Keepsake

Speltype Point & Click Adventure
Platform PC
Ontwikkelaar Wicked Studios
Verschenen 2006

Welke fantasy liefhebber wil nou niet aangenomen worden op een academie voor magisch onderwijs? In de huid van Lydia krijg je daar de kans voor in de game Keepsake. Een derde persoon point & click adventure game voor de PC uit 2006.

Kasteel
De academie waar Lydia is aangenomen als student is Dragonvale. Een onderwijsinstelling voor magische wetenschappen. Zoals het een academie voor magie betaamd, is het niet zomaar het eerste de beste gebouwtje. Nee, het is een groot kasteel, met grote ruimtes en magische puzzels.

Lydia heeft er in ieder geval zin in. Vooral ook omdat haar beste vriendin Celeste er al jaren studeert. Kon ook niet anders, Celeste’s vader is hoofdmeester op de academie. Hierdoor heeft Lydia al jaren haar beste vriendin niet meer gezien en draagt ze alleen het aandenken dat ze van Celeste gekregen heeft.

Op het moment dat Lydia het kasteel betreedt, merkt ze dat er iets niet klopt. Waar zijn alle studenten en leraren? Het gebouw is dan wel groot, maar er moet toch wel iemand ergens lopen? Lydia gaat dus snel op onderzoek uit en vindt al snel één levend wezens. Een wolf genaamd Zak. Maar aan deze Zak heeft ze weinig hulp, want deze weet ook niet wat er gebeurd is. Samen gaan ze de uitdaging echter aan om uit te vinden waar iedereen van de school gebleven is.

Puzzels
Er is iets gebeurd in de academie en het is aan Lydia om te achterhalen wat er gebeurd is. Maar om bij de antwoorden te komen moet ze eerst langs allerlei obstakels. Zo kun je niet meteen naar de kamer van de hoofdleraar gaan. Nee, die weg is afgesloten en om daar toch te komen moet je verschillende puzzels zien op te lossen die verspreid zijn over het kasteel. In het begin zijn deze vrij simpel. Maar hoe meer tijd er verstrijkt hoe moeilijker deze worden. Daarnaast kun je soms pas met een bepaalde puzzel beginnen als je een andere hebt opgelost. En deze liggen niet altijd even dicht naast elkaar. Je zult dus flink door het kasteel heen moeten lopen.

Voor hen die niet uren heen en weer willen lopen, zit er in de game een handig hulpmiddel. Je kunt namelijk te allen tijde op een knop met een vraagteken drukken. Deze geeft dan in enkele plaatjes met tekst waar je de volgende opgave kunt vinden. Bij de puzzels zelf kun je met die knop vragen naar hint. Als je drie keer een hint hebt opgevraagd krijg je tevens de optie om het antwoord te krijgen op de puzzel. Een echte puzzelaar zal dit natuurlijk nooit gebruiken, maar voor hen die de game wat vlotter willen doorspelen, voor bijvoorbeeld het verhaal, is dit wel een handig tooltje.

Gameplay
De game speelt erg fijn. Het enige dat je nodig hebt voor de besturing is je muis. Als je Lydia ergens naar toe wilt laten lopen dan is het alleen maar een kwestie van op die plek te klikken. Op sommige plekken kun je tevens een handeling verrichten op een puzzel opstarten. Iets wat duidelijk zichtbaar wordt doordat de muispijl veranderd. Vervolgens is het een kwestie van daar even klikken en de handeling wordt verricht of de puzzel wordt gestart.

Tevens is er een menu waarin je kunt zien welke voorwerpen je gevonden hebt. Leuk om achteraf even na te lopen, maar echt nodig heb je die kennis niet. Op enkele voorwerpen na dan. In deze point & click adventure hoef je geen voorwerpen te combineren. Iets wat bij veel soortgelijke games wel voorkomt. Op de voorwerpen hoef je dus niet te puzzelen. Toch zitten er vele andere puzzels in de game. En sommige van die puzzels zijn behoorlijk pittig. Je krijgt bij de latere puzzels echt het idee dat wanneer je klikt er gewoon iets willekeurigs gebeurd.

Grafisch
Visueel ziet de game er zeer gelikt uit. Het kasteel is erg gedetailleerd en straalt een diepe rust uit. Zowel het gebouw zelf als de inhoud ervan. En elke ruimte heeft zo zijn eigen sfeer. In het begin heb je nog niet echt een idee van de grootsheid van het kasteel. Maar als je eenmaal het tweede gedeelte van het gebouw binnentreedt en gebruik maakt van de teleportatie mogelijkheden, dan pas merk je hoe goed het gebouw in elkaar zit. Het is dan ook maar goed dat er een kaart kan worden opgeroepen, want anders zou je er al snel verdwalen.

Ik heb zeer genoten van deze game. Het verhaal is erg goed en ik begon echt mee te leven met de hoofdpersonages. Je wilt gewoon dat alles goed komt. Elk gedeelte van het kasteel heeft zijn eigen sfeer en karakter waardoor het niet gaat vervelen om door het kasteel heen te lopen. Sterker nog, het lijkt alsof het kasteel zelf leeft. Ook de puzzels zijn erg verscheiden en maken dat je het spel verder wilt spelen. Soms kan de moeilijkheid echter gaan frustreren, maar als je dat echt zat bent dan kun je altijd hints opvragen of zelfs de puzzel op laten lossen.

De game bevat trouwens ook gesproken teksten. Nu heb ik zelf de Duitse versie gespeeld, dus ik kan weinig zeggen over de Engelse. De Duitse vond ik in ieder geval wel meevallen. De stemmen klopte bij de karakters en was daardoor goed te pruimen.

Mocht je weer eens toe zijn aan een point & click adventure en heb je deze nog niet gespeeld, dan is Keepsake zeker de moeite waard om eens een keer te checken. Het is een rustige game met een sterk verhaal en interessante puzzels die er grafisch ook nog prima mee door kan gaan. Zoek je echter actie, laat deze game dan vooral links liggen.