Verboden Magie

Serie Schaduwrots-trilogie
Oorspronkelijke titel Shadowfell
ISBN 9789024554119

Verboden Magie is het eerste deel van een nieuwe trilogie genaamd de Schaduwrots-trilogie.

Het koninkrijk Alban wordt met harde hand geregeerd door koning Keldec. Magie mag alleen in dienst van de koning worden gebruikt. Alle onderdanen die over enige vorm van magie beschikken worden meedogenloos opgejaagd en vermoord of gehersenspoeld. De vijftienjarige Neryn bezit een extreem zeldzame magische gave. Daardoor wordt ze al jaren opgejaagd door mannen van de koning. Als haar vader sterft besluit ze dat ze het vluchten zat is. Ze gaat op zoek naar een groep rebellen die in de bergen woont en wil zich bij hen aansluiten. Ze wordt daarbij geholpen door een mysterieuze man en door het feeënvolk, waarmee ze een bijzondere band heeft.

Dit boek heeft veel positieve punten. De spanningsopbouw in dit boek is precies goed en de personages worden net genoeg uitgewerkt om interessant te zijn en toch nog wat te raden over te houden. Er zit ook een vleugje romantiek in het verhaal, maar niet zoveel dat het een klef verhaal wordt. De magische gave van Neryn is vrij origineel te noemen.

Neryn zelf is op sommige momenten wel iets te onzeker naar mijn smaak. Ze neemt een aantal keer hetzelfde type beslissing, om die vervolgens weer terug te draaien. Dat wordt op een gegeven moment vervelend. De rest van het verhaal is echter goed genoeg om dit te compenseren.

Juliet Marillier verwerkt vaak sprookjesachtige elementen in haar verhaal. In dit boek zorgt het feeënvolk voor een wat sprookjesachtige sfeer. Het is echter wel een vrij duister sprookje want Neryn komt aardig wat nare dingen tegen op haar weg. Normaal hou ik niet zo van sprookjeselementen in een fantasyverhaal, maar in dit geval pakt het erg goed uit.

De combinatie van spanning, sprookjesachtige elementen en romantiek maakt dit boek uitermate goed leesbaar. Zelf heb ik dan ook genoten van het boek. Het boek heeft wel een duidelijk open einde en als het boek eindigt, is het verhaal eigenlijk nog maar net begonnen. Ik kijk dan ook erg uit naar de volgende twee delen, waarin hopelijk veel dingen duidelijk worden die nu nog wat vaag zijn.