Schrijf je zelf wel eens (korte) verhalen?

Waar topics aan een ongelukkig einde komen. Knijp je neus dicht!

Moderator: Midwinter

Schrijf je zelf wel eens (korte) verhalen?

Ja, ik ben dol op schrijven en neem het vrij serieus.
9
25%
Ik schrijf wel eens wat, maar dan puur voor mezelf.
11
31%
Nee, ik heb genoeg inspiratie maar krijg het niet op papier.
7
19%
Nee, dat laat ik liever over aan mensen met talent.
8
22%
Schrijven? Hoe spel je dat? Oh...
1
3%

Totaal aantal stemmen: 36

Spooky
Fortuinzoeker

Ongelezen bericht door Spooky »

Als fervent lezer, heb ik uiteindelijk het schrijven overgelaten aan mensen met talent, hoewel ik, dik 18, 20 jaar geleden ooit eens aan een boek/verhaal ben begonnen.

Het was een min of meer geheim project, omdat het deels gebaseerd was op ware feiten, aangevuld met geromantiseerde/gefantaseerde gebeurtenissen en ik de protagonisten de kans wou geven 'hun' verhaal opnieuw te ontdekken en beleven. Als idee, of sfeer kon je het eventueel vergelijken als een combinatie van 'Nachtzomer' van Dan Simmons, met 'It' én 'Stand by Me' van Stephen King.

Een soort van Childhood story met een macaber, griezelig tintje, deels gebaseerd dus op werkelijke gebeurtenissen, en deels gebaseerd fantasie... maar waar stopt de fantasie precies?

Als kind hadden we een hecht groepje, dat allerlei kattekwaad uithaalde, en vaak speelden we in een nabij gelegen bos. Bewoners van de aangrenzende straat trachtten ons uit het bos te houden (om ongelukken te vemijden), door steeds akelige waarschuwende verhalen te vertellen als zat er een kinderrover, woonde er en boze geest in het 'kasteel', tot expliciete waarschuwingen voor rondzwervende, gevaarlijke beesten.

Dat maakte het voor ons uiteraard des te spannender, en hield ons absoluut niet tegen om te gaan rondstruinen in het bos, tot... tot één van ons op een middag daadwerkelijk een oud lijk ontdekt.

Dit maakt natuurlijk flink indruk op een klein groepje vrienden, zeker als er vanaf dan allerlei vreemde dingen gebeuren: vreemde waarnemingen tijdens een storm, aggressieve aanvallen van een zwarte vogel, de zwarte ruiter op zijn spookpaard (uit de verhalen van de buurtbewoners) wordt plotseling daadwerkelijk (opnieuw) door verschillende mensen opgemerkt, één van ons maakt een praatje met een jong meisje dat later al jaren overleden blijkt (ontvoerd, naar verluidt, en vermoord en gedumpt in 'ons' bos), achter de ramen van het onbewoond 'kasteel' worden gezichten gezien, enkele van ons worden opgejaar door een jager te paard (zwarte ruiter?)...

De bedoeling was een verhaal te schrijven waar de ware gebeurtenissen 'aangedikt' werden door de vreemde gebeurtenissen nadien, waarvan nooit precies duidelijk is geweest wat nu werkelijkheid was, en wat we zelf - in onze jeugdelijke fantasie - erbij verzonnen. Markant was dat toen ik later met sommige van die vrienden over de gebeurtenissen praatte, bijna ieder van ons - naast een aantal overeenkomsten - een eigen, uniek verhaal had, maar allemaal zaten ze (we) met de vraag: waar hield toen de werklijkheid op, en waar begon de fantasie?

Op m'n oude Amiga 1200 had ik al behoorlijk wat materiaal uitgeschreven, en een redelijk complete outline. Helaas zijn die met de jaren verloren gegaan. Had ze wel eens willen herlezen ;)

Mijn voornaamste probleem was dat ik verscheidene genre's begon te lezen (en steeds vaker fantasy ipv horror), en dat mijn interesse om te schrijven, ook 'van genre veranderde'... uiteindelijk is het nooit afgeraakt, en ben ik ook nooit opnieuw begonnen...

Vraag me wel af of dit verhaal buiten ons vriendengroepje ook gesmaakt zou zijn geweest...
Daath
Toerist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daath »

Ik schrijf zelf met name haiku en langere verhalen. Onlangs (begin maart) kwam mijn eerste fantasieroman uit 'Netsach, het Zonnestelsel van de Zeven Magische Werelden'. Inmiddels ben ik gestart met een nieuw verhaal dat als werktitel 'Aurum Solis' kreeg. Wederom een fantasieverhaal.
Wil je meer weten over Netsach kijk dan eens op http://www.netsach.hyves.nl :)
liadan
Avonturier

Ongelezen bericht door liadan »

Toen ik jonger was heb ik veel geschreven.
Niet alleen mijn dagboek was de pineut, maar ook korte verhalen.
Nu komt het er echter niet meer van, maar ik loop al een tijdje te dubben om het toch weer op te gaan pakken.
Ik zit er zelfs over te denken om een kleine cursus verhalen schrijven te gaan doen, om een beetje het gevoel te krijgen van de opbouw van een verhaal.
En hoe je dit voor jezelf gaat aanpakken.
Ik heb in ieder geval ideeen genoeg dus daar zal het niet aan liggen.
En ik heb ook veel bewondering voor bijv. Gwywen die dan haar boek gewoon in de winkel heeft liggen.
Dat lijkt mij zo'n bijzonder gevoel.
Wie weet wat de toekomst brengt..........
Plaats reactie