F.A.Q. RPG Aeron

Het overlegforum voor de inmiddels gesloten RPG Aeron.

Moderator: Midwinter

Gesloten
Chaman
Hemelkenner

F.A.Q. RPG Aeron

Ongelezen bericht door Chaman »

Leuk dat je interesse toont in deze RPG. Alleen is deze RPG niet meer open voor nieuwe spelers. Als je toch in een grote rpg wilt meedoen.. kijk dan eens naar de De Koning van Kiln.

F.A.Q. RPG Aeron.

Wat is een RPG?
- Een RPG is een Roll Playing Game, waarin verschillende mensen gezamenlijk schrijven aan een avontuur.

Wat doet de Mod of DM?
- Een Moderator of Dungeon Master houd de regels in het oog, bestuurt de NPC's en verzorgt al hetgene wat de speler niet verzorgen kan. Wij geven de voorkeur aan de benaming Mod.

NPC's?
- Een NPC, Non Playable Character, is een karakter dat bestuurd wordt door de Mod's, en alleen door de Mod's. NPC's vertellen het verhaal en duwen de karakters in de 'goede' richting.

Hoe maak ik een karakter?
- Zie hiervoor het voorbeeld karakter.

Waar speelt de RPG zich af?
- De RPG zal zich in Aeron afspelen, een havenstad.
Stadsmap

wereldmap

Hoe zijn jullie van plan de rpg zich af te laten spelen?
- Elke speler krijgt zijn eigen draad voor zijn of haar karakter. In die draad zal een van de mods, igv afwezigheid zal een andere mod de plaats innemen, de npc's besturen.

In welke mate zal magie een rol spelen in de rpg?
- Magie zal in de rpg voorkomen, het is echter een niet aan te leren gave die je vanaf de geboorte meekrijgt (Slechts in een zeer zelden geval is magie 'aangeleerd'.) Magie is dus niet voor iedereen weggelegd, velen moeten zich dan ook behelpen met 'moderne' technieken.

Zijn er regels als het gaat om magie?
- Ja.
Magieregel 1: Er is geen GOD-mode qua magie. NIEMAND kan zich onsterfelijk (dwz onsterfelijk voor wapens, wezens die van nature onsterfelijk zijn, zoals Elfen, vallen buiten deze regel) toveren, wensen of op welke manier dan ook de status 'onsterfelijk' verkrijgen (hieronder vallen ook voorwerpen).
Magieregel 2: Magie is NIET onuitputtelijk. Dit betekend dus dat je na een aantal spreuken ed je magiepeil moet opladen, dwz rusten. Als je het spel 'Warcraft III' kent weet je wat ik bedoel.

He bah, regels... Zijn er nog meer waar ik me als speler aan moet houden?
- Yup.
Regel 1: Bespeel geen andere karakters of NPC's. Dit betekend dus dat je niemand mag doden (zonder toestemming van de persoon in kwestie zelf. Als je iemand wilt doden, laat hem of haar (na het geven van toestemming) een PB naar Aphraelsturen).
Regel 2: De Mod heeft altijd gelijk. Ook als het niet in deze FAQ staat vermeld.
Regel 3: Discussieer aub over de RPG alleen in de daarvoor bestemde topics en niet in de draden zelf. Of maak gebruik van PB's.
Alle regels onder voorbehoud, regels kunnen verwijderd en toegevoegd worden naar gelang Mod's. Voor Mod's gelden enigszins andere, doorgaans eerlijke, regels.

Is deze RPG Morrowind-achtig?
- Ja en nee. Ja, je kan je eigen beroep 'kiezen', vorderingen maken eventueel overstappen naar een andere baan en je eigen loopbaan bepalen. Nee, omdat jullie karakter enigszins gestuurd zullen worden.

Moet je je posts dan wel op het topic zetten of als PB mailen naar een mod die het dan weer verwerkt in een grote post in het topic?
- Ieder post in zijn eigen thread, zoals eerder in deze FAQ is verteld.

Ben je dan niet bang dat iedereen bijvoorbeeld magier of avonturier oid wil worden?
- Tja, we kunnen er niets aan doen wanneer iedereen hetzelfde zou willen zijn. Wij vragen jullie dan ook om zoveel mogelijk variatie in de karakters (Oftewel: Be creative!)

Wie bepaald of de koopman winst of verlies maakt?
- De moderators, naar aanleiding van inspanningen, gedachten etc. van de speler zelf.

Als je een karakter hebt gebouwd dan doe je automatisch mee?
- Ja. Nadat je je karakter hebt gebouwd (en gepb'd naar Glamdring) en eventuele wijzigingen hebt aangebracht zit je 'erin'. Geen toelatingstoets, sollicitatiegesprek of wat. Zodra een van de Moderators een thread voor jouw karakter heeft geopend kan je beginnen.

Ik heb een vraagje over de Ninja-clan. Er staat dat je undercover werkt. Jij speelt bijv. Karakter A. A is lid van de ninja-clan, in het echte leven is hij handelaar. Eerst post je als het in Aeron overdag is, als handelaar, later 's nachts, als ninja. Maar de post word door één en dezelfde persoon gedaan, en zo kan iedereen erachter komen dat persoon A een ninja is, terwijl dat juist geheim moet blijven....
Hoe zit dit eigenlijk?

- De Ninja-clan is een klasse apart. Als karakter speel je ALLEEN een Ninja-karakter (dus niet de bv handelaar), als speler moet je natuurlijk wel in de gaten houden wat je karakter wel en niet weet (als je bijvoorbeeld bij de politie zit, maar dit geld voor iedereen: Weet wat je wel en niet weet!).

Geen vraag maar wel een antwoord.
- Gelieve dialogen over de PB of via msn te voeren (sla ze wel ergens op, bv in kladblok of Word.), waarna ze in een post geplaatst kunnen worden in de juiste thread. Dit om veel zeer korte posts te vermijden.

Als ik het absoluut niet eens ben met een van de moderators, kan ik er dan tegenin gaan? Bijv. door naar een 'hogere' moderator te gaan?
- We hebben nog niet besloten ofdat we uberhaupt een 'hogere' moderator willen hebben. (Ik persoonlijk dacht eerst aan Milamber, gezien hij de grondlegger is van deze rpg) Ik denk dat als er echt problemen zijn we er democratisch over zullen stemmen (Wij moderators dus), misschien wordt dit later nog veranderd.

Wapens:
Dolk : Kort, scherp mesachtige
Zwaard : Lang, scherp mesachtige
Bijl : Om bomen te hakken of hoofden te klieven
Stok : iemand afranselen doe je met een stok
Rapier : De hoge adel's favoriet
Pijl en boog : Van afstand je vijand om zeep helpen
(optioneel als ninja) - Ninjasterren : Laat je vijanden sterren zien
(optioneel als ninja) - speciale vechtstokken : Een must voor de Ninja

Welke rassen zijn nu allemaal toegestaan in Aerom?
- Over dat onderwerp hebben we het nog niet gehad, maar ik denk dat alle rassen zijn toegestaan in Aeron. Ook voor ons nog onbekende rassen, maar geef dan wel een goede beschrijving van je ras. (Anders vragen we je om je ras beter uit te leggen of een ander ras te kiezen)

Voor vragen PB aphrael, Witch en Nahimana Tala en ze worden zsm opgenomen in de FAQ

edit: witch: Glamdring uit Topic verwijdert
Gesloten