Fake kaarten: not done?

Goblins, imps en elfen vliegen je om de oren in dit forum over het kaartspel Magic: the Gathering. Deel je nieuwe decks en gekste combo's met ons.

Moderator: Beheerders

Gebruik je soms fakes?

Nee, volledig tegen mijn principes
8
67%
Ja (met schaamrood op de wangen)
1
8%
JA! Wizards of the Coast zijn geldzakken, kaarten afdrukken is een logische boycot van hun systeem!
3
25%

Totaal aantal stemmen: 12

ftechmax
Avonturier
Contacteer:

Ongelezen bericht door ftechmax »

Een spel is wat je af en toe of regelmatig speelt...
Een hobby is iets waar je je helemaal aan overgeeft. Als je bij Magic een precon-deckje zou halen en daar mee zou spelen en blijven spelen is het een spel.. Ga je je volledige creativiteit in het deckbuilden stoppen en tegelijkertijd je verdiepen in het verhaal achter de kaarten.. dan is het een hobby.

done :-D

ps. The Pelican.. verbeter mij als ik er naast zit ;)
Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper »

Dan komt het er nog steeds ongeveer op neer wat ik zei, want voor het ene geef je maar een beetje uit en het andere nu eenmaal meer.
Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr »

Pelican, ik heb het nooit gehad over: 'op fakes overstappen', dat klinkt wat al te radicaal. :)

Ik ben nu trouwens een gulden middenweg aan het zoeken, iets waardoor ik toch van die fakes kan afstappen, want ik moet toegeven: winnen met valse kaarten geeft niet echt veel voldoening. :P Ik bouw nu vooral combodecks rond betere commons en goedkope en minder bekende uncommons. Zo kan ik toch deftige decks bouwen, zonder er ál mijn spaarcenten aan te hangen (ben namelijk aan het sparen voor een eigen altsax, en die dingen kosten way veel geld).

En Grim, dat van dat bier was wel een heel ongelukkig voorbeeld, hehe. Het was bij wijze van spreken. Maar je hebt wel gelijk, het 'aan kaarten geraken' is ook een kunst op zich, en als dat dan met geld gepaard gaat, so what.

Damn, zo zie je maar hoe een discussie je van gedachten kan doen veranderen... :-D
(Hoewel ik mijn fakes nu niet ga verbranden natuurlijk.)
Agravain
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agravain »

Graag zou ik als complete leek (heb pas een keer "gespeeld" op de meet bij Pelican) ook een opmerking willen plaatsen:
Het lijkt mij ook een kwestie van afspraken maken met je tegenstander. Persoonlijk zou ik denk ik wel met fakes spelen, als de tegenstander(s) daar geen problemen mee heeft of het zelf ook doet (zoals Tynvyrr al heeft opgemerkt). Een goede reden zou kunnen zijn om te oefenen met dat soort exclusieve kaarten. Het feit dat je zo'n kaart niet hebt wil nog niet zeggen dat je je niet kunt / zou mogen oefenen in het gebruik ervan. Of als tegenstander: kijken wat je er tegen kunt doen.

~ Agravain ~
Midwinter
Oprichter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter »

Ik ben het eens met Agravain. Als iemand Magic een leuk spelletje vindt en uit geldnood of wat dan ook zelf kaarten gaat printen: prima. Zolang dat persoon maar niet denkt dat ik tegen hem speel. Dat doet hij maar met iemand die hetzelfde doet als hij. Het kopen en ruilen van kaarten is gewoon een mechanisme in het spel zoals wij dat kennen. Wanneer het wegvalt, is het niet fair meer en dus speel ik niet tegen zulke decks.

Toch ben ik dat zonderlinge persoon dat Ja heeft gestemd in deze poll. Waarom? Omdat het het dichtst bij mijn antwoord zit. Ik speel namelijk wél met proxies (in dit topic ook wel fakes genoemd), maar heb daarvoor mijn eigen regels die ook door mijn medespelers gerespecteerd worden.

* Proxies zijn alleen aanvaardbaar als het gaat om een gelimiteerd aantal kaarten (laten we zeggen 4), dat essentieel is voor de werking van je deck en je bovendien in de nabije toekomst in je bezit verwacht te hebben. Commons en uncommons zijn acceptabel, rares in de meeste gevallen niet.

* Als je naar een deck met proxies grijpt, moet je je er altijd van verzekeren dat je medespeler(s) daar geen moeite mee hebben. Meld op voorhand dat je proxies gebruikt en welke kaarten dat zijn. Als er bezwaren zijn, pak je een ander deck.

Voorbeeld: ik heb momenteel een deck dat bestaat uit de kleuren wit, blauw en zwart. Zoals de meeste spelers wel weten is het lastig om een beetje stabiele manabasis te krijgen in decks met 3 of meer kleuren. Meestal gooi ik dan groen in de mix om het op te lossen, maar dat ging in dit geval niet. Ik had landjes nodig die meer dan 1 kleur konden produceren of het zou floppen. Gelukkig had ik 4 Cloudcrest Lake liggen en nog een paar losse landjes die me daarbij konden helpen, maar voor zwart waren de mogelijkheden wel heel beperkt. Dus heb ik 4 Waterveil Caverns 'gefaked' en deze in het deck geschoven, met de bedoeling er binnenkort een kwartet bij te ruilen. Niemand die daar problemen mee had.

Nu een voorbeeld van wanneer ik het niet acceptabel vind om proxies te gebruiken. Sinds ik Magic speel, heb ik een groen stompydeck. Voor wie dit principe niet kent: bijna alleen maar creatures met een casting cost van Afbeelding en daarnaast pompkaarten als Giant Growth. Dolgraag had ik in dat deck 4 Rancors gehad. Probleem: dat is een common van zo'n 2 euro per stuk en ik had er natuurlijk nooit één uit een booster getrokken. Hoe graag ik die kaart ook wilde hebben, ik was jarenlang niet bereid om zoveel geld voor één stomme common neer tellen. Dus maakte ik ook geen proxy Rancors.

Overigens heb ik een tijd geleden eindelijk een speelsetje weten te bemachtigen. Dus eind goed, al goed. :D
Thallion
Toerist

Ongelezen bericht door Thallion »

Ik speel niet echt heel vaak meer Magic; maar zo nu en dan als ik een deck in elkaar draai print ik wel 'ns een kaart uit.

Dit doe ik wel 'ns omdat ik van een kaart 4 in een deck wou hebben in plaats van die ene die ik heb, of omdat ik die totaal niet heb.
Ik ga er namelijk niet al te veel geld in steken. En speel het bovendien alleen in huiselijke sfeer dus mijn medespelers (die er ook niet al te veel geld in steken) hebben er geen bezwaar tegen en doen het zelf af en toe ook.
Shadar-Kai
Hemelkenner

Ongelezen bericht door Shadar-Kai »

Ik speel zelf ook magic maar als mijn tegenstanders met fake kaarten gaan spelen vind ik dit meestal niet echt leuk, want dan kan je gewoon het perfecte deck in elkaar zetten zonder echter veel moeite en dat vind ik tegen mijn princiepes. Als je een beetje een deck in elkaar kan zetten moet je gewoon zorgen dat je de kaarten hebt, zoniet dan moet je hem maar kopen of aanruilen en meestal zijn de kaarten die ze dan faken goede rares waardoor ik dan verlies en daar baal ik dan van.
SchemerRat
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door SchemerRat »

Ten eerste denk ik dat de vraag verkeerd gested is. i.p.v. fake kaarten (wie gebruikt dit ooit) hebben we het eigenlijk altijd over proxies, wat het gebruik ervan ook minder "erg" maakt.
Ten tweede is er een extreem verschil op welke manier je speelt. Als je casual speelt is het de moeite niet op proxies te gebruiken. Mocht je serieus vintage (T1) spelen heb je toch alle kaarten nodig op een toernooi, maar kun je wel proxies gebruiken om te oefenen of met kaarten te spelen waarvan je zeker weet dat je ze (snel) kunt ruilen of kopen.
Zelf speel ik meer standard (T2), en ook hier geldt dat bij casual het nergens op slaat om proxies te gebruiken, maar wanneer je serieus bezig bent een heel deck bij elkaar te ruilen, of aant oefenen bent voor een toernooi is het gebruik van proxies ook zeker toegestaan.

Casual: nee, geen proxies
Oefenen/serieus spelen: wel prexies

-SchemerRat

PS - wil je "oefenen" met kaarten die je niet hebt, dan zijn apprentice en magic workstation ook zeer goede alternatieven.
fallen loremaster
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door fallen loremaster »

Ik gebruik soms nep-kaarten als de orginele nog in bestelling zitten. Ik gebruik ze ook om te kijken of de kaarten goed genoeg zijn voordat ik ze bestel (bij kaarten van een paar euro's).
Of natuurlijk mijn spongebobdeck en Star wars deck, dat zijn paintjobs. 8)

Maar behalve dat ben ik er op tegen. Als je werkelijk Black lotussen wil spelen mag je er ook lekker voor betalen!
Jorqua
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Jorqua »

Persoonlijk ben ik niet voor het gebruik van proxies, maar heb er aan de andere kant ook niet zo veel problemen mee.
Natuurlijk als iemand perse Black Lotus wil spelen zal hij met een orgineel op tafel komen zetten, maar mocht er een 4de Lightning Bolt (nog) missen dan boicot ik niet iemand direct.
Daarnaast zoals SchermerRat al opmerkte is er een verschil in doel eindes. Ik weet nog goed dat een vriend van mij een goed block-deck (Mirrodin) wou samenstellen.
Om dit te testen wou hij graag tegen de al bestaande block-deck's spelen, maar om nou afinnity, charbelcher en al die andere deck's hiervoor te gaan kopen...
Oftewel proxieën en je vrienden lekker laten spelen met de proxie deck's :-D

Zolang het op een relaxte manier gaat en het geen power 9 zijn (of iets in die geest) heb ik er dus niet heel veel problemen mee.

-Greetz R-
Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper »

Zo kom je wel weer terug op een interessant deel van dit topic Jorqua, namelijk: Waar trek je die grens?
maar mocht er een 4de Lightning Bolt (nog) missen dan boicot ik niet iemand direct.
Die kaart zou ik zelf liever niet als proxie bij iemand tegen komen, het is zo'n elementaire rode kaart dat ik het laf vind om die te proxien, net als counterspell, dark ritual en dergelijke.
Zolang het op een relaxte manier gaat en het geen power 9 zijn (of iets in die geest) heb ik er dus niet heel veel problemen mee.
Deze ene quote gebruik ik om twee punten te maken.
1. (of iets in die geest) Hoe definieer je die geest? Heb jij een lijstje ervan?
2. "Zolang het op een relaxte manier" Dat is denk ik de sleutel-gedachte hier. Overleg met degene tegen wie je speelt en beslis het ter plekke. Meeste mensen spelen voor de lol en zullen er niet al te veel problemen mee hebben, zo niet dan speel je een paar potjes minder is ook niet zo erg.
Jorqua
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Jorqua »

Grimreaper schreef:Zo kom je wel weer terug op een interessant deel van dit topic Jorqua, namelijk: Waar trek je die grens?
Jorqua schreef:maar mocht er een 4de Lightning Bolt (nog) missen dan boicot ik niet iemand direct.
Die kaart zou ik zelf liever niet als proxie bij iemand tegen komen, het is zo'n elementaire rode kaart dat ik het laf vind om die te proxien, net als counterspell, dark ritual en dergelijke.
Het is idd een elementaire kaart maar als je de 4de in je deck geproxied heb zal ik daar niet wakker van liggen. Waarschijnlijk zal ik je er dan zelfs eentje lenen opdat de anderen er ook geen problemen mee hebben. (het is immers toch een ku... common uit de fourth. :P
Dus nee ik vind het niet prettig als iemand geen Bolts heeft en 4 plains speelt waarbij hij/zij meld dat het de desbetreffende kaart is. Maar in mate geen probleem.
Grimreaper schreef:
Jorqua schreef:Zolang het op een relaxte manier gaat en het geen power 9 zijn (of iets in die geest) heb ik er dus niet heel veel problemen mee.
Deze ene quote gebruik ik om twee punten te maken.
1. (of iets in die geest) Hoe definieer je die geest? Heb jij een lijstje ervan?
2. "Zolang het op een relaxte manier" Dat is denk ik de sleutel-gedachte hier. Overleg met degene tegen wie je speelt en beslis het ter plekke. Meeste mensen spelen voor de lol en zullen er niet al te veel problemen mee hebben, zo niet dan speel je een paar potjes minder is ook niet zo erg.
Ok, ik geef toe dat dit een beetje vaag is maar ook hiervoor geldt in mate. Mocht iemand er eentje missen en mits dit niet een overpowered kaart zijn (dit hangt dus van persoon tot persoon af) vind ik het geen groot bezwaar. Dus zoals je al aankaarte bij je 2de punt, overleg zoiets van tevoren en dan komt het allemaal in orde. :-D

-Greetz R-
Plaats reactie