Elanor: Dorowinde Bulbar - Gilde

Dit is waar het allemaal gebeurde.

Moderator: Midwinter

Milamber
Kosmonaut

Elanor: Dorowinde Bulbar - Gilde

Ongelezen bericht door Milamber » 21 mar 2005 20:34

Naam: Dorowinde Bulbar
Wil het beroep: Kleermaakster
Innerlijk en uiterlijk: Dorowinde is een meisjesdwerg die erg opgewekt en positief is. Ze is slim en handig En kan razendsnel zijn. Ze heeft voor een dwerg lange donkere haren, en een rond gezicht.
levensmotto: Achter de wolken schijnt altijd de zon.
Leeftijd: 24
Ras: Dwerg
bezittingen: Een knapzak met daarin de een foto van haar ouders, naald en draad en een schaar. Verder heef ze er nog wat geld inzitten. Precies genoeg om een week brood van te kopen.
Achtergrond: Na de dood van haar ouders is ze naar de stad getrokken en is ze gaan werken bij het gilde. Met het geld wat ze verdiend kan ze zichzelf onderhouden en de rest suurt ze naar haar broertjes en zusjes die ze heeft achtergelaten. Ze mist hen heel erg en hoop dat ze ze gauw weer zal zien.
Dorowinde kan erg goed met haar handen werken en maakt als haar kleren zelf. Ze vind het leuk om nieuwe kleren te bedenken en ze te maken.

Mod van dienst: MILAMBER

De kleine dwerg stond voor de noorderpoort. Ze had vrij weinig geld bij zich dus ze nam zich voor om snel geld te zoeken. Ze was in de stad...wat nu?

Elanor
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Elanor » 24 mar 2005 10:05

Twijfelend stond Dorowinde voor de stadspoort. Hij was heel groot, al helemaal voor een kliene dwerg zoals zij. Er waren een hoop mensen op de been. Soldaten en kooplieden liepen overal, en vaak botste er eentje tegen Dorowinde aan, omdat hij haar over het hoofd had gezien. Een jongeman,gekleed in een bruine broek en een vuil overhemd liep Dorowinde omver. Ze viel, en haar knapzak viel open. Al haar spulletjes rolde eruit. Dorowinde stond vlucht op en raapte alles bij elkaar, nog voordat iemand erop kon gaan staan.
'Het spijt me' zei de jongeman, 'gaat het een beetje?'
Dorowinde knikte en veegde het vuil van har rok.
'Ja het gaat hoor. Weet jij misschien een plaats waar ik wat geld kan verdienen? Ik kom niet uit de stad, wil je me de weg wijzen?'
Laatst gewijzigd door Elanor op 01 mei 2005 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber » 24 mar 2005 21:51

'Ik heb eigenlijk een beetje haast.' zei de jongen. 'Het ligt eraan wat je wilt gaan doen. Als je naar het paleis wilt moet je naar het centrum en als je een ambacht wilt uitoefenen moet je gewoon zoeken. Daar is niet een bepaald gebied voor. Maar vraag het anders aan een politieagent. Die zijn hier goed bekent. Ik moet naar me werk. Daaag.'
Voordat Dorowinde gedag kon zeggen was de jongen al weg. Zucht dacht Dorowinde. Het leven is hier een stuk hectischer

Elanor
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Elanor » 25 mar 2005 10:16

'Wat een drukte hier', dacht Dorowinde bij zichzelf, 'laat ik er maar in mijn eentje op uitgaan zodat ik geen andere mensen meer stoor.'
Ze liep onder de grote stadspoort door. Eigelijk had ze in heel haar leven nog nooit zulke gebouwen gezien. waar zij vandaan kwam leefde iedereen hutje mutje op elkaar in kleine houten huisjes. Dorowinde vond het erg knap dat zoiets gemaakt kon worden.
Ze liep een heel eind richting het zuiden. Een paar keer botste ze met voorbij gangers, maar meestal was ze veel sneller. Toen ze bij de rivier kwam, bleef ze even op de brug staan, om over het water heen te kijken. Dorowinde dacht aan haar broertjes en zusjes. Ze moest gauw zorgen dat er geld werd opgestuurd. Ze liep nog een heletijd door. In een klein herbergje wat te drinken ging halen. De herbergier vertelde haar dat er in de stad een hele hoek was waar allemaal gilde mensen aan het werk waren. Toen Dorowinde haar drinken op had, betaalde ze met het weinige geld dat ze had, en ze ging opweg naar de werkplaas. Toen ze er kwam zag ze allemaal kleine huisjes, met uithangbordjes. Ze liep bij de kleermaker naar binnen. De kleermaker was een kleine dikke man.
'Goede middag,' zei hij, 'wat kan ik voor je doen?'
'Ik ben op zoek naar werk,' vertelde Dorowinde, 'mag ik misschien bij u in dienst?'
Laatst gewijzigd door Elanor op 01 mei 2005 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber » 01 apr 2005 09:23

De kleermaker dacht na. Om eerlijk te zijn had hij geen personeel nodig maar het ging wel heel goed en was van plan binnekort zijn zaak uit te breiden. 'Wacht even.' zei hij tegen de kleine dwerg. De ambachtsman verdween in zijn hok om even door zijn administratie te spitten. Het leek erop dat hij genoeg geld had om haar aan te nemen. Hij kwam terug waar de dwerg nog op dezelfde plek stond. 'Hoeveel ervaring heb je? Ach laat ook maar, ik geef je een proeftijd van twee weken. Vertel maar wat je al kan en wat ik je nog moet leren. Ik heet trouwens Iyus ik ben niet zo heel bekend, maar het gaat steeds beter met de zaak. Veel soldaten-klanten. Wij bieden de mensen veel kwaliteit voor een redelijke prijs. In tegenstelling tot veel andere kleermakers.' zei de oude man die Iyus bleek te heten.

Elanor
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Elanor » 01 apr 2005 16:40

'Wanneer kan ik beginnen?' vroeg Dorowinde. Nu ze werk scheen te hebben als een kleermaker, begonnen haar handjes te jeuken, omdat ze aan de slag wilde.
'Kom maar mee' en ze liepen samen naar de achterkant van het huisje. Het was er vrij donker, maar er brande een klein gasbrandertje.
'Hier mag je werken', zei Iyus, 'Neem jij de volgende klant maar, dan kan ik even deze mantel wegbrengen.' Hij pakte een mantel van tafel,
'oh ja, ik ben snel weer terug om de winkel te sluiten, maar zorg jij daar voor als ik weg ben?'
Hij stapte de deur uit, de zon in, en weg was hij.
Nu was Dorowinde helemaal alleen in het kleine kleermakers huisje. Ze keek in het laatje onder haar werkplaats, daarin lag een schaar, een mooiere als diegene die ze zelf in haar knapzak had zitten. maar die had speciale waarde voor haar en dus haalde ze de schaar uit het laatje en stopte haar eigen spulletjes erin.
De bel, die voorin de winkel hing, ging en er liep een donkerharige soldaat naar binnen. Dorowinde ging naar hem toe.
'Wat kan ik voor u doen?'
'Ik heb een nieuw pak nodig, een degelijk, maar mooi pak,' zei de man.
'Dat kan', zei Dorowinde, 'heeft u al enig idee hoe het eruit moet zien?'
De man dacht diep na, eigelijk niet. Het moet degelijk zijn, dat zeker, en fijn zitten, maar ik weet niet hoe het eruit moet zien. Ik wil iets leuks, en vooral geen bruin, want dan lijkt het al zo vies. Hij knipoogde naar Dorowinde, met een ondeugende glinmlag.
'Werk je hier allang?' vroeg hij. Dorowinde vertelde dat ze pas net was aangenomen voor twee weken proeftijd.
'Wat leuk' zei de man, 'ik kom hier altijd, Iyus maakt veel werk van zijn kleren, en zal het nooit toestaan dat mensen er versleten bijlopen in zijn kleren.' Hij knipoogde weer, het scheen iets te zijn wat hij vaker deed.
'Wanneer moet het pak af zijn?' vroeg Dorowinde aan de soldaat.
'Het liefste zou ik het over acht dagen op willen halen', sprak hij. 'Ik ga naar het platteland, naar mijn vader en moeder, en ik wil er graag goed uit zien. en weer kwam daar zo'n ondeugende knipoog. 'Hoe heet je eigelijk?'
'Dorowinde, en jij?'
Laatst gewijzigd door Elanor op 01 mei 2005 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber » 13 apr 2005 18:46

'Ik heet Barsa.' Voor de rest maakte hij geen woorden er meer aan vuil. Snel werden alle maten gemeten en hij vertrok snel. Wel met een knipoog natuurlijk. Toen was ze weer alleen...
Ze besloot alvast te denken over wat ze de soldaat moest gaan maken. Hij was vrij groot, dus er zou veel werk in zitten. Een nieuwe klant stapte ze kleermakerswinkel in.
De klant keek verbaasd toen zij de kleine dwerg zag. Het was een jonge vrouw. Van in de dertig. En heel knap, duidelijk van een goede status. 'Waar is Iyus.' vroeg de vrouw op een deftige manier. 'Ik heb dringend nieuwe kleren nodig, waar kan ik hem vinden?'

Elanor
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Elanor » 21 apr 2005 19:47

'Iyus is kleren aan het bezorgen mevrouw' zei Dorowinde. 'Wat kan ik voor u doen?'
'Ik heb kleren nodig!'
'Oke, gaat u maar even staan, ik zal uw maten opmeten.'
'Oke, maar doe het snel, want ik moet ook weer heel gauw weg!'
Dorowind pakt snel haar meetlint, en nam een heleboel maten op. 'Wat wilt u hebben?' vroeg ze.
'Kleren! Ik moet er toch goed uit kunnen zien!'
Wat is die vrouw bekakt, dacht Dorowinde bij zichzelf. 'Dat is goed mevrouw, heeft u nog voorkeur qua stoffen?'
'Maakt me niet uit, zolang het er niet armzalig uitziet. Nou moet ik weer gaan, wilt u het aan het einde van de week bij mijn adres leveren. Iyus kent mij wel. Zeg hem dat ik hier was.'
'Maar wat is uw naam dan?'

Milamber
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Milamber » 02 mei 2005 10:32

De vrouw draaide zich snel om en zei: 'zijn beste klant.' en snel vervolgde ze haar snelle trend.
Na een tijdje kwam Iyus terug en snel bracht ze hem op de hoogte van alle gebeurtenissen. Iyus wist gelijk wie de vrouw was en keek erg blij toen hij hoorde dat zij langs was geweest. De soldaat vond hij een stuk minder interessant. Iyus keek snel naar al zijn stoffen en zag dat hij stof tekort kwam. 'Dorowinde, ik heb een mooie opdracht voor jou.' Dorowinde kwam al snel bij hem.
'Ik heb veel stoffen nodig. Ga naar de markt en kies daar de mooiste stoffen uit, ik wil het mooiste van het mooiste en de beste kwaliteit, heb je daar verstand van?' Dorowinde knikte. 'Ga dan snel, ik moet snel beginnen.'
Snel legde Iyus uit hoe ze moest lopen, en daar ging ze...

Elanor
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Elanor » 02 mei 2005 10:48

Dorowinde kwam erachter dat het niet zo ver was naar de markt. Bovendien kon je al van ver horen waar de markt was, omdat iedereen om het hardst scheeuwde en zijn producten aan prees. Ze liep langs een heleboel kraampjes. Groente, fruit, vis, kaas en rommel kraampjes. en daar was de hoek met de stoffen. De eerste kraam liep ze heel hard voorbij, omdat de eigenaar er alleen al uitzag alsof hij nodig een bad kon gebruiken. Zijn stoffen zaten bovendien vol met motten gaten. De volgende kraaam viel meer bij haar in de smaak.
'Zoekt u iets speciaals?' vroeg de eigenaar aan haar.
'Ik zoek een rol kartoen, een rol linnen en een rol met dikke wol'
'Kijkt u eens hiernaar' De man wees naar een stapel rollen. 'Dat zijn mijn beste kartoenen rollen, in alle kleuren van de regenboog, en nog meer!'
Dorowinde keek kritisch naar de stoffen. 'Heeft u ook nog linnen?'
'Jazeker' de man pakte een lichtblauwe rol. 'Dit is het enigste was ik nog heb'
De rol zag er lang niet zo mooi uit als de kartoenen rolen, en Dorowinde ging er vanuit dat de man dus niet zo heel profesioneel kon zijn.
'Bedankt' zei ze. 'Ik ga nog even verder kijken.'
Ze ging naar de andere kant van het paadje, waar nog een kraampje stond.
'Goede middag mevrouw, wat kan ik voor u doen?' het leek Dorowinde een aardige vrouw.
'Ik ben opek naar een rol kartoen, een rol linnen en een rol met dikke wol' somde ze opnieuw op.
'Dikke wol hè? Jij komt vast van Iyus.'
'Dat klopt'
'Kom dan maar even aan deze kant kijken.'
Dorowinde liep om het kraampje heen en stond nu aan de andere kant.
'Deze rollen zijn de beste van de stad. Ze zijn duur, ja, maar ik verkoop ze dan ook niet aan iedere lukrake voorbijganger.'
Dorowinde bekeek de stoffen. Ze waren van grote kwaliteit. 'Ik wil graag een rol groen kartoen' Ze wees aan welke ze bedoelde. 'En een rol met donkerblauw linnen. Maar ik zie nergens dikke wol.'

Nahimana Tala
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nahimana Tala » 18 jun 2005 09:31

"Tja, ik wacht nog op een zending, maar ik ben bijna bang dat die is blijven hangen in de haven. Wat je zou kunnen doen is bij Bargus gaan kijken. Die zal vast wel dikke wol hebben liggen." Ze mompelde erachteraan "Misschien zelf wel mijn zending dikke wol." Ze schudde even haar hoofd en overhandigde de rollen stof die Dorowinde had aangewezen. "Hij is wel een concurrent van Iyus, maar aangezien jij nieuw bent, zal hij jou niet herkennen als personeel van Iyus." Ze keek even naar de dwerg die voor haar stond "Tenminste ik heb jou nog nooit gezien, je bent toch nieuw?" Ze lachte. "Als je een beetje vrouwelijke charme in de strijd gooit kun je nog aardig korting krijgen ook."

Zoals je merkt.. ik mag jou spelleider worden. Ik ga mijn uiterste best doen! Als er iets is, just let me know..

Elanor
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Elanor » 18 jun 2005 16:16

te gek dat ik weer kan posten :)
Dus Dorowinde ging op weg naar Bargus. Onderweg bekeek ze allemensen die ze tegenkwam. ze was zo vol van deze nieuwe stad. Ze hoopte dat ze snel een paar vrienden zou krijgen, maar tot nu toe was ze al heel blij met zo'n leuke baan. na een paar dagen begon dorowinde zich zowaar weer vrolijk te voelen. En ze begon te zingen:
"Op een grote paddestoel,
rood met witte stippen,
zit mijn kleine Dorotje,
heen en weer te wippen.
Krak zij de paddestoel,
met een diepe zucht,
allebij de beentje hoepla in de lucht."
Het liedje had ze van haar vader geleerd. Hij had het zelf aangepast voor haar toen ze nog heel klein was, en op paddestoelen kon zitten.
Vrolijk begon ze te huppelen, en ze zingen, en de mensen keken haar een beetje onderzoekend aan. Maar wel met een glimlag. Zo'n vrolijke dwerg zie je niet elke dag.
Toen stond ze stil. Dit moest het winkeltje van Bargus zijn. Ze stapte naar binnen, en de deurbel rinkelde.
"Hallo??" vroeg Dorowinde voorzichtig. "Is daar iemand?"

Nahimana Tala
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nahimana Tala » 21 jun 2005 07:36

De winkel van Bargus was goed gevuld. Het was duidelijk dat hij genoeg connecties had om de beste en mooiste stoffen bij elkaar te kunnen vergaren. Een heel rek met mooie glimmende knopen en glazend garen lachte Dorowinde toe. Hier en daar lagen wat in bruin papier ingepakte pakketten sommigen zonder etiket, sommigen met.
'Kan ik u helpen?!' Een gladde jongeman verscheen in de deuropening. Achter hem kon Dorowinde nog twee andere mannen zien. De ene net gekleed en de ander in een stoffige jas, met vet slordig haar. Een beetje een griezelige kerel. De twee mannen waren in een heftig gesprek verzonken 'Je weet wat de afspraak is, je kunt nu....' Hij wierp Dorowinde vanachter de jongeman een blik toe en ze zag dat hij een lelijk litteken op zijn wang had staan. Niet iemand om in een donder steegje tegen te komen. Het gezicht van de net geklede man stond strak en gespannen en met een rustige armbeweging sloot hij de deur.
'Heer Bargus zelf is momenteel in gesprek, maar misschien kan ik u van dienst zijn.' De jongeman lachte en een kleine gouden tand werd zichtbaar. 'Als u geinteresseerd bent in een elegante jurk, dan zullen wij u zeker niet teleur stellen.' Hij wees naar de verschillende stoffen en pakte een rol zuiver gekleurd zijde dat duidelijk uit het buitenland kwam. 'Deze stof zou perfect voor u zijn. En mochten we niet hebben wat u zoekt...' hij glimlachte zo vriendelijk dat het bijna eng was '... dan zal heer Bargus het voor u vinden.' In het kamertje achter de gesloten deur klonk nog steeds gemompel en gestommel. Het was duidelijk een heftig gesprek.

Elanor
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Elanor » 21 jun 2005 20:26

"Nee, nee, dankuwel" Bedankte Dorowinde haastig. Ze kreeg de rillingen van hem. "Ik zocht eigelijk wat dikke wol, die kon ik op de markt niet meer krijgen.""Werkelijk? Wij hebben hier de beste dikke wol, van de hele stad. En hele grote hoeveelheden. Hoeveel heb je nodig denk je?" Dorowinde dacht diep na. Ze kon deze man natuurlijk niet gaan vertellen dat Iyus, zijn concurrent, zijn matriaal aan wilde vullen. "Voor mijn broertjes en zusjes. Een dikke wollen jas voor allemaal." Terwijl de man de wol bij elkaar verzamelde, hij scheen ervan uit te gaan dat ze heel wat broertjes en zusjes had, luisterde Dorowinde naar wat er in de kamer ernaast toch aan de gang was. Af en toe vertond ze een zinnetje: "...vanavond nog. We moeten optijd zijn..." klonk al iets wat ze afgesproken hadden. En ze hoorde ook een paar keer 'Iyus' voorbij komen. Wat was daat aan de hand?

Nahimana Tala
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nahimana Tala » 27 jun 2005 10:32

Wol, wol, dikke wol. De jonge gladde verkoper voelde de kassa al rinkelen. "Ik ben zo terug! Achter ligt nog een nieuwe zending. Vandaag binnen gekomen." Hij verdween door een tweede deur die hij open liet staan. Dorowinde kon nog net allerlei pakken zien staan en liggen met verschillende labels erop. Labels die heel andere namen en adressen bevatten dan die van Bargus.
In de andere kamer was het gesprek nog steeds gaande. "Die gek wil zijn zaak gaan uitbreiden! Je begrijpt toch ook wel dat ik dat niet kan accepteren! Nu vormt Iyus nog geen enkel probleem, hij heeft veel soldaten als klanten, nou daar zit ik niet op te wachten. Maar als hij gaat uitbreiden ... dan zou hij wel eens in de hogere kringen klantjes kunnen gaan krijgen. En DAT wil ik niet." sprak Bargus. "En nu wil je dat ik hem ervan afbreng om uit te breiden?" gaf de griezelige tweede als antwoord. "Ja! Hoe maakt me niet uit. Jaag hem de stuipen op het lijf, bedrijg hem, jaag zijn personeel weg... Voor mijn part steek je zijn hele voorraad in brand. Zonder stof valt er niet veel te naaien." Bargus nam een zak met geld en overhandigde dat. "Hier is de betaling. Ik ben er zeker van dat je baas hier dik tevreden mee zal zijn. En reken maar dat ik zal weten of het geld op de juiste plaats aankomt." Vervolgens opende hij de deur en zag Dorowinde staan. Er verscheen een brede glimlach op zijn gezicht terwijl hij het kantoor uitliep. "Zo, jongedame. Ik neem aan dat mijn assistent u al helpt? Als er iets is waarmee ik u ter dienste kan zijn.." De griezeligge man kwam ook het kamertje uit. Hij keek Dorowinde even aan. Knikte en liep vervolgens snel weg zonder verder nog een woord te zeggen.
"Tja, zulke lieden moet je af en toe ferm toespreken." Bargus begon een mooi verhaal als excuus voor de aanwezigheid van de man. "Dat kereltje hing hier de hele tijd voor de winkel rond. Dat is niet prettig voor de klanten. Dus ik heb hem even toegesproken.. dat hij maar ergens anders gaat rondhangen. Bij een 'concurrent' of zo. Hahaha, natuurlijk heb ik met de kwaliteit van mijn spullen en werk geen echte concurrentie." Hij knipoogde even. "Wat is mijn assistent voor u aan het opzoeken?"

Gesloten