Ziener van Zeven Wateren

Oorspronkelijke titel Seer of Seven Waters
ISBN 9789024535002

Ziener van Zeven Wateren is het tweede deel van een nieuwe serie die zich afspeelt in dezelfde wereld als de Trilogie van de Zeven Wateren. De verhalen van deze nieuwe serie spelen zich enige tijd na de gebeurtenissen in de eerste serie af. De hoofdpersonen komen dan ook uit een nieuwe generatie. Ziener van Zeven Wateren is een op zichzelf staand verhaal, dat gemakkelijk los kan worden gelezen.

Sibeal is een talentvolle jonge druïde in opleiding. Voor zij de gelofte tot druïde zal afleggen, bezoekt zij op aanraden van haar leermeester haar familie op het eiland Inis Eala. De gemeenschap op Inis Eala is rustig en vreedzaam, al draait zij gek genoeg wel om het opleiden van krijgers.

Op een dag vergaat er een schip voor de kust van het eiland. Er worden slechts een paar opvarenden gered. Enige uren na de eerste reddingsactie vindt Sibeal nog een overlevende, die Felix heet. Felix is zijn geheugen kwijt, maar al gauw blijkt dat zich in zijn in eerste instantie verloren herinneringen een groot en belangrijk geheim bevindt. Als Sibeal met behulp van runenvoorspellingen probeert achter dit geheim te komen, komt ze alleen te weten dat zij en Felix voorbestemd zijn voor een belangrijke missie.

Gedurende het helingsproces van Felix en ook tijdens de latere missie van hen beiden worden Sibeal en Felix steeds meer verliefd op elkaar. Dit is echter een groot probleem voor Sibeal, want druïden leven celibatair. Zij heeft haar roeping tot het druïdenbestaan letterlijk in een boodschap van de goden gekregen en kan deze niet zomaar negeren. Felix en Sibeal gaan hierdoor een zware tijd tegemoet.

De eerste helft van het boek beviel me zeer goed. De spanning omtrent het geheim van Felix wordt enorm opgevoerd en er worden nauwelijks tips gegeven over wat het geheim zou kunnen zijn. Wel besef je al gauw dat het geheim gruwelijk moet zijn. Dit maakt dat je aan het boek gekluisterd blijft.

Halverwege het boek krijgt Felix echter zeer plotseling zijn geheugen terug. Hierna wordt alle belangrijke informatie in een klein aantal bladzijden over de lezer uitgestort. De spanning is hierna volledig weg. Daarna volgt een verhaal over een belangrijke missie. In dat deel van het verhaal duiken ook weer sprookjesachtige elementen op, zoals we al eerder zagen in Dochter van het Woud. Persoonlijk hou ik daar niet zo van, maar anderen kunnen dit deel van het verhaal natuurlijk erg leuk vinden. Ondanks een aantal goed gevonden plotwendingen komt de spanning in dit deel van het verhaal niet meer helemaal terug. In het slot worden ook nog opeens een aantal problemen, die het hele boek lang dramatisch zijn aangezet, volledig van tafel geveegd. Dat zou niet zo erg zijn geweest, als die problemen eerder in het verhaal niet tot zulke grote proporties waren opgeblazen.

Er zijn twee point of views in het verhaal, die van Sibeal en van Felix. Hun gedachtenpatronen lijken echter zo op elkaar, dat ik weleens vergat wiens point of view ik zat te lezen. De twee hoofdkarakters lijken niet helemaal op zichzelf te staan. Het was leuker geweest als zij twee sterke, los van elkaar staande karakters hadden gehad en als zij daadwerkelijk tegengestelde dingen zouden denken.

Dit boek heeft in mijn ogen een aantal belangrijke nadelen. Toch is het geen slecht boek. De tweede helft valt alleen wat tegen in vergelijking met de ijzersterke eerste helft. Als je genoten hebt van de trilogie van de zeven wateren is dit boek een mooie kans om terug te keren naar de wereld die in die trilogie beschreven werd. Als je nog niets van Marillier gelezen hebt, zou ik echter liever de boeken uit de eerste serie (Dochter van het Woud, Zoon van de Schaduw en Kind van de Profetie) aanraden.