van de afdelingen niet nodig. Al zullen er waarschijnlijk wel enkele wezens sneuvelen voordat de Norse door één van ons in bedwang wordt gehouden.
“Enig idee hoeveel lijfwachten de Norse meeneemt?”
“Dat zullen er waarschijnlijk teveel zijn.”
“Volgens mij hebben we de opzichters in onze macht als we de Norse in onze macht hebben.”
“Waarschijnlijk wel, maar hoe wou je hem in je macht hebben. Het kan hem niets schelen wat ons overkomt.”
“Wat je zegt. Wat ons overkomt. Maar wat als hem wat kan overkomen? Omdat er bijvoorbeeld een mes onder zijn keel wordt gehouden.?”
“Nee, nee… dat gaat je nooit lukken. Teveel bewaking om hem heen. En dan bedoel ik niet alleen zijn lijfwachten, maar ook de opzichters.”
“Dan moeten er dus een afleiding zijn om deze voor een korte periode weg te lokken.” Nathan glimlachte naar Frygt en zijn ogen stonden vol pret. “Het is een kans misschien een kleine kans, maar ik wil het in ieder geval proberen.”
Chaman
Hemelkenner

'Wat heb je in gedachten, Nathan? Waar denk je aan?' vroeg Frygt nieuwsgierig. 'Ik zie aan je ogen dat je een idee hebt en wat het ook is, ik denk dat je best wel een kans hebt tot slagen. Ik zal je volgen Nathan, al zijn mijn botten te krakkemikkig om nog een gevecht aan te kunnen gaan met welke opzichter dan ook. Ach, ik denk dat dat de kracht is van de Norse, hij gebruikt ons en verzwakt ons zo dat we nog wel kunnen werken, maar geen verzet meer kunnen bieden... Ach jongeling... Ik - Ik...' De oude man zakte in elkaar voor de ogen van de halfreus. Nathan keek verschrikt naar de oude man.
'Frygt! Wat is er?'
'Nathan... Ik denk niet dat ik het redden ga... Hij heeft me te pakken gekregen, die zak van een Norse... Ik...' De adem stokte in de keel van de oude, maar toch zo jonge man. Een korte tijd kwam er nog een piepend geluid uit de keel van Frygt, maar na enige tijd stopte ook dat levensteken.

Een kring van alle wezens in de ruimte was om het tweetal heen gaan staan, enkelen liepen naar Frygt. Een van hen controleerde de hartslag van de man en keek vervolgens op naar Nathan. 'Zijn laatste adem is uitgeblazen, baas.'

Nathan, blind van woede en ontsteltenis, beende zich uit de cirkel. 'Waarom nu? Nog een week, dan... Hij had in vrijheid moeten sterven verdomme!'
Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

De wand opende zich en er werd een jonge man naar binnen geduwd. Hij struikelde over zijn eigen benen en kwam met een smak op de grond terecht. Hij rolde zich op zijn rug en keek richting de deur, maar deze was al weer een wand geworden. “Was is dit?” Klonk de stem van de jongen verbaast.

Nathan herkende de stem. “John?” Vroeg hij. “John, ben jij dat?” De jongen keek om, zag Nathan, duwde zichzelf overeind en rende naar de halfreus toe. Enkele van de gevangenen stapten voor Nathan om zodoende de weg voor de jongen te versperen. Nathan duwde ze aan de kant, “Het is al goed.” en liep op de jongen af. De jongen sprong in de armen van de halfreus en omhelsde hem. “Hier zit je dus.” Het was geen vraag. “We snapten niet waar je was toen je gisteren niet naar huis was gekomen. Dus ben ik je gaan zoeken en toen werd ik neergeslagen…”
“Ze hebben jou dus ook te pakken gekregen de schoften.” Ze keken elkaar aan. Nathan zette John weer neer. Verdomme, nu hebben ze ook al familie van me te pakken. De woede begon bij Nathan steeds harder te branden. Hij moest hier een eind aan maken en zo snel mogelijk. Nog zeven dagen en de hel breekt hier pas echt los. Ik zweer het in de naam van alle goden, bekend en onbekend.
Chaman
Hemelkenner

'Wat doen we nu, Nathan?' Nathan bleef stil, zijn gedachten maalden door zijn hoofd. Ja, wat doen we nu? Ik denk... Misschien moeten we eerst deze groep tot een eenheid maken. En een plan, we hebben een goed plan nodig. En natuurlijk, een klein betrouwbaar groepje, de leiding, de top.
Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

“Wie is dat?” Nathan schrok op uit zijn gedachten. “Hé, watte?” Hij zag dat John wees op het lichaam van Frygt. “Wie is dat?”
“Eén van de gevangenen die…die eigenlijk hier uit had moeten komen.” John keek hem vragend aan en Nathan ging verder, “Laten we hopen dat hij één van de laatste is geweest.” Nathan greep John bij de schouders en voerde hem naar de groep van Io, stelde iedereen aan hem voor en visa versa. “Kijk John we zitten gevangen in een steengroeve. Dit hier is één van de vele cellen en staat beter bekend als leefruimte C. Het leven is hier hard en de meeste mensen geven het na een korte tijd op. Het leven bedoel ik dan John, want dat is volgens de meeste nog steeds de enige manier om hieruit te komen.”
“Maar is er…” Probeerde John tussen Nathans verhaal te komen. Nathan maande hem tot stilte. “Laat mij eerst het hele verhaal vertellen er is later tijd voor vragen. Er is volgens mij wel een mogelijkheid en namelijk op de dag dat alle cellen bij elkaar worden gebracht voor een toespraak van de Norse. Het schijnt een bijzonderheid te zijn dus waarschijnlijk een éénmalige kans op ontsnappen. Contact met andere leefruimten bestaat er nog niet, maar ik ben nog van plan om daar verandering in te brengen. Het betekend des al niet te min dat we op dit moment niet kunnen rekenen op deze andere leefruimten voor eventuele steun tijdens de ontsnapping.”
“Maar we kunnen…”
“Stil John, luister nou eerst. Ik ben niet van plan om anderen hier te laten. Dat kan ik gewoon niet. En de kans op het hieruit komen is groter, als er zoveel mogelijk mensen met ons mee doen. De kracht van de opzichters is gewoon te groot. Mijn plan is in grote lijnen als volgt: De Norse zal een toespraak houden, hij is de baas van deze toko, en zal daarom ook ons doelwit zijn. Omdat hij zo belangrijk is zal hij veel beveiliging om zich heen hebben. De enige manier is dus om die beveiliging van hem weg te rukken. Mijn plan is dus om een afleiding te organiseren, waarna een selectieve groep de Norse kan grijpen. Levend en wel, want dood hebben we niks meer aan hem. Snap je waar ik heen wil John en jullie trouwens ook?” Nathan keek John en de groep van Io kalm aan.
“Heb je al een idee over die afleiding?” Het was Io die dit vroeg, “Nog niet helemaal. Jullie horen het wel als ik er zeker van ben. Kan ik in ieder geval op jullie rekenen?”
Chaman
Hemelkenner

"Dat weet je Nathan, dat hebben we eerder al gezegd. We doen mee zolang je plan een kans van slagen heeft," antwoordde Geert. "Maar voor-..." Geert werd onderbroken door de muur die plots open ging, waarna een zevental opzichters naar binnen liepen. Alle zeven liepen op het lichaam van Frygt af, waarna een van de hartslag controleerde. "Hij is dood, neem hem mee." Droeg hij de andere zes op. De man keek de ruimte rond en zag het groepje van Nathan en John zitten. De man, overduidelijk een no-nonsense Elf in de kracht van zijn leven, liep op het groepje af. "Jij daar." Hij wees naar John. "Volg me, nu." John keek naar Nathan, die hem een knik was dat het goed was. John en de opzichter liepen door de achter hen sluitende wand, achter de zes, Frygt dragende, mannen aan.
"Waarom nam die man John mee?"
"Geen idee, Io... Ik heb geen idee..."
"Waarom deed je niets?"
"Ja, je zat hier maar en-..."
"Omdat we maar eens kans hebben," siste Nathan. "En ik zie die ene kans niet graag in rook opgaan!"

Enige tijd later, de meesten hadden zich al ter ruste gelegd, ging de wand weer open en kwam John weer de C-ruimte binnen. Hij liep stilletjes op de nog wakker Nathan af, die bij de slapende groep tegen een muur aan zat. "Wat is er gebeurd, John? Waar was je?" "Ik - Ze... Ze brachten me naar een kleine ruimte, met een stoel erin. Ik moest erop gaan zitten en toen vertelden ze mij wat ze van mij verwachtten... Ik moest die Frygt zijn taken overnemen, zijn plaats innemen... Maar..."
"Rustig, John... Rustig. Ga maar slapen, kalmeer, laat het allemaal bezinken, morgen kijken we wel verder, oke?"
"Ja Nathan."

Waarom zouden ze John hebben gekozen? Omdat hij nieuw is? Geen invloed heeft? De wezens hier niet kent? Of was het gewoon 'een van de velen'?
Gesloten