Zonnestorm

Uitgever De vier windstreken
ISBN 9789051162851

Het is oktober 2012. De NASA heeft voor eind december een verwoestende zonnestorm voorspeld. Niemand weet precies wat de gevolgen zullen zijn, maar het is duidelijk dat dit veel mensenlevens zal gaan kosten. Drie klasgenoten doen er alles aan om ervoor te zorgen dat ze de komende zonnestorm zullen overleven.

Er zijn drie (eigenlijk vier) interessante point of views in dit boek. De eerste is dat van Floor, de dochter van de minister-president. Zij probeert mensen over te halen de milieuproblematiek serieus te nemen en milieubewust te gaan leven. Maar is ze daarmee niet al veel te laat? De tweede is dat van Aran. Hij is een sociaal onhandige jongen die meer van zijn computer begrijpt dan van de mensen om hem heen. Hij zal echter in actie moeten komen als hij de zonnestorm wil overleven. De derde point of view is van Lucas. Hij is de leadzanger van een band en verschuilt zich achter een arrogante houding. Deze houding is echter maar schijn. En dan is daar nog een mysterieus wezen dat zich schuilhoudt op de bodem van de zee. Dit wezen heeft ook zijn eigen point of view.

Doordat de point of views zo verschillend zijn zie je het verhaal van meerdere kanten. Dit is erg fijn. De karakters zijn ook erg goed uitgewerkt en zeker niet stereotyp. Het boek begint op 1 oktober en eindigt op de dag van de zonnestorm. Ieder hoofdstuk beslaat een dag. Het verhaal wordt hierdoor min of meer in de tegenwoordige tijd verteld, wat je extra het gevoel geeft dat het verhaal echt is.

Niet alleen de reactie van de drie klasgenoten wordt weergegeven maar ook de reactie van mensen elders op de wereld. Dit wordt gedaan door middel van krantenberichten. Dit geeft een nog bredere kijk op de gebeurtenissen.

Omdat de karakters herkenbaar zijn leef je echt met ze mee, ook als je zelf geen jongere meer bent. Dat maakt hetgene dat ze meemaken behoorlijk spannend. Ook het feit dat een dergelijke zonnestorm voor je gevoel best echt zou kunnen plaatsvinden en het feit dat het al maanden gonst van de geruchten over dat de wereld eind december zou vergaan verhoogt de spanning. Of je die geruchten nu gelooft of niet, je krijgt door dit boek toch even een gevoel van "zou het dan toch?".

Dit is een jeugdboek dat ook geschikt is voor volwassenen. Bianca Mastenbroek speelt handig in op de geruchten dat de wereld eind december zou vergaan. Het verhaal eindigt met een klein stukje fantasy. Voor sommige lezers komt dit misschien wat vreemd over (vooral omdat de rest van het verhaal juist erg realistisch is), maar over het algemeen houden we hier op Aeon wel van.