Fake kaarten: not done?

Goblins, imps en elfen vliegen je om de oren in dit forum over het kaartspel Magic: the Gathering. Deel je nieuwe decks en gekste combo's met ons.

Moderator: Beheerders

Gebruik je soms fakes?

Nee, volledig tegen mijn principes
8
67%
Ja (met schaamrood op de wangen)
1
8%
JA! Wizards of the Coast zijn geldzakken, kaarten afdrukken is een logische boycot van hun systeem!
3
25%

Totaal aantal stemmen: 12

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Fake kaarten: not done?

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 30 aug 2005 20:28

Ik was er vroeger ook helemaal tegen: het afprinten van kaarten, en ze dan gebruiken om ermee te spelen.
:s Mijn principe was: bij magic gaat het erom dat je een zo goed mogelijk deck bouwt met de kaarten die je hebt. Maar als je de lijn doortrekt, kom je onvermijdelijk bij de volgende stap: hoe meer kaarten je koopt, hoe meer 'betere' kaarten je krijgt en hoe beter je decks worden. Je kan natuurlijk ook deftig ruilen, maar als je niet voldoende kaarten koopt zullen ook je ruilpartners afhaken omdat je niet genoeg kan bieden.

Money = Victory. :s

Zo lijkt het. Maar waarom? Magic is toch gewoon een spel, het gaat erom fun te maken! En het is zo waar: die paar onbereikbare kaarten extra in je deck zorgen ervoor dat de partijtjes veel dieper en interessanter worden. Ik keur een volledig printdeck natuurlijk compleet af - bij mij gaat het slechts om een paar kaarten die ik simpelweg nooit kan bemachtigen. Het is ook niet de bedoeling een deck te maken met 4 keer Birds of Paradise, Black Lotus, Wrath of God and so on.

Het begon eigenlijk toen ik voor het eerst een World Champ deck kocht met 4 Wrath of Gods, Akroma's Vengeance, Decree of Justice en andere onbetaalbare freakkaarten. Geen wonder dan die kerel het zo ver schopt in dat toernooi, mocht ik een dergelijk budget hebben...

Nu ja, het lijkt me een interessant topic om even over te discussiëren. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken, en of jullie me nu genadeloos zullen afschilderen als een 'verrader'.
Guess it's all part of the frustration. :P

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 30 aug 2005 20:51

Ikzelf ben er tegen. De kaarten hebben hoort gewoon bij het spelletje. En dat WotC geldzakken zijn slaat nergens op. WotC verdient alleen geld aan de booster en dergelijke, zij verkopen zelf geen losse kaarten en zij bepalen die prijzen ook niet. Die prijzen worden gebasseerd op vraag en aanbod, het basis principe van economie. Elke magiccer die begint met het spel weet dat de duurdere kaarten meer kosten.

Maar ja met mijn budget is het nou eenmaal mogelijk die kaarten die jij noemde wel te bezitten. Mijn pronkstukken zijn dan ook Black Lotus, Mox Ruby, Mox Pearl en Mox Jet. Ik denk dat hoe het staat met je budget je mening over deze discussie ook sterk beinvloed.

ftechmax
Avonturier
Contacteer:

Ongelezen bericht door ftechmax » 31 aug 2005 00:52

Tja, wanneer is een fake een fake?
In mijn engelen deck gebruik ik een zelf afgedrukte Reya Dawnbringer. Waarom? Omdat deze kaart nergens meer te verkrijgen is om de een of andere reden.
Op het moment dat ik de originele kaart te pakken kan krijgen schaam ik mij er ook niet voor om gewoon met deze kaart te spelen. Ik heb er ook dan maar één van in mijn deck.

Ik ga mee met midwinter dat wanneer je van de power kaarten er méér dan 1 in je deck gaat proppen (fakes dus) je slecht/dom bezig bent. Geef mij een paar mox pearl, een sol ring en 2 black lotussen en ik maak supersnelle en machtige engelendecks.... zo werkt het niet.

Ow, er bestaat denk ik ook wel een verschil tussen fakes en proxy's.. maar dat mogen jullie uitvechten ;)

edit: ik heb ook niet gestemd in de poll, omdat mijn antwoord er niet bij staat.

Waylander
Kosmonaut

Ongelezen bericht door Waylander » 31 aug 2005 17:29

Ik heb 1 keer een volledig fake deck gemaakt, maar er nooit mee gespeeld. Ik speel ook niet met fakes. Niet omdat het tegen m'n principes is, maar gewoon omdat ik het nooit nodig heb gehad. Ik heb er geen probleem mee als iemand met een of twee fake's speelt, als diegene dat dan wel van te voren zegt (als iemand van je wint omdat hij een onverwachts een fake speelt lijkt me dat best balen).

glamdring
Kosmonaut
Contacteer:

Ongelezen bericht door glamdring » 31 aug 2005 20:34

Als dit zou mogen, wie zou er dan nog geld uitgeven aan z'n kaarten?

Als die dingen zoals way zegt allemaal gewoon van het internet te plukken zijn, waarom dan niet gewoon overstappen op volledige fake-cards deks... (natuurlijk niet allemaal de goeie etc.)

Toch wordt dit niet gedaan. Zeker niet omwille van een "toernooi" regel, aangezien de meeste spelers gewoon amateur in vriendenkring spelen.

Zeker niet omdat "niet iedereen een printer heeft of weet hoe hij moet omgaan met photoshop etc."

Waarom dan?

Ik heb zo het idee dat het gewoon een feel is, een "principe" zoals het in de poll staat: jij wil een spel spelen, dat spel is opgebouwd uit kaarten die je ergens koopt. Dan blijf je gewoon bij die kaarten, simpel.

(misschien beetje raar uiteengezet, maar het komt erop neer dat ik het niet bepaald kan goedkeuren)

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 01 sep 2005 09:23

Grimreaper, hoe kun je er nu aan twijfelen dat 'Wizards' géén geldzakken zijn? Het is toch zo gruwelijk doorzichtig? De nieuwe mechanics worden zo uitgedacht dat je gewoon nieuwe kaarten nodig hebt om ze te spelen (kamigawa's splicetoestanden, soulshift, ki counters en ga maar door), het feit alleen al dat ze werken met rares. Je kan niet ontkennen dat om een deftig deck te bouwen, je ook deftig in je portefeuille mag scharten.

Evenals Ftechmax zal ik tuurlijk de fakes eruit halen eens in de originele kaart bemachtigd heb, dat spreekt voor zich. Maar het feit dat je een kaart op een of andere manier niet kan bemachtigen (zoals Reia, ik heb ze trouwens ook al zitten zoeken :P ) mag toch geen hinderpaal zijn om niet met die specifieke kaart te spelen? Het kan ook handig zijn om een kaart eens te testen, vooraleer je ze aanschaft, of ze wel functioneert en het ruilen/kopen waard is.
Het is ook niet de bedoeling om je deck vol te proppen met legendarische kaarten, want zoals Waylander zegt: verliezen van een fake kaart heeft toch wel een bitter randje. Ik haal mijn enige twee decks met valse kaarten dan ook bijna alleen boven als ik tegen mensen met andere valse kaaren speel. :)

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 01 sep 2005 11:05

Tynvyrr schreef:Grimreaper, hoe kun je er nu aan twijfelen dat 'Wizards' géén geldzakken zijn? Het is toch zo gruwelijk doorzichtig? De nieuwe mechanics worden zo uitgedacht dat je gewoon nieuwe kaarten nodig hebt om ze te spelen (kamigawa's splicetoestanden, soulshift, ki counters en ga maar door), het feit alleen al dat ze werken met rares. Je kan niet ontkennen dat om een deftig deck te bouwen, je ook deftig in je portefeuille mag scharten.
Misschien een heel raar idee, maar zouden ze het hele spel niet bedacht hebben om geld mee te verdienen? ;)

WotC is gewoon een bedrijf dat geld probeert te verdienen. Dat jullie nu massaal daarbij helpen... Blijkbaar vinden jullie het spel leuker dan die van de concurent of kunnen jullie niet meer terug na de hoeveelheden geld die jullie er in geïnvesteerd hebben.

Ik heb niet gestemd. Ik heb 1 hele Magic kaart, zowaar een echte, maar vind niet dat ik een representatieve mening kan vormen met mijn wilde en regelmatige Magic spel :P

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 01 sep 2005 13:02

Qua kaarten verdienen ze alleen geld aan de boosters hoor. Gelijke kans voor iedereen in princiepe. Pas als je die éné kaart wilt ruilen kom je pas de echte zeldzaamheid tegen. Sinkhole en LoA zijn ook geen rare maar daar kom je ook niet zomaar aan. (Hoewel ik een playsetje beta sinkholes zelf bezit :P ) Als jij bijvoorbeeld bij een internetwinkel een black lotus zou kopen voor €500 dan verdient Wizards daar niks aan hoor.
Tynvyrr schreef:Evenals Ftechmax zal ik tuurlijk de fakes eruit halen eens in de originele kaart bemachtigd heb, dat spreekt voor zich.
Geef je hier trouwens niet mee aan dat het uiteindelijk dus wel mogelijk is de kaart te bemachtigen. Oftewel de kaarten zijn helemaal niet werkelijk onmogelijk om te krijgen ;)

Beriador
Hemelkenner
Contacteer:

Ongelezen bericht door Beriador » 01 sep 2005 14:13

Ik speel zelf nooit met fake kaarten en dat zal ik ook nooit doen... ik vind het stom en heel zielig. Je moet spelen met de kaarten die je hebt en je er gewoon bijn neer leggen als je geen Black Lotus kan hebben voor je deck (dit is wel een heel erg drastisch voorbeeld), maar je snapt me wel.

Groeten,

Beriador

Tynvyrr
Ontdekkingsreiziger

Ongelezen bericht door Tynvyrr » 01 sep 2005 14:45

Blijkbaar ben ik dan de enige die er anders over denkt. Voor mij is het belangrijkste het idee achter een deck, zoals ik al zei: het feit dat je een kaart niet hebt mag je niet tegen houden een bepaald deck te bouwen. (echo... :x :P )

Tout court: het gaat er hem dus om hoeveel geld je aan je kaarten wil uitgeven. Als ik één Seshiro kan afdrukken en zo een exacte replica van het origineel verkrijg, zal ik wel de 6 of meer euro bijhouden die ik uitspaar en er een pintje mee drinken op een terras. Santé :P !

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 01 sep 2005 14:58

Tuurlijk is een idee belangrijk. Maar op het idee komen kost je geen kaarten, zet je idee door en koop de kaarten dan pas komt je idee tot zijn recht.
Tynvyrr schreef:Tout court: het gaat er hem dus om hoeveel geld je aan je kaarten wil uitgeven. Als ik één Seshiro kan afdrukken en zo een exacte replica van het origineel verkrijg, zal ik wel de 6 of meer euro bijhouden die ik uitspaar en er een pintje mee drinken op een terras. Santé :P !
Dat is een keuze die je maakt. Als jij liever je geld uit geeft aan bier is dat jouw goed recht, maar dat wil niet zeggen dat je dan recht heb om met fakes in je deck te spelen terwijl een ander hard zijn best heeft gedaan zijn deck wel compleet af te krijgen.

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 01 sep 2005 18:04

Ben het wel in enige mate eens met Tynvyrr :)

De hoeveelheid geld die je ergens aan uitgeeft moet niet in belangrijke mate uitmaken hoe goed je deck is. Natuurlijk is het leuker als het winnen van een potje Magic wordt bepaald door de manier van spelen en niet het feit of je wel of niet aan bepaalde kaarten kon komen.

Ben het niet met Tynvyrr eens dat je maar op fakes moet overstappen omdat Wizard je een poot uitdraaid.

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 01 sep 2005 19:38

Het ligt er eigenlijk ook wel aan over welke kaarten of prijsklasse je het hebt. Ik ken sommige mensen die zeggen niet meer als €5,- per kaart willen uitgeven, dan vind ik dat je niet serieus aan je hobby bezig bent. Zit je eerder richting de p9 waar de prijs in enkele honderden euro's ligt dan kan het goed begrijpen dat je dat te ver gaat. De vraag is dan eigenlijk waar ligt de grens voor jou?

the Pelican
Kind van de kosmos

Ongelezen bericht door the Pelican » 01 sep 2005 23:26

Denk dat dan de vraag meer is "Waar ligt de grens tussen spel en hobby?".

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimreaper » 02 sep 2005 16:10

Ik weet niet zeker of ik snap wat je daarmee bedoelt. Bedoel je daarmee het verschil tussen het ruilen aspect en een potje spelen?

Plaats reactie