Toch geen Harry Potter Lexicon

Wanneer gaat Stephen King met pensioen? Wordt de Hobbit echt verfilmd? Hier lees je het laatste nieuws over het fantastische genre.

Moderator: Beheerders

neffalathiel
Sterrenschipper
Contacteer:

Toch geen Harry Potter Lexicon

Ongelezen bericht door neffalathiel »

De avada kedavra is door de kerk: Het Harry Potter Lexicon mag niet uitgebracht worden. Dit heeft de Amerikaanse rechtbank besloten na een rechtszaak die JK Rowling had aangespannen tegen uitgever RDR Books en de auteur van het lexicon, Steven Vanderark.<!--break-->

De plannen werden in 2007 al bekend gemaakt. Vanderark, die al een aantal jaren een website met informatie over de Harry Potter-reeks runt, stapte toen met zijn plannen naar RDR Books. Rowling zag, in tegenstelling tot het digitale lexicon wat gratis te bekijken is, bezwaar tegen het boek. Op de eerste zittingsdag noemde ze het zelfs ‘je reinste diefstal’.

RDR Books moet nu een boete betalen van 6.750 dollar, wat ongeveer 4.800 euro is. Maar daarnaast zitten ze ook met de extra kosten van het boek, dat al wel gedrukt was maar niet de verkoop in mag.

Vanderark daarentegen zal waarschijnlijk minder slecht uit de rechtszaak komen: Naast de naamsbekendheid die hij heeft overgehouden aan de rechtszaak komt zijn nieuwe boek over Harry Potter, getiteld In Search of Harry Potter, volgende maand uit bij Methuen Press. Het boek zal gaan over de plaatsen in het Verenigd Koninkrijk die voorkomen in de Potter-mythologie en zal, uit veiligheidsoverwegingen, zo min mogelijk quotes uit de boeken van Harry Potter bevatten.

Bron
Midwinter
Oprichter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Midwinter »

Dat zat er dik in. Hoewel het niet sympathiek lijkt van Rowling, kan ik me iets bij haar standpunt voorstellen. Ik zou het ook niet pikken wanneer iemand op deze manier met mijn IE aan de haal ging.
Plaats reactie