Inwinyare Aranel, Mai en Virinya: samengevoegd topic

Dit is waar het allemaal gebeurde.

Moderator: Midwinter

Inwinyáre Aranel
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Inwinyáre Aranel » 30 jun 2005 07:59

Kalm blijven, vertelde Selene zichzelf, maar dat was onbegonnen werk. Hij kan niet doorhebben dat ik lieg - ik had niet zo lang op straat kunnen overleven zonder te kunnen liegen. Ze stond op, en de woede trilde ook in háár stem door. Geduld was echt niet haar sterkste punt. 'Priester, als je niet van antwoord op vragen houdt, stel ze dan niet!' Selene zweeg, omdat ze niet wist waarvoor ze het mannetje zou uitmaken als ze nu nog meer zou zeggen.

Mai
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Mai » 08 jul 2005 17:04

Aan het einde van dezelfde dag had Mynn in een van de vele kleine kastjes in haar keuken ruim voldoende verzameld om een heel regiment te eten te geven, en ze begreep dat ze iets te grondig te werk was gegaan. Onopvallend verwerkte ze het eten weer in wat gerechten of legde ze ze terug op hun plaats. Wat ze over had wist ze voor een groot gedeelte in de altijd volle zakken van haar schort te verbergen, en het brood besloot ze openlijk mee te nemen richting de stallen. Ze ging vaker bij de stallen langs als ze veel oud brood had, en het zou niemand opvallen dat het brood dit keer praktisch vers was. Nadat ze een paar stukken aan de paarden had gevoerd deed ze een doek om de rest en liep ze via de achterkant van de stallen ongezien door naar de oude smidse. Dit was een gedeelte van het paleisterrein wat niet veel meer gebruikt werd, aangezien de gebouwen op instorten stonden en de koning structuur wilde, in plaats van de lukraak neergezette gebouwtjes. Enigszins zenuwachtig liep ze de oude smidse binnen, legde het eten achter een aambeeld en ging meteen weer terug, richting de stallen. Na daar haar favorieten nog wat overgebleven stukjes brood te hebben gevoerd liep ze door naar haar kamer.

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 12 jul 2005 14:57

"Aha, nu komt de ware aard naar boven. Hou je vooral niet in meisje, ik ben net als jij op de straat opgegroeid en ik schrik niet van een paar scheldwoorden. Zal ik beginnen? Vuile straatmeid, schurftige vlo van een dooie hond, domme koe met de geestelijke vermogens van een fruitvlieg..." De priester telde zijn schelwoorden op zijn vingers af en schuwde daarbij de meest enge en gruwelijke termen niet. Selene kon alleen maar met verbijstering en afschuw naar de man kijken.

Toen hij uitgescholden was ging hij verder met zijn verhaal. "Zo, nu we dat achter de rug hebben kun je me antwoord geven op mijn vragen. Maar wacht, laat ik je eerst even vertellen waarom ikzelf priester ben geworden. Dat maakt het misschien iets makkelijker. Kort gezegd, ik wilde een dak boven mijn hoofd, voldoende te eten, de aanbidding van velen, respect van anderen en vooral veel goud. Klopt dat ongeveer met wat jij in gedachten had? Ach meisje, de meesten die van de straat tot ons kopen zoeken dat soort dingen. Ik kan je de eerste twee garanderen, de rest zul je moeten verdienen, behalve het goud dan, dat is van de orde, maar dat wil niet zeggen dat het je ooit aan iets zal ontbreken. Goed, laten we dan nu overgaan op je kennis van de goddelijke wereld. Wat weet je?"

Penthe stond voor het raam van haar slaapkamer te peinzen. Ze kon niet net doen alsof ze de scheldwoorden niet hoorde. Ik hoop dat ik de goede beslissing heb genomen door de priester hierheen te halen. Ze zijn in ieder geval aan elkaar gewaagd. Met een glimlach draaide ze zich om, tot ze uit haar ooghoeken iets zag bewegen op het binnenplein. Wat deed Mynn bij de oude smidse? Penthe haalde haar schouders op en draaide zich weer af. Deed er ook niet toe, dat kon ze straks wel vragen. Ze liep naar de rustkamer van Fenithya, die nog steeds in bed lag. "Zo jongedame, ik denk dat je vandaag je bed wel uit mag. Wat dacht je van een kleine wandeling door de tuinen? We gaan niet ver en ik zal aan mijn page vragen of hij je naar beneden draagt. Je mag nog geen trappen lopen."

Mai
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Mai » 25 jul 2005 10:03

Net op het moment dat Mynn op Penthe's deur wilde kloppen om bij Fenithya op bezoek te gaan zwaaide deze open. In de deuropening stonden Penthe en, tot Mynn's opluchting, Fenithya. 'Je bent al uit bed! Hoe is het met je? Kun je goed lopen? Kom, geef me maar een arm voor de zekerheid.'
Net toen ze Fenithya een arm had gegeven kwam Penthe's page de trappen oplopen, en onder licht protest van Fenithya ('U kunt beter Einanon roepen, die kan me gemakkelijk dragen') tilde de nogal slungelige page Fenithya op en droeg haar veilig, maar zo te zien niet erg comfortabel, naar beneden. Mynn wilde er meteen achteraan gaan om Fenithya op te vangen in geval van nood, maar Penthe hield haar tegen.

'Ik heb je al een tijdje niet meer gesproken. Heb je nog iets nieuws te melden?' Tezamen liepen ze een eind achter de page en Fenithya aan richting de tuinen, terwijl Mynn verslag deed van alle roddels en schandalen. Vooral het gerucht dat een van de edele dames tegenover haar meid in het diepste geheim had beweerd zwanger te zijn van Kapitein Fycar, wat die meid, ook weer in alle vertrouwen, had doorgegeven aan Mynn toen die opmerkte dat de smaak van de dame in kwestie toch wel hevig veranderd was. En, zo bedacht Mynn, zo vertel ik het weer aan Penthe, wat ik haar verplicht ben. En Penthe verteld het daarna waarschijnlijk door aan de Fycar, wat zij hem verplicht is. Via hem komt waarschijnlijk zijn betrouwbaarste dienaar het te weten, die het vervolgens weer laat doorschemeren aan zijn vrouw, die het bespreekt met haar beste vriendin en haar buurvrouw, die het weer aan hun mannen vertellen... Nee, als je iets geheim wilt houden, zo besloot ze, moet je het tegen helemaal niemand vertellen.

Zo had ze dus net besloten om Penthe niet in te lichten toen deze aan het einde van Mynn's verslag terloops vermeldde dat ze Mynn bij de oude smidse had gezien. Mynn voelde dat ze rood werd, en om dat te verbergen boog ze haar hoofd, en vanuit haar ooghoeken zag ze nog net dat dit Penthe's nieuwschierigheid natuurlijk alleen nog maar aanwakkerde. Ze had nooit erg goed kunnen liegen. Waarom lag nu net de smidse in Penthe's uitzicht? Smidses hoorden veilig te zijn, goeie verstopplaatsen, net als de smidse van haar vader... 'Mijn vader was smid,' hoorde ze zichzelf zeggen. 'De oude smidse ruikt nog altijd net als de zijne'. Opeens besefte ze dat dit nog waar was ook, en tegelijkertijd een goede verklaring waarom een keukenmeisje om de zoveel tijd even in de smidse langsging. 'En het is er rustig,' ging ze verder, 'en stiller dan op mijn kamertje.'

Smidse, smidses smidsemsidsesmidse raar woord eigenlijk :P
Laatst gewijzigd door Mai op 26 jul 2005 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Virinya
Avonturier

Ongelezen bericht door Virinya » 25 jul 2005 18:49

Eindelijk zette de page Fenithya neer. Ze had nog nooit zo'n rare, stuntelige page gezien. Fenithya was blij dat ze nog helemaal heel was, want bij elke stap die de page had gezet, voelde ze of hij omviel. Ze was zo blij dat ze weer der bed uitkon. Nu kon ze Einanon zelf gaan bezoeken. Zodra Mynn en Penthe beneden waren, stapten ze met z'n drietjes naar de grote poort. Mynn was rood, maar Fenithya vroeg nog maar even niets. Als ze een keer met z'n tweeën waren, zou het vanzelf wel ter sprake komen. Ze kende Mynn en als die eenmaal aan het kletsen was, kwam meteen alles eruit.

Toen ze eenmaal in op het grote pad dat door de binnenste tuincirkel leidde stonden, voelde Fenithya zich ineens heel fijn. Ze voelde zich vrij. Door al dat in bed gelig, was ze inmiddels gaar geworden. Ze voelde zich opgesloten, omdat ze nergens heen kon. Fenithya wilde rennen! En zonder na te denken begon ze te rennen. Achter zich hoorde ze Mynn geschrokken roepen: Fenithya, kijk toch uit! En jahoor, nog voor ze 3 stappen had gezet, lag ze op de grond. Mynn snelde toe en hielp Fenithya weer op. "Dat gaat dus nog niet" zei Fenithya norsig, maar door Mynn's bezorgde gezicht liep ze verder maar rustigjes aan, aan Mynn's arm.

Toen ze een rondje hadden gelopen voelde Fenithya zich al aardig moe. Penthe was inmiddels weer vertrokken, dus nu waren het Fenithya en Mynn alleen die er liepen. "Kunnen we nog even naar de stallen, Mynn? Om Einanon te zien?" zuchtte Fenithya. Afwachtend keek ze Mynn aan..

Mai
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Mai » 26 jul 2005 22:15

'tuurlijk', reageerde Mynn meteen. 'Als jij denkt dat je dat haalt?' Fenithya knikte en samen liepen ze rustig naar de stallen. De paarden keken Mynn enigszins verwachtinsvol aan en keerden zich teleurgesteld weer naar hun hooi toen bleek dat er geen brood op het menu stond. In een van de achterste stallen stond Einanon een paard te inspecteren. 'Niet weer mok toch meisje? Blijf maar even rustig staan. Braaf zo, braaf...' Toen hij Fenithya en Mynn zag wist hij even niets te zeggen, en toen hij zijn mond open deed was Mynn hem voor. 'Ik ga nog even naar de keuken, ik heb nog wel wat oud brood voor de paarden. Blijf jij maar even hier zitten anders' en meteen liep ze door naar de keuken.

Virinya
Avonturier

Ongelezen bericht door Virinya » 27 jul 2005 07:59

En daar stonden Einanon en Fenithya recht tegenover elkaar, afwachtend elkaar aan te kijken. "Heej! Wow, je ben weer uit bed. Hoe is het?" vroeg Einanon tenslotte. Fenithya lachte. "Het gaat wel. Ik ben vandaag weer voor het eerst buiten. We hebben net een rondje gelopen. Ik wou kijken of je der was." Einanon zag aan Fenithya's gezicht dat ze moe was en pakte een kruk voor haar om op te zitten. "Gezellig dat je langskomt" zei Einanon en Fenithya's ogen werden groot. Tot nu toe had Einanon nooit echt zoiets gezegd. "Ik.. ik wou eigenlijk vragen.. of ehm.. of.." stamelde Fenithya. Einanon lachte en pakte haar hand vast. Nu werd Fenitya helemaal rood. "Of.. ik.. misschien.. eventueel.. wat ehm.. vaker mag langskomen.. ofzo.. het hoeft niet hoor.. maar dat zou misschien gezellig zijn." Fenithya werd steeds roder. Nog nooit had ze zo gestameld. Ze schaamde zich dood. "Tuurlijk mag dat. Kom zo vaak als je wilt. Gezellig! Alleen is ook maar zo alleen" Fenithya lachte. "Maar heej.. nu moet je wel weer gaan hoor. Je ziet er doodmoe uit. Lekker je bed in jij. Ik kom nog wel even langs als ik klaar ben. Goed?" Fenithya knikte en zag dat Mynn er al weer aan kwam gelopen. "Kom Fenitha, we gaan weer. Je moet rusten" Fenithya zwaaide naar Einanon en liep toen aan Mynn's arm terug naar huis. De slungelige page droeg haar weer naar boven en toen ze in haar bed lag viel ze meteen in een diepe slaap..

Mai
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Mai » 07 aug 2005 19:50

Op haar bed lag Mynn te piekeren over het feit dat Penthe haar gezien had. Natuurlijk had ze er goed op gelet dat er niemand in de buurt was, maar ze had geen rekening gehouden met het weidse uitzicht vanuit het paleis. Voorlopig had ze Penthe waarschijnlijk wel een goede verklaring gegeven, maar als die haar te vaak naar de smidse zou zien gaan zou ze hoogstwaarschijnlijk meer vragen gaan stellen.
Na een tijdje had ze een route verzonnen, waarbij ze eerst met het oude brood naar de paarden liep, vervolgens langs de smidse naar een van de kleinere paleispoorten de stad in, langs haar favoriete delicatessenzaak om de exclusievere ingredienten in te slaan, wat ze toch al liever zelf deed. Vervolgens zou ze om het paleis heen lopen door de straat met de meest exlusieve bakkers en slagers, en dan via de hoofdpoort het paleisterrein weer opgaan. Mooi, dacht ze, dan begin ik ook eindelijk eens aan de exclusiefste gerechten voor de kroning. Hoewel haar specialiteit het maken van heerlijk eten met zeer weinig middelen was, vond ze het maken van de meest perfecte gebakjes en exotisch gekruidde maaltijden een van de leukste dingen van de aanstaande kroning. Ik zou oma's appelbollen moeten maken, gewone voor het lagere bezoek, en dan voor de hogere adel overgrootoma's gesuikerde roomsous erbij.. en kleine kaneeltaartjes. Ik moet vooral de kleine kaneeltaartjes niet vergeten...
Uiteindelijk viel ze in slaap, al dromend over kaneeltaartjes en chocoladesoesjes die omgewisseld werden, in fakkels en messen veranderden en samen met penthe de smidse van haar vader in brand staken.

Ik ben over een paar dagen een weekje op vakantie ( van 9 tot en met 18 augustus ). Houden jullie de keuken in de gaten :P

Mai
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Mai » 29 aug 2005 12:16

De volgende ochtend besloot Mynn om na het ontbijt maar meteen haar nieuwe route uit te gaan proberen. Bij de smidse was het eten van de vorige keer weggehaald, en na goed in het rond te hebben gekeken legde ze er nieuw eten neer. Vervolgens liep ze door en ging de stad in, iets wat ze de laatste tijd veel te weinig had gedaan. Ze verbleef minstens een uur in de delicatessenzaak, proevend van de meest vreemde en exotische kruiden en producten. Gewapend met kleine leren buideltjes vol kruiden verliet ze tevreden de winkel, met in haar mond nog de smaak van een pepersoort die ze geproefd had, waarna ze drie bekers water moest drinken.
Ze liep door het luxere gedeelte van de stad, waar de straat stukken schoner was dan in de armere gedeeltes. Behalve de delicatessenzaak en de bakker en slager die ze in gedachten had ging ze ook een kleine wijnzaak binnen, die het echter niet haalde bij de koninklijke wijnkelder.
Terug in de keuken gaf ze het personeel de aanwijzingen voor het middagmaal, en zodra dit geserveerd was begon ze in een hoekje van de keuken al haar ideeen op een vel papier te schrijven.

De volgende ochtend drie weken later.. Leven jullie nog? :P

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 12 sep 2005 10:59

De oude priester keek Selene afwachtend aan. Selene was in de loop van het gesprek steeds roder aangelopen en begon nu daadwerkelijk te schreeuwen tegen de priester. "Als jij echt denkt dat ik dit soort woorden pik van een oude dwaas, dan heb je het mis! Ik vermoord je, oude gek!" Ze greep onder haar jas en trok een lange ponjaard achter haar rug vandaan. De oude priester deinsde achteruit en greep naar zijn rug. Ineens had hij een lange, sierlijk bewerkte dolk in zijn handen. "PENTHE!!!!!! KOMEN!!! NU!!!!" schreeuwde hij, vlak voor hij een uitval naar Selene deed. "Doe geen domme dingen, meisje, je zit nu al in genoeg problemen.." Selene luisterde niet meer en stormde onbeheerst op de priester af. Ze duwde haar ponjaard recht in de onbeschermde buik van de priester. Tegelijkertijd stak de priester zijn dolk in haar nek. Beiden vielen tegen de grond en op dat moment knalde de deur open. Penthe stond als aan de grond genageld.....

Zo meiden, even een beetje actie :evil:

Mai
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Mai » 12 sep 2005 16:41

Mynn zat nog altijd in de keuken te schrijven toen opeens een van de schoonmaaksters binnenkwam. Mynn wreef over haar pijnlijke hand en besloot haar schrijfwerk maar eens weg te leggen, en hoorde daardoor het gesprek tussen de schoonmaakster en een van de keukenmeiden. 'Een hoop gestommel op de kamers van vrouwe Penthe! En geschreeuw en geroep! En dat waar een priester bij is! Echt iets voor die vrouwe, altijd maar bezig met geniepige zaakjes, laat nooit eens haar kamer goed schoonmaken, het moet daar toch een bende zijn! Ik heb wel eens gehoord, jeweetwel, van Mien, die is er binnen geweest, dat ze zich bezighoudt met allerlei rare zaken..', de schoonmaakster liet haar stem geheimzinnig dalen, 'zelfs met hekserij! Overal papieren met rare spreuken en lijsten met namen van belangrijke mensen...'

Zo ging het gesprek nog even door, maar Mynn had ondertussen genoeg gehoord om haar te doen besluiten te gaan kijken. Als er moeilijkheden waren op Penthes kamers zou ze misschien hulp nodig hebben, maar voor het grootste gedeelte werd Mynn geleid door nieuwschierigheid. Toen ze zichzelf had binnengelaten in Penthes vertrekken omdat er zelfs geen page te bekennen was hoefde ze alleen nog maar op haar gehoor af te gaan.

Zodra ze de kamer binnenkwam was het alsof ze een stomp in haar maag kreeg. Overal lag bloed, Penthe ondersteunde het hoofd van een zo te zien zwaargewonde priester en iets daarnaast lag Selene, met een dolk in haar nek. De dader was in geen velden of wegen te bekennen, en een page stond met grote ogen van de shock in de deuropening. Mynn moest hem zachtjes door elkaar schudden om hem zover te krijgen dat hij om een geneesheer ging. Vervolgens keek ze naar Selene, die duidelijk dood was. De priester was er ook zeer slecht aan toe, en er was niets wat Mynn kon doen. Selene vermoord, een priester zwaar verwond, en dat in Penthes vertrekken, in het paleis nota bene.

Virinya
Avonturier

Ongelezen bericht door Virinya » 04 okt 2005 19:57

Sorry.. te lang niet gepost, maar I'm back in the game :-D

Ook Fenithya liep zo snel ze kon naar Penthes kamer toen ze overal gestommel en gefluister hoorde. Mynn, lijkbleek, hield zich staande aan de deurpost. "Mynn.. Penthe.. wat is er......" Toen zag Fenithya Selene op de grond liggen. Haar adem staakte. Ze zakte door haar knieën en pakte Selene's hand vast. Op een fluisterende toon praatte ze tegen Selene, alsof ze haar gerust wou stellen, maar Fenithya wist al lang dat Selene naar het hiernamaals was gegaan. Fenithya sloot haar ogen. Toen gebeurde er iets vreemds.. een koude windvlaag gleed lang Fenitya's wangen. In haar hoofd hoorde ze Selene's stem. "Het is jouw schuld.. het is jouw schuld." Fenitya rilde. "Ben je blij nu? Het is jouw schuld.. het is allemaal jouw schuld" Tranen liepen over Fenithya's wangen. "Nee! Nee!" riep ze. "Ja.." ging Selene's stem verder. "Het is lekker jouw schuld. Ik laat je niet meer alleen. Nooit meer. Het is jouw schuld" Fenithya begon te schreeuwen. "Ga weg!! Laat me met rust! Ga weg!!" In de verte hoorde ze Mynn roepen.. steeds duidelijker, steeds luider. Met een schok gooide Fenitya Selene's hand opzij. De stem vervaagde en de kou trok weg. Fenithya keek om zich heen en zag Mynn's bezorgde gezicht.

"Het was Selene.. ik hoorde haar stem in mijn hoofd. Het is allemaal mijn schuld.. zei ze" Fenithya kon maar niet stoppen met huilen. "Ik wilde dit niet.. echt niet. Penthe, geloof me, ik heb het niet gedaan. We waren wel niet de beste vriendinnen, maar ik zou nooit iemand doden. Echt niet. Geloof me nou. Tranen stroomden over Fenitya's wangen. Met betraande ogen keek ze van Penthe naar Mynn en van Mynn weer naar Penthe. Woorden schoten tekort..

Mai
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Mai » 13 okt 2005 20:11

Op dat moment stormde de geneesheer de kamer binnen, die na een korte blik op Selene meteen bij de priester knielde. Enkele ogenblikken later werd hij gevolgd door een hijgende wachter, en waarschijnlijk had een page de wachters al gewaarschuwd want hij keek nauwelijks naar de doden en ging recht op Penthe af. 'Vrouwe, we hebben hem.' Penthe keek de wachter verward aan. 'Jullie hebben wie?' 'De dader vrouwe.' De wachter glom van trots. 'Een of andere struikrover. Zwierf rond bij de oude smidse, zonder dat een van de wachters hem heeft binnengelaten. Een goede vechter, maar wij zijn ook niet voor een kleintje vervaard. Een priester vermoorden! Waar haalt hij het lef vandaan! En dat nog wel in het paleis zelf! Iedereen die ook maar iets met een priestermoord te maken heeft hakken ze zn kop af, die inquisitie. En nog wel erger ook, als je het mij vraagt. Wilt u hem nog komen identificeren?'

Mynn's blik schoot van het dichte raam en Penthe's gezicht. Penthe leek verbijsterd, maar Mynn zag haar nadenken. Zelf had ze ook veel te overdenken. Een goede vechter, rondzwervend bij de oude smidse.. Niemand kon door dichte ramen heen, en niemand zou het in zijn hoofd halen in het paleis zelf een priester of Selene te vermoorden, daar zouden veel gemakkelijker manieren voor zijn. Voor het rondhangen bij de oude smidse kon Mynn echter wel een reden bedenken...

Geschrokken keek ze naar Penthe's gezicht. Ze dacht nog altijd na. Zou ze weten wat er werkelijk gebeurt was? Zoals de wachter al had gezegd, de priesterorde wist heel effectieve manieren om af te rekenen met eenieder die ook maar iets met een priestermoord te maken had. Zelfs iemand als Penthe zou niet veilig voor hun magie zijn. Maar als het Jonathan of een van zijn vrienden zou zijn die nu in de kerkers zat...

aphrael
Sterrenschipper
Contacteer:

Ongelezen bericht door aphrael » 26 okt 2005 09:20

Je zult het inmiddels begrepen hebben, we gaan de boel omgooien! Iedereen wordt samengevoegd. Wacht met posten in het nieuwe topic tot ik jou en Fenithya heb geintroduceerd, ik moet haar er nog uitschrijven maar dat komt wel goed. Jouw laatste post is wel een lekkere clifhanger dus die houden we erin :evil: Veel plezier en succes! Het topic vind je hier

Gesloten