Wolvenjacht

Serie Dresden dossiers
Oorspronkelijke titel Fool Moon
ISBN 9789049500078

De enige tovenaar in Chicago die met zijn naam in de Gouden Gids staat, is terug. En wel in het tweede deel van de Dresden Dossiers, Wolvenjacht. Harry Blackstone Copperfield Dresden wordt namelijk wederom door de politie als consultant opgeroepen, en wel omdat er meerdere gruwelijke moorden hebben plaatsgevonden en de politie in het duister tast.

Wolven

Zoals de titel al doet vermoeden, zit dit boek vol met wolven. En niet zomaar wolven, maar weerwolven. En zelfs dat dekt de lading niet, aangezien er verschillende soorten weerwolven zijn. Het toeval wil dan ook nog eens dat Dresden in dit deel tegen al die soorten aanloopt.

Met volle vaart maakt Dresden kennis met al die soorten, omdat bij de plaatsdelicten steeds pootafdrukken worden gevonden. Dus de dader moet iets met wolven te maken hebben. Alsof al die weerwolven nog niet genoeg zijn, zit er ook nog eens een maffiabaas achter Dresden aan. Die is bang is voor zijn eigen hachje, want sommige slachtoffers horen bij de maffia. En verder is de politie ook niet al te blij met Dresden en zitten hem dwars in zijn onderzoek.

Toverarmoede

Ook in dit deel valt Dresden van de ene moeilijkheid in het andere, meer zelfs dan in Stormnacht. Echter, ditmaal maakt hij veel meer gebruik van zijn tovertalenten. Zo erg zelfs dat hij op soms geen kracht meer over heeft. Iets wat niet al te handig is als allerlei kwade krachten achter je aan zitten. Dresden lijkt dan ook meer geluk dan wijsheid te bezitten en het is verbazend hoe hij het steeds weer overleeft.

Is dit erg? Op zich niet. Het zorgt er in ieder geval voor dat dit boek heel veel actie en spanning bevat en af en toe lijkt het wel een John McClane uit de Die Hard-reeks, maar dan met een flinke dosis magie. Mede hierdoor is de wet van Murphy wel erg van toepassing op dit boek. Sommige gebeurtenissen lijken sterk op elkaar, dus op een gegeven moment moet het fout gaan. Maar dan net op de laatste nipper is de redding nabij. In het begin van het boek valt dit nog niet zo op, maar aan het einde begint het verhaal hierdoor wel wat in te zakken.

Doordat er zoveel actie is, vallen andere aspecten uit het eerste boek in dit deel weg. Het is nu namelijk vooral Harry tegen de wolven en minder Harry en zijn 'sociale' leven. De interactie met vrienden/vriendinnen en kennissen is dan ook amper aanwezig. Hierdoor leer je Dresden in dit deel iets minder goed kennen dan in het eerste deel. Dit betekent ook dat de afwisseling in dit deel veel minder aanwezig is.

Beoordeling

Persoonlijk vind ik dit geen slecht boek. Sterker nog, het is één van de betere boeken die ik de laatste tijd heb gelezen. Jim Butcher weet het namelijk overtuigend neer te pennen en hierdoor is het echt een pageturner. Het gebruik van de verschillende soorten weerwolven is bijvoorbeeld erg interessant opgezet.

Dit deel bevat vooral veel actie en dat kan voor sommigen een minpunt zijn, maar zelf vond ik dat wel prettig. Al begon de herhaling aan het einde wel wat op te spelen en kende het verhaal hierdoor weinig afwisseling. Het eerste deel is daardoor toch een tikje sterker.

Houd je van actie á la Die Hard, maar dan met een vleugje magie, dan is deze urban fantasy pageturner echt iets voor jou. Vond je het eerste deel echter niets, al kan ik me dat amper voorstellen, dan zul je dit deel ook wel niets vinden.