Wicked (Slecht)

Serie Wicked
Oorspronkelijke titel Wicked, The Life and Times of the Wicked Witch of the West
ISBN 9789049500443

De Slechte Heks van het Westen zat Dorothy behoorlijk dwars in de Tovenaar van Oz. Maar was ze nou echt zo slecht? En hoe was ze dan zo slecht geworden? Gregory Maquire geeft in Wicked (Slecht) zijn kijk op de Heks.

Oz

Wie kent niet, al is het maar globaal, het verhaal van Dorothy en de Tovenaar van Oz? Een kleine meid uit Kansas die door een tornado met huis en haard in het land Oz terecht komt, boven op een heks, die volgens de daar wonende bevolking behoorlijk slecht was. Het gewicht van het huis zorgt er natuurlijk voor dat de heks direct sterft en haar zuster die woont in het westen van het land Oz is daar vanzelfsprekend niet blij mee.

In het origineel van L. Frank Baums, is Dorothy het lieve goede hoofdkarakter en dus wordt de Heks van het Westen als slecht neer gezet. Maar omdat in het echte leven de wereld niet zo zwart/wit is was het tijd om het verhaal eens van de andere kant te belichten.

Elphaba

In Maquire’s vertelling krijgt de Heks van het Westen een naam. Namelijk Elphaba. Hij vertelt in welke omstandigheden de kleine meid geboren wordt en opgroeit. Om uiteindelijk op het punt te komen van haar studie. Daar leert ze Galinda kennen, het karakter dat in Baums verhaal als de Goede Heks langs komt. Iets later komt daar ook nog Elphaba’s zuster Nessaroos bij. Door omstandigheden vormen ze gedrieën een clubje.

Door Elphaba’s aparte gedachtegangen die afwijken van de norm van Oz wil ze dingen in de maatschappij veranderen en dus vertrekt ze naar de hoofdstad Stad van Smaragden. Hier krijgt ze de Tovenaar van Oz te spreken, maar deze wil niks met haar ideeën te maken hebben. Toch blijft Elphaba nog een tijd lang in de Stad van Smaragden wonen.

Door gebeurtenissen daar trekt ze uiteindelijk richting het Westen van het land. Ze vindt er onderdak en bouwt er een bestaan op. Dan valt er ineens een huis bovenop Nessaroos. Galinda geeft de rode schoentjes van Nessaroos aan Dorothy en als Elphaba daar achterkomt wordt ze laaiend op Galinda. Als bij een nieuw gesprek met Tovenaar van Oz haar wensen op dat moment niet worden vervuld wordt ze echt laaiend. Om vervolgens ook nog eens Dorothy met haar drie vrienden op bezoek te krijgen. Tja, logisch dat ze dan een beetje kwaad overkomt.

Antwoorden en vragen

Maquire geeft antwoord op heel wat vragen over het leven van de Slechte Heks van het Westen. Hierdoor krijg je als lezer meer begrip voor de motieven en beweegredenen van het karakter. Ook de reden voor haar groene huidskleur wordt beschreven. Toch blijven er ook vragen open staan. Zo blijft het een raadsel waarom Elphaba nu eigenlijk bang is voor water en het daarop volgende: hoe kon ze nou sterven door zoiets als water?

De Tovenaar van Oz was een kinderboek, maar Maquire geeft met Wicked (Slecht) de  wereld van Oz een volwassen publiek. Het is zeker geen kinderboek. Het bevat volwassen taalgebruik en beelden van geweld en seksuele situaties komen naar voren. Al zijn ze vaak wat plat beschreven. Het is in ieder geval niet van het niveau als dat van Jacqueline Carey in haar Kushiel reeks. Daarnaast bevat het verhaal heel wat politieke stukken. Niet iets waar je een kind mee wilt lastigvallen en zelfs voor een  volwassen persoon kunnen de stukken wat langdradig overkomen.

Zelf ken ik het verhaal van de Tovenaar van Oz alleen uit films. Na het lezen van Wicked (Slecht) kreeg de wereld van Oz wel meer kleur en vorm. Wat er weer voor zorgt dat ik eigenlijk het originele boek van Baums wel een keer zou willen lezen (iets wat ik zeker een keer ga doen). Dus over de mate waarin Maquire zich houdt aan dat wat Baums heeft geschreven over de wereld van Oz kan ik niks zeggen.

Het concept van Wicked (Slecht) is zeer goed. Namelijk dat het karakter dat altijd als slecht naar voren wordt gebracht helemaal niet zo slecht hoeft te zijn. De uitwerking is op veel punten goed geslaagd, maar andere delen slaan de plank wat mis waardoor het verhaal niet altijd even vlot weg leest. Toch geeft Maquire de wereld van Oz kleur en is het zeker een goed boek om te lezen.