Hermagor

Speltype Strategie/handelsspel
Ontwikkelaar White Goblin Games
Verschenen 2006

Het gebeurt weleens, zelden, maar het gebeurt. Je loopt op een banenmarkt en ineens staat daar een doos die wel heel erg op die van Carcassonne lijkt. Aangezien ik dat een erg leuk spel vind, ben ik naar de stand gelopen en wat bleek: vul een vragenlijst in en krijg het spel. Het was al laat, waardoor ik geen tijd had voor de lijst dus zou deze mij worden gemaild, ik heb nog niets mogen ontvangen. Het spel heet Hermagor en bleek uitgegeven door White Goblin Games.

Hermagor, wat is het eigenlijk?
Na even zoeken op internet kwam ik erachter dat Hermagor een streek is in Oostenrijk. Alhoewel, het spel heeft daar verder vrij weinig mee te maken. Hermagor is een spel voor 2 tot en met 5 personen. Het is bedacht door Emanuele Ornella en de tekeningen zijn van Frank Czarné.

Hermagor is een bruisend centrum waar elke maandagmorgen een markt is. Op deze markt komen de handelslui uit alle streken samen om hun waar te verhandelen. Nadat de markt is afgelopen gaat iedereen weer naar huis en andere dorpen om hun gekochte handelswaar weer te verkopen.

Spelverloop
Het spel is onderverdeeld in drie fases. Fase 1 is de marktopbouw, fase 2 de inkoop en fase 3 het verkopen. De derde fase duurt ook het langste. In elke fase speel je met alle spelers. In de markt zet iedereen om de beurt zijn handelaren neer. En het verhandelen gaat al op eenzelfde wijze. Op zich is het een redelijk vlot spel. Je moet je vooral niet te druk gaan maken om het geld, ook bekend als overwinningspunten. Dit geld kun je beter veel uitgeven, dan maak je ook meer kans om meer te verdienen.

Het spel is met twee spelers te spelen, echter gelden er dan wat extra regels die je wel even moet gezien hebben, deze staan namelijk helemaal achter in de handleiding. Verder staan er nog een aantal dingen niet helemaal duidelijk in de handleiding. Echter, ik heb het nu een keer gespeeld en het is me toch wel redelijk duidelijk wat nu de bedoeling is, en dat is toch een punt waar de meeste spellen toch wel op falen. Al met al, het is een leuk spel, zeker als je het gratis krijgt. Hoewel het toch in dit rijtje past, is het vooral vooral weer eens wat anders als het welbekende Carcassonne en Kolonisten.