Angels & Demons

Regisseur
Cast Tom Hanks, Ewan McGregor, Ayelet Zurer e.a.

“Het boek is goed, maar de film zal vast tegenvallen.”

Eigenlijk zeggen we dat altijd als we een boek hebben gelezen en daarna naar de verfilming gaan. Nadat The Da Vinci Code enkele jaren geleden ‘wel aardig’ was, wist ik niet zo goed wat ik van Angels & Demons moest verwachten. De recensies waren over het algemeen goed, maar het blijft een boekverfilming.

Eenmaal in de bioscoop (Tuchinski 1, de mooiste zaal van Nederland!) had ik er wel zin in. Het was immers alweer een paar jaar geleden dat ik het boek had gelezen, dus kleine plotveranderingen zouden me misschien niet opvallen. Spannend zal het misschien wel zijn, maar niet heel erg, want het plot is immers al bekend.

Na een paar vervelende previews die totaal niet aansloten bij het aanwezige publiek (voornamelijk 40-plussers die de stroboscopische Terminator-beelden niet konden waarderen) begon de film dan eindelijk, terwijl buiten de regen met bakken uit de hemel kwam.

Met bakken uit de hemel ja, want ook al is hoofdpersoon en held van het verhaal Robert Langdon verre van gelovig, al die katholieke pracht die voorbij vliegt doet je haast weer geloven in wat de mensheid al eeuwen gelooft. Na twee korte inleidende scènes val je midden in het verhaal, van een eeuwenoude groep wetenschappers, de Illuminati die de Katholieke kerk bedreigen. Niet alleen hebben ze een bom met antimaterie verborgen in Vaticaanstad, maar ook de vier favoriete kardinalen, de preferiti zijn ontvoerd en zullen één voor één worden vermoord op de altaren van de wetenschap...

...een dreigement dat niet loos is, zo blijkt. En omdat er geen eisen worden gesteld, kan men niet anders dan concluderen dat de Illuminati erop uit zijn om Vaticaanstad ten gronde te richten, als wraak voor de vervolgingen die zich lang geleden afspeelden. Aan Robert Langdon de taak om naar aanwijzingen te zoeken die door Bernini zijn achtergelaten (vandaar de Nederlandse titel: Het Bernini Mysterie) en de vier kardinalen te redden.

Tijdens deze race tegen de klok wordt de kijker meegesleurd in het verhaal. Zullen de kardinalen gered worden? Ontploft Vaticaanstad in aan cataclysmische explosie? En wie zijn toch die Illuminati, die marteling en moord niet schuwen?

Ondertussen blijft het conclaaf in de Sixtijnse Kapel (er moet een nieuwe paus worden gekozen) rustig doorgaan. De kerk zal niet buigen voor dreigementen, het geloof zal hen bijstaan. Hoewel ik me normaal kapot erger aan zulke beweringen, in dit geval krijg ik sympathie met de mannen die zo sterk in hun geloof staan. Vooral aan het einde krijg je toch even het gevoel dat er meer is tussen hemel en aarde, en sluit ik mij helemaal aan bij de woorden van Robert Langdon: Faith is a gift I have yet to recieve.

Angels & Demons is een zeer geslaagde verfilming, die de lezer op het puntje van zijn stoel laat zitten en geen moment verveelt, zelfs al is het boek bekend. De regisseur heeft wijselijk een paar passages die het boek zeer onwaarschijnlijk maakten niet in het script gezet, en ook het gebrek aan een voorspelbare romance met de uiterst pientere Vittoria sterkt de film alleen maar. Als je nog niet in Rome bent geweest wil je erheen, en als je er wel bent geweest wil je er wéér heen. Deze film is een echte aanrader voor iedere liefhebber van het genre, of je het boek nou hebt gelezen of niet.

Amen.