De ideale opslagmethode

Goblins, imps en elfen vliegen je om de oren in dit forum over het kaartspel Magic: the Gathering. Deel je nieuwe decks en gekste combo's met ons.

Moderator: Beheerders

after_eden
Eeuwentemmer

De ideale opslagmethode

Ongelezen bericht door after_eden » 04 apr 2007 14:34

Ik ben op zoek naar de ideale opslagmethode voor Magic kaarten. Er zijn verschillende alternatieven, en misschien hebben jullie er nog wel meer bedacht.
  1. Een map: Ideaal, lekker compact. Maar hoe orden je ze dan, op kleur, op alfabet, op serie of zelfs op meerdere van deze, en de combinaties? Ook ideaal is dat je makkelijk kan bladeren en je kaarten niet zo snal beschadigen.
    Wat gebeurt er nu als je een booster koopt?
    Dan moet de hele map weer uit elkaar gehaald worden. Niet echt fijn dus. Tenzij iemand een geweldige sturctuur heeft bedacht. :)
  2. Bakken: Handig en orderbaar op alle manieren. Alle series door elkaar, of niet, op kleur, op functie. Nja je kan het zo gek niet bedenken.
    Sorteer je booster op dezelfde manier en doe je ze er op de juiste plakken tussen.
  3. De doos: Alles in een doos doen.
    Doos open en booster erin.
De laatste staat er alleen bij voor lamers.

Hebben jullie nog meer goede ideeën? Of zelfs betere. Ik heb het momenteel in een bakje staan, dat werkt wel aardig. Maar bladeren is wat lastig.

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 04 apr 2007 14:40

Helaas gozer, er is geen makkelijke oplossing bij een altijd groeiende collectie ;)
Overigens heb ik 2 mappen, een paar bakken een hoop dozen, maar ik heb dan ook teveel kaarten. Wat mij het meeste logische lijkt is een map voor je rares (en misschien eentje extra voor ruilmateriaal*), bakken voor je uncommons en dozen voor je commons.

Dit omdat ruilen van rares toch het meeste voorkomt en je commons toch niet aan de straatstenen kwijtraakt.

*Goede uncommons en andere kaarten die iedereen altijd wel wilt gebruiken. Denk aan counterspell, dark ritual, lightning bolt, etc, etc.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 04 apr 2007 15:18

Mijn methode ken je volgens mij al. Ik heb ze gesorteert op rariteit (rare, uncommon, common), vervolgens op kleur, en dan op alfabet. En vervolgens heel onchristelijk in een diepvriesbakje. :lol:
Voor mij werkt dat best lekker, ik weet kaarten te vinden en wegstoppen is ook niet lastig. M'n decks en een paar "bijzondere" kaarten heb ik in een speciale bak zitten (die doorzichtige), dan zijn ze altijd van elkaar gescheiden, beschermd en makkelijk mee te nemen.

- Christine -

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 04 apr 2007 15:30

Ik sla mijn rares en uncommons op in mappen, omdat dat de kaarten zijn waar tijdens het ruilen het meest naar wordt gevraagd. Dit is qua ruimte goed te doen: ik heb nu bijna twee mappen vol in iets meer dan zes jaar als actieve verzamelaar (dus minus de jaren waarin ik niet/nauwelijks heb verzameld). Mijn commons dump ik in een grote kist en die neem ik ook niet mee naar speel/ruilaangelegenheden.
Dit omdat ruilen van rares toch het meeste voorkomt en je commons toch niet aan de straatstenen kwijtraakt.
Dat hangt er vanaf. Gevorderde spelers hebben meestal al een omvangrijke collectie, voor hen zijn commons inderdaad niet zo interessant. Voor iemand met een kleinere collectie kan het echter best nuttig zijn om eens door zo'n bak te graven. :)

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 04 apr 2007 15:35

Dat klopt, maar het is vaak niet de moeite waard om al je commons mee te slepen omdat er toch nauwelijks tot nooit naar word gekeken. Maar goed als iemand eens door mijn dozen magic kaarten wilt grabbelen moet ie het maar zeggen, is vast een keer te regelen op een meet :P

lord idiot
Technicus
Contacteer:

Ongelezen bericht door lord idiot » 04 apr 2007 19:54

Ik heb mijn rares is een map zitten (kwam ik de dag na de meet achter) en al mijn commons en uncommons zitten in een wijnkist gesorteerd op kleur, en voor een deel op alfabet :) En dat werkt prima

Lord_Gaav
Groentje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lord_Gaav » 04 apr 2007 20:30

Het grootste gedeelte van mijn collectie zit in één map, gesorteerd op kleur, serie en alfabet. Het voordeel hiervan is dat als ik een booster koop van een nieuwe serie ik relatief weinig hoef te schuiven. Het nadeel ervan lijkt me duidelijk bij nieuwe oude kaarten...

Overigens heb ik mijn laatste 12 boosters ofzo in een Card Box uit mijn Time Spiral Fat Pack zitten, wat mij op zich ook prima bevalt.

Sharowatar
Toerist

Ongelezen bericht door Sharowatar » 06 apr 2007 07:45

Ghehe, ik had tot woensdag al mijn kaarten in een deck box en het doosje van mijn deck zitten. Nu heb ik er weer kaarten bij gekregen en moet ik een andere opslag methode zoeken... Ik ga maar eens in Nijmegen kijken naar zo'n map.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 06 apr 2007 08:51

after eden schreef:Wat gebeurt er nu als je een booster koopt?
Dan moet de hele map weer uit elkaar gehaald worden. Niet echt fijn dus. Tenzij iemand een geweldige sturctuur heeft bedacht.
Toch nog even hierop reageren. :)

Zoals gezegd heb ik twee mappen voor mijn rares en uncommons. In één map zitten alleen kaarten met de oude border (voor 8th Edition) en in de andere alles met nieuwe border. Vervolgens zijn mijn mappen op te delen in een deel voor rares en een deel voor uncommons. Beide delen liggen op volgorde van kleur, met natuurlijk ook aparte pagina's voor artifacts, multicolor en lands.

Het belangrijkste is dat je bij mij nooit twee kleuren op één pagina ziet. Na wit volgt blauw, maar blauw begint pas op een nieuwe pagina. Zo hoef ik dus niet de hele map opnieuw te ordenen omdat ik er een paar kaartjes in wil doen.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 08 apr 2007 17:23

Je hebt ze dan niet op alfabet zitten neem ik aan. Anders krijg je dat probleem zekerweten. Ik heb graag kaarten op alfabet, niet dat ik dat al vermeld had, want dat vind ik prettig.

Het rare / uncommon aparthouden systeem spreekt me ook wel aan. Ik heb nu alleen de meer kleuren / geenkleuren / artifacts, kaarten apart. Opzoeken is daarmee ook wel handig. Verder zal de tijd het leren natuurlijk. Zoals het nu zit is het opzich wel goed. Ik weet niet hoe dat gaat als ik echt veel kaarten zou hebben. Maar dat zie ik dan wel weer.

beagollum
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door beagollum » 19 apr 2007 13:43

Als je op alfabet wilt kan je natuurlijk de lijsten bekijken, en lege ruimtes openhouden voor kaarten die je nog niet hebt.

Zelf heb ik een klapper met rares en uncommons (op kleur), en een doos met commons (héél erg willekeurig). Als ik plaats moet maken in mijn klapper gooi ik er wat nutteloze uncommons uit die toch niemand wilt.

Plaats reactie