Deckhulp op aeon?

Goblins, imps en elfen vliegen je om de oren in dit forum over het kaartspel Magic: the Gathering. Deel je nieuwe decks en gekste combo's met ons.

Moderator: Beheerders

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Deckhulp op aeon?

Ongelezen bericht door Grimreaper » 16 aug 2006 20:05

Sinds de magic meet ben ik weer best wel weer into magic (zeker omdat het ook Lasmes' haar intresse heeft verhoogt). Ik ben zelfs weer bezig geweest met mijn favoriete deel: deckbuilding (jaja, daarom had ik niet zo'n zin in pre-con potjes). En ik vroeg me af heeft het zin om dit onderwerp ook onder de loep te nemen op aeon? Je ziet vaak op andere sites dat er wel builds worden geposts maar niet tot nauwelijks op wordt gereageerd. Wellicht dat op Aeon de community wat hechter is en dat het wel lukt, of moet er misschien iets anders gebeuren zodat het wel kan slagen. Iemand ideen/opmerkingen?

SchemerRat
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door SchemerRat » 16 aug 2006 21:11

wellicht kun je in de ideeënbus je deck posten en zouden we daar ook commentaar en toevoegingen kunnen posten ;)

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 16 aug 2006 21:18

Nou het ging mij meer om hele decks en die proberen te perfectioneren als het ware.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 22 aug 2006 12:01

Ik vind het op zich geen onaardig idee. Wil best eens wat deckideeën online gooien waar nog aan gewerkt kan worden. Punt is wel dat ik ongelofelijk eigenwijs ben en bij bepaalde decks ook erg flavour-georiëntieerd ben. Maar dat is part of the fun. :D

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 25 feb 2007 22:32

Deckhulp, hieronder versta ik hulp dus...

Waar moet je nou op letten als je zelf een deck wilt samenstellen? Want ja ik zie wel heel veel leuke kaarten bij elkaar.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Christine » 26 feb 2007 13:28

Let er op dat je landjes dezelfde kleur hebben als je kaarten :lol:

Nee, even zonder gekkigheid, ik ben geen expert, maar let er op dat je niet een overdaad van dingen hebt. Je kan heel veel grote beestjes erin stoppen, maar als je die pas in beurt vijf kan spelen heb je er niet zoveel aan. Als je veel kleine beesjes hebt, dan wordt er vaak snel over je heen gewalst (tenzij je net als ik vaak veeeeeeel kleine beestjes hebt).

Met welke kleur(en) wou je gaan spelen?

- Christine -

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 26 feb 2007 13:40

Hmm ja daar ben ik nog niet helemaal uit. Groen vind ik gaaf, maar aan de andere kant heb ik ook bij andere kleuren wel gave dingen gezien. Het wordt sowieso een 2-kleurig deck, want ik heb niet genoeg landjes om alleen rood, wit of blauw te maken. Ik denk dat ik voor rood/groen ga. Want er zijn nogal veel gave rode kaarten in Planar Chaos.

Ik ga vandaag of morgen wel even op zoek in m'n verzameling naar wat kaarten waar ik omheen wil bouwen.

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 26 feb 2007 15:14

Een goed deck is niet een deck met goede kaarten erin, een goed deck is een deck die zich focust op een bepaalde tactiek. Elke kaart uit je deck moet dan ook meewerken aan die tactiek, want vergis je niet 60 kaarten is erg weinig maar erover heen gaan is een grote fout, verleidelijk maar niet goed. Je kunt bijvoorbeeld wel een heel groot deck maken met 100+ kaarten met voor elke situatie wel wat, maar dan trek je nooit de goede kaart op het goede moment.

Rood/groen? De meest voor de hand liggende keuze is dan een beatdown deck. Hoeft natuurlijk niet per se en is niet echt origineel maar het werkt wel als een trein. Een beatdown deck maakt gebruik van zo groot mogelijke creatures voor zo weinig mogelijk mana. Kaarten als Blastoderm, Shivan Wurm, Horned Kavu, Fires of Yavimaya etc., worden dan bijvoorbeeld gebruikt. Ball Lightning word ook wel gebruikt maar tegen beesten met first of double strike loop je vast. Overige heb ik bij de laatste serie inderdaad erg veel leuke kaarten gezien voor bijvoorbeeld dit soort decks.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 26 feb 2007 15:22

Ik heb pas 1 kaart waarvan ik zeker weet dat die in mijn deck gaat komen. Mits ik besluit ineens toch een andere kleur te gaan kiezen. Radha, Heir to Keld die is lekker voor je mana.

Ik ga voor de 60 kaarten inderdaad, en precies om de reden die je net uitlegde. Ik zit er niet mee om er 70 te hebben maar dat is dan wel de limit. Dat hangt er dus vanaf hoe ik uitkom.

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 26 feb 2007 15:28

Ik weet niet of die kaart wel zo geweldig is. Vergeet niet dat als je eenmaal in de attack fase zit dat je alleen nog maar instants kan spelen. Welke instants voor RR+ zou je dan in je deck willen hebben? En 2/2 zonder extra's voor combat is ook erg zwak, waarschijnlijk heeft je tegenstander al gauw iets waardoor aanvallen fataal word voor dit beestje. Nou kun je daar wel weer kaarten voor gebruiken maar of dat het wel waard is? Ben benieuwd naar wat er binnenkort uit komt.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 26 feb 2007 19:53

Zoals ik het bekijk is de vraag 'welke kleur wil ik spelen' zelden een goed startpunt voor succesvol deckbuilden. Ik zie wel vaker beginnende spelers op die manier aan hun eerste decks sleutelen en meestal resulteert dat in een ratjetoe zonder enig doel of focus.

De leukste manier om casual decks te bouwen: sla die map open en trek er een willekeurige kaart uit die je aanspreekt. Al is het een Fool's Demise of een Autochthon Wurm: we hebben in ons speelgroepje van tijd tot tijd van die spontane brainstormmomenten waaruit nieuwe decks voortkomen, puur omdat iemand opmerkt dat kaart X toch wel aardig is. Overigens is minstens de helft van die decks ronduit kansloos, maar niet alles. :P

Kies een kaart uit die je interesseert en associeer... zoek kaarten met vergelijkbare effecten of kaarten die direct 'triggeren' op wat je ideekaart doet. Blader je map/bak nog een paar keer door, graaf door je geheugen en zoek op Gatherer en Magic Workstation naar ideëen die op je eerste idee aansluiten. Ik kwam afgelopen zaterdag nog van Stormfront Riders op Azorius Aethermage (hey, een token en een kaart als ik iets van mezelf bounce), en zo weer op Words of Wind. Met de toevoeging van een paar andere creatures met ingebouwde bounce (Sawtooth Loon, Stonecloaker) had ik een deck. Ik had hier bijvoorbeeld ook nog Soul Warden aan kunnen koppelen omdat er veel creatures opnieuw in het spel komen, of Gulf Squid om tegenstanders herhaaldelijk hun mana te ontzeggen. Kortom: probeer van klein naar groot te werken (één kaart naar een deck met samenhangende kaarten) in plaats van groot naar klein (alle kaarten in een kleur naar een deck van 60).

Misschien is het verschrikkelijk voor de hand liggend wat ik zeg, maar misschien ook niet. Decks die rond een specifieke kaart of mechanic zijn gebouwd, zijn vaak leuker en soepeler dan kaarten die je zomaar bij elkaar schuift met de gedachte "ik ga een deck bouwen met veel goede creatures". Dat is tenminste hoe ik het zie. :)

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 26 feb 2007 23:02

Bedankt voor je/de tip(s). Ik heb nu wat, veel te veel, kaarten uitgezocht. Ik ga morgen Magiccen en nog sleutelen om er een deck van te maken.

Ik heb nu van groen Jedit Ojanen of Efrava te pakken. Mijn tegenstander momenteel speelt heel veel met zwart dus ik heb er een Mire Boa bij gepakt. Van rood had ik Molten Firebird en Torchling met als aanvulling Shivan Meteor.

Ik heb je tip gevolgd en dus ook bij de andere kleuren gekeken. Bij wit kwam ik uit op Kjeldoran Gargoyle waar ik alleen niet echt kaarten bij heb volgens mij. Blauw is wel een optie hier heb ik Serra Sphinx als basiskaart gepakt. Bijkaart is bijvoorbeeld Ovinize. Als laatste dan nog zwart, deze hebben vaak wel sterke eigenschappen, maar ik vind het minder mooi art. Void Maw is wel aardig als kaart geloof ik.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 17 mar 2007 19:16

Uiteindelijk is het me gelukt om een deck te maken. Geheel willekeurig heb ik een kaart gepakt en daar wat bijgezocht. Radha, Heir to Keld ben ik vanuit gegaan. Rood / groen samenstelling dus. Ik heb nog wat opzoekers te pakken en op zich loopt het wel lekker. Alleen het grootste probleem blijft als ik geen landjes te pakken krijg. Dan red ik het niet. Maar dat is een standaard magic probleem volgens mij. :P

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter » 18 mar 2007 10:20

Klopt, dat is een vrij universeel probleem. :D Je kan je wel redelijk indekken door wat meer land in je deck te stoppen (voor de meeste decks van 60 kaarten kom je rond de 22 land). En natuurlijk zijn groen en rood de experts in mana acceleratie - Radha zelf is daar een goed voorbeeld van.

after_eden
Eeuwentemmer

Ongelezen bericht door after_eden » 18 mar 2007 11:44

Helaas is het geluk zelden bij me, dus ja die trek ik nooit. :( Mja ik heb er inderdaad lekker wat landjes in en manamakers. Opzoek en meer kaarten trek kaarten zijn ook altijd leuke opvullers.

Plaats reactie