The Vampire Diaries

Regisseur
Cast Nina Dobrev, Paul Wesley, Ian Somerhalder e.a.

Het is een rage: vampiers. Hoewel Interview with the Vampire al jaren tot de klassiekers behoort, is het vampiergenre nieuw leven ingeblazen door Twilight. Vampierboeken waar nog nooit iemand van heeft gehoord worden uit de kast getrokken om te verfilmen of – in dit geval – een serie van te maken.

Zo ging het dus met The Vampire Diaries, gebaseerd op een trilogie – o nee, toch maar een vierde deel – o nee, toch maar wat meer vervolgen waarin dode karakters natuurlijk op magische wijze weer tot leven komen, geschreven door mevrouw L.J. Smith. Dit alles wist ik echter nog niet toen ik begon aan de pilot van de tv-serie die hiervan is gemaakt. The Vampire Chronicles, Twilight, True Blood... ik heb er allemaal van genoten, dus deze serie verdiende zeker een kans.

De eerste scène laat meteen merken dat het hier niet om ‘vegetariërs’ gaat. Twee nietsvermoedende mensen rijden ’s nachts een man aan op een donkere weg. Ze stappen uit om te kijken en je raadt het al: de aangereden man is een vampier die de twee gauw opeet. Geen details in beeld, alleen een lijk en een gillende vrouw.

In de volgende scène wordt de hoofdrolspeelster geïntroduceerd: Elena, een knappe en populaire meid die een half jaar geleden haar ouders heeft verloren in een auto-ongeluk dat zij heeft overleefd. Ze houdt een dagboek bij, en schrijft dat ze van plan is ‘een glimlach op te zetten en de wereld ervan te overtuigen dat het goed met me gaat’. Dit lijkt haar aardig af te gaan, maar ’s middags bezoekt ze toch het graf van haar ouders. Het zit haar allemaal nog erg dwars.

Ondertussen is er een nieuwe leerling op de school gearriveerd die uiteraard erg knap is en natuurlijk geïnteresseerd is in Elena. Stefan loopt gewoon in het daglicht rond door middel van een magische ring. Ok, vampiers in het daglicht dus, met een plausibele verklaring. Mijn brein accepteert het zonder morren. ’s Avonds bij het feest om het nieuwe schooljaar te vieren wordt er nog een dame vermoord... dichte toneelmist en een krassende raaf kondigen haar dood aan.

Stefan komt tot de ontdekking dat zijn oudere, slechte vampierbroer langs is gekomen om hem het leven zuur te maken. Broerlief beweert macht te hebben over mist en raven, wat verklaart waarom de toneelmist werd ingezet, aangezien die mooi snel over de vloer komt aanrollen. Broer vampier belooft Stefan dat hij zijn leven gaat verpesten en Stefan gaat langs bij Elena om te kijken of ze in orde is. Einde pilot.

Ik kan niet zeggen dat ik me echt verveeld heb, maar ik denk niet dat ik de rest van de serie hoef te zien. Vampiers zelf zitten natuurlijk vol met cliché, maar als ik het verhaal samenvat, krijg ik het volgende: mysterieuze, knappe jongen met een geheim komt op school en wordt verliefd op een knap meisje. Ineens worden er mensen vermoord. Toevallig duikt de broer van de jongen op, die óók al knap en mysterieus is, maar dan slecht. O jee o jee, wat zal er toch gaan gebeuren?

Tot overmaat van ramp is de naam van het stadje (in de boeken Fell’s Church) gewijzigd naar “Mystic Falls”. En als dan ook nog de helderziende vriendin van Elena na de tweede moord zegt “Oh, Elena! Ik weet niet wat het is maar... *dramatische toon* ik denk dat dit nog niet het einde is…” weet ik het zeker. The Vampire Diaries zijn niet voor mij.

The Vampire Diaries is een serie voor jongeren die Twilight aan het ontgroeien zijn, maar nog niet toe aan het volwassen, erotisch getinte True Blood. Puberhartjes zullen misschien harder gaan slaan van deze serie, maar ik kruip er niet voor uit m’n kist.