Ik ben het eens met Agravain. Als iemand Magic een leuk spelletje vindt en uit geldnood of wat dan ook zelf kaarten gaat printen: prima. Zolang dat persoon maar niet denkt dat ik tegen hem speel. Dat doet hij maar met iemand die hetzelfde doet als hij. Het kopen en ruilen van kaarten is gewoon een mechanisme in het spel zoals wij dat kennen. Wanneer het wegvalt, is het niet fair meer en dus speel ik niet tegen zulke decks.
Toch ben ik dat zonderlinge persoon dat
Ja heeft gestemd in deze poll. Waarom? Omdat het het dichtst bij mijn antwoord zit. Ik speel namelijk wél met proxies (in dit topic ook wel fakes genoemd), maar heb daarvoor mijn eigen regels die ook door mijn medespelers gerespecteerd worden.
* Proxies zijn alleen aanvaardbaar als het gaat om een gelimiteerd aantal kaarten (laten we zeggen 4), dat essentieel is voor de werking van je deck en je bovendien in de nabije toekomst in je bezit verwacht te hebben. Commons en uncommons zijn acceptabel, rares in de meeste gevallen niet.
* Als je naar een deck met proxies grijpt, moet je je er altijd van verzekeren dat je medespeler(s) daar geen moeite mee hebben. Meld op voorhand dat je proxies gebruikt en welke kaarten dat zijn. Als er bezwaren zijn, pak je een ander deck.
Voorbeeld: ik heb momenteel een deck dat bestaat uit de kleuren wit, blauw en zwart. Zoals de meeste spelers wel weten is het lastig om een beetje stabiele manabasis te krijgen in decks met 3 of meer kleuren. Meestal gooi ik dan groen in de mix om het op te lossen, maar dat ging in dit geval niet. Ik had landjes nodig die meer dan 1 kleur konden produceren of het zou floppen. Gelukkig had ik 4
Cloudcrest Lake liggen en nog een paar losse landjes die me daarbij konden helpen, maar voor zwart waren de mogelijkheden wel heel beperkt. Dus heb ik 4
Waterveil Caverns 'gefaked' en deze in het deck geschoven, met de bedoeling er binnenkort een kwartet bij te ruilen. Niemand die daar problemen mee had.
Nu een voorbeeld van wanneer ik het niet acceptabel vind om proxies te gebruiken. Sinds ik Magic speel, heb ik een groen stompydeck. Voor wie dit principe niet kent: bijna alleen maar creatures met een casting cost van

en daarnaast pompkaarten als
Giant Growth. Dolgraag had ik in dat deck 4
Rancors gehad. Probleem: dat is een common van zo'n 2 euro per stuk en ik had er natuurlijk nooit één uit een booster getrokken. Hoe graag ik die kaart ook wilde hebben, ik was jarenlang niet bereid om zoveel geld voor één stomme common neer tellen. Dus maakte ik ook geen proxy Rancors.
Overigens heb ik een tijd geleden eindelijk een speelsetje weten te bemachtigen. Dus eind goed, al goed.