The Guide; voor beginnende magic spelers

Goblins, imps en elfen vliegen je om de oren in dit forum over het kaartspel Magic: the Gathering. Deel je nieuwe decks en gekste combo's met ons.

Moderator: Beheerders

SchemerRat
Fortuinzoeker
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 mei 2006 14:28
Locatie: Enschede (Amsterdam)

The Guide; voor beginnende magic spelers

Ongelezen bericht door SchemerRat » 04 jun 2006 21:36

Dit topic is bedoelt als hulp voor beginnende spelers.

Als je net begint is het allemaal wat overweldigend: er zijn meer dan 10.000 verschillende kaarten, er komen om de paar maanden meer dan 100 nieuwe kaarten uit, je kent de regels niet (als je al snapt wat er gebeurt) en je hebt nog helemaal geen kaarten. Wat nu?

In de volgende 3 posts zal ik achtereenvolgens de volgende onderwerpen behandelen:
  1. Tips; hoe het spel te leren, en m’n eerste deckje te bouwen?
  2. De regels; hoe werkt dit spel eigenlijk? Van simpel tot gevorderd.
  3. Verschillende speltypes; welke kaarten mag ik spelen?
In deze posts zal ik vornamelijk uitgaan van de nieuwe kaarten en regels. Om verwarring te voorkomen zal ik hier en daar aanduiden wat er nu anders is dan bij oude kaarten en regels. Omdat magic een (vooranemlijk) engels spel is zal ik gedwongen zijn af en toe engelse termen te gebruiken, ik zal ze zoveel mogelijk cursief neerzetten, natuurlijk volgt uitleg direct op het noemen van de term.

Aan de meer ervaren magic speler vraag ik om hieronder meer tips te posten, ik zal dan proberen mijn OP’s up-to-date to houden, zodat we hier de beginnende spelers beter op weg kunnen helpen. Als ik dingen aanpas zal ik hier neerzetten wat er is veranderd.
-SchemerRat
Laatst gewijzigd door SchemerRat op 08 jun 2006 16:33, 2 keer totaal gewijzigd.

SchemerRat
Fortuinzoeker
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 mei 2006 14:28
Locatie: Enschede (Amsterdam)

Ongelezen bericht door SchemerRat » 04 jun 2006 21:37

Tips

Hoe te beginnen met spelen en de regels leren
Als eerste lees dit, twee maal. Er zitten een aantal begrippen in die je nog niet snapt, dus als je het eerste deel voor de tweede keer leest begrijp je er hoogst waarschijnlijk meer van.

Ga naar de magic site en oriënteer jezelf daar een beetje. In de meest rechter colom staan een aantal zeer nuttige links, naar de product page (toegang tot alle kaarten per set) en de rules page (de officiële regels, en de regels over verschillende formats). Boven in de link-balk onder het wizards logo, vindt je the gatherer, een zoekmachine voor alle kaarten in magic.

Volg Saturday school, in deze weekelijkse column worden ingezonden vragen besproken. Zeer nuttig om dat elke zaterdag even te checken.

Speel enkel nieuwe kaarten, om verwarring te voorkomen. Spoor je magic groep aan om allemaal een preconstructed deck te kopen uit ravnica block, het zijn leuke decks, en zo heeft iedereen ongeveer gelijkwaardige decks. Ga niet zelf decks bouwen, je hebt geen idee waar je mee bezig bent dus het wordt toch een kut deck.
Op internet staan ook alle preconstructed decks van Ravnica besproken. Hier vindt je tips hoe het mechanisme werkt, hoe het deck te spelen, en hoe het deck aan te passen.
De preconstructed decks zijn niet heel goed, er zitten zelf een paar kaarten in waarvan je je zult afvragen: “waarom zit deze kaart er in godsnaam in?” Het antwoord is nogal flauw, maar dat is er om jou aan te sporen het deck beter te maken. In plaats van het deck uit elkaar halen en een heel ander deck bouwen, is het verstandig na te denken over je deck, welke kaarten wel en niet goed zijn, en vooral waarom ze wel en niet goed zijn. Als je denkt dat een bepaalde kaart slecht is, en je hebt een mogelijke vervanger, ga dan naar een goede speler uit je groep, en vraag hem of haar of het inderdaad een goede verandering is.
Je hebt echt niet heel veel geld nodig om het magicen interessant te houden, er zijn ook heel veel goede commons en uncommons. Het is zeker mogelijk dat je besluit een uncommon eruit te halen en er een common voor in de plaats te stoppen.
Mocht je nou zeer ontevreden zijn over het deck, ga dan alsnog kijken welke andere preconstructed decks er zijn in het ravnica block. Misschien heb je je eerste deck gekocht omdat de kleurcombinatie je interessant leek, maar beviel het mechanisme je niet. Er zijn 10 verschillende guilds met elk hun eigen mechanisme, als je een paar keer hebt gespeeld heb je een beter idee wat voor mechaniek je leuk lijkt om te spelen.

[Edit#2]
Naast de officiële site van wizards zijn er natuurlijk ook onofficiële sites die zeer nuttig zijn. Zelf maak ik graag gebruik van Nedermagic en Magic.TGCplayer Magazine.
Nedermagic is de belangrijkste Nederlandse ruil en verkoop site voor magic. Je kunt hier zeer gemakkelijk kaarten kopen, daarnaast kun je zelf een account maken om je verzameling te posten. Andere gebruikers kunnen dan online door jou kaarten bladeren en andersom, allemaal erg handig en makkelijk voor het ruilproces. Omdat dit ook de bekendste Nederlandse verkoopsite is, is de aangegeven prijs voor kaarten ongeveer wat ze waard zijn in Nederland.
Magic.TGCplayer Magazine is een (betaald) online magazine. Het kost geld om hun artikelen te mogen lezen, maar zij betalen ook kampioenschaps-spelers voor de interviews. Naast hun artikelen (die ikzelf nog nooit heb gelezen) posten ze ook alle (zeer veel) toernooidecks. Zo kun je snel en makkelijk zien welke kaarten er zoal gespeeld worden, en in combinatie met Nedermagic wat deze kaarten zoal waard zijn.

Het eerste deck
Speel NOOIT meer dan 60 kaarten, ook als je je huidige deck gaat aanpassen, verwissel altijd kaarten, stop ze er nooit zomaar bij.

De meeste spelers beginnen met een nieuw deck met de zin: “Ik ga een nieuw deck maken, met de kleuren..” Dit is fout. Je hebt geen idee waar je mee bezig bent, en de kans niet niet groot dat hier iets goeds uit komt. Begin in plaats daarvan met jezelf de volgende vraag te stellen: “Wat wil ik met dit deck?”
Deze vraag heeft een aantal antwoorden die helpen te beslissen wat voor deck je wilt maken. Maar goed, wat wil je ermee; wil je winnen, of gewoon een grappig deck maken? wil je voornamelijk single player spelen, of is het een deck voor multiplayer? ga je jezelf beperken in welke kaarten je gaat gebruiken (bijvoorbeeld door standard te spelen) of ga je alle kaarten gebruiken?
De allereerste vraag is of je wilt winnen. Wil je winnen, dan moet je een mechanisme verzinnen om je tegenstander dood te maken. Wil je gewoon een grappig deck maken, verzin dan een mechanisme waarvan jij denkt dat het een leuk spel wordt.
Even verder met het idee dat je wel wilt winnen, dan is dus de vraag of je multiplayer of single player gaat spelen. In singleplayer is alles wat je doet gericht op jou en je tegenstander. In multiplayer heb je meestal meer tijd omdat de spelers meestal niet voluit kunnen gaan, want ze moeten zich nog verdedigen tegen 3 andere spelers. Nu is ook nog de vraag of je alle kaarten gaat gebruiken of alleen de nieuwe kaarten, dit is sterk afhangkelijk van de groep waarmee je speelt.
Als je al deze vragen hebt beantwoord gaat het echte werk beginnen, hoe ga je winnen. Je moet een mechanisme bedenken om te winnen, en om niet te verliezen. Als het mechanisme snel veel damage doet (agro) is het handig om te zorgen dat jou beesten niet dood gaan, of dat zijn beesten wel dood gaan. Heb je een mechanisme dat langzaam is, maar later heel sterk wordt (control), is het zaak om het zo lang te overleven dat je je mechanisme op gang kunt krijgen.
Nu heb je een idee, maar nog geen kaarten. Dan wordt het tijd om de hulp te vragen van de meer ervaren spelers uit je groep. Leg hun uit wat voor deck je wilt maken, wat voor mechanisme je wilt gebruiken om te winnen, en vraag hen wat voor kaarten dit mechanisme laten werken. Hopelijk is hun vrijgevigheid net zo groot als hun verzameling, en heb je binnen no time een slecht deck.
Wees niet gedesillusioneerd, het is nog niet zeker dat je mechanisme niet werkt. Je hebt kans dat je nog niet de goede kaarten te pakken hebt. Als je wat potjes gespeeld hebt heb je misschien al aangevoeld welke kaarten wel en niet goed zijn in dit deck. Je hebt nu in ieder geval een (of twee) kleur(en) en een goed vermoeden dat dit inderdaad de kleuren zijn die je nodig hebt. Ga nu naar the gatherer en ga zoeken naar kaarten die helpen bij je mechanisme. Probeer je hier een beetje te beperken tot de commons en uncommons, dat scheelt weer in de financiën. Mocht je nou echt je zinnen zetten op een bepaalde rare, dan kun je op nedermagic uitzoeken wat de kaart ongeveer waard is.
Nu komt er een punt waarop je moet besluiten dat magic een slecht idee is, dat het wel leuk is maar je er geen geld aan uit wilt geven, of dat magic wel degelijk het spel is, en je nu klaar bent om te gaan spenderen. Wil je serieus verder gaan dan moet je nu ergens geld gaan uitgeven aan die bepaalde kaarten die je wilt hebben, of het kopen van veel te veel boosters om te kunnen ruilen.
Laatst gewijzigd door SchemerRat op 21 jun 2006 23:51, 3 keer totaal gewijzigd.

SchemerRat
Fortuinzoeker
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 mei 2006 14:28
Locatie: Enschede (Amsterdam)

Ongelezen bericht door SchemerRat » 04 jun 2006 21:37

De Regels
Hieronder komen de meest essentiele (basis)regels voor magic. Eerst bespreek ik de magic kaarten, dan het verloop van een speelbeurt, en tot slot de werking van het slechtst begrepen mechanisme van magic, the stack. Voor de volledige regels kun je terecht op de website:
regels site, de link “comprehensive rules”.

Het spel
Je speelt (normaal gesproken) met z’n tweeën, iedere speler heeft een deck, dat is een stapel kaarten van minimaal 60 kaarten, en 20 leven. Ieder pakt 7 kaarten en dan mag het spel beginnen. Behalve de eerste beurt begin je elke beurt met het untappen van al je kaarten op tafel, en een kaart pakken van je deck. Elke beurt mag je 1 land in het spel leggen, zo een land geeft 1 mana als je het tapt. Deze mana kun je enkel in dezelfde beurt gebruiken, je kunt dus niet “sparen”. Als je genoeg land op tafel hebt liggen kun je deze tappen om beesten te spelen. Beesten hebben last van een jet lag, dus ze mogen de eerste beurt nog niets. Dan wordt het feest, je beesten mogen aanvallen. Als je dit doet gaan je beesten jou tegenstander slaan, en doen je evenveel damage als de beesten power hebben. Je tegenstander verliest leven net zo veel als jij damage doet, en hij gaat dood als z’n leven op 0 of lager staat. Maar pas op, hij heeft ook beesten, die kunnen blocken, of jou aanvallen, en soms nog veel meer. Naast de beesten zijn er ook andere manieren om je tegenstander te doden, je hebt nog instants, enchantments, artifacts en sorceries om allerlei ongein mee uit te halen. Lees dus snel verder zodat je straks weet wat dit verhaal helemaal betekent.
[edit#1]
Er zijn een aantal manieren om het spel te winnen of verliezen. De "gewone" manier om te winnen is om de tegenstander op 0 leven te zetten, door aan te vallen met beesten of met (rode) damage spells de tegenstander te schieten.
Daarnaast is het nog zo dat je het spel verliest als je geen kaarten meer hebt wanneer je een kaart moet pakken. Normaal gesproken gebeurt het zelden dat je deck op raakt, maar er bestaan hele decks die erop gericht zijn om je te millen, vernoemd naar de kaart Millstone, als je genoeg van deze kaarten speelt kun je heel snel iemands library op maken, en verliest de tegenstander omdat deze geen kaart meer kan pakken.
Een andere manier is het berijken van alternatieve win of verlies condities. Kaarten zoals Darksteel Reactor geven je de mogelijkheid te winnen zonder je je tegenstander te hoeven aanvallen. Er bestaan ook dergelijke kaarten om je tegenstander te laten verliezen.

De kaarten
Het allereerste begin, hoe werkt zo een rare kaart? Deze kaarten zijn inderdaad iets ingewikkelder dan de gewone schoppen 8, ik zal aan de hand van een aantal voorbeelden laten zien hoe je een kaart moet lezen, en waar je welke informatie vandaan kunt halen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Titel
Vanaf boven naar beneden zien we dat verschillende kaarten toch op een zelfde manier zijn opgebouwd. Beginnende links boven komen we als eerste de titel tegen. Deze titel is het enige wat een kaart uniek maakt in de verzameling van alle kaarten. Er zijn nooit meerdere kaarten die verschillende dingen doen en dezelfde titel hebben. Is dat toch zo, dan komt dit omdat de regels of de kaart is veranderd, in deze gevallen gelden de regels van de nieuwste kaart. Ook kun je de huidige regels op internet opzoeken. Gatherer

AfbeeldingAfbeelding

Mana cost
Nog steeds bovenaan, aan de rechterkant zien we de mana cost van de kaart. Dit geeft aan hoe veel het kost om de kaart te spelen en welke kleur de kaart is. Elk kleur-symbool in de kosten is 1 van de kleur(en) van de kaart (wit-zon, zwart-schedel, rood-vlam, blauw-druppel, groen-boom). Om een kaart te mogen spelen moet je precies 1 mana van de kleur voor elk kleur-symbool, om het nummer in de kosten te betalen mag je iedere kleur mana bebruiken. Voor het betalen van abilities die mana kosten gelden dezelfde regels.

Art
Het meest opvallende kenmerk van de magic kaarten (en het voornaamste herkennings element) is natuurlijk het plaatje. Onderaan de kaart vindt je de naam van de artiest die de tekening heeft gemaakt. Hoewel de art geen speltechnische waarde heeft, probeert wizards er wel voor te zorgen dan het plaatje eventuele abilities van het beest laat zien (zolas vliegen of vuur schieten), verder beeldt het de titel van de kaart uit.

Type
In het midden van de kaart staat het type van de kaart. Elke kaart heeft 1 (of meer) supertype(s) links van de streep, en eventueel 1 (of meer) subtype(s) aan de rechterkant. Als je bijvoorbeeld frostwielder hebt, dat is een creature – human shaman, dat is dan [supertype] – [subtype] [subtype]. Elke kaart heeft 1 van de volgende supertypes:
  • Land
  • Creature
  • Enchantment
  • Artifact
  • Instant
  • Sorcery
Ook kan een kaart een combinatie van deze supertypes hebben, bijvoorbeeld Cobalt Golem, is zowel artifact als creature. Daarnaast zijn er nog de optionele supertypes basic en legendary. een land kan basic zijn (mountain, swamp, plain, forest, island), dat betekent dat je deze kaart meer dan 4 keer in je deck mag stoppen. Een land, creature, artifact of enchantment kan ook legendary zijn, dat beteket dat de kaart uniek is. Zodra er twee legendary kaarten met dezelfde naam in het spel liggen, gaan ze allebei dood. Als ik een kiki-jiki, mirror breaker op tafel heb liggen, en mijn tegenstander speelt er ook 1, gaan ze allebei direct dood zodra de tweede in het spel komt, dit is iets waar je niet op kunt reageren, ze gaan meteen naar de graveyard.

Land
Iedere beurt mag je 1 land neerleggen. In je eigen main phase, mag je een land neerleggen als the stack leeg is (dat betekent dat er niemand bezig is met het spelen van spells of abilities). Het neerleggen en tappen van een land gaat niet op the stack (uitleg over the stack volgt later), dit betekdt dat niemand dingen mag doen voordat je land in het spel komt of getapt word. Soms hebben landen speciale abilities anders dan mana maken, op het gebruiken van deze abilities mogen mensen wel reageren, om dingen te doen voordat het gebeurt. Basic land hebben als subtype hun naam (mountain etc.), niet-basic land heeft vaak geen subtype.

Creature
Creatures zijn anders dan andere kaarten. Ze hebben power en toughness, ze kunnen aanvallen, ze kunnen dood door damage en hebben last van summoning sickness, elk van deze eigenschappen uniek voor creatures. Een creature heeft power en toughness, rechtonder op de kaart, links power, rechts toughness, gescheiden door een “/”. Power betekent hoe veel damage het beest doet, toughness betekent hoe veel damage het beest moet krijgen om dood te gaan. Als je aanvalt met een beest doet het net zo veel damage als het beest power heeft. Als je damage op een beest doet, gelijk aan of meer dan het beest toughness heeft gaat het dood. Een andere manier om het beest te doden is hem geen damage doen, maar z’n toughness verlagen tot of onder nul. En dan het bizarre summoning sickness; een beest mag niet aanvallen de eerste beurt dat hij in het spel is, is meestal de beschrijving die gegeven wordt aan beginnende spelers. Deze beschrijving is wel kort, maar niet volledig en eventueel verwarrend.
Wanneer een beest een eigenaar krijgt (door het summonen of door het stelen van andermans beest), raakt ie in de war. Zolang je beestje nog in de war is heeft hij moeite met bepaalde handelingen. Zolang als je beest summoning sickness heeft kan hij niet aanvallen en geen gebruik maken van (eigen) abilities met het tap-teken. Tot het beest een untap phase van z’n eigenaar meemaakt is hij summoning sick, met als gevolg dat het een volle beurt duurt voordat je mag aanvallen nadat je een beest hebt gesummont. Sommige landen, enchantments en artifacts zijn in staat te veranderen in beesten. Als dit gebeurt in de eerste beurt dat je het land, enchantment of artifact hebt, heeft hij ook last van summoning sickness.

Enchantment
Enchantments speel je, en liggen in het spel. Dan hebben ze ofwel een passieve invloed op het spel, of een ability die je kunt gebruiken. Enchantments kunnen een subtype hebben, dat is aura (let op, alleen de nieuwe kaarten hebben dit, op oude kaarten staat enchant creature). Als een enchantment een aura is betekent dit dat hij niet gewoon in het spel ligt, maar op een andere kaart ligt (in de tekst op de kaart staat beschreven op wat voor soort kaarten je hem mag spelen), en meestal heeft de enchantment dan invloed op die kaart, of geeft die kaart een extra ability.

Artifact
Artifacts zijn zoals enchantments, maar anders. Enchantments zijn pure magie (van een kleur), artifacts zijn apparaten, techniek, en zijn kleurloos, je kunt ze in ieder deck spelen. Evenals enchantments hebben ze soms een passief effect, en soms abilities. Verschil is dat enchantments, als ze aura zijn, dingen kunnen enchanten, artifacts kunnen dit niet, maar je hebt wel artifact creatures (vaak golems).
[edit#1]
Artifacts kunnen, als ze geen creatures zijn, ook het subtype equipment hebben, dan kunnen ze een bonus geven aan je beesten vergelijkbaar met een aura. Een equipment kaart zoals Leonin Scimitar leg je als een artifact in het spel, en kun je vervolgens voor de equipment cost (staat in de text box na het woord equip) aan een beest plakken zoals een aura, dit kan overigens enkel in je eigen main phase wanneer je ook een beest of een artifact zou kunnen spelen. Op dat moment beïnvloed de equipment kaart je beest zoals een aura. De verschillen zijn dat een equipment kaart in het spel blijft liggen als het beest dood gaat, een aura gaat met het beest mee wanneer dit richting graveyard vertrekt. Ook kun je een equipment kaart van 1 beest naar een ander beest verplaatsen door de equip-cost nog eens te betalen, dit kan natuurlijk nog steeds enkel in je eigen main phase.

Instant
Instants zijn toverspreuken die je (bijna) altijd kunt spelen. De effecten hangen sterk af van de kleur, rood is vaak om dingen te branden, zwart stuurt dingen direct naar de graveyard, wit geeft voordeel in de strijd, groen maakt dingen groter of brengt dingen tot leven en blauw kan ongeveer alles met instants (zij hebben dan weer minder sterke creatures). In tegenstelling tot de eerdere type kaarten gaat een instant direct na het spelen naar de graveyard.

Sorcery
Een sorcery is vergelijkbaar met een instant, maar heeft extremere effecten en/of zijn goedkoper. Daarnaast mag je een sorcery alleen spelen wanneer je een permanent (dingen die in het spel blijven liggen) mag spelen.
[edit#1]
Als je een bepaald effect wil bereiken dan is een instant vaak duurder dan een sorcery voor hetzelfde effect, of is het effect van de sorcery heftiger dan dat van de instant voor dezelfde cost.

Expansion symbol
Aan de rechterkant in het midden zit een raar tekentje, dit tekentje geeft aan in welke set de kaart zit. Elk jaar brengt wizards een aantal nieuwe sets uit, meestal zijn dit er 4. Iedere zomer komt er een nieuwe edition, dit zijn alleen maar herdrukken van oude kaarten, zo worden ze weer legaal om te spelen in standard(dit heeft te maken met verschillende spelvarianten, dat komt later), en wordt de tekst aangepast aan eventuele nieuwe regels. Door het jaar heen wordt er een blok uitgegeven, bestaande uit 1 hoofdset, en 2 uitbreidingssets. Eens in de zoveel jaar komen er ook speciale uitgaven, zoals de onlangs verschenen unhinged, en de binnekort komende coldsnap. Het expansion symbol laat ook meteen zien hoe zeldzaam de kaart is, zwart is common, zilver is uncommon en goud is rare (let op, dit was in het begin nog niet, bij de hele oude kaarten is aan de kaart zelf niet te zien of hij rare, uncommon of common is).

Game tekst
De onderste helft van een kaart vertelt wat de kaart nou eigenlijk doet. Omdat de regels steeds veranderen, verandert de officiële tekst ook, dit is op internet te vinden, mocht je twijfelen bij een oude kaart.

Legal
Helemaal onderaan, onder de tekst box is in hele kleine lettertjes nog wat onzin te vinden die je nergens voor nodig hebt.


De Beurt
Een beurt bestaat uit 5 phases, elke phase is weer verdeeld in verschillende steps. De phases volgen elkaar als volgt op:
  • Begin
  • Main phase 1
  • Combat phase
  • Main phase 2
  • End of turn
Wanneer het spel begint slaat de eerste speler z’n begin pase over (in verband met balans). Dit geldt overigens alleen als je 1 tegen 1 speelt, in een multiplayer doet de eerste speler wel gewoon z’n begin phase.


Begin
Het begin van de buurt kent 3 stappen. Als eerste komt de untap step, in deze stap moet je al je kaarten op tafel untappen, verder niets. Dit is ook verplicht, je kunt niet tegen je tegenstander zeggen dat hij het vergeten is, dan moet je hem er tijdig op wijzen dat hij of zij nog moet untappen. Dan komt de upkeep, alle kaarten met een soort blasting moeten die nu betalen, dat staat dan op de kaart. Ook kun je in deze stap spells & abilities spelen, je kunt bijvoorbeeld instant kaarten spelen, of abilities van je permanents gebruiken. Als je dat hebt gehad komt de draw step, nu pak je dus een kaart en ga je naar de eerste main phase.

Main phase 1
Dit is de phase waarin je land kunt opleggen, creatures, artifacts en enchantments en sorceries kunt spelen. Als beide spelers niets meer te doen hebben wordt de main phase beëindigd en ga je door naar de combat phase.

Combat phase
De combat phase is waarschijnlijk wel de drukste phase, en in zekere zin ook de meest dominante, want nu komt het aanvallen. Ik zal eerst een overzicht geven van hoe de phase er in z’n geheel uitziet, en vervolgens alle stappen bespreken.
  • spells & abilities
  • attackers aanwijzen
  • spells & abilities
  • blockers aanwijzen
  • spells & abilities
  • damage on the Stack
  • spells & abilities
  • damage resolvet
  • spells & abilities
  • end of combat
  • spells & abilities
Elke keer dat er spells & abilities staat betekent dat beide spelers de gelegenheid krijgen om instant spells te spelen en/of abilities van permanents te gebruiken. Bij het aanwijzen van attackers kiest de actieve speler een aantal beesten waarmee hij gaat aanvallen, doet hij dit niet, sla je de rest over en ga je direct naar end of combat step. Doe je dit wel, dan krijgt de verdedigende speler nu de gelegenheid blockers te kiezen. Je kunt met meerdere beesten één beest van de aanvaller blocken, en er kunnen beesten zijn met first strike. In het eerste geval (meerdere blockers) dan mag de aanvallende speler kiezen hoe hij de damage die zijn beest doet verdeelt over de verschillende blockers. In het tweede geval (een (of meer) beest(en) met first strike) dan krijg je een aantal extra stappen om first strike damage op the stack te doen en te resolven, pas daarna ga je verder met de gewone combat damage.
Als de spelers na het kiezen van blockers klaar zijn met het spelen van spells & abilities doe je de combat damage op the stack. Op dit moment tel je alle power van je beesten op, en zo veel damage doe je dan aan eventuele blockers en de tegenstande(s). De blockers doen natuurlijk ook hun power in damage aan jouw beestjes. Dit gaan nu op the stack, je beestjes gaan nog niet meteen dood. Nu krijg je wederom de kans om spells & abilities te spelen, bijvoorbeeld je eigen beestje naar je hand te returnen voordat hij dood gaat. Als alle spelers hier weer klaar mee zijn kan de damage dan daadwerkelijk resolven, nu pas krijgen de beesten echt damage (en gaan ze eventueel dood), dit is de enige combat damage (waarnaar op kaarten naar verwezen kan worden), instant-damage die gedaan wordt in de combat phase is geen combat damage, enkel damage gedaan door beesten in de damage resolve step.
Nudat alle damage is gedaan gaan we richting het eind van de combat phase, dit is waar eventuele at the end of combat abilities gebeuren, en nog een laatste keer spells & abilities.

Main phase 2
Main phase twee is practisch hetzelfde als main phase 1, je kunt redenen hebben om bepaalde spells of beesten nu pas te spelen in plaats van gedurende je eerste main phase. Wederom ga je naar de volgende phase als alle spelers weer klaar zijn met het spelen van spells & abilities.

End of turn
Wederom gaan we spells & abilities doen, en daarna komen de at the end of turn abilities. Als dat geweest is krijgen we de cleanup step. Alle damage die nog op beesten zit wordt eraf gehaald, en dingen die tot het einde van de buurt duren verdwijenen nu ook. Dan zit de beurt er alweer op, en gaat het spel door met de untap phase van de volgende speler.


The Stack
The Stack is waarschijnlijk het meest onbekende, maar toch het meest fundamentele systeem van magic. Dit is al behoorlijk gevorderd, en als je dit goed begrijpt snap je waarschijnlijk al meer van magic dan de gemiddelde casual speler.

The stack is een virtuele stapel. Die is in eerste instantie leeg, maar zodra iemand een kaart speelt komt deze op the stack. Op dat moment krijgt de tegenstander de gelegenheid om dingen te doen voordat de eerste kaart “af” gaat. Hij zou bijvoorbeeld counterspell kunnen spelen, dan gaat counterspell op the stack, boven de eerste kaart. Dan krijgt de eerste speler weer de gelegenheid spells & abilities te spelen, en zo heen en weer. Op een gegeven moment heb je niets meer, en pas je. De tegenstander kan dan nog doorgaan, en dan mag jij weer. Passen beide spelers achter elkaar dan gaat de bovenste spell op the stack “af”, deze resolve-t dan, en z’n effect krijgt invloed op het spel.
Even terug naar het eerste voorbeeld, je speelt een beest, deze gaat op the stack en wacht daar. De tegenstander speelt counterspell, deze gaat bovenop the stack. Jij past, en je tegenstander ook, op dit moment gaat counterspell “af” en wordt jouw beest kapot gemaakt. The Stack is nu weer leeg, en kun je een volgend beest spelen of andere spells.

Als jij de gelegenheid hebt om spells & abilities te mogen spelen, heb jij priority. Als je een spell speelt of een ability gebruikt gaat deze op the stack en krijgt de tegenstander priority, hij mag dan spells & abilities spelen. Wanneer jij priority hebt, maar je wilt of kunt niets doen, pas je. Je geeft dan priority door zonder iets te doen. Zodra alle spelers achter elkaar passen gaat de bovenste spell of effect “af”, en zal het spel beïnvloeden. Is the stack leeg en beide spelers passen beëindig je de huidige stap, en ga je naar de volgende stap van de phase. In een main phase heb je maar 1 stap, dus beëindig je de phase. Meestal gaat dit ongeveer zo (in de main phase):
Speler 1: “ik doe niets, zullen we naar de combat phase?”
Speler 2: “is goed”
Speler 1: “ok, wil jij nog iets doen voordat ik attackers assign?”
Speler 2: “ja, ik gebruik m’n icy manipulator om jou beest te tappen”
Speler 1: “ok, in dat geval val ik niet aan en kunnen we door naar de volgende main phase”
Speler 2: “ok”
Elke “ok” in het verhaal is een bevestiging van de voorgaande suggestie, in feite zeg je “ik pas”. Dergelijke dingen kunnen ook duidelijk gemaakt worden middels handgebaren, maar het is handig dit van te voren af te spreken met je tegenstander(s).

In elke nieuwe phase of stap waar the stack wordt geopend, en spelers de kans krijgen spells & abilities te spelen, krijgt de actieve speler (diegene wiens beurt het is) als eerste priority. Dat klinkt misschien overbodig, maar het betekent bijvoorbeeld dat niemand iets mag doen voordat jij een beest kunt spelen in je main phase. Ook is het zo dat het inleggen en tappen van land niet op the stack gaat, als jij in je main phase een land inlegt, kan je tegenstander dus nog steeds niets doen voordat jij je eerste beest speelt.
Je hebt twee soorten abilities in het spel, activated en triggered abilitie. De eerste kun je herkennen door een dubbele punt in de uitleg op de kaart, de tweede wordt aangegeven door een “when” of een “if”. Een activated ability kun je net als een instant spelen wanneer jij priority hebt (op tijden waar boven spells & abilities stond). Een triggered ability gaat daarintegen af op een bepaalde spelconditie (zoals whenever a creature is put into a graveyard from play, you gain 1 life). Omdat ze op the stack woren gelegd door het veranderen van het spel, zou het voor kunnen komen dat een dergelijke ability meerdere malen tegelijk triggert (denk bij het bovenstaande voorbeeld aan een wrath of god). Toch moet elk effect een eigen plek op the stack krijgen, in dergelijke situaties kiest de actieve speler welk effect als eerste op the stack wordt gelegd. Hierbij moet je goed opletten, want de dingen die je eerste op the stack legt, liggen onderaan en zullen dus pas later “af” gaan.

Spells en the stack
Wanneer jij priority hebt mag je instant spells spelen, heb jij priority in je eigen main phase en de stack is leeg, dan mag je ook creatures, enchantments, artifacts en sorceries spelen.

Activated abilities en the stack
Alle abilities op permanents met een dubbele punt erin zijn activated abilities. Je betaalt de activation cost (bijvoorbeeld een aantal mana en het artifact tappen), en dan stop je het effect op the stack. Op dit moment is er geen link meer tussen de bron van de activated ability, en het effect dat op the stack ligt. Als jij wilt voorkomen dan een effect van de tegenstander af gaat, heeft het geen zin meer z’n beetsje terug naar z’n hand te sturen (voordat) hij die activated ability kan gebruiken, je kunt enkel nog iets doen voordat het effect af gaat.

Triggered abilities en the stack
Triggered abilities zijn effecten die op the stack gaan bij bepaalde spelcondities. De spelconditie (at the beginning of you upkeep..) legt automatisch het effect op the stack. Deze effecten kun je voorkomen door ervoor te zorgen dat een bepaalde spelconditie niet berijkt kan worden, maar als ze eenmaal op the stack liggen hebben ze geen link meer met de bron. Omdat dit type abilities afgaat op bepaalde spelcondities kan het goed zijn dat er meerdere effecten tegelijk triggeren en op the stack willen. Op dit moment is het dus aan de actieve speler te bepalen welke effecten als eerste op the stack gaan.
[edit#1]
Ik heb nog eens de regels erop na gezocht, want ik weet het zelf ook niet meer precies:
410.3.
If multiple abilities have triggered since the last time a player received priority, each player, in APNAP (Active Player - Non Active Player) order, puts triggered abilities he or she controls on the stack in any order he or she chooses. (See rule 103.4.) Then players once again check for and resolve state-based effects until none are generated, then abilities that triggered during this process go on the stack. This process repeats until no new state-based effects are generated and no abilities trigger. Then the appropriate player gets priority.
Volgens mij betekent dit dat de active speler al zijn triggered abilities eerst op the stack gooit (in volgorde naar zijn keuze) en vervolgens de niet actieve speler al zijn triggered abilities op the stack gooit. Mocht er daardoor nog state-based effecten tussen komen (zoals een creature wiens toughness 0 is, moet direct naar de graveyard), en als dit niet het geval is ga je door en krijgt de volgende speler priority.

Je kunt het spel goed spelen zonder kennis over the stack, maar het weten van het bestaan is sowieso fijn wanneer iemand dingen probeert te doen “voordat” jij je beest hebt gespeelt (hoe kan dat nou, je hebt je beest toch al gespeeld...). Ook is het wel fijn om precies te weten hoe het werkt wanneer er veel dingen tegelijk gebeuren en het allemaal net wat ingewikkelder wordt.

Mocht je moeite hebben dit te begrijpen, vraag dan aan meer ervaren spelers dit nogmaals uit te leggen aan de hand van voorbeelden met spelsituaties.
Laatst gewijzigd door SchemerRat op 13 jul 2006 22:11, 7 keer totaal gewijzigd.

SchemerRat
Fortuinzoeker
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 mei 2006 14:28
Locatie: Enschede (Amsterdam)

Ongelezen bericht door SchemerRat » 04 jun 2006 21:37

Verschillende types
Het grootste deel van de informatie hier is te vinden op de site van wizards, hieronder een kort overzicht van de verschillende varianten en speltypes, zodat je ook weer mee kunt praten met de rest.

Standard (Type 2)
De kaarten toegestaan zijn die uit de twee meest recente blocks (het afgelopen jaar, en het vorige jaar) en de laatste editie (elke zomer).

Extended
Raar voor gevorderde toernooi spelers, houdt je hier maar niet mee bezig.

Vintage (Type 1)
Alle kaarten, sommige kaarten mogen maar 1 keer, sommige kaarten mogen helemaal niet. De kaarten die je maar 1 keer mag spelen zijn vaak meer dan 20 euro, en soms wel over de honderden euros.

Casual
Als Vintage, dus ook alle kaarten. Meestal lager budget en minder goede decks. Dit is was er doorgaans in vriendenkringen gespeeld wordt.

Varianten
Prismatic
Minimaal 250 kaarten, minimaal 20 kaarten van iedere kleur (multicolored telt voor 1 van de kleuren), kijk online voor banned list.

Tribal wars
Ten minste één derde van je deck moeten creatures zijn van een zelfde creature type, kijk online voor banned list.

Singleton
Je mag iedere kaart maar 1 keer spelen (uitgezonderd land), kijk online voor banned list.

Niet officiele varianten
Emperor
3 tegen 3, de speler 1 het midden is de keizer van z’n team, je wint als de keizer tegenover je dood is. Alleen de luitenanten (spelers aan de zeikant) mogen aanvallen, en ze vallen altijd de tegenoverliggende speler aan, totdat deze dood is, dan kunnen ze de vijandige keizer aanvallen. De target-range is 1 speler, voor 1 luitenant bestaat het spel enkel uit zichzelf, z’n keizer en de vijandige luitenant, globale effecten (zoals Wrath of God) werken wel op iedereen. In de upkeep mag de keizer z’n beesten doorgeven aan z’n luitenanten.

Peasant
Enkel commons en 5 uncommons.

Mono-color
Alle kaarten van 1 kleur, of enkel artifacts.

Grimreaper
Eeuwentemmer
Berichten: 2475
Lid geworden op: 06 sep 2004 18:33
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 07 jun 2006 22:00

Paar dingetjes:
Het spel
Daar hoort ook nog het kopje 'millen' bij. Je weet wel als men een kaart moet pakken maar dit niet kan omdat zijn library op is.
Artifact
Artifacts zijn zoals enchantments, maar anders. Enchantments zijn pure magie (van een kleur), artifacts zijn apparaten, techniek, en zijn kleurloos, je kunt ze in ieder deck spelen. Evenals enchantments hebben ze soms een passief effect, en soms abilities. Verschil is dat enchantments, als ze aura zijn, dingen kunnen enchanten, artifacts kunnen dit niet, maar je hebt wel artifact creatures (vaak golems).
Artifacts kunnen dit wel als ze het subtype equipment hebben.
Sorcery
Een sorcery is vergelijkbaar met een instant, maar heeft extremere effecten en zijn goedkoper. Daarnaast mag je een sorcery alleen spelen wanneer je een permanent (dingen die in het spel blijven liggen) mag spelen.
Dit is in mana en niet helemaal zoals je het nu zegt. Als je een kaart zou hebben die een bepaald effect zou hebben, en het een instant zou zijn dan zou die meer mana kosten alszijnde een instant als een sorcery. Voorbeeld: Incinerate en Carbonize.
Een triggered ability gaat daarintegen af op een bepaalde spelconditie (zoals whenever a creature is put into a graveyard from play, you gain 1 life). Omdat ze op the stack woren gelegd door het veranderen van het spel, zou het voor kunnen komen dat een dergelijke ability meerdere malen tegelijk triggert (denk bij het bovenstaande voorbeeld aan een wrath of god). Toch moet elk effect een eigen plek op the stack krijgen, in dergelijke situaties kiest de actieve speler welk effect als eerste op the stack wordt gelegd.
Dit klopt niet helemaal. Alleen als er triggered abilities van beide spelers tegelijk af gaan gaat men volgorde bepalen. De actieve speler kiest dan als eerste en van zijn effecten en dan de andere speler(s), en zo om en om tot de triggered abilities zijn afgewerkt.

Mooie uitleg trouwens, zeer aan te raden. Als ik het zo lees zie ik waar ik nog weleens fout ga bij het uitleggen; ik noem ook allemaal uitzonderingen die er eigenlijk niet bij hoeven. Je kunt eigenlijk volstaan door af te sluiten met: Staat er op een kaart iets wat tegen de regels in gaat (maw. de regels anders regelt) dan heeft dat voorang op de regels.

[EDIT]Voorbeeldje bij dat laatste. Mana kan je normaal niet sparen, als je naar de volgende phase gaat en je hebt nog mana over krijg je mana burn: 1 leven eraf per mana over (en wordt je mana pool geleegd). Upwelling breekt deze regel, maar alleen zolang hij in het spel ligt.

SchemerRat
Fortuinzoeker
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 mei 2006 14:28
Locatie: Enschede (Amsterdam)

Ongelezen bericht door SchemerRat » 08 jun 2006 16:32

Ik heb de regels aangepast :)
Ik ben nu nog niet helemaal zeker over die triggered abilities die tegelijk af gaan, kijk er nog ff naar. De aanpassingen staan aangeduid met [Edit#1]. Mocht je nog tips hebben, post ze hier en dan voeg ik ze toe :)

Thanks voor Sticky ;)

Grimreaper
Eeuwentemmer
Berichten: 2475
Lid geworden op: 06 sep 2004 18:33
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 08 jun 2006 17:15

Zo dat van instant vs. sorcerry heb je een stuk beter verwoord als mij lukt :P
410.3.
If multiple abilities have triggered since the last time a player received priority, each player, in APNAP (Active Player - Non Active Player) order, puts triggered abilities he or she controls on the stack in any order he or she chooses. (See rule 103.4.) Then players once again check for and resolve state-based effects until none are generated, then abilities that triggered during this process go on the stack. This process repeats until no new state-based effects are generated and no abilities trigger. Then the appropriate player gets priority.
Ik zie de onduidelijkheid al. Er staat APNAP maar er staat niet of dat telkens om de beurten wisseld of dat een speler in 1 keer alles van hem of haar erop gooit. Nu twijfel ik dus ook :s

Jorqua
Ontdekkingsreiziger
Berichten: 296
Lid geworden op: 16 apr 2006 23:55
Locatie: A'dam

Ongelezen bericht door Jorqua » 15 jun 2006 22:51

Nou ik heb hem gelezen en petje af Berend... Echt waar een stuk waar je trots op mag zijn en hopeliijk stimuleert dit weer mensen om magic te gaan spelen. :-D

Tot de eerstvolgende magicmeet (als jullie tukkers tenminste weer eens naar A'dam komen) :P,
-Greetz R-

Ps hoeveel Aeonium heeft dit je opgelevert. :? :P

Jo0st
Sterrenschipper
Berichten: 1168
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:12
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jo0st » 16 jun 2006 09:40

Jorqua schreef:Ps hoeveel Aeonium heeft dit je opgelevert. :s :P
Niet meer dan 50, ik heb al vaker een hele lange post getypt om tot mijn spijt te moeten zien dat er een maximum van 50 aeonium bestaat :P Als je 49 krijgt heb je efficient getypt ;)

Inderdaad een verhelderend stuk trouwens, ik had het al eerder gelezen maar nu ik toch reageer mag het best gezegd worden :)

SchemerRat
Fortuinzoeker
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 mei 2006 14:28
Locatie: Enschede (Amsterdam)

Ongelezen bericht door SchemerRat » 20 jun 2006 12:34

Dank voor alle positieve reacties, reageer ook met tips als je nog iets handigs weet.
Ik heb overigens wel meer dan 50 aeonium gekregen, het zijn in totaal 4 posts. Dit is niet omdat ik zo graag meer aeonium wil, maar het is erg veel makkelijker met het aanpassen van de verschillende delen.

SchemerRat
Fortuinzoeker
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 mei 2006 14:28
Locatie: Enschede (Amsterdam)

Ongelezen bericht door SchemerRat » 21 jun 2006 23:41

Nieuwe tips (te vinden in het gedeelte tips); de nieuwe dingen zijn aangegeven met [Edit#2]. Hoewel dit misschien in gaat tegen de standaard regels van Aeon post ik een aantal links naar (zeer nuttige) websites. Kijk er ff naar, weet je meer sites, post ze hier dan kunnen ze toegevoegd worden =)

Plaats reactie