Deck-mechanismen

Goblins, imps en elfen vliegen je om de oren in dit forum over het kaartspel Magic: the Gathering. Deel je nieuwe decks en gekste combo's met ons.

Moderator: Beheerders

SchemerRat
Fortuinzoeker

Deck-mechanismen

Ongelezen bericht door SchemerRat » 28 jun 2006 15:49

Wederom een post om beginnende spelers op weg te helpen (wat ben ik toch goed :P). De bedoeling van dit topic is om hier de essentie van je deck te posten met een korte uitleg hoe het werkt en hoe je het moet spelen. Je hoeft niet je hele deck te posten, enkel de sleutel kaarten die het mechanisme vormen en een globale schets van wat er in de rest van het deck zit.

Het zombie deck
Het idee van dit deck is dat ik een heleboel zombie kaarten speel, een kaart om ze allemaal terug te halen uit m'n graveyard en kaarten om die kaart weer terug te halen.
De sleutel kaarten:
Infernal Caretaker
Gravedigger
Carrion Feeder

Met Infernal Caretaker kan ik al m'n zombies terug halen uit mijn graveyard, met Gravedigger kan ik mijn Infernal Caretaker weer terug halen en met Carrion Feeder kan ik mijn eigen beesten opeten voordat ze dood gaan. Als er een WoG gespeeld wordt kan ik al m'n zombie opeten, vervolgens de ge-morph-te Infernal Caretaker flippen en als ik weer aan de beurt ben speel ik Gravedigger om m'n Infernal Caretaker weer op te graven.

In de rest van het deck speel ik nuttige zombies, die dingen doen als ze dood gaan of als er ze in het spel komen. Ook speel ik erg veel land (25 swamps en 4 maal Twisted Abomination) want je hebt veel land nodig, en het pakken van land is niet erg als je mechanisme eenmaal draait. Het hele deck is vrij van rares, dus vrij goedkoop, andere nuttige zombies zijn:
Noxious Ghoul
Vengeful Dead
Grave Defiler
Woebearer

Om het deck duurder te maken (en eventueel beter) kun je gebruik maken van Patriarch's Bidding en Read the Runes, op die manier kun je extra veel kaarten pakken (en in je graveyard gooien), en ze uit je graveyard direct in het spel leggen.

Het spellbomb deck
Het idee van dit deck is dat je een heleboel 1-mana cost artifacts speelt, en kaarten waarmee je die terug kunt halen.
De sleutel kaarten:
Spellbomb-kaarten
Trinket Mage
Leonin Squire
Auriok Salvagers

Met de Trinket Mage en de Leonin Squire kun je in het begin de eerste spellbombs opzoeken en terughalen om ze vervolgens als blockvoeg op te offeren. Dan speel je Auriok Salvagers en kun je vrolijk gaan wroeten met de spellbombs in je graveyard. Eventueel kun je ook Artifact Land spelen, die kun je dan ook weer opzoeken en ook uit je graveyard halen.

Andere nuttige 1-mana artifacts zijn:
Conjurer's Bauble
Densei's Divining Top
Wayfarer's Bauble
Scrabbling Claws

Redelijk goedkope maar wel zeer goede rares (enkel goed voor dit deck) zijn Aritificer's Intuition en Salvaging Station, met Aritificer's Intuition kun je artifacts direct in je graveyard leggen terwijl je zoekt naar een geschikte kaart voor de situatie en met Salvaging Station kun je hem zo weer in het spel leggen. Een duurdere rare is Glimervoid, die is ook erg goed in dit deck, maar wel kwetsbaar tegen massale artifact destruction.

Veel plezier ermee, en post hier ook je eigen deck,
-SchemerRat
Laatst gewijzigd door SchemerRat op 29 jun 2006 02:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Jorqua
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Jorqua » 28 jun 2006 23:01

Het statis idee
Stasis gaat er vanuit dat je de untap-phase overslaat. Nu is dit opzich voor alle partijen een nadeel en gaan we het dus zo aanpassen dat je alleen je tegenstander er mee naait. :-D

De sleutel kaarten:
Static Orb of Winter Orb deze zorgen voor de lock-down.

Opzich naai je nu nog steeds jezelf maar dat kan je oplossen doordat beide kaarten zeggen:
Deze kaart functioneert alleen als hij untaped is; oftewel nu is het zaak om het vlak voor jouw untap-phase te tappen, eitje!
Door een kaart als Icy Manipulator of Lodestone Myr hebben we dit al opgelost.

Voeg dan naar willekeur bijvoorbeeld Kismet of een Loxodon Gatekeeper en niet te vergeten een Voltaic Key om het dat ene landje van je tegenstander weer te tappen,
en je tegenstander doet niets meer.

Nu is het alleen zaak niet te vergeten je mechanisme voor jouw beurt uit te zetten, het aanzetten gaat vanzelf in je untap-phase.

Have fun :P

-Greetz R-

Odrush
Toerist

Ongelezen bericht door Odrush » 29 jun 2006 01:59

"Big Red"

Een deck wat ontstaan is in (type 2) toernooien, toen de Mirrodin set nog legaal was daarin. Het idee is hetzelde als de meeste rode decks: brand wat dingen kapot, schiet je tegenstander een beetje en schop hem/haar met een beest 8)

Arc-Slogger
Shrapnel Blast
Solemn Simulacrum

Hierboven een beetje de kaarten die het deck aggresief en toch stabiel maken. Solemn helpt je mana, en kan vervolgens ofwel aanvallen als je de beesten van je tegenstander hebt weggebrand, ofwel hij kan 'opgegeten' worden door de shrapnel blast die met 5 damage voor 2 mana erg verrassend werkt.
De Arc-Slogger is een lompe 4/5 voor 5, die is zijn eentje ook nog eens ofwel de beesten van je tegenstander de grond in boort, ofwel je tegenstander zelf. De laatste 30 kaarten in je deck gebruik je toch nooit, dus die kan je veilig wegschieten ;)

Verder wat extra mana-artifacts, zoals Talisman of Impulse, die ook weer aan de shrapnel blast gevoerd kunnen worden. En wat zeker een nuttige kaart is: Pulse of the Forge. Deze maakt het mogelijk om tegen life-gain decks te winnen en maakt een potje multi-player magic zeer interessant 8)

De rest van de kaarten kunnen naar eigen believen ingevuld worden. Voor een snelle, aggresieve versie stop je er wat snelle rode beesten in en goedkope brandkaarten, bijvoorbeeld:
Slith Firewalker of Shock

Ikzelf speel een wat langzamer, meer 'control' versie. Met bijvoorbeeld Flamebreak.

Natuurlijk zou je het nog verder kunnen oppompen door gebruik te maken van oudere (type 1) kaarten, als Lightning Bolt en/of Flametongue Kavu.

Plaats reactie